Met deze elektrische auto’s kun je WEL op vakantie. ADAC onderzocht meer dan 80 EV’s en slechts een paar blijken écht geschikt.
Range anxiety. De angst die optreedt bij het rijden in een elektrische auto over lange afstanden voor een lege batterij. Kom je wel tot de volgende laadpaal en is er dan een plekje vrij om te laden?
De Duitse evenknie van de ANWB, ADAC, zocht dat uit voor de twijfelende vakantiegangers. Met welke elektrische auto kom je het verst en heb je dus de minste zorgen over de actieradius.
Op vakantie met elektrische auto
Het onderzoek is uitgegaan van de actieradius van de auto’s zoals ADAC die zelf in zijn ecotest heeft vastgesteld. Op die manier gaat het onderzoek uit van een meer objectieve meting dan de fabrieksopgave.
Vervolgens kijkt het onderzoek naar een vakantiescenario. Daarbij wordt uitgegaan dat vakantiegangers de batterij niet verder leegrijden dan tot 10 procent zodat er een veilige marge is om bij het laadstation te komen. Vervolgens wordt er één laadsessie van 20 minuten bij de snellader meegerekend.
Uit deze rekensom komt een totaalbereik (met 1 laadstop dus) en daar is wat ADAC neemt als maatstaf en geschiktheid voor lange afstanden.
Hyundai Ioniq 6 bovenaan
Koploper en nummer 1 in de test is de Hyundai Ioniq 6 met een 77,4 kWh batterij en achterwielaandrijving. Met één laadstop komt het totale rijbereik op 931 kilometer wat gewoon een heel eind is.
Runner up is de Lucid Air met 859 kilometer en de BMW iX met 835 kilometer. Komt het rijbereik boven de 750 kilometer met één keer snelladen dan is de auto volgens de Duitse ANWB geschikt voor lange afstanden.
Van de meer dan 80 geteste auto’s zijn er slechts dertien die aan die eis voldoen. Tussen de 750 en 500 kilometer zijn ook wel geschikt, maar moet vaker geladen. Dan waren er veertien stuks onder voorwaarden geschikt en de rest nauwelijks geschikt.
Onderaan de lijst bungelt de Fiat 500e met de 23,8 kWh batterij die met een snellaadstop niet verder komt dan 233 kilometer. De eerste Tesla vinden we pas terug op plek 13 met de Model X met een rijbereik van 763 km. De Tesla Model 3 staat zelfs pas op plek 23.
Top 10 elektrische auto’s voor de vakantie
Voor de volledigheid nog even de volledige top 10. Voor alle andere geteste auto’s kun je natuurlijk even een kijkje bij het onderzoek zelf nemen.
# | Model | Totaal rijbereik 1x snelladen | Rijbereik volle accu | Bijgeladen in 20 min |
1 | Hyundai Ioniq 6 2WD (77,4 kWh) | 931 km | 502 km | 429 km |
2 | Lucid Air Grand Touring AWD | 859 km | 550 km | 309 km |
3 | BMW iX xDrive 50 | 835 km | 553 km | 282 km |
4 | Mercedes EQS 450+ | 825 km | 521 km | 304 km |
5 | Mercedes EQE SUV 350+ | 806 km | 503 km | 303 km |
6 | Polestar 2 LR Single Motor (82 kWh) | 801 km | 481 km | 320 km |
7 | Nio ET5 Touring 100 kWh | 792 km | 466 km | 326 km |
8 | Hyundai Ioniq 5 2WD (77 kWh) | 786 km | 423 km | 363 km |
9 | Mercedes EQE 350+ | 783 km | 480 km | 303 km |
10 | Hyundai Ioniq 6 4WD (77,4 kWh) | 782 km | 422 km | 360 km |
Nog niet onderzoeken moe? We schreven ook over onderzoek naar hoeveel Nederlandse EV bezitters zich zorgen maken als ze op vakantie gaan. Vakantiestress over de elektrische auto.
awesome zegt
Hoe kan het dat de Ioniq5 in de top 10 staat en de technisch gelijke (en meer gestroomlijnde) Kia EV6 ontbreekt?
Ik vind het maar een bedenkelijk lijstje.
tortuga zegt
De lijst even gecheckt. Ze hebben hem nog niet getest.
awesome zegt
Haha, een van de populairder modellen test je voor het gemak nog even niet.
Wat een onderzoek…
Johanneke zegt
Heh. Hoe kan een model x nou boven een 3 eindigen. Een model 3 long range rwd heeft al een 495km rijbereik. Dus zolang 285km kan bijladen in 20 minuten (moet te doen zijn toch?) dan hoort ie in dit lijstje te staan.
tortuga zegt
De gebruikte model 3 was een all wheel.
De model S had grotere wielen. En vermoed dat het weer ook invloed kan hebben.
Johanneke zegt
Flutonderzoek dan. Of test goed of zeg gewoon niks, want de conclusies zijn niet kloppend.
ty5500 zegt
Interessante resultaten. Een nio et5 (station) heeft een 100kwh batterij nodig om een vergelijkbaar rijbereik dan een Ioniq 5 (SUV) met 77 kWh batterij te halen
utregcity zegt
Wat een kul onderzoek. Rij nu, as we speak, met een Honda e in Wales rond. Al 1300km gedaan en daar komen nog 700km bij. Gaat prima. Hoef niet in 1 dag rond, heb vakantie.
pyrat zegt
Niet iedereen heeft 2 maanden vakantie ;) Met een Honda e op vakantie; ik vind het een heel cool wagentje, maar daar zou ik nooit mee op vakantie gaan (misschien naar Texel).
Ik vind het onderzoek juist erg sterk, dit is hoe het meerendeel een elektrische auto zou gebruiken als ze naar zuid-Europa/Alpen gaan. Juist zeer praktijk gericht ipv wltp range en theoretische laadsnelheid cijfers.
JelmerS zegt
Belangrijkste op vakantie lijkt mij de harde liters aan ruimte om teveel spullen mee te kunnen zeulen. De mogelijkheden en impact van dakkoffers, caravans etc.
DeWitteCondor zegt
Inderdaad. Dat maakt de ioniq al totaal ongeschikt. En vele anderen ook.
ty5500 zegt
Interessante resultaten. Een nio et5 (station) heeft een 100kwh batterij nodig om een vergelijkbaar rijbereik dan een Ioniq 5 (SUV) met 77 kWh batterij te halen
Johanneke zegt
Ioniq 5 is een hatchback, geen SUV.
Robert zegt
Kijk, 935 km afleggen met slechts één keer snelladen tussendoor is indrukwekkend, maar met welke snelheid is er dan gereden? Een paar collega’s zijn een tijdje terug met een Audi e-tron op en neer gereden naar Stuttgart, die reden eigenlijk nergens harder dan 100-110 km/u op de Autobahn(!), en dan moest er evenwel toch nog om de 2-2,5 uur worden bijgeladen. De volgende lease auto wordt dus gewoon weer een (stekker) hybride.
PunicaOase zegt
Dit boeit me niet zo: rijd altijd rustig en met tussenstops (overnachtinkje).. Wat wel boeit wat is zo’n auto nog waard na een jaar of 5 en wat kan ie nog als ie 10 jaar is.. Ik vrees..
martijnev zegt
Moeten er geen volgepakte koffers mee met vakantie?
Snap wat dat betreft niet dat de Ioniq 6 op 1 staat, door die brievenbuskofferklep passen alleen wat sporttasjes, badmintonrackets en teenslippers.
audirs3 zegt
Jammer dat ze laad tijden niet mee nemen, moet er niet aan denken met 400V te gaan rijden
fredex zegt
Dit zijn cijfers puur gebaseerd op fabrieksopgaven. In de praktijk komt het er op neer dat je volgeladen met bagage, vrouw en kinderen effectief minder ver komt op je acculading. Dat je laadcurve niet constant blijft en je ook niet overal het geluk hebt om de volle capaciteit van je auto te kunnen laden ivm drukte. Ik ben met 4 personen en bagage (totaal ong 450kg) met mijn Xpeng G9 begin juni naar Alpes d’Huez gereden. Dat was een rit van ruim 1100km, daarvoor zijn we 4x gestopt om 20-25 min te laden. Daarbij hadden we best geluk dat het geen vakantieperiode was en dat we overal volle snelheid konden laden en de temperatuur lag rond de 20 graden. De cijfers die autoblog geeft zijn wel heel erg optimistisch, imho
fredex zegt
Ik heb het artikel half gelezen, lekker slim. Excuus. Evengoed komt het erop neer dat er te weinig rekening is gehouden met omstandigheden zoals lading, personen, beschikbaarheid, temperatuur, bergen etc.
DeWitteCondor zegt
Mijn e-klasse estate uit 2014 had 700 liter bagageruimte en een range van 1100 km op 1 tank. Nuff said. Wat een progressie.
Usdriver zegt
Wat een kulonderzoek weer.
Mijn Tesla S longrange met 100 KW heeft een echt praktijk range van 550 km. Bij mooi zomerweer 650 km. Ik laad iedere 450 km na 400 km bij de supercharger in 20 minuten naar 400 km. Gratis ook nog (bonus uit 2013). Rijd dan 120, harder kost meer tijd vanwege het laden.
Kortom ik haal het met gemak.
Ben naar zuid Portugal en zuid Spanje geweest. Zakelijk naar zuid Duitsland en Oostenrijk. Probleemloos. En dat kopje koffie (er zit bij iedere Supercharger een restaurant) na 3 uur rijden? Heerlijk !
Wolflow zegt
Elk elektrisch hok is geschikt voor vakantie. Gewoon een kwestie van thuis laten staat (als je er per ongeluk een hebt gekocht)
wimof zegt
Volgende test, prijs van de onderdelen