Er zijn aardig wat manuren gestoken in deze gerestaureerde E-type.
De E-type staat algemeen bekend als de mooiste auto aller tijden. Ondergetekende vind een 275 GTB toch echt fraaier, maar dat de E-type bijzonder elegant is valt niet te ontkennen. Dit specifieke exemplaar is echter niet altijd even mooi geweest.
Je zou het niet zeggen, maar deze auto heeft decennialang in een schuurtje staan roesten. De auto was namelijk sinds 1979 niet meer van zijn plek geweest. Dit heeft de Britse coupé natuurlijk geen goed gedaan. De mannen van het E-Type UK namen echter de taak op zich om de auto weer volledig te restaureren.
Diverse delen van de bodem en de dorpels bleken niet meer te redden. Deze zijn daarom volledig vervangen. Verder is ieder stukje metaal dat mogelijk niet te vertrouwen aangepakt. Daardoor is de gerestaureerde E-type volgens de verantwoordelijke specialisten nog steviger dan toen de auto de fabriek verliet.
Nu ze toch aan de E-type bezig waren hebben ze de auto ook maar meteen wat aangepast aan de wensen van de klant. Wat vooral opvalt is de rode lippenstift. Dit is een knipoog naar de raceversie van de E-type, de Lightweight. De voorkant ziet er daardoor wel een beetje uit als een verbaasde tiener met een buitenboordbeugel.
Het interieur is ook iets anders uitgevoerd dan voorheen. Dit is nu namelijk gehuld in Oxblood Red leer. Oorspronkelijk had de auto in blauw interieur, dat aansloot op het exterieur dat uitgevoerd was in Opalescent Silver Blue. Deze lak is wel teruggebracht naar de oorspronkelijke staat.
Aangezien dit exemplaar dateert uit 1963 gaat het om een Series I. Onder de motorkap is een 3,8 liter zes-in-lijn te vinden. Vanaf ’64 werd dit een 4,2 liter zescilinder en uiteindelijk vanaf de Series III een V12.
De auto oogt in ieder geval weer ‘fabrieksnieuw’ en kan aan zijn tweede jeugd beginnen. Het is te hopen dat deze fraai gerestaureerde E-type nu alsnog gebruikt gaat worden waar hij voor gebouwd is.
hanse1one zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
wimof zegt
Mooi, veel geluk ermee maar het blijft een wagen van bijna 60 jaar geleden, niet 60 jaar oud, zestig jaar geleden.
Heb zelf ooit een DS21 naar nieuwstaat gebracht en een ongelooflijke kater opgelopen.
Het klonk zoals “is that all there is”.
toniominestrone zegt
@wimof: Is dat niet de essentie en charme van een oldtimer?
wimof zegt
In essentie wel, aan één van mijn parameters werd niet voldaan ondanks dat ik er zo in had geïnvesteerd.
Teerdz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekkerlinksrijden zegt
Wel ff de lippenstift eraf, bedankt
frank2b zegt
Alles wat ik zag, was lippenstift.
cossiekiller zegt
Als je hem alleen van recht vooraan bekijkt zou ik zelfs durven beweren dat het één van de lelijkste auto’s ooit gebouwd is.
De achterkant van de coupé maakt wel veel goed.
Arnoud zegt
Wanstaltig ding. Alles is veel te bol, de wielen staan ogenschijnlijk ergens midden onder de auto en de voorruit staat veel te rechtop.
Bij Toyota dachten ze hetzelfde en lieten met de onnoemelijk veel beter ogende 2000GT zien wat de E-type had kunnen zijn.
henkp1 zegt
Nog steeds een van de mooiste auto’s ooit. En dat vond Enzo Ferrari ook.
Lippenstift is geinig, maar maakt er ook een beetje een karikatuur van, zou ik niet doen. Net als het rode interieur, zou ik ook liever in blauw uitvoeren. Maar ach, het is niet mijn auto en als de eigenaar dit mooi vindt, is dat natuurlijk ook prima.
Arnoud zegt
Altijd weer die verwijzing naar Enzo Ferrari. Alsof hij bepaalt wat ik mooi moet vinden. Hij zei ook ooit dat aerodynamica was voor zij die geen motoren konden bouwen. Maar niet veel later deed ook Ferrari aan die wetenschap. De man was niet onfeilbaar.
pomoek zegt
schuin van voren gezien vind ik het een mooie auto. Eens met wat je verder zegt. Vooral over de 2000GT.
papa zegt
Verbaasde tiener met buitenboordbeugel hahahah epic