Hebben ze hier wel over nagedacht? Deze drie VW crossovers zijn even groot en kosten hetzelfde…
Het zal jullie allemaal weleens overkomen zijn. Je gaat naar de Albert Heijn (of andere kruidenier) om olijfolie te halen voor de pasta die je wil gaan maken. Je gaat naar de supermarkt, verbaast je over de prijs voor zo’n liter groentevocht, maakt het bedrag over en keert huiswaarts. Thuis aangekomen kom je erachter dat je al olijfolie had! Ai, dat is onhandig.
Drie VW crossovers
Maar automerken lijkt het ook te gebeuren. Op een gegeven moment is een autofabrikant zoveel niches aan vullen, dat er wel heel erg veel overlap is. Dat bewijst Volkswagen vandaag. Want ze hebben de prijzen aangepast van drie VW crossovers. Alle drie zijn ze ongeveer even groot en alle drie kosten ze rond de 30 mille. Om met Diondre Cole te spreken: What Up With That?
Taigo
We beginnen met de Volkswagen Taigo. Deze auto begon in 2020 zijn automobiele leven als VW Nivus in Zuid-Amerika. De Taigo staat op het MQB A0-platform. Dat is hetzelfde platform als waar de Audi A1, Skoda Fabia en Volkswagen Polo ook op staan.
Als je de 1.0 TSI met 95 pk met handgeschakelde vijfbak besteld, ben je 28.890 euro kwijt. De goedkoopste was eerst 30.540 euro. Standaard krijg je items als LED-koplampen, Apple Carplay, cruise control, airco en een Digital Cockpit. Kon slechter, alhoewel je voor bovenstaand groene kleurtje en lichtmetalen wielen moet bijbetalen.
T-Cross
Dan is er een nieuwe instapper voor de Volkswagen T-Cross. De T-Cross is in principe een iets praktischere versie van de Taigo (eigenlijk andersom, maar u begrijpt de strekking). Deze heeft ook een 1.0 TSI driecilinder turbo met 95 pk en een vijfbak.
Qua uitrusting is het niet Volkswagen zoals we van vroeger kennen, want dingen als adaptieve cruise control, diverse assistentiesystemen, grote touchscreen en dergelijke zitten er standaard op. De nieuwe vanafprijs is 29.490 euro in plaats van 31.090 euro.
T-Roc
Tenslotte de laatste van de drie VW crossovers. Dat is de Volkswagen T-Roc. Wederom een compacte crossover met VW-logo. Een wezenlijk verschil is dat dat de T-Roc op het MQB A1-platform staat, net als de Audi Q2 en Volkswagen Golf. Dit is een hoogwaardiger platform voor een hogere klasse.
Vandaar ook de iets hogere prijs van 31.990 euro. Dan krijg je een Volkswagen T-Roc met in di geval een 110 pk sterke 1.0 TSI en een zesversnellingsbak. Als ze deze ook de vijfbak en 95 pk TSI hadden gegeven lag de prijs er nog dichter bij, waarschijnlijk. Tot voor kort was de goedkoopste T-Roc 34.140 euro, overigens.
Meer lezen? Dit zijn de 10 ultieme vrekkenmobielen!
Edge zegt
Ik weet niet hoe de prijsstelling in andere landen is, maar als ze hier zo dicht bij elkaar liggen kan dat toch nooit de moeite waard zijn voor importeur Pon?
flyerbunch zegt
Verandering van spijs doet eten zegt men, maar is dit nog wel de moeite idd? Lijkt of ze zelf niet goed weten wat ze willen dus gooien ze maar allerdiepste op de markt want iemand zal het wel lusten zeker?
awesome zegt
Zouteloze auto’s met even smakeloze interieurs. Alle 3.
Johanneke zegt
En wat zijn ze lelijk eh. Vooral de T-roc. Ieder leeg vlakje heeft een vouw, omlijning of roostertje gekregen. Bah bah.
awesome zegt
Terwijl de Taigo een chronisch gebrek aan lijnenspel heeft. Die achterkant, daar zit nog geen reliëf in. Spuuglelijk.
maussieknip zegt
En qua passagiersruimte achterin kun je beter vertoeven in de t-cross dan de t-roc, waar je eigenlijk zou zeggen dat de laatste groter is dan de eerste. T-cross is compact gebouwd met meer binnenruimte dan de t-roc. Die 15 pk minder op een lichtere auto zou mijn keuze snel gemaakt zijn.
rubend zegt
Volgens mij bestaat er ook een T-Roc R, vermoedelijk alleen nooit origineel geleverd. Maar als ‘t dan één van deze hoge auto’s moet zijn…
room850 zegt
Is wel origineel geleverd maar niet in NL, wel in Duitsland. Heb er al 2 op de zaak gehad.
mout zegt
Op zich ben ik al jaren het overzicht op de VAG crossovers kwijt. Maar dit is toch zo gek niet?
Taigo T-Cross is praktisch dezelfde auto, maar in coupe of hatch variant. Dat kost dan ook ongeveer hetzelfde. Net als pakweg een Megane of Focus: 3-, 4-, 5-deurs of station, en als je mazzel hebt een (CC-) cabrio. Verrassend is hooguit dat je blijkbaar bij VW niet bijbetaalt voor de coupe versie. Dat is bij Porsche en BMW wel anders.
De T-Roc zit een segmentje hoger, en dus net wat duurder. Dat je met het gelijktrekken van motor- en uitrustingsvarianten eigenlijk een heel segment in prijs omhoogklimt is nooit anders geweest.
Ik heb er meer moeite mee om de meerwaarde van de verschillende merken bij VAG te zien: Die dingen zijn allemaal ook te koop met badge van Seat, Skoda, VW en Audi.
DeWitteCondor zegt
De oplossing is simpel: alle 3 schrappen!