Een smetteloze Volkswagen Golf 3 occasion uit 1996, al wil de verkoper er wel een bult geld voor zien. Hoe speciaal is speciaal?
Het lijkt een trend: alles wat uit te melken valt met een gelimiteerd model, wordt uitgemolken met een gelimiteerd model. Vaak zijn dat in essence al sportieve auto’s, maar soms gaat het om doodnormale auto’s. Eén van de beste voorbeelden daarvan was de Volkswagen Golf III (Typ 1H).
Speciale Golf 3
Uiteraard had je de standaard reeks benzines en diesels met als topversies bijvoorbeeld de GTI en VR6. Maar er zijn talloze speciale edities en de meeste niet eens perse op basis van de GTI of VR6. Sterker nog: sommige waren niet eens van te voren in aantallen gelimiteerd. Als speciale editie had je onder meer de kleurrijke Harlekin, de Colour Concept met heerlijke gekleurde interieurs en de Otmar Alt Edition die van buiten én van binnen een soort Art Car is. Dat is slechts een greep.
Muzikanten
De leukste speciale edities van de Volkswagen Golf 3, in ieder geval volgens ondergetekende, zijn de speciale edities vernoemd naar bands. Je had er drie: de Pink Floyd, de Rolling Stones en de Bon Jovi. Die laatste is de occasion die we vandaag behandelen: een echte Volkswagen Golf 3 Bon Jovi uit 1996.
Volkswagen Golf Bon Jovi occasion
Wat was de Volkswagen Golf Bon Jovi dan? Het was eigenlijk allemaal niet zo spannend. De Bon Jovi kon je kopen in 1996, niet ervoor en niet erna. Zoals gezegd gewoon zolang de voorraad strekt, er is nergens een genummerde badge te vinden. Je kreeg een reeks opties die de standaard Golf niet had, een nieuw stofje en de Recaro-‘sportstoelen’, naast bijvoorbeeld de ‘GTI’-achterlichten met getint glas. Je wist dat het om een Bon Jovi ging dankzij Bon Jovi-stickers op de versnellingspook, op de C-stijlen en onder het linker achterlicht. Ditzelfde geldt voor de Pink Floyd en Rolling Stones, al hebben die iets kleurrijkere stickers. Vervelend genoeg zijn de Bon Jovi-stickers op de Golf 3 van vandaag verwijderd, maar dankzij de uitvoering en het bouwjaar 1996 zal het een echte zijn.
Smetteloos
Helemaal als je de staat en de prijs in acht neemt. Een Volkswagen Golf Bon Jovi is namelijk niet perse een collector’s item vergeleken met een reguliere III, je moet het zien als een uitrustingsniveau dat toevallig naar Bon Jovi vernoemd is. Daarom is het Bon Jovi-gedeelte voor de occasion van vandaag gecombineerd met een flink staaltje goede staat. De inmiddels 27 jaar oude Golf heeft slechts 48.582 km gelopen en ziet eruit alsof ‘ie net de showroom heeft verlaten.
Kopen
Je koopt met deze Volkswagen Golf Bon Jovi geen speciale editie die de prijs opdrijft, maar wel een leuk collector’s item voor lekker dwarse marketing in de jaren ’90. Verder is het een aardig smetteloze Volkswagen Golf 1.8 CL die met zijn atmosferische viercilinder een heuse 75 pk op de weg zet. Dankzij de ‘gewone’ kleur Hot Chili Red en het verwijderen van de Bon Jovi badges zal niemand iets vermoeden. Wat je toch voor de prijs van 8.950 euro wel verwacht. Deze speciale Golf staat op de website van Star Gallery te koop.
martinus.tussengas zegt
Jammer van het kenteken
thearchitect zegt
Dan vind ik die schitterende Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 uit ’76 met 1364 KM op de teller op hun website meer het noemen waard dan dit Bon Jovi Golfje.
stekkerkoning zegt
Liever Pink Floyd voor weinig, met een elektrisch cabriodakkie, twijfelachtig plaatwerk rond de wielkasten en BBS’jes: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volkswagen/m1938566532-volkswagen-golf-1-8-cabriolet-55kw-e2-1994-blauw
Robert zegt
Leuk wagentje, er zit zelf elektrische raambediening op, zie ik. Dat was maar weinige Golfjes III meegegeven. Verder wel goed controleren op roest rondom, inderdaad. De derde generatie kon en wilde harder roesten dan z’n voorganger.
danmar zegt
Ik zie toch duidelijk raamslingers. Denk dus gewoon handwerk.
kniesoor zegt
Import, dus neem aan, dat er geen NAP opzit. Dan is het wel zaak even goed uit te zoeken of die kilometerstand klopt voordat je überhaupt overweegt om met de verkoper te gaan bakkeleien over de – laten we het netjes houden – ambitieuze verkoopprijs.
Johanneke zegt
Hoe krijg je het voor elkaar om maar 75pk uit een 1.8 te halen? Ik heb nog een 1993 Mitsubishi Galant staan met een 1.8, 126pk! dat is 51pk meer.
Wel leuke stoelen deze Golf. Maar het geld imo niet waard.
schuimbekje3 zegt
ik heb met een mitsubishi van die leeftijd 4 ton op gas gereden, dat gaat die golf met 6 koppakkingen misschien redden.
wimof zegt
De 1.8 blokken zijn goed en reeds voorzien van een stalen multi-layer koppakking, ik heb de mijne vervangen aan 504.000 km (niet uit noodzaak enkel omdat ik hem wel eens wilde besnuffelen)
Svenska II zegt
Ik wilde zeggen: dan hoeft de motor niet hard te werken en gaan ze lang mee. Maarja, dat deden de Japanners toen ook al beter …
Dutchdriftking zegt
Ook toen leverde VW al dezelfde motoren met verschillende vermogensvarianten. Deze 1.8 was er met 75 en 90pk. Geen strepentrekker maar alles blijft heel en hij heeft (in verhouding tot het vermogen) aardig wat koppel en dit over een breed toerenbereik. In tegenstelling tot de Jappanners uit deze periode. Die moeten juist toeren maken. Dat doen ze overigens ook veel liever dan deze Golf. De 1.8 Golf 3 is (zeker jaar huidige maatstaven) absoluut niet snel, maar op dit koppel rijden ze wel heel lekker.
Johanneke zegt
140nm koppel vs 161nm. In het voordeel van mijn Galant.
Europese merken hebben super lang vastgehouden aan 8 kleppers. VAG gooide die oliezuipende SOHC 2.0 8 klepper met 113pk tot ik dacht 2005 nog in new beetles, skoda octavia’s.
Ken iemand die een golf mk3 variant uit 2005 had gekocht. Pas 120k gelopen. Ging bijna een liter per tankbeurt in. Nou was daar echt veel mis mee, maar ze staan wel bekend om hun flinke dorst.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Heb je er ook naast bij welk toerental dit koppel wordt geleverd? En de Galant is natuurlijk minstens één klasse groter, en een stukje zwaarder. De Golf 3 moet je vergelijken met een Colt of een Civic. Ze verbruikten juist absoluut geen olie. Dat kwam (veel) later pas met de TSI ellende. De 2.0 8v welke ooit in de Golf 3 GTI lag (ja deze was de badge GTI absoluut niet waard) was niet kapot te krijgen. Grote motor, laag vermogen en relatief laag verbruik. Haast vergelijkbaar met de Sky-active motoren van Mazda van nu. Deze is in licht doorontwikkelde vorm inderdaad ook in de Golf 4, en dergelijke geleverd. Als je een Golf 3 van 2005 koopt ben je sowieso voorgelogen, deze is t/m november 1997 geleverd.
Johanneke zegt
Excuus, het was deze:
https://www.autoweek.nl/auto/19892/volkswagen-golf-variant-2-0-comfortline/
Lusten een aardige slok olie hoor, in klokje rond hebben ze ze ook gehad. En een new beetle in de barrel brigade, die moest ook regelmatig een scheutje.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: ah dat is een type 4 die inderdaad met de 2.0 8v geleverd is. Nogmaals, in de basis een meer dan prima blok. Ik mag toch hopen dat je de afgetrapte slecht onderhouden hokken met hoge kilometerstanden van de barrelbrigade en klokje rond niet als norm neemt van alle auto’s van het zelfde type :P. Overigens zijn dit wel de leukste video’s van de concurrent van deze website. Ik kan altijd enorm genieten van Joep.
Wij hebben hier alweer acht jaar een typische Japanner voor de deur staan. Een Suzuki Ignis 1.3 van 850kg met 88pk. Doet het altijd, kost niks, zuinig en nog relatief vlot ook. Inmiddels bijna 350k km met dit gebakje, en op wat cosmetische zaken na nog altijd perfect. De kleine vierpitter 16 klepper heeft er zin in en houdt van toeren maken. Maar koppel heeft hij absoluut niet. Als je een atmosferische motor met koppel bij lage toeren wilt dan zal je voor motorinhoud en twee kleppen per cilinder moeten gaan. En dat is veel te simpel voor Japanners. Die willen spinnende naaimachines met innovatieve techniek.
Robert zegt
Waar het bij VAG vaak fout ging was die long life intervallen m.b.t. de oliewissel. Mensen ‘konden’ 30.000 km rijden tussen twee oliewissels, aldus het instructieboekje. Verstandige eigenaren (en hun garages) hielden zich aan 10.000 of hooguit 15.000 km tussen twee wissels, dan ging het wel goed.
LaLancia zegt
Ik heb nog een 1.6 8v met 75 pk gehad. Die verving de zwakkere 1.8. Iets minder koppel, wel ietsje zuiniger.
De Golf III is absoluut niet bijzonder, maar wel de Golf waar VW nog steeds op voortborduurt qua ontwerp. Het was mijn eerste auto dus het blijft daardoor gek genoeg toch wel een beetje speciaal.
mashell zegt
Mitsubishi haalde in die tijd gewoon het meeste vermogen uit een motor. Was hun USP waar ze nou niet bijzonder veel mee verkochten.
Johanneke zegt
Haha wat. Half Nederland reed in een Carisma. Ze waren in de jaren 90 super sterk. Nu is het lachwekkend.
Richmond zegt
De meeste 1.6 hadden in die tijd al 90-100pk dus dan is 75 uit een 1.8 best mager
Rick-dos zegt
“Uiteraard had je de standaard reeks benzines en diesels met als topmodel de GTI.”
Het topmodel was niet de GTI maar de VR6. Heb er zelf nog één gehad.
Was het eerste model met een V6 en eigenlijk een trendsetter want daarna volgde ook andere non-premium merken met een V6. Vectra en Mondeo schieten me zo even te binnen.
Loek zegt
@Rick-dos: heette die niet GTI VR6? Daarom had ik ‘m niet apart benoemd, dan valt ‘ie m.i. ook onder GTI ;)
Rick-dos zegt
@Loek Nope, de GTI was een model er onder met een 2.0l 4 cilinder. De VR6 zat daar weer boven met eerst een 2.8 l V6 en daarna een 2.9 l. Zelfde VR6 was trouwens ook terug te vinden in de Corrado VR6. Was feitelijk ook de voorloper van W16 motor. De VR8 die ze gebruikt hebben voor de W16 was namelijk op de VR6 gebaseerd.
Nu lijkt het alsof ik een VW fanboy ben maar had mij als BMW fanboy :D toentertijd heel erg ingelezen in de Vr6 voordat ik ‘m aanschafte. ;)
fordnut zegt
Trendsetter, laat me niet lachen. Taunus, Sierra en Mondeo waren allen verkrijgbaar met een V6 erin.
tazmania zegt
Dat waren allemaal grotere modellen. Het gaat om de Golf klasse: daar waren zij de eerste met een 6 cilinder in een compact model. Ford heeft dat overigens nooit gedaan.
JanJansen zegt
Als je het ziet als een degelijke Youngtimer met een blok wat heel goed geschikt is voor een G3 LPG installatie, kan je ondanks de hoge vraagprijs nog wel eens heel goedkoop rondrijden.
danmar zegt
@Loek: “…ziet eruit alsof ‘ie net de showroom heeft verlaten. Op die 1e interieurfoto zie je toch duidelijk dat de kunststoffen al wat te verduren hebbeen gehad. Hetzelfde geldt voor de mat.