Met deze off-road Dacia Duster ben je de schrik van iedere Aldi-parkeerplaats.
Als er een prijs zou zijn voor sufste autonaam, dan zou de Dacia Duster een goede kanshebber zijn. Dan moeten we wel even alle cijfer- en lettercombinaties buiten beschouwing laten. Anders zou het complete gamma van Audi, BMW, Mercedes, Mazda, Volv… Weet je wat, misschien is Dacia Duster toch zo gek nog niet.
Enfin, los van de naam kunnen we gerust stellen dat Dacia niet de meest spannende auto’s bouwt. Dat hoeft ook helemaal niet, want een Dacia koop je omdat je waar voor je geld wil hebben. Dat is wat Dacia levert. Niks mis mee.
Toch gingen de handen van de mannen van Prior Design jeuken bij het zien van een Dacia Duster. Eerder deze maand lieten ze al een stevig verlaagde Duster zien met een widebody-kit. Dat was een vrij opmerkelijke creatie. Een SUV verlagen is sowieso al tamelijk onzinnig en bij een no-nonsense auto als de Duster is het helemaal van de zotte.
Nu heeft Prior Design iets anders bedacht. Dat is een stuk logischer. Ze hebben deze keer namelijk een off-road Dacia Duster ontworpen. Een widebody is er nog steeds, maar in plaats van lager is de auto nu hoger gemaakt. Verder is de Duster voorzien van diverse functionele toevoegingen, zoals off-roadbanden, een bull bar, een snorkel en een bagagerek. Vooral dat laatste is erg handig bij de Aldi. En met de bull bar duw je alle winkelwagentjes die op je pad komen moeiteloos aan de kant.
Of deze reuze handige off-road Dacia Duster ook werkelijkheid wordt is nog de vraag. Het is nu vooral een proefballonnetje van Prior Design. Van de verlaagde Dacia Duster gaat overigens wel minstens één exemplaar gebouwd worden. Veel meer dan dat zullen het er hoogstwaarschijnlijk niet worden. Als we een Duster-eigenaar namelijk een beetje goed inschatten is dat niet iemand die veel geld stuk gaat slaan op modificaties.
HZW zegt
Toch een leuke upgrade, als zo’n Duster 4×4 aangedreven is.
tvr1974 zegt
@HZW: hoe bedoel je “als” ? Want hij bestaat gewoon als 4×4 en die doen t best aardig in t terein. Met deze banden zou je mijn inziens zelfs wat verder moeten komen. In Zuid-Amerika gaat ie trouwens als Renault door..
HZW zegt
Dat weet ik dat hij er ook als 4×4 is, maar ook zonder.
gregorius zegt
Mag ik dit echt super vet vinden? De proporties zijn perfect!
Laat Renault die jongens uitkopen en deze op de markt brengen!
spartannl zegt
@gregorius: +1
sonnybonds zegt
ziet er wel erg tof uit
jmeverts zegt
Echt wel tof ding inderdaad
Robert zegt
Dit ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Vooral die spatbordverbreders staan hem goed; dit had een af- fabriek optie kunnen zijn.
larosport zegt
Toffe bak , paar jaar geleden door namibie gereden met een duster 4×4 en stonden versteld wat toch nog mogelijk is met de stofzuiger
moveyourmind zegt
Stoer wagentje zo. Dacia is ook best een leuk merk aan het worden. Een beetje de sympathieke underdog onder de automerken. En dan moet de Spring nog komen. Die kon nog wel eens een grote hit gaan worden.
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: als de prijs en bereik een beetje goed zijn wordt het zeker een verkooptopper
Esprit_de_Flandre zegt
Hier zal dat wss weinig succes kennen, maar ik denk dat daar zeker een markt voor is in de voormalige Oostblok. Roemenen zijn behoorlijk trots op hun nationaal merk, en je wordt er niet voor gierigaard aanzien met een Dacia…
rolov zegt
@Esprit_de_Flandre: als jij het belangrijk vind wat de buurman denkt moet je die duster idd niet rijden
Esprit_de_Flandre zegt
@rolov: Ik vind het idd belangrijk wat de buurman denkt. Ik hoop dat ie niet denkt dat ik denk dat z’n Duster een minderwaardig product is, gewoon omdat ik een niet-Roemeens product rij.
Heb niets tegen Dacia, maar mensen met een Dacia vinden het vaak nodig om ongevraagd hun auto te gaan verdedigen, met platitudes zoals: “ach, ik heb niets met auto’s, hoeft niet duur te zijn, geef liever geld uit aan een reisje, brengt me van A naar B, waar voor je geld, etc”. Dat verraadt iets van een minderwaardigheidscomplex, men gaat ervanuit dat ik neerkijk op hun auto.
Wat niet het geval is, integendeel. Heb destijds de eerste Logan MCV overwogen. In de showroom viel echter de slechte afwerking heel hard op, maar vooral onvergeeflijke designfouten. Gordels achteraan “vielen” uit de auto, waardoor de gordelpen tussen de deur zat toen ik ‘m dichtsloeg. Mijn kinderen kennende, geen optie. Wss is dat nu allemaal veel beter, zou nog eens naar de garage moeten gaan. Mss een Spring als volgende…
Martijn zegt
Leuke bak, zou hem willen hebben
henkp1 zegt
Geweldige wagen!
Als je Duster op z’n Engels uitspreekt (‘Dâster’) klinkt het best goed vind ik.
De nieuwe Sandero vind ik trouwens best wel ‘spannend’; in ieder geval hele fraaie auto’s.
realhustler zegt
De grap van de Duster 4×4 is, dat hij heel ver komt off road, en een fractie kost van de serieuze off road auto’s of andere 4×4 Suv’s. En dat gewoon helemaal standaard. waardoor je dus ook geld overhoudt om bv een setje off road banden te monteren of wat leuke mods.
cossiekiller zegt
Ze zouden er beter nog een compressorkit voor voorzien. Met 120pk, het koppel van een grasmachine en met deze wielen mag je wel iets meer swung hebben.
mashell zegt
Ik denk dat we nu wel voldoende bewijs hebben: Audi RS6, Skoda Kodiaq, Golf 8, Dacia Duster Dingetje… Op geen enkele auto staat vuilniszakkengrijs mooi.
realhustler zegt
Dat kleurtje noem ik KOMO…
bedirhan zegt
Great news! The new Dacia sandero