Het is nog altijd mogelijk een nieuwe auto te kopen die eigenlijk al meer dan tien jaar oud is. Sterker nog, er zijn zelfs heel wat auto’s op de markt die stiekem al een behoorlijke tijd meedraaien.
Veel legendarische auto’s bleven lang in productie. De Citroën DS hield het 20 jaar vol, de Alfa Romeo Giulia 16 jaar en de originele Mini 41 jaar. Die tijden liggen achter ons, de meeste volumemodellen zijn na 6 tot 8 jaar wel klaar voor hun pensioen. Toch zijn er nog steeds auto’s op de markt die al een behoorlijke tijd onder ons zijn.
Een van de bekendste voorbeelden van zo’n dino ging begin dit jaar uit productie: de Land Rover Defender. Het was een constante doorontwikkeling van de Series I uit 1948. Die andere oudgediende is natuurlijk de Mercedes-Benz G-Klasse, die debuteerde in 1979. Hoewel al vele malen gemoderniseerd, is het toch echt bijna tijd voor zijn opvolger. Deze zal optisch niet veel verschillen van de huidige, maar onderhuids volledig nieuw zijn.
Toch hebben we dan nog niet alle dino’s behandeld. Als we kijken naar auto’s die al tien jaar of langer in grotendeels dezelfde vorm in productie zijn, dan komen we namelijk tot onderstaand lijstje.
Ssang Yong Rexton, sinds 2001
Een oudgediende, die tijdens zijn introductie ongekend modern was voor een Ssang Yong, maar tegenwoordig hopeloos ouderwets is. Kreeg onlangs nog een kleine update.
Lotus Elise, sinds 1996/2001
Officieel zijn we sinds 2010 bezig aan de Lotus Elise Series 3, maar een volledig nieuw model is er sinds de Series 1 uit 1996 nooit geweest. Wel werd de auto in 2001 flink herzien, om aan nieuwe regelgeving op het gebied van veiligheid te kunnen voldoen. De huidige Series 3 kun je als facelift zien van deze Series 2.
Mercedes-Benz G-Klasse, sinds 1979
Begon zijn leven als no-nonsens terreinwagen, maar is tegenwoordig vooral een statusicoon. In 1990 kwam de 463-generatie uit, waarvan de huidige G-Klasse nog altijd een doorontwikkeling is.
Suzuki Jimny, sinds 1998
Eind jaren ’90 werd het dringend tijd voor een opvolger van de Suzuki SJ410/Samurai, die al sinds 1981 op de markt was. Zijn opvolger was de minstens even aaibare Jimny. Een klein, maar capabel en goudeerlijk terreinwagentje. In 2006 kreeg de kleine 4×4 een grondige facelift, waarbij hij ook een veel moderner interieur kreeg. In 2012 werd de Jimny voor het laatst subtiel bijgeschaafd.
Fiat Punto, sinds 2005
Grande Punto, Punto Evo of gewoon Punto, het zijn in de basis steeds dezelfde auto’s. Een heel fijne auto ook, die het in het begin van zijn leven moest hebben van zijn fraaie, onderscheidende koets, maar die elf jaar later nog altijd niet hopeloos ouderwets oogt. Intussen is de Punto een heuse prijspakker en daardoor nog steeds een prima deal.
Land Rover Discovery, sinds 2004
Land Rover smokkelt graag met de Discovery. Het huidige model noemen ze namelijk de Discovery 4, terwijl er in de basis slechts twee modellen zijn geweest. De huidige Discovery 4 is dan ook niets meer of minder dan een facelift van de Discovery 3 uit 2004. Geen schande, het is nog altijd een fraaie auto om te zien.
Volkswagen Caddy, sinds 2004
Een twijfelgeval, deze bestelwagen die ook in personenuitvoering te krijgen is. De Caddy kreeg zowel in 2010 als 2015 een facelift, waarbij Volkswagen het uit marketingtechnische overwegingen over de ‘nieuwe Caddy‘ heeft. Wij weten natuurlijk wel beter. Overigens stamt de Volkswagen Transporter T5 uit 2004 en is de T6 stiekem ook gewoon een flinke facelift…
smoked zegt
Seat Altea…
BmwMPower zegt
De Volkswagen Kever verdient hierbij een eervolle vermelding.
edjehaze zegt
@BmwMPower: wel een vermelding, maar eervol…
metalmike zegt
@BmwMPower: Bij welke Nederlandse VW-dealer kan ik die op het moment nieuw kopen dan?
BmwMPower zegt
@metalmike: Gewoon hier:
http://shop.autoblog.nl/product/volkswagen-kever-beetle-1955-black-by-bburago-in-1-18/
gwnbmw zegt
@metalmike: ooit gehoord van de 911? is alleen gerebadged…
Gulli zegt
@metalmike: bij dezelfde als waar je een nieuwe Citroën DS (niet die uit 2016), Alfa Romeo Giulia (niet die uit 2016) en een originele Mini (niet die uit 2016) kunt kopen.
bischero zegt
Punto, prima auto, stuurt lekker, en nog altijd leuk om te zien (vind ik)
michiel_vandelft zegt
@bischero: Oh, het sturen vond ik juist het grote minpunt aan die auto. Een jaar lang een Punto 1.3 mJet uit 2013 gereden. Stuurt heel licht, overdreven bekrachtigd en gevoelloos. Echter was de auto voor 21k wel helemaal afgeladen met opties en zoals autoblog zegt, prima deal!
Jochen zegt
@michiel_vandelft: dat sturen is juist z’n minpunt inderdaad
E550 zegt
@michiel_vandelft: Ik heb nu even tijdelijk een Punto Evo uit 2014 met 0,9 2-cilinder. Stuurt inderdaad mega licht, je kan met je pink sturen. Rijdt prima, maar schakelt niet geweldig. Voor zo’n 0,9 2-cilinder best pittig, in ieder geval pittiger dan ik had verwacht. Prima auto voor het geld
stephane8200 zegt
@e550: hebben die dingen niet zo’n knop met ‘City’ stuurbekrachtiging ook? Dan is het helemaal met 1 vinger sturen. Of was dat de 500? Weet het niet meer.
lekbak zegt
@stephane8200: panda sowieso.
jimyb zegt
@lekbak: bijna alle Fiats vanaf de Stilo hebben het ;)
smoked zegt
@stephane8200: Mijn Grande Punto uit 2007 heeft ook een city knop.
bischero zegt
@michiel_vandelft: ik vind het ook niet de beste rijdersauto, maar de keren dat ik hem als huurauto had en er de nodige kms mee heb afgelegd, vond ik het niet slecht sturen. Citystand is idd een drama, maar als ik het vergeleek met andere auto’s vond ik hem er in het segment met kop en schouders bovenuit steken!
mercedesclk350 zegt
Als je de Caddy erbij zet kun je net zo goed het hele VW/Audi gamma erbij zetten want die zijn even grondig veranderd door de jaren heen.
davidovic zegt
@mercedesclk350: En nu terug uw bed in…
willeme zegt
@mercedesclk350: er zit een verschil in design en welke technische basis de auto heeft.
De Caddy is in basis nog altijd de zelfde auto. Net zoals de Golf V en VI ook dezelfde basis hebben.
De A3, TT is echter geheel nieuw, evenals de A4 en A5. Ondanks dat ze op hun voorganger lijken.
Bij VW verder ook. Ondanks dat ze op hun voorgangers lijken, hebben de Passat, Polo, Touran etc niet zo veel met hun voorganger van doen.
coffeecup zegt
Serieus? Is de Jimny nog nieuw te koop? Damn…
Overigens kun je de Lada Niva nog altijd nieuw in Duitsland kopen. Als eervolle vermelding ;)
Edge zegt
@coffeecup: Yup! En je moet ook wel een echte liefhebber zijn om hem te kopen. Niks prijspakker (Punto) of statussymbool (Discovery/G-Klasse) maar gewoon een degelijke kleine Suzuki SUV met zijn vanafprijs van 25k toch wel redelijk aan de prijs is.
Dutchdriftking zegt
De Jimny blijft toch een fijn karretje!
metalmike zegt
@dutchdriftking: Ik weet niet of je hem wel eens gereden hebt, maar ik wel, eentje uit 2008. Hij is stuiterig, maakt een hoop herrie, voorruitontwaseming werkt matig, interieur is overal keihard plastic en op de snelweg is het verbruik om te huilen.
In het terrein is hij wel geweldig, heerlijk licht, dus snel vast zal je niet komen te zitten als je goede banden hebt.
991gt3rs zegt
Kansloos artikel? Als het gebaseerd is op jaartallen dan lust ik er ook nog wel een paar…Porsche 911, Audi A8, E-KLASSE, S-KLASSE, Golf, 3-Serie tjaaa….
granlusso zegt
Eigenlijk, op de Rexton na, allemaal bijzonder leuke en succesvolle auto’s. En ga nu niet lopen bitchen dat de Caddy saai is, want je hoeft maar een willekeurige straat in te rijden en je ziet er eentje, dat zegt genoeg.
Tonnie zegt
@granlusso: dat je ze veel ziet wil nog niet zeggen dat ze niet saai zijn..
granlusso zegt
@thijsj: Dat zeg ik toch niet? Mensen dragen vaak het argument aan dat ze saai zijn en daardoor niet bijzonder, maar dat is ie naar mijn idee juist wel. Want kijk eens hoe bizar veel Caddy’s Nederland heeft afgenomen de laatste twaalf jaar?
gamma81 zegt
@granlusso: Dus als iets op elke straathoek te vinden is, is het niet saai??
Dat er nog mensen zijn die dit “paard en wagen” principe aanschaffen is een wonder.
Maar dat zijn voornamelijk de wagenparkbeheerders van KPN, Heijmans etc., die zelf niet met die starre achteras over het o zo strakke asfalt van onze klei provincies hoeven te rijden.
jrsmoke zegt
@gamma81: Het heeft waarschijnlijk vooral te maken met restwaarde. Daardoor heb je lagere leasekosten, of wanneer je ze zelf aanschaft een lagere afschrijving.
Vergelijk maar eens een 4 jaar oude Caddy met een 4 jaar oude Partner
gamma81 zegt
@jrsmoke: Vergelijk de aanschafprijs van de Caddy en de Partner, en trek het verschil af van de restwaarde van de Caddy, dan blijft er weinig financieel voordeel over. Bovendien is het de vraag of de vaak exorbitante vraagprijzen voor tweedehands Caddy’s ook daadwerkelijk betaald worden. Bij de plaatselijke garage staan ze in ieder geval al heel lang op een nieuwe eigenaar te wachten.
Bovendien heb je als werkgever toch ook een bepaalde zorgplicht voor jouw werknemers? Het bedrijf waar ik voor werk heeft een fully loaded Caddy staan, ben ivm klantoverdracht in de regio Rottterdam een dag achter die Caddy aan gereden, man wat springt zo’n geval over al die oneffenheden in het Zuid-Hollandse wegdek.
Ben heel blij met mijn Doblo..
tstile zegt
@gamma81: Ongelofelijk inderdaad dat zoveel mensen zo’n Caddy kopen. Gek genoeg weten maar weinig mensen dat deze een zeer ouderwetse achtervering heeft…
Andere merken liggen inmiddels voor met zeer comfortabele bestelwagens. Helaas zijn die vaak wel van zeer matige kwaliteit voor de rest…. Auto’s zijn wegwerp artikelen aan het worden helaas…
silenro zegt
@gamma81: Zijn inderdaad echt hele slechte auto’s. Heb zelf een nieuwe gekocht 4 jaar geleden, is nog niets aan kapot gegaan, op de olie en banden na is er zelfs nog nooit een onderdeel aan vervangen. Dus kwalitatief gezien is het sowieso een drama.
En het rijcomfort is ook heel slecht. Vreselijk beroerde stoelen, lawaaierig, stuiterig, etc. Zo slecht zelfs dat ik gerust 400km achter elkaar rijd en dan nog fris uitstap. Heb dat bij de concurrentie ook geprobeerd en daar had ik vrij snel last van mijn rug, maar dat zal dan wel aan mij liggen.
granlusso zegt
@gamma81: Dat zeg ik toch helemaal niet. Ik wil alleen maar zeggen dat ondanks dat ie op elke straathoek staat, hij daardoor wel bijzonder is, omdat er zoveel van verkocht worden. Hoe je het ook ziet, ze doen iets goed in ieder geval.
jaspervdwinden zegt
Volvo heeft er ook altijd wel een handje vol van om modellen lekker lang in productie te houden, maar gek genoeg ben ik ze bijna nooit “zat” na dat aantal jaren…
granlusso zegt
Leuk is ook dat in de Discovery nu de 3.0 SC V6 uit de F-type verkrijgbaar is, jammer dat ze die niet leveren op de Range Rover Sport!
willeme zegt
@granlusso: dat doen ze wel, maar helaas biet in Nederland. Alleen de V8 toppers en de diesels.
baklava zegt
Ik kom er nu pas achter dat de Suzuki Jimny, Jimny heet…Altijd gedacht dat het Jimmy was. *mind blown*
papa zegt
@baklava: u is in de war met de gmc jimmy
bierbuik zegt
@baklava: jaaaaaaren lang heb ik dat ook gedacht inderdaad, tot ik een tijdje terug een bijzonder mooi exemplaar zag staan en er eens goed naar keek.
‘Jimny’ stond er achterop, snapte er ook niks van, al die jaren geleefd in een leugen…
moveyourmind zegt
De Discovery kan met een paar kleine wijzigingen nog wel een jaartje of tien mee. Dat is gewoon een mooie tijdloze verschijning.
Zelfs de eerste Discovery is nog steeds een mooi werkpaard, al oogt de facelift daarvan een stuk frisser.
De Rexton is er sinds de facelift erg op vooruit gegaan, zeker qua interieur. Mocht ook wel, want daarmee liep Ssang Yong nog wat achter. De Rexton kan wat mij betreft ook nog wel even vooruit. Gewoon een degelijk stoer werkpaard.
lapoelkan zegt
De Discovery is uit productie en wordt alleen nog uit voorraad geleverd, vind dat hij dan niet meer in het lijstje hoort. Laatste kwartaal komt de opvolger
gwnbmw zegt
de g-klasse alleen een status vermelding? al is in eentje gereden off road? gave dingen hoor!
lapoelkan zegt
@willeme
Welke V8 was er volgens jou? Vanaf de Disco 4 is die er al niet meer
willeme zegt
@lapoelkan: Range Rover Sport kun je gewoon met V8 krijgen.
Heb niet gezegd dat de Disco ‘4’ er met V8 is.
desjonnies zegt
Stiekem zijn ontwerpen die decennia meegaan en nauwelijk gelift hoeven te worden gewoon de beste ontwerpen.
Kijk maar naar de meeste klassiekers! De Mini wordt hier genoemd, maar er zijn zat heruitgaves te koop van wat toen als deaudnormaal werd gezien.
No-nonsense
tborre zegt
Wat met de lada niva ? Is in belgie bv nog nieuw te krijgen …
toyotafortuner zegt
Ik had ook wel verwacht dat het vooral terreinridders zijn die deze lijst domineren.
En wat is zo’n Jimny toch een kek karretje!
Trouwens, hoe zou deze lijst er internationaal uit zien? Voer voor een vervolgartikel?
pinut187 zegt
Jimny en Punto heerlijk onschuldige auto’s die het gewoon nog steeds goed doen, leuk.
JanJansen zegt
Caterham Seven, hebben we toch net een artikel over gehad?
Ruim 50 jaar oud.
robert_hoge zegt
Volgens mij kun je ook nog wel een nieuwe Altea scoren 2004………
smoked zegt
@robert_hoge: Dat dacht ik ook maar die is sinds vorig jaar uit de prijslijst.
wolly zegt
En de huidige Mini dan? Ziet er toch ook nog altijd hetzelfde uit.
Hupke zegt
Zo niche producten als een Lotus Elise of een g-klasse zouden niet echt mogen meetellen.
Maar verbazingwekkend van die caddies en transporters, je zou denken dat ’s werelds grootste daar toch wel iets aan zou moderniseren.
waknouzie zegt
Verdient de 911 ook geen plaatsje? Als de G wordt opgevoerd als doorontwikkeling van…
Rob zegt
De SEAT Exeo wordt niet meer verkocht?
BaRa zegt
De Saab 9-3 was ook zo’n geval. Kwam in 2001 op de markt, werd tot in 2011 in leven gehouden. Daarna kwam het faillissement er helaas tussen fietsen. ’t Is dat onze Mr. Spyker er niet in geslaagd is de boel terug op gang te trekken, of de 9-3 was waarschijnlijk nog steeds “nieuw” in de handel te vinden.
Rob zegt
@BaRa:
Wordt de 9-3 niet nieuw verkocht als elektrische wagen?
hzj78 zegt
Misschien niet bij de Toyota dealer maar nog wel via Duitsland of diverse Nederlandse handelaren de Toyota 70 series…. geïntroduceerd in 1984 en nog steeds een zeer gewild model in Afrika, Australië en Zuid Amerika. En voor Europese overlanders