Nieuwe elektrische auto’s vinden hun weg vaak naar de zakelijke markt. Elektrische auto occasions zijn echter meer interessant voor de particulier. Het aanbod groeit de laatste tijd hard, maar wat zijn de meest interessante elektrische auto occasions voor de particulier?
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
monsieurleloure zegt
1200 ID.3 tjes op voorraad, Iets in mij zegt dat het niet zo lekker loopt met die VW….
flutterby zegt
@monsieurleloure: in Nederland, ja. Europees (Autoscout24) scheelt het niet zoveel.
MarcoM zegt
@monsieurleloure: dat gevoel had ik ook al, totdat ik iemand op de parkeerplaats sprak die er eentje reed, hij was toch niet zo tevreden ermee, al de nodige problemen gehad ofschoon de hulp etc goed waren, maar hij had toch liever zijn vertrouwde Golf terug.
mc96 zegt
Goh, een autoverkoper die betrouwbaar over komt 😄
MrHyde zegt
Wat ik niet zo snap, is dat de Nederlandse particulier wel erg warm loopt voor private lease, maar beperkt EV’s rijd.
Voor Nederland hebben we het omslagpunt in TCO van elektrisch van Benzine gemaakt, bij al vanaf 15.000 a 20.000 km/jaar.
En toch blijven benzine wagens het goed doen.
.
Is het de nieuwigheid, toch nog een meerderheid zonder eigen oprit, onbekend maakt onbemind?
.
Voor verschillende doelgroepen snap ik het wel, had alleen verwacht dat het sneller zou gaan, zeker met de vlucht die private lease neemt: daarin is TCO veel duidelijker voor de consument en aanschafprijs juist minder zichtbaar.
RiKe zegt
@MrHyde: Dat komt omdat de gemiddelde private lease rijder niet verder komt dan de gemiddelde Up of 108.
kareljansen zegt
@MrHyde: Dat zal met de aanschafprijs te maken hebben. Edit: Dat stond er al.
vacano zegt
Hoop dat die Louwman reclame goed heeft opgebracht maar “de trop” is te véél
stekkerkoning zegt
Het blijft wat hangen in algemeenheden, helaas. Nieuw en in het meer betaalbare segment is de Hyundai Kona Electric en de VW ID.3 ruim voorradig, haast alles (eind) 2020 op kenteken gezet. De subsidieregeling voor particulieren is voor nieuwe auto’s zwaar overtekend. De korting van 4.000 euro wordt niet meer uitgekeerd door de overheid, maar vrij vaak springt de autoverkoper (of eigenlijk de importeur) in de bres door eenzelfde korting te bieden bij aanschaf van een ev. Dat is wel min of meer voorbij gekomen.
Een beetje meer de diepte in.
Voor aanschaf van een tweedehands auto had het advies wat uitgebreider gekund. Wat is nu een goede occasie en welke dient te worden vermeden? Ongeveer vijf jaar geleden werd een accupakket van ongeveer 30 kilowattuur de norm en dat is redelijkerwijs het minimum om comfortabel kilometers af te leggen. Het rijbereik komt dan uit op 150 tot 200 kilometer, zolang niet fanatiek en bij voortduring met 130 km/u wordt gereden. Auto’s in deze klasse zijn de BMW i3, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Renault ZOE, VW e-Golf. Tweedehands beschikbaar voor prijzen die liggen tussen de 13.000 euro en 23.000 euro. De Leaf en ZOE zijn wat goedkoper en de i3 en Ioniq zijn duurder. Dat is begrijpelijk. De huurconstructie van de ZOE zorgt voor hoge maandlasten; maandelijks minimaal 70 euro voor een jaarkilometrage van amper 10.000 kilometer. Dat hiermee zekerheid wordt gekocht is nonsens, Renault gaat pas over tot vervanging van de accu als het accupakket minder dan 75 % van de oorspronkelijke capaciteit heeft. De maandlasten zijn hierdoor buiten proportie. Bovendien laadt de ZOE met maximaal 22 kW. Een deel van de auto’s laadt op met 43 kW maar niet via een aparte snellaadaansluiting. Op deze manier opladen is een aflopende zaak, snelladers met een type 2-stekker die hiervoor nodig is zijn er steeds minder. De Nissan Leaf heeft tot op de dag van vandaag geen actieve accukoeling waardoor het accupakket last heeft van versnelde slijtage. Dit kan de dealer uitlezen, maar een eerste en goede indicatie geeft het aantal blokjes naast die van de vol-leeg-weergave van de accu. Er zijn twaalf van die blokjes, is er eentje verdwenen dan ligt de restcapaciteit van het accupakket op minder dan 91,5 %. De Leaf heeft ook nu nog Chademo-snellaadaansluiting, terwijl de standaard in Europa CCS is. Op termijn wordt dat onhandig. De VW e-Golf is goed omdat het een Golf is die weinig fout doet. De Hyundai Ioniq Electric imponeert door de efficiëntie en de hoge snellaadsnelheid. De BMW i3 is leuk omdat het een i3 is en amper met iets te vergelijken valt.
Elektrische auto’s zijn gunstig omdat er tot en met 2024 geen wegenbelastingplicht is. De onderhoudskosten liggen zoals ook wordt gezegd fors lager. Qua stroomkosten is het sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie. Bij thuisladen hangt de kilowattuurprijs vanzelfsprekend samen met het tarief dat de stroomleverancier rekent, doorgaans ergens tussen de 20 en 25 cent per kilowattuur. Bij zonne-energie is het opladen voor nop (als we aanschaf en afschrijving van de panelen even buiten beschouwing laden). Publiek laden kost 30 à 40 cent per kilowattuur. Bij snelladen lopen de prijzen op tot 70 cent. Die snelladers staan inmidels overal en nergens, zeker in Randstedelijk gebied. Van lader tot lader is het tegenwoordig amper nog 20 kilometer. Actieradiusangst is nergens voor nodig. Bij een langere rit is wel iets van voorbereiding nodig, op navigatiesystemen kan niet worden vertrouwd, er wordt alleen dreigend aangegeven dat de bestemming niet wordt gehaald om vervolgens laadsuggesties te geven die soms leiden naar een trage lader die ook nog eens op een niet toegankelijk terrein kan staan.
De markt is nog jong, tarieven die laadpasaanbieders hanteren kunnen wat heen en weer gaan slingeren, maar het is een concurrerende markt.
Dat particulieren meer en meer elektrisch gaan rijden is onvermijdelijk, de verbrandingsmotor overduidelijk een aflopende zaak.
laptom zegt
@stekkerkoning: Goed geschreven 👍
tvr1974 zegt
@stekkerkoning: denk juist dat particulieren zo laat mogelijk overstappen op electra. Moet je is uitrekenen wat electra echt kost tov diesel/gas en zelfs de superzuinigs benzine auto’s of al dan wel niet plugins. Reken is uit de kosten van een Zoë tov een Yaris met 20k km.p jaar. Oh ja je kan niet thuis laden.. immers je hebt thuis ook geen benzinepomp voor de deur. Is wat eerlijker vergelijk. Schrik niet hoeveel goedkoper de Toyota is.. en laat dat nou nog steeds de hoofdregel zijn. Prijs bepaald. Daarbij wordt electra steeds duurder dus ik zie electra juist als tijdelijk en hybride als de toekomst. ik las zelfs dat er nieuwe motoren aankomen in combinatie met hybride die 1:100 lopen..dus geen plugins. Denk nieuwe Prius al 1:50 dus reken dan maar is alles door.
spidertje zegt
@stekkerkoning: klopt helemaal.
MarcoM zegt
@stekkerkoning: wat een verhaal, ik heb er een sigaar bij opgestoken en een whiskey erbij gepakt. Mooi geschreven.
eimert zegt
Het filmpje gaf inderdaad weinig informatie. Stekkerkoning gaf goede informatie.
Zelf heb ik particulier in 2019 een Renault Zoe Q90 gekocht uit 2017 (zonder subsidie) en hij bevalt prima. Dat zit een snellader in van AC 43kw wat inderdaad op zijn eind loopt. Deze gok nam ik. Het bereik is 240km wat ruim voldoende is. Met een app kan je eenvoudig een laadpaal vinden. Met de Duitse laadpas van maingau kan men goedkoper laden (zie laadpas top 10). Ben met de Zoe naar Napels geweest en dat ging prima. De bergen is kinderspel. Berg op kost wat meer stroom maar berg af laad de accu weer bij. Het laden gaat ongeveer met 150km/u.
Ik woon in een rijtjes huis zonder oprit dus thuis laden mag niet. Daar moet de gemeente massaal op in zetten maar dat willen ze zit (teveel werk en dat willen ambtenaren niet). Denk bij het kopen van een EV ook aan een 3fase lader voor de publieke lader in de stad. Deze zijn vaak 11kw met 3fase. Heb je ev geen 3fase lader, dan laad je met 3.7kw en dat is er traag. Zou ik niet adviseren.
mcshine zegt
We hebben zelf vorig jaar een i3 1st gen gekocht, maar ook omdat het de derde auto is, zo’n EV kan veel beter tegen korte ritjes dan een ICE, en onderhoud is minimaal, het comfort is maximaal. Ondanks de buitenmaten trouwens een behoorlijk ruime auto. De baas had de privé laadpaal al betaald.
shizzle zegt
Exbtw-wegermee.nl, zojuist getekend. Inderdaad erg vervelend dat de hybride en elektrische personenauto’s exclusief btw geadverteerd staan.