En het gewicht is nog laag gebleven ook.
Hoewel de Amerikanen nooit vies waren van grote en krachtige motoren hebben we nooit veel supercars van Amerikaanse bodem te zien gekregen. De bekendste voorbeelden zijn natuurlijk de Ford GT en de Dodge Viper, maar verder zijn er weinig op te noemen. De Corvette was nooit echt een supercar, hoewel de nieuwe C8 wel die kant opgaat. Als ze dan een supercar bouwen willen ze ook meteen de snelste zijn: de Amerikanen hebben twee keer de snelste auto ter wereld weten te bouwen, de SSC Ultimate Aero en de Hennessey Venom GT. Desondanks is het lijstje met Amerikaanse supercars vrij kort.
Nu is er echter weer eens een nieuwe auto die aan het lijstje kan toegevoegd worden: de Factory Five F9R. Hoewel de auto op het eerste gezicht niet per se Amerikaans aandoet, doet het profiel wel denken aan de Corvette C7. Bij het zien van de achterkant weten we zeker dat er inspiratie is opgedaan bij Corvette: de vier centraal geplaatste uitlaten komen namelijk heel bekend voor. De striping doet sterk denken aan de Ford GT.
De F9R is een kitcar, die bestaat uit panelen van carbon fiber. Dit resulteert in een gewicht van minder dan 1100 kg. Een Shelby Daytona-chassis dient als basis. De krachtbron van de auto is een 9,5 liter V12 die 765 pk en 950 Nm koppel produceert. Gecombineerd met het lage gewicht moet de F9R daarom goed van zijn plek te krijgen zijn. De auto heeft niet alleen een ouderwets grote V12, maar beschikt ook nog over een handbak.
Hoewel de naam Factory Five misschien geen belletje doet rinkelen is het niet de eerste keer dat ze met een supercar op de proppen komen. In 2007 introduceerden ze namelijk de GTM. Dit was ook een kitcar, die aangedreven werd door een Corvette motor. De kit kostte destijds $19.900, maar dan moest je er nog wel een donorauto bij zoeken. De nieuwe creatie van Factory Five bevindt zich momenteel nog in de conceptfase en het is dan ook nog niet bekend wat die moet gaan kosten. We weten wel dat de kit vanaf volgend jaar te koop zal zijn.
toyotafortuner zegt
Factory Five is ook (wellicht) bekend, door hun Type 65 coupes. Dat zijn Daytona coupe replicas die je kunt laten bouwen, op basis van late Fox-body Mustangs. Een best goedkope manier om je eigen Daytona coupe te bemachtigen. Bekendste Nederlandse voorbeeld van zo’n Factory Five, is de AM-72-41: https://www.autojunk.nl/2018/05/factory-five-type-65-coupe
JanJansen zegt
Supermooi project weer van F5.
Jammer dat de regelgeving in NL het vrijwel onmogelijk maakt dit op kenteken te zetten
theblazerunner zegt
@janjansen: Waar voldoet ‘ie dan niet aan?
De Europese Alfa 4C moest namelijk extra veilig (meer gewicht) gemaakt worden, juist voor de Amerikaanse veiligheidseisen ..
pielemuis zegt
@janjansen: supermooi project? Van een 80.5pk per liter motor komen we eerder aan het huilen. Dat zijn 2000 Astra G Opc waardes.
okdoei zegt
@pielemuis: van 0.7 pk per kg word ik dan weer vrij vrolijk…
kennone zegt
@pielemuis:nou bijna 1000nm koppel zonder kunstmatige beademing is wel gruwelijk hoor.?? liever zo dan het zelfde vermogen uit een bi turbo 4.0 V8
pielemuis zegt
@kennone: lol, is zo’n LS v12 thingy. Als iets lomp, niet sexy en praktisch onbruikbaar is, is dat het wel. Echt amerikaans, lekker met cijfers smijten.
edu7 zegt
De Amerikanen hebben ook nog de Vector supercar gebouwd!
mopar70 zegt
@edu7: En check de review van Doug Demuro!
drdre1 zegt
@mopar70: geweldig! Onlangs gezien! Cult-icoon zo’n Vector, maar wat een beroerde afwerking! (niet dat ‘ie van Europese supercars uit dat era nou zo geweldig was qua kwaliteit… ?)
Dutchcarwizard zegt
Je vergeet de Vector!
machielvdd zegt
@baidu: Ik heb ook niet geprobeerd alles op te noemen, mijn punt was alleen dat het er niet veel zijn ;)
Dutchcarwizard zegt
@machielvdd: klopt inderdaad
3246cm252kw zegt
Saleen S7 was ook wel echt een hele bekende Amerikaanse super car!
Dutchcarwizard zegt
Eigenlijk was de ac Cobra de eerste
cossiekiller zegt
@baidu: Juist! Maar om heel juist te zijn is het de Shelby Cobra. Het Engelse AC had de basis gevormd met de brave Ace.
vondudenstein zegt
Wat een stiklelijk hok zeg.
Beetje een mislukte kruising van een aventador en vulcan.
Joris24 zegt
Leuk. Maar mijn S2 sedan met 2.2 20VT uit 1994 loopt op 315 pk, 25 jaar oud en heel soepel 143 pk/liter motorinhoud. Super goed rijdbaar ook. Ik vind dit project te gek, maar van de andere kant is een 9,5 liter motor toch iets waarbij je in bijna 2020 enerzijds andere vermogenswaarden verwacht en anderzijds toch een iets mooier ontwerp verwacht. Nu is dat laatste persoonlijk, maar dat eerste blijft typisch amerikaans… .
SimonMc zegt
@joris24: Jouw auto heeft een turbo…
joosstra zegt
Luchtfietserij Five zou een betere naam zijn voor dit projekt.
koen0373 zegt
Geen idee wat dit toevoegt aan het bestaande aanbod. Wat je ook van de Cybertruck vindt, het zou een verademing zijn als er een keer een supercar bouwer komt die op design gebied echt de grenzen verlegd. Met iets komt dat we nog nooit gezien hebben en daarmee de lat hoger legt. Geen artikel waard dit ding, maar dat is natuurlijk mijn mening en daar mag je het mee oneens zijn.
fmgarcia zegt
Laten we een net iets minder gelukte Vulcan maken. Gooien we er nog een lijpere v12 in.
tjorque zegt
Anderhalf bigblock aan elkaar geschroefd? ?
Dutchdriftking zegt
De specs zijn geniaal, maar eerlijk gezegd niet erg mooi. Een kruising tussen een Corvette en een Aston Martin Vantage, maar dan net niet goed gelukt.
acakoning zegt
Ik vind hem wel mooi, zo in het rood. Zwart met te veel of grote carbon flappies ziet er altijd beetje gek uit.
Zelfde ontwerper als de Saleen S7 trouwens!
B00G1E zegt
Waar gaan ze die 9.5L V12 vandaan halen? Neem aan dat men die niet zelf bouwt?
rotarypowah zegt
@b00g1e: het schijnt een anderhalve LS3 te zijn.