Wat een waanzinnige machine.
Voor de puristen blijft het een akelig gevoel om een bepaalde motor te zien in een auto van een ander merk – met name als het concurrenten zijn van elkaar. In sommige gevallen kom je er simpelweg niet onderuit en is het eigenlijk gewoon de beste optie. Neem bijvoorbeeld deze Datsun 240Z met de 2JZ-motor uit de Toyota Supra.
Wie niet onder een steen heeft geleefd, zal ongetwijfeld op de hoogte zijn van de welbekende 2JZ-swap. Het Supra-blok is betrouwbaar genoeg om zelfs na flinke aanpassingen lang in leven te blijven, wat fijn is aangezien de zescilinder
vrij eenvoudig opgevoerd kan worden. De makers van deze 240Z hebben hier behendig gebruik van gemaakt, door de schitterende sportwagen ongeveer 600 pk mee te geven. Voldoende voor een potje plezier, zeker daar de auto slechts 1.044 kg weegt. De bestuurder kan het vermogen zelf naar de achterwielen roeren middels een handgeschakelde vijfbak.
Naast een bootlading aan extra vermogen is de 240Z voorzien van custom assen, een nieuwe aandrijfas, een sportievere ophanging en uiteraard een hedendaagse high-performance remkit. Daarnaast heeft hij nog een ‘race’ brandstoftank, nieuwe brandstofleidingen en 16″ velgen van CCW Wheels.
Tenslotte schijnt ook het interieur te zijn aangepast, maar hier krijgen van jammer genoeg geen beeld van te zien. Wel weten we dat o.a. de stoelen opnieuw zijn gedaan, hij een zogenaamde ‘harness bar’ heeft en een stuurwiel van Sparco. Overigens gaat het hier om een project van een individu, dus hem zo even namaken, dat is er niet bij.
theladystig zegt
Dit is het beste van 2 Japanners samenvoegen. Heel netjes gedaan!
kennone zegt
Dit is wel heel erg gaaf! ????
mikje90 zegt
Lekker hoor, dit is goeie smaak.
horza zegt
Ik vind deze mooier, van de jongens van Mighty Car Mods:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLp0KnUFYB–h5YF10GYt3nE0FS7TfYEx9
dare2think zegt
@horza: Eens, hun producten zijn hier ook zeker een vermelding waard.
Melvinkorrels zegt
@horza: Schitterend, toch net een stapje verder vind ik deze.
https://www.hoonigan.com/blogs/daily-transmission/fairlady-z06-the-v8-datsun-reimagined
Veeel te dik, maar wat een schitterend apparaat.
kroelkip zegt
Oei dit is lekker zeg.
dappers zegt
6 in lijn ist 6 in lijn. genieten dit, alleen liever zonder turbo en met ITB’s of kelkjes. heck, 3 webers mag ook.
davelepeef zegt
@dappers: als het maar zuigt!!! :)
Dutchdriftking zegt
Ik ga mij even afzonderen met vochtige doekjes….
Gulli zegt
?
denx zegt
Wat een ontzettend gaaf ding.
kniesoor zegt
Iets bescheidener velgen had mooier geweest. Maar gezien het vermogen had dat wellicht tractie-problemen opgeleverd.
breakingpoint zegt
@amghans: mwah, ik meen dat de oude powerstations zoals Brabus dikke 15ers liggen hadden, die tot 300mm breed gingen. Moet geen probleem zijn. Vind de 16inch hieronder ook too much.
audiwaus zegt
hebben hebben hebben ?
lekkerlinksrijden zegt
Als dit van mij was, ja heel erg graag, had ik m british racing green laten spuiten
mats106rallye zegt
Lekker zeg!
toyotavenray zegt
Is wel een gave daily driver. Ik zou hem wel willen hebben.
w0o0dy zegt
Ik vind deze (track car) build toch nog mooier… En met Nissan VQ V6 onder de kap.
http://speedhunters-wp-production.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/12/datsun_aardvark_speedhunters_800_9.jpg
w0o0dy zegt
Best snel ook trouwens. Sneller dan een 550 pk r35 GT-R.. en maar 3s langzamer dan een 458 speciale (dat zijn dan wel straatauto’s maar toch, Nino is nou ook niet direct een echte topper al kan hij best goed rijden)
https://youtu.be/3Qn5m-HH5JI
https://youtu.be/3Qn5m-HH5JI
Robert zegt
@w0o0dy: En een Nissan blok, da’s sowieso +1. Een Toyota motor in een Datsun/Nissan stoppen is toch net zo iets als een Mopar- of GM-blok in een Ford USA hangen; het gebeurt, maar het ‘heurt’ eigenlijk niet.
w0o0dy zegt
Linkje naar een artikeltje over die Z
http://www.speedhunters.com/2012/12/building-the-ultimate-grip-n-drift-datsun/
willy01 zegt
Ik hebbe mmm
vaakbenjetebang zegt
Het front is in mijn ogen niet opgeknapt van de ‘bumper delete’, misschien omdat dat glanzende rooster er nog in zit. Het ding was ook wel opgeknapt van een fris seventies-kleurtje en de wielen zijn nèt wat te groot, maar meer heb ik niet te zaniken. Is ook allemaal makkelijk oplosbaar. Hoe dan ook: gaaf ding!
tommy_tonglet zegt
Rijdend en geluid : https://m.youtube.com/watch?v=c8HbHjKVceA&feature=youtu.be
Meer foto’s van binnen en buiten : https://www.instagram.com/cholozamora/
pietjes zegt
prachtig gedaan. alleen jammer van de 5-bak. met 6 versnellingen was hij perfect geweest
ericd zegt
Huuu. Je ziet het ook in menig Amerikaans autoprogarmma, een GM crate V8 in een Ford of Dodge hijsen. Kan niet volgens ook Jay Leno. Had hier dan een Nissan GT-R motor in gelepeld.
emping zegt
Erg dicht bij perfectie, lekker hoor.
toyotafortuner zegt
Porno hoor!
jdpetrolhead zegt
Tof ding. Droomauto voor velen. Puntje dan toch: Valt niemand het op dat ie op verschillende voor- en achterbanden staat? Maar zoals elke build, het werk is nooit af ;-)