
Tijd voor een geschiedenislesje!
In 1982 kwam Citroën met de futuristische BX als vervanger voor de GSA. Het ontwerp was van de Italiaan Marcello Gandini, werkzaam voor Bertone. Niet de minste, hij tekende onder andere de Lamborghini Miura, Countach én Diablo. Dat zelfs de beste auto-ontwerpers niet elke keer weer een nieuwe ontwerp uit hun pen laten vloeien, blijkt echter wel uit het feit dat het ontwerp voor deze BX al minstens vijf jaar oud was.
Al een aantal keer heb ik de Volvo Tundra Concept uit 1979 in de comments voorbij zien komen. En inderdaad, ook deze op Volvo 343-techniek geschoeide conceptcar is van de hand van Gandini. Volvo was echter niet zo blij met de Tundra en vond het na één showcar wel welletjes. Drie jaar later was daar ineens de behoorlijk gelijkende BX.
Maar wat niet veel mensen weten is dat het ontwerp een nog langere voorgeschiedenis heeft. Al in 1977 werden de eerste vier rijdende prototypes van de door Reliant ontwikkelde Anadol FW11 gebouwd. En ja, ook in dit geval was Gandini de ontwerper. De FW11 moest de Anadol A2 opvolgen, een midden jaren ’60 door Reliant ontwikkelde middenklasser met een koets getekend door Ogle Design.
De FW11 beschikte over een kunststof carrosserie en moest beschikbaar komen met motoren van 1.3 tot 2.0 liter inhoud. Uiteraard geen hydropneumatische vering, maar ook voorwielaandrijving was nog een stap te ver voor de Turken. Overigens bleek de FW11 sowieso een stap te ver en werd er voor gekozen de A2 nogmaals te moderniseren, met de zeer lelijke Anadol A8-16 als resultaat. En zo kon Gandini nog vijf jaar schaven aan zijn meesterwerkje…
Leuk artikel, jammer dat Citroën Citroën niet meer is.
@klaasjevaak: Cactus wel eens goed bekeken?
@wildewesten: op en top Citroën weer idd! Ik moet zeggen dat ik de C6 ook altijd typisch Citroën heb gevonden.
@wildewesten: cactus is sinds tijden idd weer eens een Citroën. C1, C2, C3, C4, vorige model Picasso zijn nu niet echt auto’s die uitblinken in echt Citroën zijn.
@wildewesten: mischien dat hij bedoelde dat het toen nog geen onderdeel was van Peugeot…
@pikes83: in de tijd dat de Bx kwam was Citroën al van Peugeot en niet meer van Michelin
@klaasjevaak: Wat versta jij onder een echte Citroën? Oprecht benieuwd.
@klaasjevaak: huilennnn!
Weer iets bijgeleerd, meer van dit aub.
@misterdrogba: +1
Strakke bak abi!
@raoufff: neen dat zegt men niet over een Citroën :(
Die Tundra concept kende ik al, maar dat dit ook in een potentie een Anadol had kunnen worden heb ik nooit geweten. Ik heb eens gegoogeld naar foto’s van de A2 en de A8-16; mijn hemel, wat een lelijke hokken, vooral die laatstgenoemde. Geen wonder dat die brikken nooit verder zijn gekomen dan het Midden-Oosten.
Wat ik me in eens zo afvraag: waarom heeft Citroën nooit overwogen om een coupé te bouwen van die BX? Als ik die driedeurs Tundra zo zie had dit best wel eens gaaf uit kunnen pakken. Het ding doet me zo zelfs wel wat denken aan de DeLorean.
@RRRobert: Heuliez heeft een prototype van een BX Coupé gemaakt:
http://leroux.andre.free.fr/h3auto23.jpg
En voor de andere nieuwsgierigen, dit is de Anadol A8-16:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a7/03/03/a703038d1e322008dd1e723fca502c62.jpg
@Dizono: die heeft van de zijkant wel erg veel weg van de Fiat 131 die toendertijd in afwijkende vorm als Tofas door het Turkse landschap reed.
@Dizono: Godvr, waarom hebben ze toch niet doorgedreven met die FW11. Voor hetzelfde geld was Anadol nu een groot merk…
@RRRobert: er waren zelfs meerdere voorstellen.
Dit is er nog eentje van Heuliez:
http://leroux.andre.free.fr/h3bx1.jpg
En deze komt van Citroëns eigen designafdeling:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a1/5c/12/a15c12618d20caa9470921340379a675.jpg
@Dizono: ai, dan deed Heuliez dat toch juste un peu beter dan de designafdeling van Citroën zelf.
Zemme is wahed mooie Citroen, ik zweer in onderhoud goedkoper dan Action!
@remcog19: get your stereotypes straight…
@ozan: het spijt me! Ik zal voortaan meer onderzoek doen mevrouw Simons
@remcog19: mwah, als het toepasselijk was geweest, had ik het niet eens erg gevonden…
@remcog19: Domme opmerking is dom. Met of zonder mevrouw Simons…
Gaaf!
Die A8-16 heeft van voor wat weg van een Saab en vanaf de A stijl wat weg van een ascona C.
En alweer een mooi verhaal van Dizono ?! Ik wist dit nog niet.
technische specificaties:
http://www.sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11_Photo_back.jpg
Uitgetikt verkooppraatje Reliant:
http://www.sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11_Press.jpg
Interieur (van een Duitser die 1 van de 2 resterende exemplaren heeft, de andere staat in een Turks Automuseum):
http://www.sporting-reliants.com/images/FW11/DSCN3041.JPG
Ik blijf hem plaatsen, HIER een interview met Gandini zelf over het ontwerp van de BX en wat daaraan vooraf ging. Lijkt me wel een aanvulling @Dizono
@Citrofiel: mooi interview, maar wel vaag rondom de FW11. Hij kan het zich ‘niet meer herinneren’. De eerste schetsen voor Reliant zijn volgens mij gemaakt voor Citroën kwam vragen om een ontwerp voor de BX. Gezien de tijdsdruk kan in me prima voorstellen dat hij zich toen heeft laten inspireren door een wat schetsen voor een hele kleine fabrikant die toch nog op de plank lagen…
@Dizono: Ik wil het ook niet als absolute waarheid presenteren, natuurlijk probeert hij zichzelf positief voor het daglicht te brengen. Ik vond het wel een aanvulling op dit artikel, om het verhaal van de andere kant (een beetje) te horen.
@Citrofiel: deze dus: http://www.sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11ProtoDrawing.jpg
En voor wie alles over de BX wil weten, recent is er een prachtig Nederlandstalig boek (300 pagina’s) over dit model van Citroën uitgekomen: http://www.citrovisie.nl/citroen-bx.html
Mooi verhaal, wist ik niet??
Cool dat Gandini een gedachte had over hoe een auto in een bepaalde klasse uit moest zien en hij bleef volharden! Ik vind dat hij gelijk heeft gekregen. De BX is een super mooie auto (mijn mening).
Dit is wel vaker gebeurd. De CX is ook al een keer als concept van BMC getoond voordat er een Citroën logo op zat. In dat geval is de ontwerper Leonardo Fioravanti bij Pininfarina.
http://www.carstyling.ru/resources/studios/1967_Pininfarina_BMC-1800_Berlina-Aerodinamica_01_.jpg
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/citroen-cx-turns-40-85773_1.jpg
@klassiekerjunk: Daar hebben we ‘uiteraard’ ook al eens over geschreven: http://www.autoblog.nl/nieuws/bmc-1800-berlina-aerodinamica-vergeten-concept-1967-86029 =)
Weer wat bij geleerd vandaag.
De FW11 doet mij vooral denken aan de eerste FSO Polonez. Die blijkt vanaf ’78 in produktie te zijn geweest https://nl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez
Het BX ontwerp was er eerder dan de concept Volvo (1979)
Dit alles is te lezen in een interview van Gandini, het prototype dat hij ontworpen had is afgeleverd bij Citroen in 1978. Het ontwerp is vrijwel ongewijzigd in productie genomen.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c7/2b/47/c72b4761ab891c2ad048bb1e53a88f22.jpg
In 1978 is de BX zo afgeleverd bij Citroën.
[img]http://i.imgur.com/5DJsWZN.jpg?1[/img]