Een nieuw jaar betekent nieuwe bijtellingsregels, maar deze elektrische auto’s zijn nog met de huidige bijtellingsregels dit jaar leverbaar.
Wie op dit moment nog overweegt om een elektrische auto op de zaak te gaan rijden, heeft niet bijzonder veel tijd meer om daar over na te denken. Op 1 januari gaat de bijtelling immers weer omhoog, wat een werknemer honderden tot duizenden euro’s extra kan gaan kosten. Voor wie het was vergeten: de verlaagde bijtelling voor elektrische auto’s gaat van 8 procent naar 12 procent. Bovendien gaat de grenswaarde voor die twaalf procent omlaag. Nu gaat het nog om de eerste 45.000 euro aan cataloguswaarde, in 2021 is dit slechts de eerste 40.000 euro. Alles daarboven krijgt de reguliere 22 procent bijtelling.
Leuk al die cijfertjes en percentages, maar voor veel mensen blijft het een beetje abstract. Gelukkig gaf de Vereniging Zakelijke Rijders bij de BNR Nationale Autoshow een voorbeeldje. Wie nu een elektrische auto rijdt met een cataloguswaarde van 50.000 euro, betaalt 203 euro per maand aan bijtelling. Wie pas in 2021 begint met rijden, betaalt voor dezelfde auto per maand 302 euro aan bijtelling. Dat is dus bijna 100 euro meer. Bij een looptijd van 5 jaar, kom je aan bijna 6000 euro verschil.
Wie nu nog op zoek is naar een elektrische auto, doet er dus goed aan om te kijken welke dit jaar nog leverbaar zijn. Daarom maakte de Autoshow een rondje bij de importeurs om te kijken welke auto’s dit jaar nog leverbaar zijn. De eerste auto is de Volkswagen ID.3, al moet je er volgens PON wel snel bij zijn. Wie een grotere auto zoekt, kan terecht bij de Volvo XC40. De elektrische variant – de Recharge P8 – heeft daarnaast iets meer pk dan de ID.3. Van deze EV zijn er nog ‘enkele tientallen auto’s’ leverbaar. Het aanbod kan per dealer verschillen. Mocht je dealer geen auto meer voor je hebben, dan wordt je aangeraden om contact op te nemen met Volvo Cars Nederland.
Een alternatief is de Jaguar I-Pace. Alleen het EV320-model is nog leverbaar, het instapmodel van de I-Pace met minder pk. Wel krijg je hierbij driefaseladen en een nieuw infotainmentsysteem. Van deze auto zijn er nog ‘enige exemplaren beschikbaar’, waarbij het aanbod per dealer verschilt. De Lexus UX300e is volgens de importeur ‘volop leverbaar’. Wie onze rijtest van de Lexus UX300e leest, zal dat waarschijnlijk geen groot wonder vinden. De elektrische Opel Corsa-e en Peugeot e-208 zijn eveneens dit jaar nog te rijden.
Er is dit jaar dus nog wel wat te kiezen, maar welke auto kan je meteen van je wensenlijst schrappen? Sowieso de Polestar 2, die is dit jaar niet meer leverbaar. Deze auto is ook deze maand al twee keer teruggeroepen, dus misschien is dat maar beter ook. De BMW iX3, Škoda Enyaq en Volkswagen ID.4 komen daarnaast dit jaar ook niet meer onze kant op. Wie per se een van deze auto’s wil hebben, zal dat de komende jaren dus in zijn of haar portemonnee kunnen voelen. Andere automerken als Hyundai, Kia of Tesla werden in het BNR-overzicht niet genoemd.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Mirjam van der Rijt van Verenigde Autobedrijven Samen Sterk praat over haar autocollectief. En Wouter rijdt in de nieuwe BMW M2 CS.
lekkerlinksrijden zegt
De Kona volgens mij ook nog
banderas zegt
@lekkerlinksrijden: MG en Tesla ook.
mashell zegt
Zou Pon niet nog een voorraadje E-trons hebben staan?
rickyleek zegt
@mashell: ik las dat de 50 al erg schaars aan het worden is. Als er voorraad is, wordt het waarschijnlijk de duurdere 55.
mashell zegt
@rickyleek: die heeft de grotere batterij. Bij een zuipschuit als de e-tron moet je altijd die 55 nemen.
bjr1983 zegt
De Hyundai Kona Electric, de IONIQ Electric, de Hyundai Nexo (waterstof) en de Mazda MX-30 zijn ook nog leverbaar uit voorraad.
crepito zegt
Is de XC40 wel groter qua binnenruimte dan de ID.3?
E-tron niet meer? Geen enkele Tesla? ..
artikeltje over de terugroepacties van Polestar nog niet gezien op AB.
goodvibrations zegt
“Wie onze rijtest van de Lexus UX300e leest, zal dat waarschijnlijk geen groot wonder vinden”
Hij rijdt toch prima? Het laden en de laadruimte kan wel wat beter.. Maar de afwerking en rijeigenschappen zijn erg goed volgens mij…
mashell zegt
Vraag me niet waarom… maar het is een elektrische auto en daar maken al die goede eigenschappen helemaal niets uit, daar telt maar 1 eigenschap en dat is actieradius.
SvenskaAeroplanAB zegt
@mashell: Gek is dat toch. Zeker als je bedenkt dat de actieradius van deze Lexus helemaal niet zo slecht is. In de praktijk getest op 290, en de Tesla 3 Long Range op 340 km. Ze zijn te eerlijk, die Japanners. Of mensen worden graag voor de gek gehouden. 1 van die 2…
vreekfonk zegt
@svenskaaeroplanab: testverbruik Tesla LR 340km? Maar hoe snel rijd je dan? Haal met m’n sr 330km bij 110km/pu, waar stond deze test in? Ben daar best benieuwd naar.
hooesi zegt
@mashell: ja bizar he, alsof iedereen spierpijnveroorzakende acceleratie wil en iedere dag 500km rijdt. Als ik aan elektrisch zou gaan zou ik comfort en stilte willen. snelle acceleratie zonder emotie (lees: blèrende motor) doet me toch niets, dan ga ik wel naar six flags!
pcooperworks zegt
@mashell: nog belangrijker is de lage(re) bijtelling
goodvibrations zegt
“Andere automerken als Hyundai, Kia of Tesla werden in het BNR-overzicht niet genoemd.”
Altijd handig.. Speciaal voor jullie uitgezocht weke auto’s je dit jaar nog kunt leasen!! Dat zijn de volgende… En wellicht nog een aantal die we niet benoemd hebben ?
autostrada zegt
Het is dan ook gewoon een advertentiestuk over de leasemaatschappij. Ik dacht dat bij elke advertentie tegenwoordig duidelijk moest staan dat dit een advertentie was. Blijkbaar niet op autoblog.
iz_person zegt
Ik zie mezelf voorlopig niet rijden in een elektrisch aangedreven auto. Diesel vind ik voorlopig de betere keus. Dan vooral van Mercedes Benz. Je hebt wereldwijd dekking, rijd als de tierelier; waarom wachten tot elektrische wagens hun intrede wereldwijd doen. Ik kom iedere jaar in Afrika, toevallig dit jaar niet wegens corona, daar rijdt men helemaal niet elektrisch. Met een Benz Diesel kun je overal komen en je hebt overal onderdelen. Nu heb ik toevallig mijn ogen laten vallen op een w204 c klasse in een grijze kleur en handbak. Wat hem uniek maakt is de grote infotainmentscherm boven in het midden. Straalt zoveel klasse uit. Bouwjaar 2008.
Ik weet niet, ik zie wel.
Ot92 zegt
@iz_person Hebben ze ook de w204 in Afrika dan? Ik dacht dat ze daar heel veel 190d’s hadden.
iz_person zegt
Mercedes in alle soorten en maten, maar het klopt wat je zegt, de wat oudere mercedessen blijven daar doorrijden zoals de 190. Daarom wil ik gaan voor een w204 d. Die, de pre-facelift, lijkt een beetje op de 190.
flik2punt0 zegt
Ik dacht dat aiways ook nog dit jaar met de U5 naar Nederland zou komen. Klopt dat niet meer?
ronaldotour zegt
-edit: dank, is inmiddels gefixt-
Verder denk ik dat de vw dealers het in januari razend druk gaan krijgen met updaten, de ID.3 zal flink gaan verkopen
vetnek zegt
Fiat 500e
Benny_Weisz zegt
Traxxas X-Maxx AWD
henkp1 zegt
De meest verkochte EV in Europa staat er helaas niet bij: Renault Zoe.
Is zeker taboe hier?
Prima wagen in ieder geval.
kroon zegt
Zoals vaak krijgt vooral Volvo weer extra aandacht op Autoblog. Terwijl de XC40 P8 al sinds maart dit jaar is uitverkocht voor heel 2020.
VAG doet het nu veel beter dan Volvo. Met grote stappen zetten ze vele best wel fraaie EV modellen in de markt. Dankzij VAG gaat de EV toekomst in ene heel snel.