En daarmee dubbel zo veel cilinders als de huidige generatie Boxsters.
Terwijl sommigen mijmerend terugdenken aan de tijd dat een Boxster nog een zespitter (rijtest) had in plaats van een viercilinder (rijtest), zijn ze in Amerika nogal fan van een motortype met nog meer zuigers: de V8. Je zou denken dat een crate engine van Ford of Chevy de meest voor de hand liggende keuze is in de States, maar eigenlijk is dit Audi ABZ V8-blok lang zo gek niet. Het past namelijk 1-op-1 op de transmissie van de Boxster, die toevalligerwijs ook bij Audi vandaan komt.
Deze wagen begon zijn leven als Boxster S uit 2000, maar kampte met motorproblemen. Daarom werd besloten de auto om te bouwen naar racespecificatie en te gebruiken om een adapterset te ontwikkelen waarmee Subaru-boxermotoren gebruikt kunnen worden. In die hoedanigheid is er ook geracet met de auto. De hevig opgefokte viercilinder boxer met turbo leverde een gigantische bak vermogen, maar uiteindelijk wilde de eigenaar het wat rustiger aan doen en in een lagere, meer competitieve klasse uitkomen. Daarvoor moest een nieuwe krachtbron worden gevonden, met iets minder vermogen en een meer lineaire vermogensopbouw. Een atmosferische motor met een groter slagvolume genoot dus de voorkeur.
Het terugplaatsen van een Porsche-blok werd nog even overwogen, maar deze bleken duurder dan het Audi V8-blok, dat net zo makkelijk aan de versnellingsbak geschroefd kan worden. Zeker als je vaak op het circuit te vinden bent, zijn goedkope reservemotoren een pré. Zodoende werd het Audi-blok midscheeps in de Boxster geplaatst, goed voor 316 pk op inferieure Amerikaanse 91-peut.
Straatlegaal is de auto niet, dit is echt een trackdayspeeltje, dat in de States ook nog in diverse klassen mag uitkomen. Het interieur is dan ook volledig gestript, maar wel voorzien van fijne goodies als een digitale teller-unit, Momo-stuurtje, een hoger geplaatste pook en een mooi kuipzitje met kevlar-schaal. Ook de andere detailfoto’s onthullen dat deze auto met liefde voor detail en behoorlijk compromisloos is omgebouwd tot racer. Je bent vrij om een bod te doen, maar voor 50.000 dollar weet je zeker dat je de nieuwe eigenaar bent van deze groene gifkikker. (via BaT)
fmgarcia zegt
Ziet er toch niet uit haha.
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Valt wel mee toch? En het hoeft er ook niet uit te zien, dit is gewoon een gaaf project geweest. Lijkt me geweldig om hier een rondje circuit mee te doen.
suzikubelona zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat ik na een rondje Nordschleife in deze ongeveer dezelfde kleur heb als de Boxster! Wat een bommetje is dit!
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Nee valt niet mee. Een andere kleur evt wat stickers en een kleinere spoiler doen wonderen. Wielen ook vervangen voor een beetje europese stijl (dus geen chrome rand) je hebt een prachtbak. Zal gaan als de brandweer dus graag in het blauw met donkere sportvelg en een spoiler van 10 cm minder.
atrak zegt
@fmgarcia: Inderdaad verhoudingen zijn helemaal zoek en dan nog die taartschep, bah bah.
peug206 zegt
@atrak: vast een reden.
g40freak zegt
@fmgarcia: niks wat een paar spuitbussen mat zwart niet kan oplossen.
snorrie zegt
Ziet er vet uit.
pomoek zegt
Dacht eerst bwegh, maar als ik het verhaal er achter lees denk ik: slim gedaan, goedkoop een mooi track speeltje, interieur ziet er ook nog netjes uit moet ik zeggen.
suzikubelona zegt
Ik mag toch aannemen dat de versnellingsbak van de R8 andere overbrengingen heeft dan die van een Boxster?
Dutchdriftking zegt
@suzikubelona: dit is de oude 4.2 uit de eerste generatie A8.
suzikubelona zegt
@dutchdriftking: My bad! Ik had ’t niet goed gelezen idd.
mrrallycross zegt
Zonde
Dutchdriftking zegt
De 4.2 klinkt in iedergeval fantastisch.
Gulli zegt
Niet straatlegaal maar wel trackday. Was het niet het idee van een trackday-auto dat je ermee van en naar het circuit kon rijden?
Wat maakt hem eigenlijk straatillegaal? Ontbrekende verlichting/kentekenplaten oid?
room850 zegt
Dat knopje met “oil add’ deed mij wel even gniffelen
neidjel zegt
Amerikaanse 91 octane is toch 91AKI wat het zelfde is als de 95RON die we hier kennen, en dus helemaal niet zo inferieur?