De missie is echter niet helemaal geslaagd.
“Achtervolgen is gemakkelijker dan leiden“, zei een wijs man ooit. Daimler beseft zich dit maar al te goed. De Duitsers zijn de onbetwiste marktleiders op het gebied van vrachtwagens, maar nu de inzet langzaam maar zeker veranderd van fossiele naar groene brandstoffen, heeft Daimler het idee dat men aan de stoelpoten aan het zagen is. Tijd om ingrijpend te anticiperen op de veranderingen, aldus de Duitsers.
Om in te spelen op de elektrificatie van de bedrijfswagens knalt Daimler er niet een, maar twéé vrachtwagens uit; de een duidelijk futuristischer dan de ander. Omdat beide wagens een eigen doel dienen, komen de prestaties niet zozeer direct overeen. Dit is echter geen probleem, want in beide gevallen zijn ze tamelijk indrukwekkend.
De eerste van de twee, de meer eigentijds ogende Freightliner eM2 106, heeft een batterijpakket van 325 kWh. Het voertuig produceert 480 pk en kan, mits je een beetje behendig met het gaspedaal omgaat, 370 kilometer ver rijden. Het rijbereik is niet enorm, omdat de vrachtwagen vooral bedoeld is voor de kortere afstanden. Lokale distributie, bijvoorbeeld. Mocht je verder willen en moet je opladen, dan kun je de batterijen in een uur tot 80 procent bijvullen, waarmee je weer 300 kilometer kunt afleggen.
De in een ietwat futuristische, maar toch Amerikaanse stijl gevormde Freightliner eCascadia komt een stukje verder. Het batterijpakket is 550 kWh groot. De grote eCascadia produceert liefst 730 pk en heeft een reikwijdte van 400 kilometer. Ook deze vrachtwagen is in een uur tot 80 procent (320 kilometer) op te laden. Hoewel dit, net als de eM2 106, maar net de helft is van de Tesla Semi, vragen de Duitsers zich ernstig af of de claims van de Amerikanen wel in overeenstemming zijn met de waarheid. De toekomst zal het ons leren.
Daimler verscheept later dit jaar van elk model dertig testexemplaren naar de Verenigde Staten.
crepito zegt
Indrukwekkend is het niet, maar goed dat ze een poging doen. Ook in dit segment lijkt Musk de boel met succes aan te wakkeren.
Wel een beetje wanhopig om je eigen specs goed te praten door je publiekelijk af te vragen of het überhaupt mogelijk is wat Tesla met de semi wil doen.
Musk reageerde daarop met: ‘ik nodig ze van harte uit voor een lesje ‘physics’’.
bmwfreak038 zegt
@crepito: hoezo musk wakkert ze aan? Ze laten gewoon zien hoe het wél moet.
ericc zegt
Het duurt een uur voor ze opgeladen zijn op 80%. Mooi, dan kunnen de bestuurders hun rij- en rusttijden respecteren zonder dat ze gedwongen worden te blijven rijden door hun baas.
chills zegt
@ericc: of een beetje hun roes uitslapen tijdens het bijladen.
giulia64 zegt
Mercedes heeft een aardig pakket aandelen in Tesla. Ze verkopen tegenwoordig (net als Tesla) ook een powerwall voor thuis-energie-opslag en zelf zonnepanelen.
Dus zo vreemd is het allemaal niet dat ze dit op de markt brengen. Het is overigens ook hoog tijd ook.
Mee zegt
@giulia64: Mercedes heeft enkele weken geleden nog aangekondigd dat ze hun “powerwall” van de markt halen…
https://electrek.co/2018/04/30/mercedes-benz-kills-tesla-powerwall-killer-energy-storage-device/
crepito zegt
@giulia64: @giulia64: Welk aandelenpakket dan? Zo ver ik weet hebben ze hun belang al 3 jaar geleden van de hand gedaan. De samenwerking van destijds is ook niks meer van over geloof ik.
https://www.google.nl/amp/s/www.autoblog.nl/nieuws/daimler-casht-flink-met-aandelen-tesla-71288%3famp=1
crepito zegt
@giulia64: Bij mijn weten is het belang in Tesla door Daimler 3 jaar geleden van de hand gedaan. Misschien weet jij meer dan ik?
Van die samenwerking is niets meer over. Ook zijn ze gestopt met hun thuisaccu’s.
crepito zegt
@crepito: Excuses voor dubbele post, hij leek het niet te doen.
lekbak zegt
De ontwikkelingen aan de voertuig kant gaan hard zat. Maar nu staan er 15 van die dingen te laden bij een distributiecentrum, en 500 meter verderop weer 10 bij een ander bedrijf. Hoe denken ze dat ze al die energie daar gaan krijgen? Daar is een hele nieuwe infrastructuur voor nodig. En dat duurt jaren voordat het klaar is.
stanny zegt
@lekbak: blijkbaar kan men deze pieken opvangen met zonnepanelen en batterijen. Ben benieuwd naar de praktijk. Spannende tijden
lekbak zegt
@stanny: Jij hebt niet gerekend of nagedacht voordat je dit schreef.
Dan had je namelijk geweten dat zoiets niet met zonnepanelen kan. Niet plaatselijk tenminste.
crepito zegt
@lekbak: Het idee is om pieken op te vangen, zoals hij zegt. Dit is ook niet wij hij verzint, maar daadwerkelijk de volgende versie Superchargers. ‘Off-peak’ worden de accu’s opgeladen – icm zonnepanelen want waarom niet. De belasting van het netwerk neemt dan in ieder geval een heel stuk af.
lekbak zegt
@crepito: Zonnepanelen zijn een druppel op een gloeiende plaat. Als er 25 vrachtwagens staan te laden praat je over 5500kw aan vermogen. Al zet je 10 vierkante km aan zonnepanelen dan heb je er nog bijna niks aan in de winter, of in de nacht. Wil je het met accu’s ter plaatse doen dan heb je dus tientallen tonnen aan accu nodig bij een middelgroot bedrijf alleen al.
giulio zegt
@lekbak: de accupakketen worden lijkt mij niet gechargd op het moment dat de truck aankomt. Die zijn dan al ‘vol’ en worden met de het laden en lossen ‘ingeladen’. De op te laden accu’s blijven dan achter.
Kan me niet voorstellen dat dit onoverkomelijke problemen zijn.
lekbak zegt
@giulio: Die accu’s moeten dan wel genoeg capaciteit hebben om een truck grotendeels te laden. Als je 25 vrachtwagens moet kunnen laden dan heb je dus 25 keer een vrachtwagenaccu minus een beetje wat wel van het net kan komen nodig. Eén zo’n accu weegt zeker al enkele tonnen.
crepito zegt
@lekbak: 25 trucks op 1 plek tegelijkertijd is natuurlijk nog heel ver weg. Minstens 5 jaar. Genoeg tijd om deze uitdaging aan te pakken. De huidige industriële packs van Tesla gaan al tot 129MW. Dat zijn dus 250+ van deze Daimler trucks. Nu is dat natuurlijk geen goed vergelijk, want dat neemt te veel ruimte in en is veelste duur. Maar ik zie niet veel problemen om het in kleine vorm uit te rollen.
En de zonnepanelen zei ik ook ‘waarom niet’. Natuurlijk is dat niet voldoende. Maar een heel dak van een distributiecentrum is toch mooi meegenomen.
postzegel zegt
@lekbak: Dan rol je de verlengsnoer uit naar de eerste de beste spoorlijn. Die treintjes hebben stroom zat… pantograaf op 1,5kV met 6MW vermogensafname mogelijk. (En in de toekomst gewoon 25kV (tot 24MW aan vermogen)) zie http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=1030
Nee, echt, het stroomnetwerk dat in de wijk ligt, ja, dat is uitgerold om huizen te voorzien van stroom, maar daar buiten, op industrieterreinen is ‘ spanning ‘ zat hoor!
crepito zegt
@lekbak: En deze vrachtwagens van Daimler zijn ‘vanaf 2021’ leverbaar. (Ja zelfde strategie met ‘onthullen’ als Tesla)
Tesla semi zal ook pas ergens in 2020 uitgerold worden, in kleine aantallen. Er is nog tijd..
henkhupelschoten zegt
@lekbak: waterstof?
flutterby zegt
@lekbak: ooit van piek en dal tarief gehoord? Vrachtwagen laden ‘S nachts wanneer wij slapen. De vraag naar stroom is dan minimaal, maar kan hetzelfde leveren als gevraagd wordt tussen 5 en 7 als we allemaal thuis komen en gaan koken.
Op die manier hoeven we windenergie ook niet op te slaan. Direct uit de molen in de auto, hoppa.
peug206 zegt
@flutterby: ze rijden ook van 7 tot 11 zeker? Want dan is de 400km wel op. En dan wachten tot 7 uur ’s avonds voordat ze weer kunnen laden?
flutterby zegt
@peug206: nee, maar ze zijn elke ochtend vol. Lang niet alle vrachtwagens komen aan de 400 km per dag. Als ze dat wel halen heeft de chauffeur ook een pauze bij de snellader verdiend.
crepito zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tenaci zegt
En ze te zien ook schoolbussen en de goeie ouwe Fuso/Canter? Of staan die er voor de leuk bij?
Dizono zegt
@tenaci: Fuso is tegenwoordig een volle dochter van Daimler en er is al een elektrische Canter. De schoolbussen staan op hetzelfde platform als de distributietrucks van Freightleiner, dus die elektrificeren lijkt me een eitje (of het is al gedaan).
tenaci zegt
@Dizono: dat Fuso van Daimler is wist ik, maar mooi dat die er ook al met prik is. En de schoolbus lijkt me ideaal vervoermiddel voor elektrische aandrijving. Geen grote afstanden, geen hoge snelheden. Beetje als een stadsbus.
notyourmom zegt
Een wijs man zei ooit tegen mij:
“Als je achter de kudde aanloopt, loop je altijd door de stront”
Loek zegt
De Cascadia lijkt een productieversie te zijn van de Daimler Inspiration die al zo’n 3 jaar oud is. Is Tesla dan trendsetter?
robert110 zegt
@720s: Het is gewoon het nieuwe Cascadia model. Hij is er ook nog als diesel in bijna indentieke vorm. Het is dus niet zo dat ze hem speciaal ontworpen hebben voor de electrische aandrijving.
Dutchdriftking zegt
Voor nationale distributie in Nederland zou dit prima kunnen. Tijdens je 45 min rust meteen even laden en hoppa, weer door.
flutterby zegt
Leuk dat geen enkele producent nog is gekomen met cijfers hoeveel KG vracht z’n ding nou mee kan slepen… Lijkt me een cruciale specificatie, toch?
robert110 zegt
@flutterby: De eCascadia mag totaal 36 ton wegen. De eM2 mag maximaal 12 ton wegen. Dat is voor beide dus inclusief vrachtwagen zelf. Op zich vrij lage cijfers (de diesel M2 mag max 30 ton wegen en de diesel Cascadia mag volgens mij ver over de 50 ton al kan ik van die geen specifieke cijfers vinden) maar voor locale distributie is het voldoende.
flutterby zegt
@robert110: ik wil het laadgewicht weten, niet het maximale gewicht. Daar kan je niks mee behalve bepalen of je een brug over mag.
gregorius zegt
Dat zullen eind dit jaar dus 60 rijdende elektrische Mercedes vrachtwagens worden tegenover ong 1 Tesla Semi.
bmwfreak038 zegt
Met die looks die die zogenaamde “tesla truck” met zich mee bracht, was het ook niet zo heel moeilijk om met wat beters te komen.