Met deze dikke Tesla Model Y kun je goed voor de dag komen.
Tuning is niet altijd mooier, maar als je het op de juiste manier doet, kan het wel beter en gaver zijn. Deze halfgare volzin kwam toevallig naar boven borrelen bij het zien van de afbeeldingen van deze Tesla Model Y.
Aangepakte Tesla
Ondergetekende kan namelijk een aangepakte Tesla wel waarderen. Aan die aandrijflijn hoef je vaak niets te veranderen: veel vermogen, nog meer koppel en een waanzinnige range. Het gaat een beetje fout met de styling en uitvoering. Er is niet heel erg veel mogelijk bij Tesla, dus iedereen rijdt op het moment in een identieke Model 3 rond. En als het publiek dat een ‘hoge zit’ wenst ook Tesla gaat rijden, zien deze Model Y overal.
Dikke Tesla Model Y
Nou ja, dus niet deze dikke Tesla Model Y (of deze Ford met dezelfde naam). Deze is namelijk subtiel onder handen genomen met hulp van Vossen Wheels. We kennen de velgenboer van heel veel dik spul en nu hebben ze een Tesla onder handen genomen. Uiteraard zijn de wielen het hoogtepunt van de auto, dus die behandelen we meteen maar even.
Het zijn Vossen M-X4T velgen. Dit zijn gesmede monoblocks van 22 inch groot. De wielen zijn uitgevoerd in de kleur ‘Brickell Bronze’. De 22 inch is de diameter, maar ook de breedte is indrukwekkend. Voor zijn de wielen 9,5 breed, achter meten ze 10,5 inch op deze dikke Tesla Model Y.
Blauwe details
Een lekker breedsetje, dus! Verdere aanpassingen zijn vrij subtiel gedaan. De folie voor de achterwielen ‘breekt’ de massieve zijkant enigszins (gelukkig). Daarnaast zijn er wat blauwe details als de voorspoilerlip, spiegels, remmen en naafdoppen.
Kortom, ook van een Tesla Model Y kun je met een paar simpele ingrepen nog iets diks maken. Of sla je liever toch even over? Laat het weten, in de comments!
acakoning zegt
Blijft er komisch uitzien.. Een braaf Tesla-ei met Tuning..
dalmore zegt
Er is nog steeds iets mis met zowel de 3 als de Y wat geen tuner kan maken; het stukje motorkap-voorruit heeft zo’n gekke verhouding waardoor het mij meteen moet denken aan een (goedkoop) speelgoed autootje. Zonde want bij de S hebben ze het wel goed gemaakt
mp014 zegt
@dalmore: precies en die S daar zijn ondertussen ook mooie bumper setjes voor en een sjie paar Vossen maakt (bijna) elke auto mooier!!
autodrome zegt
@dalmore: het is de duckface look die je in de weg zit, de lip in de spoiler verstoort de lijn vd alle Tsslas. Vind het conduit lelijk, moet wel eerlijk zeggen dat in het echt het minder storend is.
detroitv8 zegt
@dalmore: hier heeft de ID3 ook last van, waar de ID4 best goed gelukt is.
cazzo046 zegt
Geef m dan ook een lekker kleurtje.
mp014 zegt
@cazzo046: precies dat! Zo saai dat wit!
scrmeagle zegt
Ik blijf het een lelijke auto vinden!!
Pascal zegt
Mwah ik ben niet zo van de Tesla-tuning. Ik wil mijn Model 3’tje alleen nog voorzien van ‘chrome-delete’ en geblindeerde ruiten vanaf de B-stijl en dan vind ik ’t verder wel mooi geweest.
goodvibrations zegt
Ik sla liever over..
De ID4 is nu al (veel) mooier.. Q4 etron is straks een mooier “premium” alternatief..
De i4 is ook best goed gelukt…
Dus nee.. En zo enorm giga, bizar superieur is die Tesla aandrijflijn ook weer niet.. Zou er ook moe van worden dit telkens uit te moeten leggen als ik een Tesla zou rijden.
flutterby zegt
@goodvibrations: gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak, toch?
goodvibrations zegt
Heb je gelijk in.. Maar ik ken niemand die een model 3 heeft gekocht vanwege het uiterlijk. Een kleine model S (wel in verhouding) was mooier geweest.. Maar die is weer niet zo betrouwbaar als de model 3…
mcshine zegt
@goodvibrations: nu wel
goodvibrations zegt
@mcshine: 😀 Dan heb je naast het uiterlijk.. Technisch wss ook de beste keuze gemaakt 😉. (stiekem ben ik op bepaalde vlakken/innovatie, agile in praktijk.. Iedere fabriek is weer anders/verbeterd en geen kopie, ook wel een Tesla fan hoor). Mis alleen nog een Alfa “schil”.
flutterby zegt
@goodvibrations: je moet ook nooit een beslissing nemen op basis van uiterlijk. Tuurlijk speelt het een rol en moet in orde zijn, maar een glimlach op je gezicht is veel belangrijker. Dat is deels ook de associatie die jij waarschijnlijk met een Alfa maakt.
jeroenm83 zegt
” je moet ook nooit een beslissing nemen op basis van uiterlijk. Tuurlijk speelt het een rol en moet in orde zijn, maar een glimlach op je gezicht is veel belangrijker.”
Als het licht uitgaat, en je hebt een beste avond dan vertel je dat ook aan al je vrienden/innen?
Ik moet denken aan een aap en een ring van goud….
flutterby zegt
@jeroenm83: ieder zijn voorkeur, maar voor mij liever de avond van mijn leven dan een verhaal om mee te pronken.
Pascal zegt
@goodvibrations Er komt vanalles aan, maar goede alternatieven zijn er nu gewoon nog niet. Het interieur van een ID.3 of ID.4 is VW-onwaardig en de software/infotainment zoals bekend gewoon ondermaats. Uiterlijk vind ik niet verkeerd, maar blijft kwestie van smaak. Tesla is voorlopig de enige waarmee je zonder na te denken een zorgeloze roadtrip kan ondernemen vanwege supercharger netwerk en de diepe integratie daarvan in de (navigatie)software. Ook autopilot loopt nog heel wat jaartjes voor (waarvan akte: https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-u-turn-flawless-test-video/)
Ik zit hier niet de fanboy uit te hangen, maar signaleer alleen dat de concurrentie gewoon nog niet dezelfde ervaring en hetzelfde gebruiksgemak biedt. Ik hoop zeker dat er over een paar jaar wel echt wat te kiezen valt. Ook zeker benieuwd naar de i4, zou best weer eens een BMW willen tegen die tijd; al is dat met z’n giga-nieren helaas geen toonbeeld van schoonheid.
Variomatic zegt
@Pascal: al lopen ze lichtjaren voor met de ontwikkeling van die ‘echte’ autopilot, daar heb je nog steeds niks aan zolang het hier niet is toegestaan. Wat je nu aan autopilot hier kan krijgen op een Tesla is geen haar beter noch uitgebreider dan dezelfde systemen van VAG, Mercedes etc.. sterker nog: die van MB werken nog beter ook dan die van Tesla volgens de vakpers. En niet zo generaliseren: jíj́ vindt dat er nog geen alternatieven zijn, dat betekent niet dat dan ook zo is. Anderen denken daar heel anders over gegeven de sterk oplopende verkopen van EV’s van overige merken en de daling die je bij Tesla’s S en X ziet.
En als ik zo die Y hierboven zie vraag ik me serieus af of dit de redding voor Tesla gaat betekenen die iedereen hem toedicht.. gewoon een nogal inspiratieloze gekrompen Model X waarvan het uiterlijk onderhand gedateerd is..
Pascal zegt
@Variomatic je kan de EU wetgeving er nu handig bijhalen om de Autopilot-achterstand van de Duitsers recht te praten, maar da’s een beetje flauw natuurlijk.
Ik onderbouw precies op welke punten ik zie dat er voor Tesla nog geen alternatief is, maar die punten weerleg je niet (kan ook niet). Enige wat je zegt is dat je de Model Y lelijk vindt. Tsja… dat mag je vinden natuurlijk.
Variomatic zegt
@Pascal: ik praat helemaal niks goed, jij begint met te verkondigen dat je nu beter een Tesla kunt kiezen dan een ID4 vanwege een Tesla Autopilot die nog helemaal niet leverbaar is!
En al die andere vermeende -deels subjectieve- redenen waarom Tesla beter zou zijn: het boeit veel mensen kennelijk niets gegeven de verkoopaantallen van alle nieuwe niet-Tesla EV’s, wat is er zo moeilijk aan om dat te begrijpen?
Pascal zegt
@variomatic ik hou het bij de feiten: een rij-assistent met acc en lane-change functie en wat Tesla met Autopilot aan het doen is zijn objectief 2 totaal verschillende dingen. De regelgeving in de EU loopt inderdaad achter op de US waardoor je als berijder nu, vandaag, nog weinig verschil merkt, maar da’s een momentopname en ik koop m’n auto ook graag een beetje met het oog op de toekomst. Verder zei ik alleen iets over het supercharger netwerk en de integratie daarvan in de software waar ook weer niets ‘vermeend of subjectiefs’ aan was.
Iedereen moet vooral lekker zelf kijken wat men mooi en belangrijk vindt. Laat de mensen maar gerust voor Volkswagen of iets anders kiezen; ik moedig concurrentie en variatie op de weg alleen maar aan.
flutterby zegt
@Pascal: niet alleen de ID.3 en 4 hebben dat probleem. De Golf 8 is ook een achteruitgang. Er moeten duidelijk kosten bespaard worden voor andere prioriteiten.
Pascal zegt
@flutterby dat wist ik niet, er was me alleen nog opgevallen hoeveel kariger het ID.3 interieur was dan een (traditionele) Golf.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ben benieuwd hoeveel range je erop achteruit gaat met deze velgen. Bij mijn benzinemotor merk ik al zeker 0,5L verschil op de 100km, zodra ik mijn 19 inch velgen eronder plaats.
Pascal zegt
@bmw2coupeeigenaar schijnt best veel te zijn, ik las her en der dat de standaard 19 inch velgen al 10% range kunnen kosten ten opzichte van de Aero-wielen. (ik heb ze er toch onder, staat gewoon veel beter)
evdw zegt
Zo’n 10 tot 15% ongeveer. Daarom heb ik ze alleen in de zomer eronder want dan is je range weer meer door de hogere temperaturen.
Maniaxdream zegt
Ik kan toch echt niets met getunde tosti-ijzers. Het is een beetje als een opblaaspop, je kan er alles mee, werkt direct, 0-100 supersnel en zeker CO2 vriendelijker. Maar toch, sla ik even over, tot 2030 ofzo denk ik….. met die pop dan….
smartlappie zegt
@emil_borgesius: dan is het wel makkelijker voor je ja…. Kan je alleen nog maar electrische kopen 😅
Dakhaas zegt
Hey! Hey bolhoedje is terug in het straatbeeld! 😆
kennone zegt
Wat is.het toch een vreselijk model om te zien. Vond de Model S toen zo geslaagd design hebben, jammer dat het van af toen alleen maar lelijker werd bij Tesla
Charles Taycan 4S zegt
Het blijft natuurlijk allemaal een persoonlijke smaak wat iemand mooi vindt. Echter als een paar goudkleurige velgen je auto moeten oppimpen is er toch iets structureels mis met het basis design van een auto…. wat blijft het toch een visuele verontreiniging dit gedrocht…
Edge zegt
Die zwarte sticker op de zijkant lijkt zo van een oude 911 Turbo afkomstig.
troljedemoeder zegt
Je kunt van een drol geen gebakje maken.
kevertje zegt
Het is en blijft een spuuglelijk design dat alleen al om dat controversieel een punt te willen maken, zoveel mensen aantrekt. Wat dure velgen erop maken dat cliché volledig af. Met die banden erop wellicht weer een paar tientallen km minder aan autonomie, maar geeft het eigenlijk wel, als de overheid (in Belgie toch nog) je financiële kado’s naar het hoofd slingert en je toch nergens naar toe kan ;-) ?
mt03 zegt
Alle reacties is een beetje van hetzelfde zoals altijd. Niet veel creatiefs in elk geval.
bbfix zegt
@mt03: tsja, dan zullen de reacties wel een goed beeld vormen wat we van de Tesla’s vinden lijkt me… maar blijkbaar is vorm en design van ondergeschikt belang als het op de portemonnee aankomt. Of status…
Pascal zegt
@bbfix….. of misschien wel range, aandrijflijn, autopilot, supercharging netwerk, fijne software….
mt03 zegt
@bbfix: @bbfix: ik weet niet wie ‘we’ zijn. Maar ik geniet dagelijks van mijn model 3. En rij voor een prikkie met mijn model 3 en tegenwoordig ook een id3. Kan als ondernemer en maak daar dankbaar gebruik van. En ja dan wordt je wat makkelijker in het maken van keuzes. Maar zeker geen spijt van mijn model 3. Zeker nu ik de id3 ook rij wordt dit nogmaals bevestigd. Neemt niet weg dat de id3 een prima auto is. Maar inderdaad een ieder maakt zijn eigen afweging.
cubicinches zegt
@mt03: neemt niet weg dat ge als ondernemer met een spuuglelijke auto moet rondrijden. Das dan idd uw keuze…
mt03 zegt
@cubicinches: ja is dat zo? In wat voor een moois rij jij?
wimof zegt
Nog effe de bumpers vastschroeven en hij kan de weg op.
wimof zegt
Waar, op welke hoop, zullen het gemiddelde van deze electrowagens zich bevinden?
Martijn zegt
Tesland kan ze nog verser helpen met technische snufjes en daarnaast zie ik gedn alloygators op zijn velgen. (vind ik zelf wel gaaf. Vooral in het zwart)
martijnev zegt
blYft een lelijk ding