Eindelijk krijgen we een lekker dikke en brute Mustang
Een van de leukste betaalbare sportwagens op dit moment is de Ford Mustang. Sterker nog, in Duitsland is het veelal de best verkochte sportwagen, boven de BMW Z4, Audi TT, Mazda MX-5 en Porsche 911.
Mustang
In Nederland wil het iets minder vlotten. Dat heeft niet zozeer met de auto zelf te maken, dan wel het lokale belastingklimaat. Sinds de comeback van de Mustang (vijfde generatie) zijn er amper 200 in Nederland verkocht. Daarvan zijn de meeste uitgevoerd met de 2.3 EcoBoost motor. In principe een prima motor met veel power en lekker wat tuningspotentie, maar ja: je wilt de Mustang met V8.
Patatje
Op een Vlaams patatje wil je ruwe, zure Zaanse mayonaise uit zo’n tube. Niet fritessaus-light uit een tube van duurzaam plastic. Goed nieuws van de liefhebbers van volvette V8’s, want de brute Mustang Mach 1 komt naar Europa! Het is voor het eerst dat de Mach 1 officieel geleverd gaat worden in De Oude Wereld.
Opgevoerde GT met Shelby genen
De Mustang Mach 1 zit een beetje tussen een opgevoerde GT en Shelby in, qua positionering. We hebben de auto in detail al in het Mustang Mach 1-artikel behandeld. Een korte samenvatting: een tot 480 pk opgevoerde V8, 569 Nm aan koppel.
Dat is een milde upgrade ten opzichte van de GT. De meeste hardware wijzigingen zijn mechanisch: extra koeling voor assen en olie, 4,5 inch dikke uitlaatpijpen, MagneRide-dempers, stijvere anti-rollbars, remmen, andere ophangingbussen en subframe plus nog een hoop wijzigingen.
Brute Mustang, wel voor Nederland (waarschijnlijk)
Kortom, een gaaf pakket. Het mooie is: de Ford Mustang Mach 1 komt naar Europa. Dat bevestigt Ford Authority. De kans dat de auto naar Nederland komt is heel erg groot. Het kan wel zijn dat het slechts op de prijslijsten zal zijn.
Net als de Mustang Bullit. Je kan ‘m bestellen, maar iedereen met voldoende zuurstof in de hersenpan wacht een paar jaar. En speurt een exemplaar met weinig kilometers op de klok in Duitsland.
Brute Mustang, niet voor Nederland
Dan nog even een andere brute Mustang die niet naar Nederland zal komen. Sterker nog, dit exemplaar zal alleen in Australië leverbaar zijn. De auto in kwestie wordt de Mustang SM17 genoemd. SM staat voor Scott MacLaughlin, de coureur die drie jaar kampioen werd in het V8 Supercars-kampioenschap in een Ford Mustang. Net als bij de Mach 1 is de basis een Mustang GT, maar dan is er meer aandacht aan de motor besteed.
Brute Mustang nummer 2, de ‘SM17’
De SM17 is dus een soort speciaaltje. Heel erg kort door de bocht kun je zeggen dat het een getunede Mustang is, die je bij de Australische dealers kunt kopen. In principe kun je de onderdelen ook los kopen, zodat je op de badges na dezelfde auto hebt. Wel een voordeeltje, ondanks de bijna 800 aanwezige paarden die een Wokkel van je aandrijfas willen maken, krijg je gewoon garantie!
Whipple supercharger
Het belangrijkste wapenfeit van deze brute Mustang is een Whipple-supercharger. Mede dankzij dit blaasinstrument en nieuwe brandstofinjectoren, inlaatspruitstuk, intercooler en nog wat aanpassingen bedraagt het maximale vermogen 775 pk. Het maximale draaimoment is 810 Nm. De Mustang SM17 heeft dus iets meer power dan de GT500, maar zal uiteindelijk iets goedkoper zijn. In Australië uiteraard, in Nederland zijn deze auto’s niet te betalen.
kennone zegt
Dan importeren we hem toch gewoon, van te voren eerst even over de midden om de belasting te ontlopen natuurlijk.
arias zegt
Ford Mustang verkoopt niet meer dan de bovengenoemde auto’s in Duitsland. Ford verkocht 4.146 stuks van de Mustang vorig jaar in Duitsland. Mazda verkocht 4.202 stuks van de MX-5, BMW 4.714 stuks van de Z4. Audi verkocht 5.081 stuks van de TT en Porsche verkocht 7.884 stuks van de 911 in Duitsland. Dus allemaal meer dan de Mustang
HZW zegt
Een Whipple-supercharger kit kan je op elke Mustang V8 schroeven en levert je dan ± 700 pk op.
Dus gewoon een jong gebruikte Mustang V8 GT of V8 GT350 kopen en een Whipple-supercharger kit uit de USA over laten komen.
iphonistvongates zegt
Ford stopt toch met het maken/verkopen van de GT350 en (slik! ?) GT350R om plaats te maken voor de Mach 1. Wellicht dat een enkele in Duitsland gestationeerde G.I. nog een zeer voordelige Mustang GT350(R) heeft en deze in Europa verkoopt wanneer hij/zij weer terugkeert naar Trumpistan.
w0o0dy zegt
Een (kleinere) V8 met mild hybrid zou wonderen doen voor de uitstoot en dus voor de verkoopcijfers in Europa…. Of een V6 mild hybrid of zelfs plug-in hybride…?
kminne zegt
Er staan momenteel 531 Mustangs van deze generatie op Nederlands kenteken. Ze worden al jaren volop geïmporteerd en de laatste twee jaar komen er vrijwel alleen nog V8 exemplaren bij. Die SM17 vind ik weinig geslaagd, teveel plastic uit de Aliexpress catalogus. Dan is de (eveneens Australische) tweede Allan Moffat Edition uit 2019 een stuk geslaagder: https://www.carsales.com.au/editorial/details/moffats-ford-mustang-celebrated-120089/
frank2b zegt
Échte mayo komt uit een emmer!
Dutchdriftking zegt
Musclecars, het blijft een geniale uitvinding. Mocht ik ooit in Amerika komen te wonen komt er meteen eentje voor de deur.