You f*cked with the wrong marine autoconcern.
Voor ons avontuur van vandaag, nemen we een kijkje in een land waar interpretatie van zaken soms ietwat anders ligt. Waar een gemiddelde stad even groot is als heel Nederland en waar ondanks een veel lagere bevolkingsdichtheid dan Nederland toch meer dan een miljard mensen wonen. China, het land waar nu een grote technologische doorbraak plaatsvindt en dat betekent dat we misschien dan eindelijk eens Chinese auto’s voorgeschoteld krijgen.
Dan moeten we wel de kanttekening plaatsen dat China op één punt nog niet klaar is voor onze markt. Hier in Europa hebben wij namelijk een manier om te zorgen dat men niet elkaars producten klinkklaar kopieert. Copyrightwetten, zo je wil. In China is en blijft dat kennelijk lastig. Wie nu in de markt is voor een flinke SUV komt namelijk wellicht terecht op dit.
https://www.facebook.com/carnewschina/posts/2836149549751055
Het heet de Hunkt Canticie. Het is een SUV met zo te zien een relatief luxe insteek, maar omdat het niet om een Europees premiummerk gaat kost het een stuk minder. Alles aan deze auto laat echter blijken dat het wel de bedoeling was om een Europese premiumauto te zijn. Het ding bevat onmiskenbaar een paar kernzaken die op een Range Rover lijken. De daklijn. Het prominente en ietwat hoekige front. De velgen. En gewoon eigenlijk de hele stance. Ook in het interieur is het een feest der herkenning, al is die herkenning niet uit JLR-stal. Nee, daar komt het dubbele scherm ons juist heel bekend voor. Oké, de iets dunnere koplamp met een chroom lijntje wat zich mengt in een grille met horizontale spijlen, dat hebben ze niet bij Land Rover vandaan, maar zelf toegevoegd aan het ontwerp. Toch?
Hunkt klinkt misschien als een nieuwe speler en misschien dat je daarom hun impact niet als gigantisch moet inschatten. Dat praat niet recht dat je aan andermans eigendom zit qua ontwerp, maar goed. In realiteit ligt het anders. De Hunkt zou eerst in productie gaan als Zotye T900. Die vergrepen zich vaker aan Europees spul om eens vakkundig op een paar fronten nét ietsje anders te laten lijken. VAG heeft kennelijk een dikke huid gekweekt en ziet geen gelijkenissen bij de Macan SR9 of Q3 SR7.
Maar JLR heeft eerder al bewezen dat ze geen genade kennen met kopieer-Chinezen. Land Wind moest begin dit jaar toegeven dat de X7 te veel leek op de Range Rover Evoque. Zodra Gerry en zijn team lucht krijgen van de Hunkt, kan dat eenzelfde tafereel veroorzaken. Het getrainde oog ziet een hoop verschillen, maar voor de consument hoeft de auto maar op vijf punten niet te onderscheiden te zijn van het origineel en het is cashen geblazen vanuit de Britse hoek.
Waarom China dit nog steeds doet? Uitstraling is alles. Het is geen Range Rover, maar het lijkt op één. Dat telt. Net zoals dat China, waar de gemiddelde persoon een kop kleiner is, liever een verlengde sedan heeft dan een reguliere. Gewoon, zodat men kan zien dat jij niet als plebejer hebt gesetteld voor een BMW 5 Serie zonder 2 centimeter extra wielbasis. Ook al zit je altijd voorin. Men wil dus wel graag uiterlijk vertonen, maar een Range Rover kan een duur grapje worden in China. Daar scoort de Hunkt. De Kloon Rover staat vanaf nu bij de dealers in China voor het equivalent van 18.000 dollar. Ook moet je dan iets inleveren op motorisch gebied, je krijgt bij de Hunkt een 2.0 liter turbomotor met 218 pk en vierwielaandrijving is optioneel. We zullen zien of JLR ermee aan de haal gaat. Tot die tijd geven wij zonder dwang de taak aan een zekere Chinese Autojunk-spotter om zijn ogen op scherp te houden voor een Hunkt, kijken of die Range Rover-gelijkenissen ook in het echt zo prominent zijn.
Volvo_440_turbo zegt
Ben benieuwd hoe ver men in het land van de fake eieren, plastic namaakrijst en karton gedopt in dierlijk vet in hamburgers (nog niet zo lang geleden) zit met de kwaliteit van auto’s plus deze Hunkt? Ik kan me wel inbeelden dat in een land in ontwikkeling mensen rommel niet meer accepteren?
Erik zegt
@Volvo_440_turbo:
Zomaar een stelling:
95% van onze goederen komt uit China, linksom of rechtsom.
Waarom, omdat we Nederlanders zijn, voor een dubbeltje op de 1e rang.
Daarnaast, soms zie ik in winkels spullen van AliExpress voor bv. € 20,00 die je zelf kunt bestellen voor € 1,10.
Wie houdt nu wie voor de gek?
drdre1 zegt
@erik2907: wij zijn zo achterlijk om dat in leven te houden, dus houden we onszelf (op de lange termijn) voor de gek. Maar zoals met veel dingen is ’t niet altijd even makkelijk voor de consument om de kwaliteit van koopwaar in te schatten. ’n Kwestie van tijd dus voordat we deze auto’s gewoon gaan kopen en die onfortuinlijke dodelijke slachtoffers die ermee gepaard gaan letterlijk en figuurlijk op de koop toe nemen.
Erik zegt
@drdre1:
Wil best wel zo’n Chineese auto in overweging nemen, alvorens die hier op de markt komt dient deze aan Europese regelgeving te voldoen.
stuko zegt
Zou mooi zijn als Wouter even naar China vliegt om een aantal van dit soort auto’s te testen! Ik ben benieuwd wat je voor de prijs van een kale Polo/Clio krijgt in China :)
karhengst zegt
@stuko: Ik geloof niet dat Wouter crashtests doet, maar vooral ook daarbij heb ik mijn twijfels over hoe goed ze in elkaar zitten.
Benny_Weisz zegt
@karhengst:
Dat hebben Jezza, May and Hamster al gedaan bij TG. Conclusie? Het is allemaal nog steeds (net) niet i.v.m. de Europesche modellen, maar…. waar de Europeanen jaren over hebben gedaan qua R&D, daar doen chinezen slechts maanden over (idd ook door de meest tijdrovende” knelpunten” schaamteloos te kopiëren)
M.a.w. zo’n full-options RR Sport kloon is een goedkoop in elkaar geschroefd hoopje Ali-Express plastic, met dito rijeigenschappen maar hij kost nieuw minder dan een VW Golf dus je moet ook niet zeuren
thomcarspotter zegt
@bennyweisz: Die aflevering is inmiddels al een aantal jaar oud, en redelijk achterhaald. Volgens mij worden die Chineze creaties wel steeds beter. Ben ook wel benieuwd naar een vlog van @Wouter of @CasperH in China over dit soort auto’s!
Dutchcarwizard zegt
@stuko: een kale Polo is goedkoper (ex BPM)
W115 zegt
Leuk voor in GTA.
bsxc2 zegt
@w115: Gallivanter Baller
dper4mance zegt
Eigenlijk zouden we als Europa niks meer uit dit ontwikkelingsland moeten kopen. Niet alleen op het gebied van intellectuele eigendom, maar ook op het gebied van mensenrechten is het gewoon een apenland. Helaas zal dat lastig zijn…
Verzonden vanaf mijn iPhone, vol Chinese onderdelen…
techniekmeneer zegt
@dper4mance: We worden bijna gedwongen Chinees spul te kopen. In Nederland worden we aan alle kanten kaalgeplukt door de roverheid. Dan is het niet zo gek dat men naar goedkoper spul gaat zoeken.
Volvo_440_turbo zegt
@dper4mance: eigenlijk zijn wij nu al de ontwikkelingslanden hoor, een maat van mij werkt daar, het land is in een technologische stroomversnelling waar jij bang zou van worden… Ooit gezien op welke manier men treinsporen en bruggen daar aanlegt heden ten dage? (om maar een voorbeeldje te geven) Google maar even. Daar zijn wij amateurs tegen!
dper4mance zegt
@volvo_440_turbo: ik doel ook niet op technologisch vlak dat het een ontwikkelingsland is. Ging mij om de mensenrechten en vrijheden. Die liggen op of onder niveau middeleeuwen.
faalhaas zegt
@dper4mance: Ik vond het allemaal best meevallen toen ik er was. Niet alles geloven wat de NOS zegt.
mashell zegt
@dper4mance: qua mensenrechten en vrijheden lopen ze juist jaren voor op ons. Als het domme volk om “keihard aanpakken” blijft vragen wordt het vanzelf hier net zo als daar.
bertorelli zegt
Als de Chinesen zaken uit India gaan namaken, dan moeten we ons echt zorgen gaan maken….
Benny_Weisz zegt
@bertorelli:
Mits ze die weer aan de Indiërs gaan proberen te verkopen!
sre46 zegt
Ik vind de neus ook wel wat van een Q7 weg hebben.. de koplampen en de grille wat kleiner als normaal.
Benny_Weisz zegt
@sre46:
Mits ze die weer aan de Indiërs gaan proberen te verkopen!
autodrome zegt
Tja kopieren is wat gemakkelijker dan het zelf bedenken is blijkbaar de gedachte. Jammer dat de veiligheidsnormen niiet mee wordt
autodrome zegt
@autodrome: niet mee worden gekopieerd
thomasthomas zegt
Misschien is het best een goede auto voor de prijs van een Golf. Ideaal voor de Nederlandse spekkoper.
theblazerunner zegt
@thomasthomas: Geen typegoedkeuring dus je krijgt geen geen kenteken van de RDW.
rs18011 zegt
In hoeverre zou het mogelijk zijn om zo een auto naar Nederland te importeren? En wat zouden de praktische problemen zijn? Voor zo een bedrag zou ik wel een gokje willen wagen
kempenaer zegt
Het is gewoon onfatsoenlijk wat China doet mbt intellectueel eigendomsrecht. Alles schaamteloos kopiëren en verkopen.
In Europa heeft de kudde zich laten ophitsen tegen Trump, en hij is soms horkerig, maar hij heeft vaak gelijk en in het geval China ook. Aanpakken dat land.
Erik zegt
@kempenaer: en jij hebt nooit vroeger illegaal een CD/DVD gekopieerd of software of, of, of…….. (Intellectueel eigendom…)
De Chinezen doen het tenminste ‘open en eerlijk’ zodat de wereld het kan aanschouwen…..
Dutchdriftking zegt
Blijft raar dat dit kan, en dat je het wilt als merk…. bij de eerste aanrijding met een lantarenpaal ben je waarschijnlijk dood….