
Een sleeper pur sang, want van buiten zie je niet wat deze Volvo 940 in zijn mars heeft.
Sleepers, ja, ze zijn cool, daar hadden we het laatst ook al over. Maar als je echt het wil laten lijken dat je met je vaders doodsaaie Volvo op pad bent en vervolgens iedereen het snot voor de ogen wegrijdt, moet je deze 940 van een Autobloglezer hebben.
Volvo 940 sleeper
Oké, met die EV’s van tegenwoordig weet je het maar nooit. We denken natuurlijk automatisch aan de ‘stiekeme-dragrace-vanaf-het-stoplicht-scène’. Een saaie slome Volvo is het zeker niet meer. Autobloglezer Tim zet namelijk met pijn in zijn hart het project te koop waar hij de afgelopen vier jaar bloed, zweet en tranen in heeft gestoken.

Genoeg eromheen gedraaid: er ligt een andere motor dan standaard in deze Volvo 940. Het is namelijk een 2JZ-GTE. U weet wel, dat blok uit de Toyota Supra (JZA80) en dan ook nog in de Twin Turbo configuratie. Die was al goed voor een dikke 300 pk, maar de blokken staan erom bekend dat ze flink te tunen zijn. Tim heeft het blok gekocht en daarna vrijwel alles zo gemaakt dat het gloedjenieuw is. We kunnen de hele lijst doornemen, maar dat moet je zo dadelijk maar even in de advertentie nakijken. Waardes die wat makkelijker te begrijpen zijn: hij zet 509 pk en 560 Nm op een rollenbank. Bovendien zegt Tim dat nauwkeurigheid is wat de klok slaat bij hem thuis, dus met de juiste tuning kan dat getal veel hoger worden. Met de verstevigingen kan je upgrades uitvoeren waardoor 1.000 pk mogelijk is en het zooitje blijft heel. Oei.

Afscheid
Volgens Tim is er zo’n 55.000 euro uitgegeven om de Volvo te krijgen waar ‘ie nu is. En dus vier jaar sleutelen aan de Volvo 940. Hij is bijna af: er moeten nieuwe polyurethaan rubbers onder, de remmerij zou het geweld nog net niet helemaal kunnen temmen en da’s nog niet gebeurd. En er moet nog een volledige uitlaat onder, de huidige eindigt net onder de motor. Waarom neemt Tim er nu afscheid van zonder hem af te maken? Privéredenen (bij de redactie bekend) die de focus momenteel van de 940 afhalen. Eigenlijk heel jammer dat je dan nét niet het einde meemaakt. Zo werkt het leven helaas soms.

Kopen
Vakwerk en je krijgt een zo goed als gloednieuwe motor, en wel een heerlijk tunebare 2JZ in een Volvo 940. We proberen net als Tim een beetje een optimistisch beeld te scheppen van wat je koopt, want het zou mooi zijn als de 55.000 geïnvesteerde euro’s nog een beetje terugverdiend worden. Vandaar de vraagprijs van 29.500 euro. Daarvoor moet je hem dus nog afmaken en daarna moet hij nog gekeurd worden in zijn nieuwe configuratie bij de RDW. Geen instappen en wegwezen, dus. Het is een bloedgaaf project, maar je moet wel weten wat je doet. Een kijkje nemen kan op Marktplaats.

Super gaaf als je zo je eigen droomauto kunt bouwen. Maar nadeel voor Tim is wel dat het vooral zijn droom is. Een potentiële koper zal er wellicht wat zakelijker naar kijken. En dan is de vraagprijs moeilijk te realiseren. Overigens beeld succes met je situatie en met de verkoop.
Graag aandacht voor foto 8 op MP. Dat is nou een pignon.
Een erg gaaf project waarbij ik het staalt huisvlijt erg kan waarderen. Ik denk alleen dat het voor niemand, behalve de huidige eigenaar, het geld waard gaat zijn. Zeker niet in ongekeurde en onafgewerkte staat. Het is geen auto voor Volvo-puristen, het is geen auto voor mensen die een sportieve (trackday) auto zoeken, het is geen auto die je als daily gaat rijden omdat ie zo praktisch is, voor wie is het dan wel met dit budget?
In Scandinavië kunnen ze dit wel goed waarderen hoor…
Heel gaaf dit! Mooi interieur ook trouwens, zie je niet veel in die kleur.
Heel gaaf! Mocht ik het hebben liggen had ik hem gelijk gekocht

Mooi project. En fraai dat hij de buitenkant zo heeft gehouden. Ik hoop voor hem dat hij er een goede prijs voor krijgt. Maar 29K lijkt me erg ambitieus.
Tja, 55k in een auto stoppen, daar 29k voor vragen en (waarschijnlijk) maar 15-20k beuren. Iedere hobby mag geld kosten. Maar dit is zo wel een heel dure hobby geworden…
Het is een ruig project, maar hoe kom je in godsnaam op 55k uit?
Ik hoop dat er 15k voor terug ziet, maar dat lijkt me al vrij optimistisch.
Als je het uurloon van het sleutelwerk gaat mee rekenen dat kom je heel snel heel hoog uit.
De auto is misschien 3 a 4k waard, het blok is misschien 10k waard. Meer dan 15k is dit project niet waard. Gaaf ding, en als ik 15k over had zou ik het bieden, maar 30k? nope.
Tussen 2,5 en 6k op gaspedaal
Ontzettend jammer, dat de verkoper er niet aan toekomt om de oto af te bouwen. Als het een tot op zekere hoogte tijdelijk probleem is zou-ie nog kunnen overwegen om de wagen in opslag te zetten om ‘m op een later moment alsnog af te bouwen. Als-ie nu al zou weten, dat-ie nooit meer aan afbouw toe zal komen is verkoop misschien onvermijdelijk. Extra zuur, dat-ie er dan een hoop geld ‘achteraan moet gooien’. De beschrijving op MP bekijkend krijg ik de indruk, dat het project tot dusverre met veel oog voor detail is/wordt uitgevoerd. Zoiets verdient het dan eigenlijk om op dezelfde manier tot een goed einde gebracht te worden. Afijn, hoop voor de verkoper, dat er een koper gevonden wordt, die dit project op waarde weet te schatten en dat de oto niet naar een of andere schrale aap gaat, die ‘m on a shoestring rijdend probeert te krijgen en daarmee al het goede voorwerk naar z’n grootje helpt.
Gqve 940.
Is exact de versie (op de motor na dan..) die ik vorig jaar verkocht heb.
Is wel drama om passende interieurdelen te vinden. Dit is een moeilijke kleur.
Wagen staat mooier op z’n wielen dan origineel. Tikkie verder naar buiten en op marktplaats kun je zien dat de originele velgen er ook nog zijn. Maar met dit geweld zou ik een paar grote originele Volvovelgen proberen te scoren (17 of 18 inch). Dan heb je wel echt iets moois hoor! Rationeel bezien ontzettend slechte deal natuurlijk maar gelukkig kopen sommigen met het hart.
Cool, maar wel wat moeilijk verklaarbaar dat hier 55k in is gaan zitten. Ik schat in dat de vraagprijs door de helft moet.