Deze Citroën op Marktplaats heeft zes koplampen en vier uitlaten. Oh ja, hij heeft ook zes cilinders.
Een tijdje geleden was er die magnifieke reclame van Citroën. Het hele autoleven van een oude baas kwam voorbij, met legendarische Citroëns uit het verleden. Dan uiteindelijk zie je hoe zoonlief in een nieuwe Citroën stapt. Mooi. Probleem is alleen dat hoe excentriek en speciaal die oude Citroëns waren, zo dertien in een dozijn de meeste recente Citroëns zijn. Onbedoeld was de reclame daarom ook meteen een herinnering aan hoe het glorieuze verleden van het Franse merk het euhm…verleden is.
Francofielen zullen tot het einde der tijden lamenteren over het feit dat de DS, SM en CX er niet meer zijn. Geen hydropneumatische veerbollen meer. Geen staart die tot op de grond zakt. Als je dat laatste nog wil hebben tegenwoordig, moet je een Duitse dikbolide met doorgezakte luchtvering hebben. Maar ja, dat wil niemand natuurlijk en zeker een Francofiel niet.
Gelukkig zijn er nog een paar van die oudjes. Zoals deze XM uit 1991. Dit model was misschien niet helemaal meer zo spannend als de hierboven genoemde modellen, maar nog wel een échte Citroën. Vering waar een Rolls-Royce jaloers op zou worden, als zij het systeem niet reeds gejat hadden, een zee van ruimte, apart design en uiteraard de traction aan de avant-zijde van de auto. Nou is ondergetekende niet zo’n fan van dat laatste, maar dat zien we voor deze keer door de vingers.
Deze XM 3.0 V6 met 24 kleppen (er was ook een versie met 12 soupapes) is namelijk extra speciaal. Dat komt omdat hij voorzien is van de nodige tsjoenering. In dit geval gaat het om een bodykit van Cituning. Zoals je ziet zijn de langwerpige rechthoekige koplampen vervangen door zes priemende ronde units. Zoals altijd blijkt hierbij dat er eigenlijk niks beters is dan mooie ronde koplampen. Aan de achterkant is er een bumper waar vier uitlaten onderuit priemen. Tevens prijkt er een dikke verpester op de kont en loopt er een rood streepje over de hele koets.
Binnenin grijpen je handen een dik sportstuurwiel vast en zink je weg in comfortabel ogende fauteuils. Ondanks de sportieve addenda blijft dit natuurlijk een comfortabele Citroën. De 3.0 V6 met 200 pk gekoppeld aan een automaat draagt daar ook aan bij. Strepen trekken doe je maar in iets vulgairs van Duitse makelij. De vraagprijs van deze bijzondere Fransoos bedraagt net geen 10.000 Euro. Daarbij moeten we wel aantekenen dat ‘ie nog een Belgische toelating heeft. Aan BPM komt er niks meer bij, maar je moet wel nog even naar de RDW. Achète puis!!1!
mc96 zegt
Jammer dat deze getuned is. De originele 24 klepper had juist mooie subtiele aanpassingen (o.a. Hele mooie velgen) die m onderscheidden van de mindere versies.
(ooo--V--ooo) zegt
Morette koplampen. Was best een dingetje in die jaren. De ene keer beter geslaagd, dan de andere keer.
Maar goed, niks mis met 6 lampen voor ;)
rob5nismo zegt
@(ooo–V–ooo): die had je begin 2000 bijna voor elke auto in de autostyle catalogus staan voor 500 euro ofzo en dan moesten ze nog gespoten worden
dubcars zegt
@(ooo–V–ooo): je gebruikersnaam past goed bij dit artikel!
geelbarrel zegt
@dubcars: alfa 159
156sw zegt
Heel gaaf
Maarten123 zegt
Ik kan de advertentie helaas niet vinden/openen, maar de V6.24 was bij mijn weten uitsluitend met handbak te krijgen. De Douvrin motor was overigens giftig snel, zeker als je de katalysatoren verwijderde. Dan had je een 250pk handbak op 1300kg. 0-100 onder 7 tellen en hij haalde 250. Nu misschien geen mega sprinttijd meer, maar twintig jaar geleden wel.
tortuga zegt
@maarten123: ga even aankloppen! Deze deet het al 30 jaar geleden!
Maarten123 zegt
Klopt, maar niemand gaat bij een nieuwe XM kats verwijderen en sprintjes doen. Dan zit je toch al echt in het 10-jaar-oud segment.
406_v6 zegt
@maarten123: de CM met V6 met 24 kleppen was van ‘97-2000 leverbaar met zowel handbak als automaat. Je had weliswaar maar 194 PK maar wel 267 Nm koppel (tegen 200 PK en 260 Nm voor z’n voorganger)
50mchljn zegt
Verkoopt duidelijk niet heel makkelijk ! Komt de afgelopen maanden op veel veilingsite’s te voorschijn. En laten we eerlijk zijn ; een meer verpeste XM kom je niet tegen.
Jansen zegt
Om eerlijk te zijn: dit is geen 24 klepper. De orginele met PRV6 zijn in 24 kleppen versie nooit met automaat geleverd. En juist altijd met leer. T is nog steeds een leuke auto, met zou zelf voor een originele 24 klepper gaan, al zijn die er niet zoveel meer.
Maarten123 zegt
Leer hoefde niet per sé. Ik had er eentje met Alcantara.
Jansen zegt
@Maarten123: maar dat was dan een met de nieuwe motor, niet meer met de PRV6
Dutchdriftking zegt
De koplampen zijn wijs! De uitlaten en velgen wat minder.
lavoro zegt
Top tip hè ;-)
lavoro zegt
Heerlijk fout ding dit.
moveyourmind zegt
Heerlijke tijdmachine, zowel de auto zelf als de tuning. En ook nog eens de mooiste XM met het oorspronkelijke hoekige dashboard met rariteiten als de pincode en het afdekklepje van de radio dat het dievengilde moest laten geloven dat er geen radio in zat.
thearchitect zegt
De stoelen zijn zetels, geweldig!
st33fie zegt
Ahhh de Koala!
ggj1987 zegt
Jaaa, de Koala 656 met keramische V12 :D
st33fie zegt
@ggj1987: haha mooi dit!
audicoupe84 zegt
Wie zich in de materie heeft verdiept: Citröen was gewoon André citroen voordat hij van Amsterdam naar Parijs verhuisde. Van al het Franse schroot is Citröen de minst Franse. Het ding heeft gewoon Nederlandse eige3nweize trekjes gehouden: Ceux qui aiment monter dans une voiture qui le fait, laissent des cadavres de seaux de rouille français
Pascal zegt
Bijna goed; de familienaam was Limoenman.
Maar André is geboren en getogen fransoos, met joods-nederlandse ouders dus.
Grappig trouwens dat een duits-rijder zich druk maakt over vermeende roest aan Franse auto’s…iets met splinter en balken in ogen..;)
audicoupe84 zegt
Heerlijke auto die Audi GT, maar ik rij nu Honda, je weet wel die auto’s waarvan de motorkap alleen voor een service beurt en apk open hoeft, bij apk en service in dezelfde beurt hoeft hij maar 1x per jaar open.
gmvw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bernoulli zegt
Mooi ook dat de tuner een uitlaatsysteem heeft gemonteerd voor iedere smaak. Voor liefhebbers van rechte pijpen de linkerkant en voor fans van Remus-stijl uitlaten die schuin omhoog wijzen de rechterkant.
Design_Driven zegt
Foute tjuning, maar wel correct voor die tijd wat hem wel LEKKER fout maakt. Voor mij zeker geen 10k waard maar leuk om te zien.
potver7 zegt
Als de panelgaps van dat frontpaneel nou een beetje recht liepen, en er geen kleurverschil was met de rest van het bodywork, dan had ik ’t nog om te pruimen gevonden. Maar dit? Neh…
Wel fijn dat er privacy glass zit, dan hoeven de kindertjes achterin zich niet zo te schamen voor de wansmaak van papa.
Pascal zegt
Vast niet ieders smaak, maar dat is de bedoeling ook niet; Citroën kun je niet betichten van “eenheidsworst”.
Feit is wel dat er maar weinig zó comfortabel rijdt als een grote Citroën op bollen.
Rolls-Roys heeft net als Mercedes netjes licentierechten betaald om het ‘Citroën-systeem’ te mogen gebruiken, daar is niks aan gejat..
3246cm252kw zegt
Ik dacht de Koala 656 uit Dlodder bestaat echt 😂
3246cm252kw zegt
@3246cm252kw: nou autocorrect uit Flodder natuurlijk!