Deze Dodge was namelijk het vervoer van de bekende en beruchte generaal Patton.
Onze Amerikaanse bevrijders hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog heel wat materieel naar Europa gesleept. De meest bekende auto die zij gebruikten was natuurlijk de Willys MB, beter bekend als de Jeep. De Amerikanen gebruikten echter ook Dodges.
De Dodges die gebruikt werden in het Amerikaanse leger waren van zogenaamde WC’s. Dat is geen flauw soldatengrapje, maar gewoon de officiële naam. De Dodge van generaal Patton was een WC-57, een van de talloze varianten van dit model.
De reden dat deze auto’s minder populair waren dan de Jeeps was het feit dat ze logger waren. De WC-57 had een gewicht van 2.560 kg, terwijl een Jeep niet eens de helft woog. De WC-57 had een nog iets hoger gewicht dan de vergelijkbare WC-56 omdat die laatste niet waren uitgerust met een lier. Wat over generaal Patton gezegd wordt, geldt dus ook voor zijn auto: hij was een beetje lomp in de omgang.
De Dodge WC-57 beschikt verder over een .30 kaliber Browning machinegeweer en de nodige toeters en bellen. Dat laatste mag je vrij letterlijk nemen. Omdat het om een officiersauto ging, was het namelijk de bedoeling dat de hoge piet in kwestie zijn komst kon aankondigen.
Een 92 pk sterke zes-in-lijn motor zorgt voor de aandrijving van de WC-57. In de periode van 1942 tot 1945 zijn er ruim 6.000 exemplaren van geproduceerd. Van de bijna identieke WC-56 zijn er echter meer dan 21.000 uit de fabriek gerold.
Wat deze auto echter vooral bijzonder maakt was de man die er in rond reed. Volgens aanbieder Wordwide Auctioneers is deze Dodge van niemand minder dan generaal George Patton geweest. Deze generaal stond bekend om zijn harde aanpak, die echter niet zonder succes was. Hij speelde een belangrijke rol bij de bevrijding van Europa. Het wrange was wel dat hij niet lang van de bevrijding kon genieten, omdat overleed als gevolg van een auto-ongeluk.
Deze auto heeft dus veel historische waarde. Of gelijk staat een economische waarde is nog even afwachten. Wat daarbij niet helpt: er geen documentatie is die als bewijs kan dienen dat het daadwerkelijk de Dodge van generaal Patton was. Hoe dan ook, de auto gaat in juni onder de hamer tijdens het Americana festival (nee, dat is nog niet afgelast). Het is echter niet volledig uit te sluiten dat het een Heineken Cadillac-verhaal wordt.
moveyourmind zegt
Dacht zelf altijd dat WC de afkorting was voor Weapon Carrier, maar las laatst dat deze letters verwijzen naar het jaar van het ontwerp (W = 1941) en het laadvermogen (C = 1/2e ton).
slowland zegt
Dat klopt. Alle WC’s waren in feite Weapon Carrier.
Er is alleen besloten om een ‘luxe’ versie te bouwen voor officieren. Dit was de zogenaamde ‘Command Car’. Maar omdat het chassis, de aandrijving en de motor exact hetzelfde was als de ‘nomale’ WC52, werden er meerder modellen op het WC5x platform gezet; WC57 was dus als Command Car. WC54=Ambulance, WC56=Radio Transponder Car.
Zelf ben ik meer fan van de WC62 en WC63. Deze 6×6 voertuigen zijn echt gaaf om te rijden. Het verschil is de lier op de voorbumper.
Dizono zegt
Heb zelf met de wc 52 gereden, maar was echt net een tractor. Gaaf, maar niet echt leuk voor een zondags ritje. Wat dat betreft rijdt een Willys MB echt veel leuker.
phevtreb zegt
@shiva: ook geen documentatie zeker?
duitslaagvliegen zegt
Lijkt me lastig om te bewijzen dat deze WC Patton’s stafvoertuig was.
Omdat er drie sterren op staan moet dat of in Italië of tijdens de noord Europese campagne vanuit Normandië zijn geweest.
Als ze kunnen bewijzen welk leger (3e of 7e Amerikaanse leger) het voertuig toebehoorde kunnen zou het nog geloofwaardig zijn
dawwg zegt
In Amerika gaan er zo veel ‘clones’ van auto’s van bijzondere eigenaren (en dus zonder echte authenticiteitsbewijzen) onder de hamer; iedereen wil daar graag ‘bijzonder’ zijn op een manier dat de hele wereld het weet/ziet en dat zelfde geldt ook voor patriottisme; en de louche handelaren weten het.
Dutchdriftking zegt
Er zal vast een verzamelaar zijn welke deze nog mist in de collectie….
Alex_79 zegt
Generaal Patton schijnt er meerdere te hebben gehad: een met met een .50 cal machinegeweer en een met 30 cal machinegeweer. De 50 cal had ook een andere bumper (zou wel eens de WC56 kunnen zijn, die behalve geen lier ook een ontwerpfout had: de wagen had een te hoog zwaartepunt waardoor ie te snel omkiepte). De WC56 heeft Patton in Africa en ItaliË gebruikt, de 57 kwam pas daarna beschikbaar. Dus eigenlijk is dit een 57 geschilderd en uitgerust in de kleuren van de 56 waar Patton in rondreed.
tstile zegt
Wat een gedrocht zeg… Dan deden de Duitsers het toch een stuk beter.
Hitler met z’n Mercedes 770k en Göring met die mooie 540k roadster “Blaue Gans”.
Van de WC serie vind ik de Carry-all wel gaaf. Eigenlijk een stationwagen op een truck chassis. Een van de eerste SUV’s zogezegd:)