Zo op het oog is er weinig aan de hand met de ‘Vette, maar de ellende zit onder de kap.
Nu en dan kom je ze tegen op de sloop: auto’s waar ogenschijnlijk niks mee aan de hand is, maar om een technische reden zijn ze total loss verklaard. Kortsluiting in de kabelboom kan een reden zijn dat een auto optisch nog in orde is maar té beschadigd om nog te repareren. Het verhaal van deze Corvette is minstens even wrang.
Het gaat om een MY2017 Chevrolet Corvette C7 Grand Sport. Zoals je ziet is er aan de buitenzijde van de Amerikaanse sportwagen niks bijzonders. De ellende zit echter verstopt aan de onderzijde van de ‘Vette. De eigenaar vertelt op een forum dat hij een flinke steen op de snelweg zag liggen. Helaas zat de Corvette links en rechts ingesloten door andere auto’s en dus was er maar één optie: over de steen heen rijden.
Gelukkig voor de eigenaar bleek in eerste instantie dat er niet zoveel aan de hand was. Er lekte geen olie of andere vloeistof uit de Corvette. Logisch, want door de dry sump-smering heeft de Grand Sport van 2017 een veel kleiner carter onder het blok hangen.
Nadere inspectie wees echter uit dat de sportwagen een hele kleine scheur in het frame had opgelopen. Zonder (de waarschijnlijk zeer hoge) arbeidskosten zou reparatie 7.600 USD kosten. Vervolgens begon de verzekeringsmaatschappij zich ertegenaan te bemoeien. Het dichtlassen van de scheur was helaas geen optie en dus was de auto een total lossje.
De auto zal nu worden verkocht. Hopelijk pakt de nieuwe eigenaar geen trackday mee met deze gehavende Corvette. Veiliger lijkt het om de boel in onderdelen te verkopen. Onze rijtest met de Corvette C7 check je HIER.
dominiekdd zegt
En wat trekt mijnheer dan nog van de verzekering? aangezien de nieuwwaarde van het voertuig lijkt me dit precies toch nog wel te doen?
breakingpoint zegt
@dominiekdd: de dag na de total loss verklaring kreeg hij al een cheque van de verzekering. Het stuk van het chassis was onbeschikbaar, en vervanging of herstel leed tot vermindering van de integriteit en sterkte van de ganse auto, volgens Chevrolet. Dus verklaarde de verzekering deze als totalled. -Jalopnik, enkele dagen geleden.
desjonnies zegt
1,2, 3 Jet cars deauddoeners
Me zou het scheurtje dicht durven laten lassen door een lassie tovenaar die ik ken.
Een foto lasser die de meest vreemde legeringen kan lassen en voor wie aluminium geen probleem is.
Sir_Vmax zegt
De scheur zit linksboven in de fot neem ik aan? Ik zou zeggen opkopen, scheur dicht rommelen en omdopen tot trackday monster. Zou een leuk apparaat moeten zijn.
kle500 zegt
@srthellcat: iets links onder het midden.. ging om een scheurtje van 3 cm..
e36thuglife zegt
Tsja als je all risk hebt dan liever een nieuwe uitzoeken dan een gelaste waggi lijkt me. Is model year 2017 dus met beetje geluk krijgt hij de nieuwwaarde. Als je hem wilt verkopen na een paar jaar dan levert een MY2018 zonder las toch meer op dan een 2017 met las. Dus eigenlijk wel flex van de Verzekermans.
mopar zegt
@e36thuglife: ja echt vet cool van de verzekerings tattas daaro he?
piebepost zegt
@e36thuglife: Gewoon thug life.
Dutchdriftking zegt
Veiligheid boven alles. Maar wrang is het wel.
Gulli zegt
Je kunt hem altijd nog aan een Nederlander verpatsen die er een RC auto van bouwt
harrie zegt
Doubler plate erop, doen ze bij vliegtuigen ook.
xiran zegt
Boven en onder een flens en klaar.
allesmetturbo zegt
Iijkt mij prima te fixen. Voor een mooi prijsje op de kop tikken en lekker aan het klussen gaan. En daarna bandjes roken
phr34k zegt
@allesmetturbo: Binnenkort te koop bij Jetcars, wel 50 euro meerprijs voor de velgen.
jack_abarth zegt
Waarom gaat een auto met een dagwaarde van pakweg $ 50.000,- totalloss op $ 7.600,- ?
Want nu is het dus dat de verzekering liever de dagwaarde uitkeert dan de vele malen lagere reparatiekosten.
jerry zegt
@jack_abarth: de schade zou te repareren zijn voor 7600 dollar, ware het niet dat de verzekering er niet mee instemt (vanwege de veiligheid) en vindt dat het hele frame vernieuwd dient te worden. Dat kost dus iets meer dan de dagwaarde.
timberleek zegt
@jack_abarth:
Zo gek is dat niet. Gaat hier ook om een financieel totall loss.
De reparatie is 7600 dollar zonder arbeidskosten. Dus dat komt waarschijnlijk makkelijk uit op 10000 dollar.
Dan is er nog het bedrag waar ze het wrak voor kunnen verkopen. Als de wrakwaarde + reparatie duurder is dan de dagwaarde is het slimmer om gewoon de dagwaarde te lappen.
Als je zelf klust kan het daarom interessant zijn om een financieel total loss auto op de kop te tikken (afhankelijk van de schade).
shadowbroker zegt
@timberleek: Ondertussen koopt de verzekering de auto en verkoopt hem weer door voor dikke centen
Maarten123 zegt
Jammer, maar een eventuele verkoop in onderdelen lijkt me stug. Die is volgende week in Mexico en vindt daar z’n weg wel naar Zuid-Amerika.
vroaaar zegt
Eigenlijk te zot voor woorden dat de auto niet te repareren is.
futse zegt
@vroaaar: is wel te repareren hoor. Alles is te repareren.
porschepdk zegt
Mooie uitvoering
ricksmits zegt
Heel simpele situatie want de meeste vergeten 1 aspect: Restwaarde!
Zeg dat die auto daar 60K kost.. in nederland is het gemiddelde restantwaarde na totaal verlies tot 60% van de dagwaarde afhankelijk van schade en merk/model. Nou is deze corvette spik en span dus een opkoper bied waarschijnlijk een fatsoenlijke restantwaarde. Buiten de vraagstelling of het financieel wel of niet aantrekkelijk is op deze auto te maken.. de verzekering gaat voor wat ze moeten bijleggen na afstand schrot ( en afstand alle verantwoordelijkheid betrekkende voertuig ) toch geen risico lopen dat een ‘murica dadelijk n lawsuit gaat beginnen omdat die toch niet helemaal veilig was ( al dan niet de claim dat het zo is.. met alle onderzoeken en rechtzaken die dan komen )
jeroen82 zegt
Zo is er in de usa iemand die een vlog heeft op youtube (autovlog), kocht een nieuwe 2017 AMG c63s, kreeg na 3 weken en 3500 mile door een diepe plas een hydrolock, verzekering zegt auto total loss, nieuw blok ging $73.000 kosten. Verzekering keerde een nieuwe uit, sinds gisteren heeft hij een 2018 model. Rare jongens die verzekeringgasten.
phaeton zegt
@jeroen82: Wat Ricksmits boven je zegt, denk ik inderdaad dat ze bij een scheur in een chassis liever een mogelijk toekomstige rechtzaak willen voorkomen. Hoe onbenullig de scheur ook lijkt.
kilum zegt
Iedereen heeft het over zelf opknappen en gewoon mee rijden bla bla bla. Dat gaat dus niet. Want er komt een mooi documentje bij dat de wagen total loss is. Dus je krijgt dit chassis nummer niet meer op kenteken.
anilv26 zegt
@kilum: Kan wel met een Salvage title https://en.m.wikipedia.org/wiki/Salvage_title
rufctr01 zegt
Ik durf het wel aan om het scheurtje dicht te laten lassen. Dan durf ik er ook nog plankgas mee te rijden.
batavus zegt
@rufctr01: stoere jongen ben jij