Eerlijk waar, hiermee vuur je jezelf af.
De BMW M550d xDrive is fabriek af al een zeer smakelijk koppelmonster. De absolute dieseltopper van de huidige generatie 5 Serie produceert vanaf het moment dat hij in versnelling wordt gezet al gruwelijk veel koppel en er hoeven niet veel toeren extra te worden gemaakt, wil je het aantal Nm’s bijna verdubbelen. Nu schroeft het Duitse mcchip-dkr het koppel op naar een nog spectaculairder niveau.
Middels een recentelijk gepresenteerde chiptuningspakket kan de BMW M550d xDrive voortaan van nog meer koppel genieten. De Duitsers bieden twee versies aan van hun chiptuning. In beide gevallen groeien zowel het koppel als het aantal trappelende paarden op respectabele wijze. Bij Stage 1 groeien de prestatiecijfers van 400 pk en 760 Nm naar 470 pk en 850 Nm. Als gevolg hiervan kan de auto voortaan 290 km/u, in plaats van de begrensde 250 km/u. Stage 2 doet er uiteraard een schep bovenop. Het vermogen is hier nu 515 pk en het koppel is een nekkenbrekende 865 Nm. Daarmee heeft de bolide bijna evenveel koppel als de inmiddels verdwenen Bentayga Diesel!
Afgezien van de aanpassingen onder de motorkap, geniet de krachtige 5 Serie van een nieuwe 20″ velgenset, dempers van KW en heeft de bolide een aantal subtiele uiterlijke wijzigingen. Wie er wel naar oren naar heeft om zijn M550d xDrive extra pit te geven, hoeft niet heel diep in de buidel te tasten. De stages kosten respectievelijk 1.399 en 1.679 euro.
MAB zegt
Wat hou ik toch veel van monsterlijke diesels. Jammer dat je tegenwoordig veel 6 cilinders ziet ipv 8
ritchie zegt
@mab: in ieder geval beter dan 4 cilinders zoals de benzine modellen
tymo zegt
@ritchie: geef mij maar een Skoda met 5 clinders, een halve V10 klinkt beter, jeweetzelluf
ritchie zegt
@tymo: dan heb je nooit een e60 V10 gehoord :)
tymo zegt
@ritchie: spot the troll… En ja, dat genoegen heb ik meermalen gehad. Een van de betere concerten ooit ;)
viezefreddyw zegt
Ondanks dat ik geen fan ben van de auto zijn dit wel cijfers om van te smullen. Ik ben liefhebber van diesel (of satansap voor een hoop mensen), heerlijk veel koppen en vermogen in alle rust. Een aandrijflijn als deze is voor mij het summum.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: het is bijna crimineel zoveel Nm. Normale velgen en zonder strepen en hij is gewoon heerlijk. Zou je hier ook dat HANS bij krijgen voor je nek?
widodh zegt
@viezefreddyw: Ga elektrisch rijden! Pak een Tesla Model S P100D en je zal voelen wat veel koppel doet :)
lekkerlinksrijden zegt
@widodh: fluisteren?
ghost zegt
@widodh: ik denk dat je als deze wagen aan Freddy kado geeft, dat ie er nog niet aan begint.
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: misschien om een ecologisch verantwoorde wip in te maken met zijn meisie. Kan hij op zaterdagavond in de kroeg zeggen dat hij lekker groen bezig is
ghost zegt
@lekkerlinksrijden: Freddy met indianenverhalen in de kroeg, je kent de beste vent echt niet blijkt wel.
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: niet persoonlijk nee. Waar ga ik fout? Bij het ecologisch wippen of de kroeg?
elemento zegt
@widodh: ja tot 100 na 100 kachelen ze in. P85 na 100 pak ik met 550d
macready zegt
@elemento:
P85 nog net, P85D doet 100-200 in 11,2 s vs 12,3 s voor de 550D. Bovenop de afstand die de P85D al neemt tot 100 (bijna een seconde).
elemento zegt
@macready: standaard kan wel kloppen. Gekietelde 550d van mij doet ongever 13.5 sec 0 naar 200
macready zegt
@elemento:
Dam blijven inderdaad alleen de S en X P90D en P100D over.
elemento zegt
@viezefreddyw: afgelopen weekend 550d stage 2 van mij 284km/h gps gehaald. Teller loopt 261 headup. Das wel.jammer
tge1 zegt
Ik identificeer grote diesel toch nog altijd met trekkers. Het is niet mijn bakkie thee. Een klein dieseltje vind ik nog wel prima.
E34M5Touring zegt
Ben benieuwd waarom deze versie zoveel extra vermogen aankan. De vorige 50d ging naar max 430pk oid.
lexusis zegt
@e34m5touring: N57s had drie turbo’s en de B57 versie heeft er vier.
mondeoscti202 zegt
@lexusis: Het zijn er vier om een zo vlak mogelijke koppel afgifte te krijgen, niet om het maximale vermogen op te schroeven. Een grote ipv vier zou meer maximaal vermogen moeten leveren.
imarinos zegt
@e34m5touring: vind ik ook jammer. Sinds kort heb ik het vorige type M550d en ben aan het rondkijken naar tuning.
Powerbox is er wel met (op papier) meer vermogen maar chiptuning heeft mijn voorkeur.
E34M5Touring zegt
@imarinos: Powerboxen zou ik ver van weg blijven. Ken niemand die daar goeie ervaringen mee heeft. Gewoon een goeie softwareboer zoeken en dan maar iets minder vermogen. Je hebt er niks aan als je dat ding binnen de kortste keren kapot hebt. Zonde van zo’n wagen.
ardonjr zegt
Die velgen maken er wel meteen een sjonnie bak van zeg.. Zonde. (al zullen de stikkers ook niet echt meehelpen denk ik)
ritchie zegt
@ardonjr: oghjeej
loserboi932 zegt
Dat is nog steeds minder koppel dan de inmiddels 13 jaar oude SL65 AMG. En dat was gewoon een productie wagen waarmee je naar de dealer kon.
viezefreddyw zegt
@loserboi932: Een dikke 6 liter V12 vergelijken met een 3 liter diesel is natuurlijk een beetje krom…
loserboi932 zegt
@viezefreddyw: biturbo niet te vergeten.
NLBUURMAN zegt
@loserboi932: de V12 was biturbo, de diesel heeft maar liefst 3 turbo’s
r32turbo zegt
@NLBUURMAN: 4 turbo’s de f10/11 had wel 3
protech zegt
Altijd spannend of de transmissie en andere onderdelen van de aandrijflijn dit aankunnen!
kennone zegt
470PK 850NM en de 300kmh niet halen?? Is ook een prestatie. De oude E39 M5 met minder vermogen haalde dat al..
peug206 zegt
@kennone: lezen is een kunst… begrenzer op 290…
yipikaye zegt
@kennone: zeker nog nooit van overbrengingsverhouding gehoord?
EdGaR zegt
Roetmobiel!
jack_abarth zegt
@EdGaR:
Dat was toch die concurrent van de ANWB?
kniesoor zegt
Een standaard M550d zou voor mij prima volstaan, zie niet wat de paar PK en Nm toe gaan voegen qua rijbeleving.
bmwe46m3balling zegt
@amghans: voor de ware autist, gruwelijk veel.
NLBUURMAN zegt
@amghans: ik denk dat als je een M550D kan en wilt betalen, je geen reden ziet waarom je geen 1700€ zou uitgeven aan dik 25% extra vermogen, dat is dan ineens peanuts
Foramen zegt
@amghans: een geperfectioneerde koppelcurve maakt de auto zoveel fijner. Voor de cijfers is het inderdaad niet nodig.
duderuud zegt
Ik ga ervan uit dat stage 2 alleen gebruikt kan worden met een aangepast in- en uitlaat traject (met ander luchtfilter en sportcat)?
Wel een leuk pakket zo ?
tsteg zegt
Als ik dit soort berichten lees dan begint het toch altijd wel een beetje te kriebelen, maar aan de andere kant zal ik het nooit doen als het niet gewoon bij de dealer kan en de fabrieksgarantie behouden blijft. Als dit blok met 4 turbo’s een motorschade of op een andere manier schade oploopt en ze komen erachter dat die stage 1 of 2 aangepast hebt wordt het een duur grapje.
Zoals ik hierboven al schrijf is het heel vet wat eruit gehaald wordt. Aan de ander kant zijn het standaard vermogen en koppel voor mij nog genoeg. Die 2 keer in de maand dat er op de autobaan een Porsche of AMG langs wil ga ik wel aan de kant.
pablo007 zegt
STOPPEN MET DIE KT DIESEL MOTOREN KT MOFFEN!!!
imarinos zegt
@pablo007: neem een snickers.
pablo007 zegt
Ontwerper Claus Luthe moet terug komen en Hooydonk eruit gooien.
galgootje zegt
@pablo007: zei je dat elders niet ook letterlijk zo?
nautique206 zegt
Graag in een goede kleur en fatsoenlijke achterbumper en velgen
jonasautoliker zegt
Foto 2 is het net een siebener….
wahltiroler zegt
Dat moet voldoende power zijn voor op de A16
Vette bak maar wel over de top
bl_dienstverlening zegt
Met trekhaak graag… Zelfs stoplicht sprintjes win je met 2 vingers in de neus met een sleurhut er achter…
bartsmit zegt
Jammer dat ze altijd zo roken bij volgas. Dat staat zo pauper. Doe toch liever een M550i, klinkt ook veel beter. Daar kun je ook nog wel wat vermogen uithalen al is jij net zo snel als de vorige M5.
doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt
Machtige bak. Tuning maakt motor een stuk soepeler, maar ik denk dat je niet moet overdrijven. Stage 1 is al erg veel tov standaard. Zolang je motor en bak maar rustig laat opwarmen de eerste 15 kilometers dan heeft het minder invloed op de levensduur.