Kijk, dan hebben we meteen twee enorme nadelen getackeld met de Aptera Paradigm.
Op dit moment leven we in enorm interessante tijden. Er is een transitie naar een andere grondstof om ons voort te bewegen. Eigenlijk hoeft dat niet zo bijzonder te zijn. De Porsche Taycan is onmiskenbaar een Porsche en de Audi e-tron is vooral heel erg een Audi. Dikke prima, zover.
Aptera
Maar er zijn ook andere bedrijven die er enorm leuk op inspelen. Natuurlijk, Tesla is het bekendste voorbeeld. Maar daarmee doen we de Amerikaanse EV-bouwer te kort, want zij begonnen de transisitie zelf met de Model S. Ze speelden er niet zozeer op in, maar waren er onderdeel van. Aptera is ook zo’n bedrijf dat voor verandering wil zorgen.
Aptera Paradigm
Het gaat om de Aptera Paradigm, de opvolger dan de 2.0e. Als je de auto zo ziet op de afbeeldingen, lijkt het meer op een vliegtuig zonder vleugels. Op zich is het ook wel logisch, want net als een vliegtuig is de koets van het vehikel ontworpen om zo min mogelijk weerstand te genereren.
Niet stekkeren
Maar dat is niet het enige bijzondere aan deze bewegende hoelahoep. Het dak zit namelijk vol met zonnecellen. Dit zien we vaker, maar in dit geval is het om de accu’s op te laden. Jazeker, in principe hoef je met de Aptera Paradigm niet aan de stekker.
Daarmee is al een nadeel voor EV-rijden aangepakt. Je hoeft ‘m niet meer aan de lader te gooien. Een andere EV-nadeel is dat ze heel erg duur zijn. Maar ook dat valt in dit geval reuze mee.
Prijs Aptera Paradigm
Deze rijdende eierwekker moet namelijk leverbaar worden vanaf 25.900 dollar. Deze gaat in 5,5 seconden naar de 100 km/u. De Aptera Paradigm Plus kost 46.000 dollar en knalt in 3,5 seconden naar de 100 km/u.
Tot zover de plannen. Net als bij het Nederlandse Lightyear heerst er naast verbazing ongeloof of de toepasbaarheid van de techniek. Dat is enerzijds een valide punt, maar voor de Tesla Model S waren elektrische auto’s overdekte skelters’s met nauwelijks range, wegligging of innovatie. Je kan de Aptera Paradigm vanaf heden reserveren.
fanboy zegt
Hyperefficientie plus zonnecellen kunnen betekenen (samen met gemiddeld tot laag dag kilometrage) wel werken.
Toch is het met die hoeveelheid zonnecellen in het huidige prutweer weinig. Als je hem dan nog steeds op kan laden is het wel mooi. Want hij zal wel onder de 100Wh/km zitten, dus zelfs al moet je hem opladen rij je voor een appel en een ei.
towi1989 zegt
60km per dag laden. Daar ga je dus niet ver mee komen. Thuis staat de auto onder de carport, op het werk in de parkeergarage. Doe dan maar een goedkope versie zonder zonnepanelen en dan maar lekker aan de stekker om te laden. De stroom thuis komt toch van zonnepanelen :D
Zal hier in de EU toch wel zo’n 35K kosten ondanks de vanafprijs van 26k USD
Jochempie zegt
Schijtirritant, mensen die alleen maar beren op de weg zien. Hoe ver zouden we al ontwikkeld zijn als mensen zo’n instelling konden laten varen?
towi1989 zegt
Ik vind het prima dat men zoiets ontwikkeld, maar je kan zoiets niet aanprijzen als een voertuig waarmee je NOOIT!!1!!!1 hoeft te stekkeren. Ze bieden accupaketten aan tot 100 kWh. Succes om die met je 3m² aan zonnepanelen volgeladen te krijgen. Volgens hun eigen calculator kun je hier in NL gemiddeld ~20 mijl per dag rijden zonder te laden, en dat is mét het pakket voor extra zonnepanelen! Die 16km kun je net zo goed met een (elektrische) fiets doen.
Verder vind ik het een best leuk wagentje. Lekker compact. Voor gebruik in NL zie ik gewoon de meerwaarde van de zonnepanelen op een auto niet.
kle500 zegt
@towi1989: is dat ‘Nooooit!!!!’ Afkomstig van de fabrikant of van een Nederlandse autoblogger? Neem dat antwoord en kmbedenk dan of je daar een fabrikant op kunt aankijken. Daarnaast, mijn auto staat vrijwel nooit onder dan. En ik denk vele andere auto’s ook niet. In dat geval kan het ‘in principe ‘ dus gewoon kloppen.
ghost zegt
@kle500: garages zijn steeds schaarser. Nagenoeg alle nieuwbouw komt zonder garage, en de grap is dat wanneer het er wel bij komt, men vaak de garage ombouwt tot leefruimte, of er in ieder geval geen auto in parkeert.
Persoonlijk vind ik dat een slechte ontwikkeling maar oke, helaas ook de realiteit dezer dagen.
flutterby zegt
@towi1989: 2020 reality check; de meeste rijden niet dagelijks met hun auto.
ghost zegt
@flutterby: ja want COVID, maar dat is natuurljk een fase.
sonnybonds zegt
zijn heel wat mensen die 16 km met een auto doen dus die zonnepanelen hebben wel degelijk zin. Vind het wel een gaaf ding maar vraag me af of we hem ooit op de weg gaan zien
ghost zegt
@Jochempie: zelfde instelling zie ik nu met COVID-19. Je kan de maatregelen steeds aanscherpen maar zolang er een grote groep is die het compleet negeert, heeft aanscherping geen nut want die groep doet er toch niks mee. Uiteraard wel de hele dag poep over de digitale schutting werpen over hoe kut dit jaar wel niet is en dat je “vrijheid” wordt ontnomen..
Anyway; dit soort dingen zijn game changers, ik heb er niks mee, maar het is gaaf om te zijn dat je nagenoeg “gratis” van A naar B kan komen. Ik denk oprecht dat het in de praktijk nog best goed zal gaan. Het vraagt een aanpassing aan je standaard – en imo zit daar bij mensen het echte probleem, het niet kunnen inleveren in hun standaarden – maar daarna heb je in feite perpetuum mobile.
b00st zegt
60km ver, lijkt me.
towi1989 zegt
Wel even de kleine letters lezen ;)
paulvtec zegt
@towi1989: Echt en dan nog maar te spreken over die zijwieltjes. Een auto voor 2 personen, lekker handig ook. Wat een prutsmobiel. Knap dat dat ding de 100 kan en mag halen, levensgevaarlijk.
JanJansen zegt
Goed onderbouwd, niets meer aan doen.
Wat is dat toch met nieuwe ontwikkelingen dat die zo bedreigend zijn voor sommigen.
Dieseltor zegt
@paulvtec: Paul just kicked in yo!
herve11f zegt
Supertramp – Album “Crime of the Century” – 5th Song…
pvg100 zegt
Voor de geïnteresseerden. Batterij inhoud is mogelijk van 25, 40, 60 of 100kWh. Ik kan me voorstellen dat de gemiddeld benodigde vermogen sterk varieert van welk batterij pakket je gekozen hebt. Hoe dan ook, leuk speelgoed.
goodvibrations zegt
Erg leuk concept! Meeste waste aan auto’s is het feit dat je 1500kg verplaatst om 80kg te verplaatsen… Vond de benzine variant al leuk.. Als het ook nog een beetje goed aanvoelt.. Lijkt het me we wat ?
pietervs zegt
Dat ja! Je bent meestal vooral auto aan het vervoeren van A naar B. Qua efficiency is dat natuurlijk volledig idioot, want je wilt vooral mensen van A naar B krijgen. Van mij mag daar best nog wat gewicht bij voor comfort en veiligheid, maar als ik dan zie hoe we vaak met z’n allen in de file staan met 1,5 ton staal om je heen…
Lijkt me ook een ideale tweede auto voor veel gezinnen, voor de korte ritjes met lage kosten voor brandstof en belasting. Okay, het ziet er niet zo bruut uit, maar als je met een blanco vel papier begint vind ik dit best een goede uitkomst.
mrB zegt
Mooi als die er eindelijk gaat komen. Volgens mij is het ontwerp al een jaar oud 12 oud en toen vond ik het concept ook al interessant:
https://www.google.com/amp/s/www.techeblog.com/pictures-three-wheeled-aptera-electric-car-in-the-wild/%3famp
Ontworpen voor het gemiddelde aantal personen in een auto plus 1, zuinig, radicaal ander design en nu ook met zonnepanelen. Prima lease vervoer voor de yup zonder kinderen, voor de junior consultant etc.
invictus66 zegt
Als ze in de buurt komen van de voorgestelde range (1000 miles met 100kWh) wordt het best een nuttig ding. De zonnepanelen zijn dan niet meer dan een extra-tje.
ericd zegt
In een zonovergoten Australië, Californië en Arizona misschien… afhankelijk van je dagelijks kilometrage. In NL vergeet het maar, en de Lightyear is ondanks dat een veel groter oppervlak is beplakt met zonnecellen helemaal een onmogelijkheid om zonder opladen door het leven te gaan. Beetje kwatsj dus.
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk best een geinig ding. Maar zijwind of slechte weersomstandigheden lijken mij wel een beetje eng met deze driewieler.
frank2b zegt
Aptera: zonder vleugels.
Het ding bestaat nog! (of: weer). Supergoed idee. Een auto staat toch merendeels stil, dus die enkele keer dat je gaat rijden heb je onderhand wel voldoende range geladen. En zo niet, dan alsnog het restant bijstekkeren. Ik zie geen probleem. Hoe dan ook: het blijft rijden voor een schijntje.
pjoes zegt
Zodra iets op batterijtjes kan (voort) bewegen vinden sommigen het goed?? Nu nog tegen Ncap betonmuur 65km/h en zijwaartse impact. Of op eigen risico? hoeft dus niet getest te worden, brrr?
DAT zegt
Voor de behoudende mensen onder ons. Er is ook nog de Sono Sion op komst.
Morgen is er een communicatie momentje: https://sonomotors.com/en/next-prototype-generation/
ericd zegt
Leuk de exotische, tis weer es wat anders vorm, maar het is geen toonbeeld van een efficiënt vehicle platform. De footprint zal die van een Escort zijn schat ik (als ie niet breder is), en dan kun je dus twee mensen vervoeren. De wide stance van de voorwielen, die er zo van af gerukt worden bij een botsing, zijn overduidelijk bedoeld om omslaan van de Aptera in bochten te voorkomen. Dat kan alleen als je juist een driewielsplatform in bochten laat kantelen, en dus smaller maakt. Dat hoeft niet zo extreem als bij de Carver. Kan ook zo: https://1.bp.blogspot.com/-BpfUw4WViQg/X9D4YRzaJtI/AAAAAAAALNc/Op5ickulOWU4B76HNPkQaXUQ6-a-x_r2QCLcBGAsYHQ/w769-h576/smart%2Bapp%2Bon%2Bwheels.jpg
faalhaas zegt
Een soort Honda Insight I onder de EV’s, het concept is tof maar uiteindelijk wordt het een Insight II als het doorontwikkeld.
saxoke zegt
Da vrouwke da der bij staat, magde die wel ooit stekkeren?
driftkicker zegt
Waarom moeten die EV’s altijd zo lelijk zijn?
ozzytrk zegt
Goede wagentje voor in de Noordpool, altijd licht