Let even goed op als je altijd al meer Porsches 964 wilde hebben dan vingers aan je handen.
Veilkoning RM Sotheby’s doet op 10 maart namelijk in een klap elf Porsche 964’s van de hand die deel uitmaakten van een verzameling. Helemaal eenkennig was de verzamelaar overigens niet: hij had ook nog een 911 Turbo flatnose uit 1989. Een G-model van net voordat de 964 op de markt verscheen dus.
De 964 was lange tijd niet erg geliefd onder 911-fans. De generatie werd gezien als een soort ’tussenpaus’, die het gat overbrugde tussen zijn stoerder vormgegeven voorganger en gladde ronde opvolger. Je zou kunnen zeggen dat de 964 niet 80s genoeg is voor de jaren ’80, maar ook niet 90s genoeg voor de jaren ’90.
In de afgelopen jaren is de populariteit van de 964 echter flink gegroeid. Zeldzame exemplaren gaan over de toonbank voor astronomische bedragen. De échte liefhebber is waarschijnlijk het beste bediend met een Carrera 2 waarvan maar een koplamp werkt. Je weet wel, zo’n auto die je dagelijks kan inzetten. Maar mocht je het type zijn die liefst de allerduurste wil hebben, moet je even deze 964-bijbel lezen die collega @willeme ooit ingefluisterd kreeg door de geest van Ferdinand Porsche.
Óf je kan Sotheby’s natuurlijk de hele zwik uit handen nemen in Florida. Dan zit er altijd wel iets bij van je gading. Kost alleen wel wat, de geschatte opbrengst staat tussen haakjes:
- Een 964 Carrera RSR 3.8 in Ferrari-kleur Yellow Fly (1.200.000-1.400.000 Dollar)
- Een 964 Carrera RS 3.8 (1.500.000 Dollar)
- Een 964 Turbo S Leichtbau
- Een 964 Turbo S X83 Flachbau (EU spec flatnose, 500.000-650.000 Dollar)
- Een 964 Turbo S X85 Flachbau (US spec flatnose, 600.000-800.000 Dollar)
- Een 964 Carrera Cup (250.000-325.000 Dollar)
- Een 964 Speedster (200.000-250.000 Dollar)
- Een 964 Turbo 3.3 (200.000-250.000 Dollar)
- Een 964 Turbo 3.6 (200.000-250.000 Dollar)
- Een 964 Carrera RS (200.000-250.000 Dollar)
- Een 964 Carrera RS America (200.000-250.000 Dollar)
Ik geloof dat @casperh je de Carrera RS zou aanraden (video). Maar je Will Smith in Bad Boys voelen met de Turbo 3.6 is natuurlijk ook aanlokkelijk. Wat zou jouw eerste keuze zijn?
trust zegt
Doe mij de Eu spec slantnose maar. Wat een pareltjes, zo worden ze niet meer gemaakt jammer genoeg.
mashell zegt
De 993 was juist de tussenpaus. Nog luchtgekoeld, nog steeds met de gruwelijk lelijke raamlijsten maar al wel met de schuin liggende koplampen. De 964 is eigenlijjk het hoogtepunt van de oude 911. De laatste echte.
De slantnose was duidelijk een design misser die, herhalingsmerk bij uitstek, Porsche gelukkig nooit heeft teruggebracht.
pindakoning zegt
@mashell: wat betreft de 964 heb je eigenlijk wel gelijk. Alhoewel ik zeker geen nee zou zeggen tegen een donkerblauwe 993 4S met turbovelgen ;)
cossiekiller zegt
Maakt niet uit welke. Die gele Carrera RS dan maar. Of toch de turbo s leichtbau…
Kerel had in alle geval een uitstekende smaak in platgeslagen kevers!
Robert zegt
Zo’n 911 Flatnose, dat blijft voor mij toch een beetje de Porsche die een onfortuinlijke amputatie heeft moeten ondergaan. Zeg maar de Michael Jackson onder de auto’s. You either hate him or love him.
917 Porsche + Audi zegt
doe mij maar de rsr of de turbo3.6 altijd het hoogst op mijn porsche verlanglijstje gestaan
T16 zegt
De Cup versie is de aller fijnste, super licht, voldoende pk’s.
Van de turbo versies kun je het beste voor een S versie gaan met sperdiff.
Zonder sperdiff is een turbo een echte windowmaker!
3.8 versies zijn te duur! Dus de Cup versie aub of een van de 3.6 RS-jes.
davelepeef zegt
@T16: een windowmaker? Is die glaszetter uit de Matrix-trilogie?
davelepeef zegt
Duidelijk de RS 3.8. Vind ik zo’n mooie wagen, met de spierballen van de turbo-body maar met het gouden keeltje van een atmosferische sportboxer. Niet té overdreven… En met een setje dat behoort tot de mooiste wielen ooit onder een auto geschroefd. Ik weet het wel…
right zegt
Al kreeg ik die hokken cadeau
kilum zegt
Doe mij maar een Carrera 2S, eventueel Cabriolet. Heerlijk mee rijden op zondag. Ik zou met al deze wagen te bang zijn om een rondje om te gaan.
nissansupra zegt
Ik weet dat het azijnzeiken is maar ik zie op de foto toch echt 12 auto’s staan terwijl in het artikel over elf wordt gesproken?
jaapiyo zegt
@nissansupra: er wordt in de tekst gesproken over 11 964jes…en een 911.
nissansupra zegt
@jaapiyo: ah kijk, begrijpend lezen is ook een vak apart ;)
Dutchdriftking zegt
Een afgeragde 964 carrera kopen en een bezoekje aan Singer brengen.
hondar zegt
Vroeger vond je het leuk om ze te hebben en dan bedoel ik je wilde er heerlijk mee gaan rijden. Tegenwoordig worden meer gezien als investeringsobjecten. Natuurlijk wel mooi om te zien dat hierdoor wel mooi bewaard worden, maar zoals je ziet zijn ze niet echt meer zeldzaam.