Wat moet je eigenlijk met een praktische downsize Ferrari?
In korte tijd heeft Ferrari zijn gamma enorm uitgebreid. Vroeger was het heel simpel: V8 sportwagen met middenmotor, tweezits V12, vierzits V12 en af en toe een supercar. Nu is het gamma van Ferrari omvangrijker dan dat van Renault.
Maar daar gaan de Italianen wat aan doen. Er gaat namelijk een downsize Ferrari uit productie. Het gaat om de Ferrari Portofino M. Het einde van het model is bevestigd door een Ferrari-woordvoerder aan de Amerikaanse kwaliteitspublicatie Road & Track.
Downsize Ferrari
In plaats van de Portofino M komt dan de vorige week aangekondigde Ferrari Roma Spider. Man, dat zag niemand aankomen! Oh, wacht: collega @loek opperde het al in de aankondiging van het model.
De Roma Spider is een vierzits cabriolet met V8 en achterwielaandrijving. Dus het lag niet meer dan in de lijn der verwachting dat Ferrari de Portofino zou laten vallen.
Nu is het wel zo dat er een mogelijk ‘karakterverschil’ is. De Roma is aanzienlijk sportiever dan de Portofino. We zijn dan ook benieuwd hoe de transformatie van coupé naar cabrio uitpakt.
Geen metalen klapdak
Nu is het allemaal ook niet zo’n cultuurschok in de showroom, denken wij zo. De Roma Spider heeft wel een afwijkende feature ten opzichte van de Portofino. Laatstgenoemde heeft een metalen klapdak, terwijl de Roma cabrio een stoffen kap heeft.
Daarmee volgt Ferrari de trend van andere automerken. Zo hebben de BMW 4 Serie, BMW Z4 en Mercedes-AMG SL weer een softtop. Die laatste is ook in ’63’ een directe concurrent voor de Roma Spider.
Andere concurrenten in dit segment zijn de Aston DB11 Volante V8, BMW M8 Competition Cabrio en de Porsche 911 Turbo Cabrio. De Jaguar F-Type P575R is een tweezitter, maar wel een leuk alternatief.
Check hieronder de video van Wouter Karssen, de mooiste man van nu:
Via: Road & Track
Meer lezen? Dit zijn de 11 coolste moderne cabrio’s op een rij!
kniesoor zegt
Portofinito . . .
kniesoor zegt
p.s.: Vermoed, dat de dag, dat de productie van de Portofinito daadwerkelijk stopt voor @piedlourd een dag van nationale rouw zal zijn. Meelevend als we zijn zullen we die dag een kaarsje voor ‘m branden.
piedlourd zegt
Dank voor je medeleven!
Gelukkig heb ik er eentje gescoord en rij voorlopig blij rond met mijn fijne haventje!
kniesoor zegt
Feli’s, hoop dat-ie goed bevalt ! 🙂👍
JanJansen zegt
Goede keuze om ermee te stoppen. Nooit een mooi model gevonden. Zal vast prima rijden, zoals elke moderne Ferrari.
piedlourd zegt
Wel mooi!
z4rickss zegt
Toch wel apart dat de Portofina er nieuwer uitziet dan de Roma. 🤷🏽♂️
PunicaOase zegt
Jammer, zag er eergisteren nog een rijden. Mooie auto met lekkere soundtrack. Vind de Roma niet zo mooi, maar eerlijk gezegd nog niet in het echt gezien..
potver7 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
ukbob zegt
De Roma vind ik prachtig, maar als ik moest kiezen tussen de Roma Spider en de Portofino, werd het voor nu toch die laatste…
William zegt
Zo’n Roma vierzits? Zelfs twee + twee lijkt mij al wat overdreven.
bobje zegt
Het blijft toch belachelijk dat ze afscheid hebben genomen van de ronde achterlichten. Deze komen, zoals gebruikelijk de laatste jaren, uit het magazijn van GM, stelling 267b Corvette 😭
leaper035t zegt
Ik blijf fan van een metalen klapdak. Cabrio is sowieso al zwaarder dan coupe en is meer cruiser dan bochtenridder. Extra gewicht bovenop is ondergeschikt aan stof dat gewoon lelijk is bij een auto.