Dat zichtbare uitlaatspruitstuk is nog maar het topje van de ijsberg.
Je kijkt naar de Sbarro Osmos uit 1989 en werkelijk níks aan dit apparaat lijkt normaal te zijn. Het meest bijzondere aan de Osmos zijn de wielen zonder naven. De velgranden draaien namelijk om lagers heen en het velghart ontbreekt. De belangrijkste redenen: exposure, minder onafgeveerd gewicht, betere rijeigenschappen (in theorie) en perfect geventileerde remmen.
De Osmos werd aangedreven door een vette V12 van Jaguar, goed voor ongeveer 350 pk. Deze krachtbron is lekker prominent aanwezig wat op zich knap is bij een auto die sowieso al zéér prominent aanwezig is. De taartschep achterop schreeuwt werkelijk jaren ’80 en het front oogt nog best modern.
Ook interessant: de Osmos is slechts een meter hoog bij een breedte van maar liefst 210 centimeter. De lengte van 450 centimeter is dan weer vrij normaal. Meer interessante info over dit ding hebben we helaas niet kunnen vinden. Gelukkig zegt de gallery -zeker in dit geval- meer dan 1.000 woorden.
Meer fraaie voorbeelden van avonturiers die het wiel opnieuw probeerden uit te vinden? Check deze lijst.
e36thuglife zegt
Ik denk dat stoeprandje schampen met deze waggi kapot duur is.
SimonMc zegt
“de Osmos is slechts een meter hoog”.
Om dat in perspectief te plaatsen; de Ford GT40, welke al bizar laag is, is dus 1,6 cm hoger.
rob5nismo zegt
De in en uitlaat zijn al kunstwerken opzich
sezz zegt
Lijkt wel het eindprodukt van een trio tussen de Batmobile, de Munster Kosch en die wagen uit a Clockwork Orange.
sezz zegt
@sezz: Munster Koach red.
Robert zegt
@sezz: ik moest ook als eerste aan een Batmobil denken – helemaal als je weet dat deze auto uit hetzelfde jaar stamt als de Batman revival van regisseur Tim Burton.
papa zegt
@sezz: was die van a clockwork Orange niet de Manta mirage?
sezz zegt
@papa: Ik heb even op wiki gekeken de wagen in kwestie was een Probe 16, de Manta Mirage kende ik nog niet maar lijkt er weliswaar met een slokje moloko plus idd wel op : )
BaRa zegt
@sezz: Het was de Durango 95 (en zo hebben we allebei gelijk :D )
janmetdelangeachternaam zegt
Zat deze niet in een hotwheels collectie?
serialchiller zegt
@janmetdelangeachternaam: jazeker! Ik denk dat deze nog ergens op zolder moet liggen in een matchbox koffertje.
sracert zegt
Een mooi voorbeeld wanneer je geen idee hebt wat je met je poen wil doen: Sbarro!.
drdre1 zegt
Ik geloof dat Jeremy Clarkson eens zei dat er geen echt pionierswerk werd verricht na de SR71, Countach of Concorde. Geen technische uitspattingen meer omdat er eerst een business case moet zijn. Als je dit ziet verlang ik terug naar de dagen dat de sky the limit was. Nu komt er nog maar sporadisch iets echt totaal vernieuwends voorbij…. :-/… Ik ga m’n discman maar weer ‘ns zoeken…
Rohrl-fan zegt
@drdre1: Eén van de weinige redenen waarom ik de Bugatti Veyron bewonder.
Hij staat niet meteen in mijn droomgarage, maar wat een heerlijk project was die wagen.
Ook volgens Clarkson wel eens de Concorde van de autosector genoemd! ?
drdre1 zegt
@rohrl-fan: eens. Die Veyron was zo slecht nog niet. Koenigsegg Regera is ook zo’n project. Geweldige engineering prestaties.
sezz zegt
@drdre1: SpaceX Falcon 9 raket
ruben83 zegt
Wat zie ik op de achtergrond, linksbovenaan op foto 16? Een motor met de zelfde techniek in de velgen. Weet iemand daar wat meer van? Leuk om te zien wat er wel geprobeerd is qua techniek met de velgen, maar nooit meer verder gezien is.
Crosscabouter zegt
@ruben83: lijkt er wel op. Kan @Dizono vast alles over vertellen..
Dizono zegt
@ruben83: een motorfiets van Sbarro. Ik zou er geen straatje mee willen keren…
http://sbarro.phcalvet.fr/technique/roue_orbitale/Sbarro_roue_orbitale_moto_blc.jpg
ruben83 zegt
@Dizono: Dank je wel Dizono.
stijnvermeersch zegt
@ruben83: lagers dergelijke wielen zijn lekker duur en zullen zeer korte levensduur hebben. De omloopsnelheid van de kogels/cilinders zal zeer hoog zijn, waardoor je eigenlijk olie zou moeten gebruiken ipv. vet.
Daarnaast moet alles zo licht mogelijk zijn, waardoor er te weinig stijfheid is om de nodige vormvastheid voor de lagers te geven.
Ten slotte is de omloopsnelheid van de dichting ook nog eens gigantisch hoog. Hierdoor moet je voor een contactloze dichting kiezen ipv. de traditionele slepende dichtingen. Hierdoor kan er makkelijk vuil en water in de lagers terechtkomen wat nefast is voor de smering die in dit geval al moeilijk is.
Geloof me. Deze velgen zijn mooi als showmodel, maar je wil er niet mee rijden.
Gulli zegt
@ruben83: zoek op Google naar Hubless motorcycle en je kunt je lol op. Van concept tot zelfbouw
ruben83 zegt
@gulli: Ok dank je wel gulli.
shibby zegt
Ik mis raketwerpers, toch jammer.
Dutchdriftking zegt
Maar niet echt heel mooi.
baklava zegt
Sbarro haha, bekend van onder andere:
http://static1.gzzup.com/size/sid-1/i/19/18/5d/b7/745-0/19185db7ce-the-pink-sbarro-gt8-based-on-a-ferrari-modena-spider.jpg
alcantara zegt
Je kunt hem alleen niet starten, want dan barst meteen de achterruit door de hitte van het spruitjesstuk.
Koenigsegg-fan zegt
Dat concept voor de wielen werkt in ieder geval goed voor kleine elektrische raceauto’s:
http://www.racecar-engineering.com/wp-content/gallery/delft/zuptud2.jpg
SimonMc zegt
@tesla-fan: Is toch “gewoon” een elektromotor in het wiel gemonteerd, toch? Ik zie rondom bouten die aan het wiel bevestigd zijn. Wiel lijkt me ook carbon, lijkt me alles behalve ideaal voor zo’n soort aandrijving gezien het heel wat frictie teweegbrengt.
Koenigsegg-fan zegt
@simonmc: Het is een elektromotor in het wiel gemonteerd, maar niet zoals bij de meeste andere auto’s met in-wheel motors. Hieronder zie je de volledige velg:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/s960x960/13661873_10153592099096104_5702427725694846291_o.jpg?oh=9512f764a8145ecf80cb44d7f421e4b1&oe=59B43DB9
De metalen onderdelen in het midden zijn er deels om de kracht van de remmen over te dragen op de velg, maar ook grotendeels statisch als behuizing voor de vaste overbrenging. Er zijn juist minder verliezen dan wanneer de overbrenging buiten het wiel geplaatst zou worden, aangezien er minder componenten (assen) tussen zitten. Hieronder krijg je een beter beeld van het binnenwerk:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14051568_10153666191571104_6974046372968332145_n.jpg?oh=966196df3c2b8b630e131fcbf8d7628c&oe=59B1512A
Het voornaamste doel van dit concept is gewichtsbesparing. Op een auto van 160 kg is deze besparing bij 4 wielen wel belangrijk.
roadtrip zegt
En ik maar denken dat Sbarro een pizzabakker is
cossiekiller zegt
Of deze Sbarro concept Eight: een kruising tussen een ’32 Ford en een Donkervoort D8 GTO…
https://a.gaw.to/photos/1/2/1/121013_Les_Preparateurs_au_Salon_de_l_auto_de_Geneve.jpg
gieltj zegt
De enige Sbarro die ik echt vet vind is de Picasso cup.
http://sbarro.phcalvet.fr/voitures/Picasso_cup/picassocupgb.html
wheresmycossie zegt
Wat een onwijs kicke bak zeg. Moet je voorstellen dat je daarmee komt aanrollen? zonnetje op je 12 cilinder spruitstuk, velgen die niemand begrijpt en een V12 roffel. En dan die heerlijke beetje foute 90’s bladerunner uitstraling! I could die and go to heaven..?