Deze vergeten supercar heeft wat de Jaguar XJ220 niet gegund was: een V12.
Jaguar en supercars: het is geen gelukkige combinatie. De C-X75 werd geschrapt, ondanks het feit dat iedereen ‘m bloedgaaf vond. Daarvoor was er de XJ220, maar dat was een beetje een anticlimax omdat die maar helft van het beloofde aantal cilinders kreeg. Weer daarvoor was er de XJR-15, een auto die grotendeels vergeten is. Dat heeft er onder andere mee te maken dat er maar 53 van gemaakt zijn.
Als basis voor de Jaguar XJR-15 werd de XJR-9 genomen, een succesvolle raceauto die onder meer de 24 uur van Le Mans op zijn naam schreef. De XJR-15 is in feite de straatversie van deze auto, maar kreeg wel een geheel eigen koetswerk. De auto werd getekend door Peter Stevens, de man die later ook verantwoordelijk was voor het design van de McLaren F1.
Die laatste auto is uitgegroeid tot misschien wel de meest iconische auto van de jaren ’90, maar de XJR-15 is juist in vergetelheid geraakt. Dat heeft de auto niet verdiend, want de XJR-15 was ook een buitengewoon spectaculaire en geavanceerde auto.
In tegenstelling tot zijn opvolger, de Jaguar XJ220, had de XJR-15 wél een V12. Een 6,0 liter V12 om precies te zijn, die goed was voor 456 pk en 569 Nm aan koppel. Dankzij het chassis en de carrosserie die volledig uit koolstofvezel en kevlar bestond woog de auto maar 1.050 kg. Daarmee weegt de XJR-15 minder dan een McLaren F1, terwijl het een grotere auto is.
Desondanks kon de Jaguar XjR-15 niet een gooi doen naar de titel snelste productieauto. Daarvoor was de topsnelheid van 307 km/u toch echt niet hoog genoeg. Met de XJ220 wist Jaguar wél een van de snelste auto’s ter wereld neer te zetten. Die klokte namelijk 338 km/u. Toch is de XJR-15 waarschijnlijk de meest sensationele auto om te rijden.
Van de XJR-15 zijn uiteindelijk maar 50 stuks gebouwd. Een van deze auto’s wordt nu aangeboden door RM Sotheby’s. De vraagprijs voor deze vergeten supercar uit de jaren ’90 is omgerekend 1,7 miljoen euro. Daarmee zit deze auto echt in een andere prijscategorie dan de XJ220, want die kun je al voor minder dan een half miljoen op de kop tikken.
Het is de nieuwe eigenaar aan te raden enige voorzichtigheid in acht te nemen. Niet alleen omdat het een kostbare auto is, maar ook vanwege het feit dat het een regelrecht racemonster is. En daarmee zit een ongeluk in een klein hoekje. Dat bleek eerder dit jaar nog op Goodwood.
hippopotamus zegt
Wat een wagen, zou hier wel een Hot Pursuit in willen doen. 🚗👮🏻♂️
bermtoerist zegt
Ik ken de XJR-15 ook van hot persuit. Ziek snel was ie daar.
De XJ220 heeft inderdaad te weinig cilinders maar juist door die zes cilinder turbo is ie zo snel. En vond ‘m altijd al bloedmooi. Ik veerde dan ook op bij die halve ton.
Een snelle zoektocht leerde helaas dat je eerder aan het tienvoudige moet denken.
machielvdd zegt
Excuus, dat moest natuurlijk een half miljoen zijn.
ghini zegt
Prachtig design, goede verhoudingen, idd minder bekend en populair dan de 220. Ik ben wel benieuwd hoe zoiets rijdt en ook in vergelijking met de 220 bijv. Wat waren toen zn concurrenten trouwens?
frederik zegt
Gehoorbescherming is inclusief zie ik. :)
Johanneke zegt
Maar de 220 is super mooi, deze is behoorlijk mwoa. De achterlichten zijn te simpel imo.
kooss zegt
Volgens mij zijn deze achterlichten “geleend” van een Mazda 626 coupé (GD).
In dit artikel zijn er nog wat andere voorbeelden. https://www.autoblog.nl/nieuws/lijstje-autos-die-hun-lampen-ergens-anders-vandaan-halen-861648
baf07 zegt
Waanzinnige verhoudingen, die auto heeft nog eens een lekkere kont met die dikke sloffen
heyhuub zegt
Best motoring heeft er ook nog mee gereden;
https://youtu.be/xv9tRjPGnNU
En geraced in nat weer, ook een handje vol.
https://youtu.be/C3pi58n_KR0
Leuk om te zien
shicomm zegt
Altijd al een zwak gehad voor de xjr-15…
In nfs was het al een gave auto maar het ritje van clarkson in dit monster staat me ook nog helder voor de geest..
brammetjedeb zegt
Ik had begin jaren negentig een paar jaargangen oude Autovisies van mijn neef gekregen, daar kwam deze een aantal keer in voor. Eigen raceklasse hadden ze geloof ik, oa voor de F1 van Monaco werd er mee geracet. Correct me of I’m wrong.
En geleende spullen van alledaagse Auto’s op supercars, geweldig! Monde achterlichten op Noble, alfa achterlichten op de ik meen DeTomaso pantera, bova achterlichten op McLaren F1, spiegels van een cx op de F1…..
sabrerator zegt
@brammetjedeb:
Die spiegels van de CX zaten op een ontzettende hoop auto’s.
Een beetje de Rover V8 onder de spiegels.