Nederland is binnenkort weer een nieuw Chinees automerk rijker: XPeng.
Zo’n beetje alles wat we gebruiken worden geproduceerd in China, maar ‘Made in China’-auto’s ontbraken er nog aan. Tot voor kort. Met de opmars van de EV komt echter ook de opmars van de Chinese auto in Europa.
We hebben al MG, Lynk & Co, Aiways en Seres en nu mogen we weer een Chinees merk in Nederland verwelkomen: XPeng. Dit is een start-up die in 2014 werd opgericht door He Xiaopeng. Dan weet je ook meteen waar de naam vandaan komt. XPeng heeft al twee modellen: de G3 SUV en de P7 sedan. Die laatste komt nu naar Nederland.
We konden de XPeng P7 al in 2019 aan jullie laten zien. Toen viel vooral op dat de P7 veel overeenkomsten vertoonde met de Model S. De Chinezen zijn het kopiëren dus nog niet helemaal afgeleerd. De voor- en achterkant zijn weliswaar anders, maar van de zijkant lijkt de P7 als twee druppels water op een Model S. Ook de achterruit is bijna identiek. Enfin, de Tesla Model S is geen lelijke auto, dus ze hadden een slechter model kunnen kiezen om bij af te kijken.
De XPeng P7 is te krijgen in twee uitvoeringen. Zoals bij veel EV’s gaat het om een RWD-versie en een AWD-versie. Interessant genoeg zijn de benamingen in de configurator vertaald naar het Nederlands. Je kunt dus kiezen tussen de ‘4WD Hoge Prestaties’ en de ‘Super Lange Afstand RWD’. Gratis tip voor XPeng: ‘4WD High Performance’ en ‘Super Long Range RWD’ begrijpen we ook prima hier in Nederland. En dan klinkt het niet alsof je een AliExpress Tesla aan het bestellen bent.
Dan de cijfers. De ‘4WD Hoge Prestaties’ heeft een WLTP-range van 470 km en doet 0-100 km/u in 4,5 seconden. Met de ‘Super Lange Afstand RWD’ offer je wat snelheid op voor meer range. Deze versie heeft een hele nette WLTP-actieradius van 530 km. Beide versies hebben ook hun eigen variant op de Autopilot, genaamd XPilot.
Hoewel je de XPeng P7 al kunt configureren is helaas nog niet bekend wat voor prijskaartje deze auto precies krijgt in Nederland. Maar dat zullen we ongetwijfeld op niet al te lange termijn te horen krijgen. De XPeng wordt namelijk als het goed is begin volgend jaar geïntroduceerd in Nederland.
We hebben wel een indicatie van de prijs, want we kunnen gewoon een kentekencheck doen op basis van de auto op de foto’s. Die staat op kenteken met een nieuwprijs van €52.720. Het gaat daarbij om de 4WD-versie.
Denken jullie dat de XPeng P7 kans maakt in Nederland? Laat het vooral weten in de reacties!
pomoek zegt
Kablaf! Boaaaammmm! Vroaaaar! Xpeng!
Dutchdriftking zegt
Hij is niet heel mooi, en geen idee van de kwaliteit, of prijs, maar de specs klinken alvast veelbelovend.
sparks zegt
@dutchdriftking: De kwaliteit kan nooit heel veel slechter zijn dan bij Tesla zelf gezien de score op de bijbehorende lijsten…
Jaaaag zegt
Dat hangt van het interieur, specs, garantie en testresultaten af. En prijs natuurlijk. De concurrentie is flink.
RutgerK zegt
https://www.youtube.com/watch?v=qgrp5fETdjg&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland
koeberg zegt
Als ze ‘4WD High Performance’ hebben vertaald naar ‘4WD Hoge Prestaties’, waarom heet dat ding dan niet ‘4WA Hoge Prestaties’? En ‘Super Lange Afstand AWA’. Wees dan consequent.
erwingrunn zegt
Misschien omdat 4WD geen woord is en daardoor niet automatisch vertaald wordt ;)
cossiekiller zegt
Uit China zeg je? Laat maar.
Erik zegt
Als je “China” thuis roept en je zou hiermee bereiken dat al je spullen in huis smelten waar China/CN op staat als land van herkomst, wat zou er dan nog overblijven denk je?
erwingrunn zegt
zijn vrouw ?
Le-on wheels zegt
Hmm mooi klaar mee, dan maar beter Rusland roepen XD
Erik zegt
Als hij dan maar niet getrouwd is met een Chinese dame …..
kenner zegt
@Erik: z’n dure IPhone, oh nee wacht.
XM'etje zegt
@Erik: die is misschien ook Made in China😄
RutgerK zegt
De nieuwste Tesla Model 3’s komen uit China en lijkt niet veel mee mis te zijn (anders dan het regime en onderdrukking van minderheidsgroepen, absolute censuur en nog wel ‘dingetjes’)
Le-on wheels zegt
Volvo’s ook en wellicht ook de elektrische Jaguar?
mashell zegt
Met de VS is ook van alles mis, die onderdrukken ook minderheden (vraag de afro americans of de native americans maar), censureren geen geweld maar wel tepels (echt heel logische keuze) en hebben ook nog een concentratiekamp in Cuba. Ondanks dat zitten we elke avond gedraaid voor Netflix en posten we op internet dat China heel slecht is…
potjak zegt
hmmmm. Elektrische BMW iX3, Volvo XC40, Polestar, Lynk&Co en die Lynk&Co staan toch maar mooi voor op Audi in de World Touring Car Cup 2021. Maar goed begrijp wel wat je wil zeggen, alleen is dat in de laatste 10 jaar heel erg veranderd en komen er veel goede producten uit China. Daar betaal je vervolgens ook westerse prijzen voor, dat wel.
sportabgasanlage zegt
Weet je waar ze iPhones in elkaar schroeven? China. Het land zegt dus niks over kwaliteit. Chinezen weten echt wel hoe je kwaliteit levert. Dat wij allemaal rommel kopen op Aliexpres, is onze eigen schuld.
larini zegt
Dat ligt eraan hoeveel XPing XPing ie gaat kosten.
renskuhh zegt
Ik vindt hem er van buiten wel wat hebben.
japhy zegt
Toevallig van de week 1 zien rijden op ring Amsterdam. Vond het een prima auto om te zien.
Hubert zegt
Was het geen Tesla?
erwingrunn zegt
Om eerlijk te zijn, vind ik deze mooier dan de Tesla S
jippie zegt
Ik vraag me serieus af: “wie zijn die mensen” die een Chinese auto kopen?
Loek zegt
@jippie: mensen die niks anders in een auto zoeken dan dat ‘ie goedkoop is. Ik zou het zelf niet willen, maar voor sommige mensen is dat hoe het werkt en niet anders. De MG ZS EV bijvoorbeeld, zit vrij hoog qua rijbereik in zijn segment maar is wel veruit het goedkoopst. Op niks letten behalve cijfers voor je geld is precies waarom mensen Tesla’s kopen. Ik snap die mensen wel.
faalhaas zegt
@jippie: Mensen die eerst een Kia kochten, en daarvoor een Nissan, en daarvoor…
wilbertg zegt
Die tekst op de achterkant doet mij aan de opticien denken. “en de onderste rij, kunt u die oplezen?” Ehhh…X…P…E..N…G? Klopt dat?
bernoulli zegt
Haha. Nu kun je van alles overnemen van Tesla als het gaat om het maken van een goede EV. Maar laat dat nu net niet het uiterlijk zijn.
lavoro zegt
Incl Polestar logo
smart2000 zegt
Ik moet eerst het interieur zien. Van buiten ziet het er goed uit. De specificaties zien er goed uit. Prijs ok 👌.
Turbo S zegt
Als het dan toch Chinees moet zijn neem ik liever die Nio ET7.
Dinky_Toy zegt
Gemiste kans om dit ding niet nog in 2021 op de NLse markt te introduceren ivm de bijtellingsregels.
De P7 is al langer te koop in China en Noorwegen.
Welke organisatie gaat het importeren trouwens?
Waarom geen vermelding van de accelaratiecijfers van de “langzame” versie?
Hoeveel verschilt het nu echt als er niet gekunsteld wordt voor financieel gewin zoals bij PON..?
geelbarrel zegt
Dan moet die kreet Super Hoge Prestaties ook zo achterop de kofferbak met chromen lettertjes vind ik…. ja… in het nederlands ja
canon4ever zegt
Haha het zou je misschien wel verbazen dat eind van volgend jaar de XPeng een topverkoopcijfer heeft in ons kikkerlandje.
lambo350gt zegt
Ik zag op de Rotterdamse oostzeedijk tot mijn verbazing al een Xpeng staan. Maakte een beetje een goedkope, nu al verouderde, indruk
Ot92 zegt
Peng ting bruv
LaCotse zegt
Eerst de crash test maar even afwachten. Verder is de tekst wel grappig. Chinezen lijken het kopiëren niet te zijn verleerd. “Voor en achterkant zijn anders, van opzij lijkt het op een Tesla, zelfs het zijruitje is bijna identiek”?!? Dus? Is het nu een kopie of niet? De spijkerbroek lijkt ook allemaal op elkaar, zijn het dan kopieën? En toch zit een pme legend anders dan een Levi’s, zal met auto’s ook zo zijn wss.
thijmenmees zegt
Ik vind het juist wel goed dat ze het gewoon “lange afstand” en “hoge prestaties” noemen. Fabrikanten die niet uit de VS of het VK komen maar wel Engelse termen gebruiken, komen vooral pretentieus over