De Blackbomb om precies te zijn.
In sommige gevallen verbleekt een oud model op het moment dat er een nieuw model op de markt komt. Een auto als de Land Rover Defender heeft daar echter totaal geen last van. De auto zelf is namelijk niet alleen onverwoestbaar, zijn imago is dat ook. De auto is niet alleen populair bij boswachters, maar ook tuners kunnen er maar niet vanaf blijven.
Een van de Land Rover-veredelaars is het Amerikaanse bedrijf ECD Automotive Design. Een van hun meest recente creaties is de Project Blackbomb. Voor een auto met zo’n naam ziet deze Defender er nog vrij licht uit, maar dat terzijde. Het is verder een heel bruut apparaat geworden, voor zover de Defender dat nog niet was.
De Amerikanen hebben de Defender onder andere voorzien van 18 inch velgen, omhuld door robuuste terreinbanden. Verder heeft de auto een nieuwe voorbumper aangemeten gekregen, inclusief lier, en een externe rolkooi. Aangezien een standaard Defender-interieur gerust spartaans is te noemen, is er hier alle ruimte voor tuners om zich uit te leven. ECD heeft deze kans dan ook niet voorbij laten gaan en heeft het interieur een make-over gekregen. De inzittenden zijn nu gezeten op een leren sportstoelen met stiksels in een diamantpatroon. Het stuurwiel is vervangen door een water moderner ogend exemplaar.
De aanpassingen zijn echter niet beperkt gebleven tot het uiterlijk. Sterker nog, onderhuids heeft heeft de grootste metamorphose plaatsgevonden. Evenals eerdere creaties van ECD, is deze Defender namelijk voorzien van een Corvette motor. Een 6,2 liter grote LS3 V8 met 565 pk om precies te zijn. Daarmee verenigt ECD dus oldschool Brits met oldschool Amerikaans.
Dutchdriftking zegt
Deze is toch eigenlijk perfect! Banden waarmee je zowel off-road als in de modder nog het een en ander klaar speelt. Voldoende moderne verbeteringen onder de kap en in het interieur, maar het totaalplaatje is redelijk origineel. Doet u mij deze maar.
svdv zegt
Leuk idee, alleen niet mijn smaak. Velgen vind ik niks, ik zie liever meegespoten wielkasten, bumper is ook niet geslaagd en de rolkooi is ook onzin. Eigenlijk is alleen het blok goed Dus..
monaco zegt
Het zal wel aan mij liggen maar die stoelen zijn toch gewoon extreem lelijk?
kennone zegt
@monaco: daar zie je niks van als je er op zit
bitd zegt
Beter om de hoek: Tophat
massarati zegt
@bitd: Beter om de hoek: The Landrovers
mopar70 zegt
@bitd: Je was me voor.
moveyourmind zegt
Die achterste zijruiten die voor het oog vloeiend overlopen in de ruitjes naast de achterdeur hadden voor mij niet gehoeven. Veel te modern, en die typische ruitjes naast de achterdeur bij het origineel zijn juist zo karakteristiek.
Dit is een beetje hetzelfde als de originele ramen in een jaren dertig woning vervanfmgen door aluminium kozijnen die meer voor een kantoorgebouw gemaakt zijn.
tenaci zegt
Fotogallerij zou fijn zijn. Maar ziet er zo ook al dik uit. LS-swap in een Defender is altijd +1
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Hadden ze er geen 5.0 supercharged V8 uit een Range Rover in kunnen leggen? Ja, dit zal ongetwijfeld goedkoper en eenvoudiger zijn. Maar Ik vind het toch altijd mooi als engine swaps binnen ‘de familie’ blijven
kennone zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: eens
wimof zegt
Is de geluidsisolatie ook onder handen genomen?
johnhert zegt
Afgezien van de wielen, doorlopende zijruiten, tranenplaat geneuzel rondom, hoogglans zwart gespoten delen, grill, bullbar en stoelen best een leuk ding.
bbfix zegt
Rijd waarschijnlijk nog net zo belabberd als met paard en wagen en over 1 jaar beginnen de popnagels alweer te oxideren… wel een heftig blok!