Je begrijpt dat dit niet zomaar een boodschappenkarretje is.
Bij de dealer kon je de Citroën DS3 kopen met vermogens tot 165 pk. In dat geval was je ongeveer 30.000 euro kwijt. De vraag waarom dit tweedehandsje ruim twee keer zo duur is lijkt dan ook gerechtvaardigd, maar het gaat om een heuse rallyauto!
Dit bommetje combineert een vermogen van 209 pk met een gewicht van 1.082 kg. De standaardsprint zit erop in 4 tellen. De topsnelheid is met 203 km/u wat minder indrukwekkend, wat ongetwijfeld het gevolg is van korte versnellingsbakverhoudingen.
De auto is opgebouwd om te voldoen aan het R3T-reglement. Daarom is de DS3 geschikt voor deelname aan het Junior WRC. Dat betekent dus ook geen AWD maar FWD. De ‘bak is trouwens wel een semi-automaat met zes versnellingen. Overigens is een DS3 in WRC-spec wel een stuk sneller. Die auto’s hebben immers wel AWD en ongeveer 300 pk tot hun beschikking.
Wie zelf een rallycarrière ambieert of toevallig een flinke lap grond tot z’n beschikking heeft checkt de advertentie hier. Wel even 63 rooitjes meebrengen.
nopetrolnofun zegt
200 pk op 1100 kg en dan 0-100 in 4 seconden? Een A3 met die specs doet het in meer dan 7 seconden, die versnellingsbak snoept er echt geen 3 seconden af.
rufctr01 zegt
@nopetrolnofun: of wel….
fejjie zegt
@nopetrolnofun: Die A3 zal wel een 300kg ofzo zwaarder zijn, maar dan nog is het verschil erg groot.
nopetrolnofun zegt
@fejjie: nope, heb het over het oude model.
kareljansen zegt
@nopetrolnofun: het oude model is zwaarder dan het nieuwe model?
nopetrolnofun zegt
@kareljansen: nope, 1135 kg om precies te zijn.
driftkicker zegt
@nopetrolnofun: op papier zeker? Een A3 weegt meer dan 1430 kg met alle vloeistoffen inbegrepen. Ga maar eens op een weegbrug staan.
Dutchdriftking zegt
@nopetrolnofun: met een bak met rechte vertandingen waarmee een bekwaam persoon zonder koppelen zeer snel schakelt, en je zo’n korte bak hebt dat je bij 100km/h al in 4 zit heb je kans het te redden. Maar het klinkt wel erg sterk inderdaad.
rickie2811 zegt
@dutchdriftking:
bmwfreak038 zegt
@nopetrolnofun: je ziet het toch? Of denk je dat ze het verzinnen?
baap zegt
@nopetrolnofun: Dat doet een versnellingsbak met zeer korte verhoudingen. Kan zeker wel..
ghost zegt
@nopetrolnofun: sequentiële semi-automaat, je hoeft alleen maar te tikken. Lukt prima. De top ligt ook erg laag dus het lijkt mij niet onrealistisch.
alcantara zegt
4 secs vanuit stilstand of vliegende start vanaf 50km/u?
rufctr01 zegt
De DS3R vergeten? Kon je destijds krijgen met 207 pk.
jurjenvduyn zegt
De ds3 is wel degelijk met de 207pk sterke 1.6 thp geleverd als ds3 racing en later als ds3r
Bij die eerst moest je persee euro 98 tanken, daar was de motor op afgesteld.
Later kwam het modernere motorblok zoals ook in de 208 gti ligt. Daarmee kon je gewoon euro 95 tanken.
awesome zegt
Wie zelf een rallycarrière ambieert of toevallig een flinke lap grond tot z’n beschikking heeft…
Hell no! Er zit een kenteken op toch? Gewoon de straat mee op!
atrak zegt
@awesome: Precies! Dat maakt deze juist wel heel erg tof.
kareljansen zegt
@atrak: als ik het goed heb, dan hebben alle rally auto’s gewoon een kenteken en is dat zelfs verplicht vanwege de verbindingsstukken
saxoke zegt
de Citroën DS3 is/was er tot 207pk als ik me niet vergis.
toyotaprius zegt
Kan ik via de E17 door de berm ipv in de file..
Scheelt weer tijd
bmwfreak038 zegt
@toyotaprius: ??
peugeot307 zegt
Ik dacht dat er een drugssmoggel was en dat de buit ervoor zorgde dat de DS3 inclusief de snoggel 63000 euro waard zou zijn ;)
mennok zegt
@peugeot307: de wat? Snoggel?
lekkerlinksrijden zegt
@mennok: broer van dr.Snuggles
12trs zegt
Als bijrijder wel eens in een DS3 R3 een ritje op het circuit meegemaakt. Acceleratie is al behoorlijk agressief, maar bochten nemen en vooral het afremmen gaan serieus lomp hard.
oemplus zegt
€63.000. Voor een Citroën. Haha.
drdrift zegt
Racen doe je met RDW, met FWD doe je boodschappen
2505 zegt
@drdrift: Crossen doe je met een AWD, RDW daar krijg je je kenteken mee
flex01 zegt
0-100 in 4 seconden met 200pk en fwd ?