Gaat deze kekke roadster uit China met Britse badge jouw hart winnen?
Het is alweer een flinke tijd geleden, maar ondergetekende weet nog hoe MG Rover een onceremoniële dood stierf. BMW was op een shopping tripje gegaan in Engeland, maar had daarbij vooral ook artikelen meegenomen die het liever wilde terugsturen. De MINI was weliswaar een succes en de Range Rover was ook niet verkeerd. Maar wat te doen met MG en Rover? Ze probeerden het nog wel met de Rover 75, maar daarna was er toch vooral veel niks.
Via een paar gelukszoekers die zich de Phoenix Four noemden en vooral uit waren op zelfverrijking, eindigde MG Rover in Chinese handen. Dat was in circa 2005. We dachten dat de merken daarmee verdwenen waren van de Europese markt. Maar opeens zijn elektrische auto’s hip en heeft het nieuwe MG de ZS in de aanbieding voor weinag. Als goedkope EV is het inmiddels een soort van bescheiden verkoopsuccesje in Europa.
Maar denk niet dat MG het daarbij laat. Zo hebben ze nu ook de eerste elektrische station in de aanbieding. Alsnog geldt daarbij wel: het is allemaal heel verstandig voor de betere koopjesjager, maar niet iets waar de liefhebber warm van wordt.
Ook daar wil men echter verandering in brengen. En wel middels iets waar MG eigenlijk groot mee is geworden, namelijk een tweezits (open) sportwagen.
Vorig jaar zagen we al een prototype van de MG Cyberster, een heftig ding zonder voorruit en met Britse vlaggen als achterlichten. Inmiddels is iets wat lijkt op de productieversie uitgelekt. Zoals wel vaker, is deze niet zo heftig als de concept. Maar als dit zo op de markt komt, is het zeker een interessante propositie.
Zo te zien wordt het namelijk iets wat makkelijk door kan gaan als de spirituele opvolger van de MG (T)F en wellicht zelfs diens illustere voorgangers. Echter zal deze roadster volledig elektrisch zijn. Gekoppeld aan een prijs die mensen niet doet afgrijzen, kunnen we ons voorstellen dat deze tweezitter harten gaat veroveren.
Als het goed is komt de roadster in 2024 op de markt. Autocar quoot MG’s Guy Pigounakis terwijl hij alle juiste dingen zegt:
The problem with sports cars is that everybody loves them but not many people buy them. However, MG’s global volume means it can afford to invest in sports cars and take a longer-term view on when there will be a return on investment.
Guy Pigounakis, houdt van veel voor weinig
Koop dan?
MaartenD zegt
Ziet er prima uit
e36thuglife zegt
Nee dank je deze lijkt op een af gelikte boterham die vorm is echt van een Amerikaanse sportwagen uit 1995 of zo en die waren kapot lelijk dus steek maar in je bil.
jaapiyo zegt
BMW 3-Serie uit 1995 was wel mooi.
Edge zegt
Sorry, maar wat is dit voor lelijk allegaartje aan designelementen? Alsof je een F-Type neemt, daar een Lotus-achtig neusje opplakt, de achterlichten van de Polestar Precept en O2 neemt en daar dan óók nog twee pijlen in plaatst.
bernoulli zegt
Ze waren niet helemaal weg uit Europa voor ze met de ZS kwamen. In de UK levert SAIC verschillende modellen. O.a. de MG3 en
MG6.
deVia zegt
Leuke richtingaanwijzers achterop haha wat een mormel
roadster zegt
Ziet er best leuk uit. Lijkt en profil niet heel klein. Maar of het ook leuk rijdt? Erg licht zal het niet zijn, maar we zullen zien. Als ze mij aan de elektrische auto willen krijgen, moeten ze wel met iets dergelijks komen. Want mijn mx-5 inruilen voor een SUV, zie ik niet zitten.
utregcity zegt
Geinig.
geelbarrel zegt
Zijaanzicht laat echt zien waar t zn gulden snede mist. Voor een 2seat roadster met rwd wil je meer richting achteras zitten. Overhang zowel voor als achter een pietsie minder maakt hem wat meer gedrongen en krachtig uitstralen
harrie zegt
Zijaanzicht is een afbeelding zonder perspectief, dan lijkt de overhang nogal groot omdat je de complete bolling van de neus ook ziet.
In het echt zal ie dus wel wat beter uit de verf komen.
Desalniettemin een beetje een anoniem allegaartje.
gabrielo zegt
Als-ie echt goedkoop wordt kan het nog een leuk autootje voor erbij worden. Dan hoeft hij niet eens bloedmooi of razendsnel te zijn, als het maar stuurt als een kart.
Robert zegt
Ik vraag me serieus af hoe een compacte lichtvoetige (open) tweezitter zich laat vertalen naar een EV. Want zo’n accupakket is precies datgene wat je niet in zo’n auto wil hebben, want groot en zwaar. Of de toekomstige bezitters moeten genoegen nemen met een actieradius van 80 km o.i.d.
sabrerator zegt
Het is geen Chinese Brit, maar een Chinese Chinees. Het kopen van een legendarische badge maakt niet dat je ineens ook de heritage hebt. Zeker niet als je al jaren zaadloos generiek automobiel witgoed produceert. Een MG Montego heeft nog meer karakter dan zo’n ding.
MG is een voorheen Brits merk, dat nu totaal niets meer te maken heeft met dat voorheen Britse merk. Net als dat Mini (sorry, MINI), gewoon een Duitse auto is. En geen Brit, hoeveel Union Jack achterlichten en spiegelkapjes je er ook opschroeft.
Dat gezegd hebbende: een open tweezitter zou een verademing zijn in elektrosuv-land. Alleen ben ik sceptisch over het rijplezier. Niet vanwege de auto zelf, maar alle nanny-ellende die verplicht is tegen de tijd dat dit op de markt is. Wil je een beetje sportief een bochtje nemen, grijpt het ding in: u overtreedt de maximumsnelheid!
Zo, mooi weer vandaag. Tijd om met mijn MG te gaan rijden.
Een echte. Ontwikkeld door Britten, gemaakt door Britten en in Great Britain. Zonder elektronische hulpmiddelen.
tsakkie zegt
Zo is het. En niet anders.