Het uiterlijk van deze Divo was zelfs zo moeilijk, dat Bugatti overwoog er maar mee te kappen.
Deze dagen hebben de meeste superpremium merken wel hun eigen personaliseerafdelingen. Denk aan Ferrari’s Tailor Made, of Q by Aston Martin. Zo ook Bugatti. Want de mensen die zo’n zeer exclusieve auto kunnen betalen, willen er vaak voor zorgen dat hun bolide ook écht exclusief is. Dat geen enkel andere auto op aarde rondrijdt als de jouwe. En dat er daardoor wat vervelende klussen tussen kunnen zitten, bewijst deze Divo Lieveheersbeestje wel.
Het idee was eenvoudig. Of althans, eenvoudig… De klant wilde een ‘geometrisch dynamisch algoritmisch vervagend’ patroon. Ok dat klinkt alles behalve eenvoudig. Simpel gezegd zijn het zo’n 1600 ruitjes die rondom de auto zijn geplakt. Onderop zijn ze het grootst en zit er weinig ruimte tussen de diamanten. Hoe meer je naar boven gaat, hoe kleiner de ruitjes worden en hoe meer ruimte er tussen de vormen ontstaat.
Bugatti bedacht dus een heel ontwerp, waarbij het twee unieke kleuren ontwierp. Je dacht misschien dat de auto ‘gewoon rood en zwart’ was. Bugatti noemt deze metallic-kleuren echter ‘Customer Special Red’ en Graphite. De Bugatti-ontwerpers ontwikkelden met computers het patroon en waren best tevreden met het digitale resultaat. Toen ze het digitale resultaat echter uitprintten en op de auto plakten, waren ze wat minder tevreden met het resultaat.
Het probleem was volgens Bugatti dat de 2D-ruiten vervormden toen ze op het 3D-oppervlak – de auto – werden geplakt. Daardoor zag het geheel er een beetje gek uit. Dus moest iedere ruit afzonderlijk worden aangepast en gepositioneerd. Allemaal in overleg met de klant. Het hele ontwerpproces duurde maar liefst anderhalf jaar. Op een gegeven moment was Bugatti zelfs van plan om het hele project maar te staken, omdat het zo lastig bleek. Uiteindelijk kozen ze ervoor om tóch door te gaan met het moeilijke uiterlijk van deze Divo. Gelukkig maar, want het resultaat mag er zijn.
Hoeveel de Bugatti-klant mocht betalen voor dit frustratieproject is niet duidelijk. Wel gaat het hier om een puur cosmetische ingreep. De 8 liter W16 van de Divo produceert dus nog steeds 1500 pk. De topsnelheid is 380 km/u. Een Divo kost vijf miljoen euro, alle veertig exemplaren worden deze maanden aan klanten geleverd. Wil je weten hoe het is om een Bugatti Divo in ontvangst te nemen? Bekijk dan onderstaande video.
alcantara zegt
Ik word al moe als ik er naar kijk.
tkoote zegt
“Het probleem was volgens Bugatti dat de 2D-ruiten vervormden toen ze op het 3D-oppervlak – de auto – werden geplakt. Daardoor zag het geheel er een beetje gek uit. Dus moest iedere ruit afzonderlijk worden aangepast en gepositioneerd.” Iedereen die een beetje ervaring/verstand heeft van CAD-modelleren en renderen had dit toch allang aan moeten zien komen? Als je in aanzicht een vorm op een glooiend oppervlak projecteert wordt het vervormd. Een van de rotste problemen die ik in mijn studententijd ben tegengekomen met het modelleren van vormen & renders…
banaan7000 zegt
Hier, een filmpje van de unboxing van deze Divo https://youtu.be/Vf6wsKAgOX0
moveyourmind zegt
Van een afstandje lijkt het wel wat, maar als je van hem van dichtbij bekijkt zie je gelijk dat er aan de linkerkant 801 ruitjes zitten en rechts maar 799. En als je het eenmaal gezien hebt…
En daar zijn ze dan anderhalf jaar mee bezig geweest.
joosstra zegt
Het is een zootje geworden, inderdaad. Wat mij betreft was alle moeite voor niets.
dromedaris zegt
@joosstra: tuurlijk niet. Die klant kan nu zeggen tegen zijn homies dat zijn Divo degene is waar ze het langste aan gewerkt hebben en dus de duurste is.
dawid1 zegt
Prachtig!
flyerbunch zegt
Reeds getipt in januari.. Ze was al te zien op de Instagram van Thestradman met als extra info: this paintjob is worth 1 million bucks! 😎
De aflevering van deze rode Divo vind je hier:
https://www.instagram.com/reel/CJthhjmj8AO/?igshid=1ijpxinmj7sit
rollingstoned zegt
Lijkt wel een snoekbaars met het syndroom van Down…
DeWitteCondor zegt
Het is al geen mooie auto imo, en nu lijkt het ook nog alsof er een kleuter met een viltstift tekeer is gegaan. Zonde van het geld, het materiaal en de tijd. Kan me niet voorstellen dat de eigenaar het wel mooi vindt.
fransananas zegt
Wat een aparte voetbalschoen…
cavin zegt
De eigenaar heeft ook de vision gran turismo in zijn bezit als ik het goed heb
jappebak zegt
Dit krijg je dus als je technische wiskunde loslaat op kunst: wiskundig correct , indrukwekkend lastig, maar niet helemaal mooi voor het oog… Ik vermoed dat een extreem ervaren paintbrush artist dit in een paar weken beter had gefixt.
ghini zegt
Gaaf gedaan. Als een F1 team nou eens zoiets zou toevoegen aan de livery.. Snap dat dit idioot veel gedoe was maar iets dergelijks zou een stuk gaver zijn dan wat we nu zien..
tenaci zegt
Steeds als ik nieuwe Bugatti’s zie wens ik stilletjes dat het Artioli gelukt was wat van het merk te maken met de EB110. Hopelijk waren de moderne Bugatti’s in de handen van deze Italiaan dan mooier geweest dan ze nu zijn.
vondudenstein zegt
Druk ding.
Doe maar ‘gewoon’ een Koenigsegg
205zonderdak zegt
Dit is waanzin!