Wie bekend is met het auto-arsenaal van het Chinese leger zal weten dat ze daar sinds enige tijd de Xiaolong XL2060L wordt gebruikt. Een Hummer H1-achtige, maar dan net even een stukje groter. Ben je gecharmeerd van dit soort auto’s en zou je graag als particulier deze fallus-compensatie willen rijden? Goed nieuws! Hij komt namelijk ook als straatversie op de markt. In China.
Met een lengte van 5,1 meter en een leeggewicht van 3,6 ton doet hij niet onder voor de H1, de burgerversie van de Humvee. Echt snel is hij met een 3.2-liter zescilinder dieselmotor van Steyr (183 pk) overigens niet te noemen, maar zijn topsnelheid van 115 km/u is waarschijnlijk afdoende voor deze rijdende pussy-magnet (in bepaalde kringen).
Per 100 km slurpt de vierwielaangedreven Xiaolong twintig liter diesel weg. Mocht je de terreinbak laten uitrusten met bepantsering, dan zal het verbruik uiteraard een stukje verder toenemen. De aanschafprijs is 1 miljoen yuan. Volgens Chinese media evenveel als de militaire versie (kaal, dat wel) en vandaag de dag is dat 120.421 euro.
Hieronder een paar plaatjes van de militaire versie. Vermoedelijk zal de straatvariant in april worden onthuld op de autoshow van Peking en een concurrent vormen voor de Dongfeng ‘Crazy Soldier’.
mout zegt
Tonca revisited
gedwongenleaser zegt
En wij lachen de Xiaolong uit.
Stender zegt
In vergelijking met de Hummer is 1:5 nog best zuinig!
Haakie zegt
@Stender: Die had ook iets meer power onder de kap dacht ik…
jochemh zegt
@Stender: volgens mij is de 20 op 100 hiervan evenveel als de 1 op 5 die jij aangeeft??
mrbones zegt
Duur!
Hupke zegt
Afschuwelijk ding misschien dat je als militair zoiets nodig hebt maar dan nog. Is een Willy’s jeep of een G-klasse nu zo moeilijk te kopiëren?
Enige kenners van militair geweld hier op AB? Is een humvee beter dan een militaire g-klasse of de peugeot varriant ervan?
E34M5Touring zegt
@Hupke: Humvee is blast proof tot op zekere hoogte, ik meen de G Klasse van Defensie niet. En er kunnen meer toepassingen voor gemaakt worden. Denk aan raketten, radar etc.
pax1004 zegt
@E34M5Touring: De oude niet. De nieuwere wel iets.
E34M5Touring zegt
@pax1004: Oh dat wist ik niet tnxs! Ik denk toch dat het vooral in de toepassingen zit. Je kunt die Humvee’s tot nagenoeg alles ombouwen. Mobiel veldhospitaal, raketwerper, breach vehicle, assault vehicle en ga zo maar door. Die Humvee is purpose built als militair voertuig en later omgebouwd als civiele versie. De G-Klasse is niet primair ontwikkeld voor het leger bij mijn weten.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Geen idee hoe de G-klasse ontstaan is, maar zowat alles wat je aan een humvee kan ombouwen zal je toch ook wel op een g-klasse (of soortgelijk) kunnen ombouwen, niet?
Achja de chinezen moeten het zelf weten als ze zoiets zwaars bouwen.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Nou vooral het brede platform van de Hummer maakt hem stabiel genoeg om er zwaar geschut op te monteren. Discovery had een coole docu met die gast van dat restauratieprogramma, Mike Brewer. Hij is naar Afghanistan gegaan om een aantal machines van het leger te bekijken en testen. En daar kwam naar voren dat een Defender bijv. max een .50cal kan hebben ivm de terugslag. Dit heeft mede te maken met het smallere chassis. Dat maakt hem onstabieler als er bijv. zijwaarts geschoten wordt. Een humvee werd zelfs uitgerust met een 6 schots raketwerper.
pax1004 zegt
@E34M5Touring: De G-klasse is anders ook aardig multi-purpose Als je ziet hoeveel verschillende types er zijn. En het is ook al jaren bijna t zelfde gebleven. Ze zijn iets moderner geworden, maar grote lijnen is t zelfde. Ik denk dat humvee en G klasse aardig gelijk opgaan qua mogelijkheden, maar de humvee zwaarder is en beladen kan worden. De humvee is ook zo groot gemaakt om in t spoor te kunnen rijden van vrachtwagens.
E34M5Touring zegt
@pax1004: oh ik zeg niet dat die G Klasse niet multi inzetbaar zijn. Maar de hummer is wel meer purpose built dan de G klasse. Neemt niet weg dat de G een bewezen platform is wat niet voor niets (zoals je zelf al zegt) zolang al prima voldoet.
pax1004 zegt
@E34M5Touring: Haha, begreep je verkeerd. Maar je hebt inderdaad gelijk over de humvee. Die is echt ontworpen voor t leger, de G klasse niet.
jochemh zegt
@Hupke: heb gehoord van een vriend bij defensie die naar afghanistan is geweest dat de hummers nog wel eens problemen hadden betreffende het vastlopen in het zand, daar waar de G-klasses gewoon door banjeren door alle soorten terrein
trisx zegt
Nee
Nico94 zegt
Wel een geinig ding. Maar ik zou toch voor een Hummer gaan. Origineel is altijd beter!
willemseles zegt
Heb je een vrachtwagenrijbewijs voor nodig plus je loopt naast die dieselkosten leeg op de motorrijtuigenbelasting en dubbele parkeerplaatsen.Mocht ik mogen kiezen, dan liever een fiat 500.
Freewarefreak zegt
Ik snap het niet.. waar hebben wij vredelievende mensheid zulke auto’s nou toch voor nodig? *kuch* ;)
En de US mist de humvee helemaal niet. Die hebben vele fabrikanten van dit soort auto’s. Kijk naar dat pantserding waar “the rock” in reed in Fast Five. Geen idee overigens wat dat merk is.
m3ga zegt
Zeker 1 ster in de NCAP testen :D
Simpson zegt
dit is waarschijnlijk wel de eerste chinese auto die door alle botsproeven komt!
Freewarefreak zegt
@Simpson: Hahaha, die Chinese botsproef testen gisteren bij TG.. met 0,001 km/h tegen de muur. Matrasje om tikken, whaha.
akrapovic zegt
Wat een waardeloze motor is dat dan? 3,2 liter en dan nog maar 183 pk. En ook nog zo’n verbruik erbij
E34M5Touring zegt
@akrapovic: De originele Hummer had een 3,5l diesel met dezelfde pk’s en meer verbruik. Niet snel wel betrouwbaar.
Teerdz zegt
Wie had er ooit gedacht dat je ooit €120.000,- moest betalen voor een Chinese auto. Die 5 jaar gaan wel snel voorbij..
akrapovic zegt
@E34M5Touring: Maar waarom zo weinig pk dan? Om het verbruik binnen de perken te houden? Daar gaat het toch niet om bij zo’n auto. Als je aangevallen wordt door de Taliban lijkt het mij toch handig als je een beetje sneller weg kunt rijden.
E34M5Touring zegt
@akrapovic: Ze tunen die blokken op koppel. Geloof dat een Humvee rond de 650-700nm zit. Zo’n ding ploegt altijd door. Bovendien doet een Hummer tegen de 130km/h op zowat elk terrein. Ruim voldoende om snel weg te komen :)
dawwg zegt
@E34M5Touring: Nee hoor. Die V8 diesels hebben slechts 190pk deden 115km/u en gaan vrij snel stuk als de Humvee extra pantsering had:
http://www.nationaldefensemagazine.org/archive/2004/July/Pages/Army%20Ponders3488.aspx
Zo betrouwbaar zijn ze dus niet (denk ook aan de deurophangingen die klemmen na een aanval), maar wel flexibel qua inzet; zie hier alle ‘varianten’:
http://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
E34M5Touring zegt
@dawwg: Excuus u heeft gelijk. ik dacht dat die zespitter er al in lag maar hier staat idd nog in ontwikkeling.
cossie300 zegt
@akrapovic: aangezien een chinees geen bal verstand heeft van hoe hij met een auto moet rijden zullen die 183 pk meer dan voldoende zijn
meneersander zegt
Waarom lijkt het alsof het er een VW logo opzit?
akrapovic zegt
@E34M5Touring: aaahh nee dan neem ik mijn woorden terug ;) Handig dan dat autoblog alleen de pk’s vermeldt en niet het koppel
E34M5Touring zegt
@akrapovic: Dat houden de Chinezen angstig stil. Staatsgeheim you know…
loloo zegt
@Ricardo: Tis gecharmeerd door, niet van
sir_smokalot zegt
In België misschien. Hier niet. Check: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1343/
loloo zegt
@sir_smokalot: kan best zijn maar “door” klinkt nog steeds veel beter, aangezien iets of iemand je charmeerd is dat iets of iemand het handelend voorwerp dat je charmeerd, je wordt dus gecharmeerd DOOR iemand
dirkmulders zegt
Dit topic sluit grappig genoeg aan bij Top Gear seizoen 18 aflevering 2 ;)
307-2.0-chipped zegt
Met mijn pretstaaf hoef ik zo’n ding niet.. ^^
Tonnie zegt
Lelijk, Chinees, gekopieerd en nog duur ook, Alleen blinde mensen zouden dit kunnen kopen.
kickass zegt
Ik weet niet waarom, maar dat ding heeft iets waardoor hij er helemaal niet stevig uitziet.
ytrewq zegt
@kickass
het komt waarschijnlijk door de proporties van de auto: best lang. de hoogte is in 3 stukken te verdelen 1/3 grond tot carrosserie, 1/3 deuren en 1/3 ramen. doordat de carrosserie 2x de grootte van de band is, best hoog boven de grond zweeft en een lange wielbasis heeft kan hij heel onstabiel lijken. doordat het een ‘vierkante’auto is lijkt hij ook onstabiel.
ytrewq zegt
dit is volgens mij de enige auto met een schoorsteen