Interessant voor ondernemers die op zoek zijn naar een voordeeltje.
Een auto rijden op naam van de zaak heeft zo zijn voordelen. Je kunt de onderhoudsbonnetjes lekker afschrijven op het bedrijf en je betaalt zelf geen wegenbelasting. Wat je wel moet doen (mits je minimaal 500 kilometer privé rijdt per jaar en dat doe je waarschijnlijk), is bijtelling betalen. Bij nieuwe benzine- en dieselauto’s betaal je 22 procent over de nieuwprijs. Voor nieuwe elektrische auto’s betaal je in 2025 niet 16 (zoals in 2024) maar 17 procent bijtelling over de eerste € 30.000. Over het restant betaal je 22 procent.
Rij je een auto van 15 tot 25 jaar oud, dan valt je auto binnen de youngtimerregeling. In dat geval betaal je 35 procent bijtelling over de huidige waarde van de auto. Dat maakt het behoorlijk aantrekkelijk om aan het einde van ieder jaar te kijken naar auto’s die youngtimers worden.
Bekijk ook: Deze verstandige auto’s werden in 2024 youngtimers
Om je wat ontzorgen (en zodat wij een leuk klusje hebben), zochten we naar bruikbare auto’s die in 2025 youngtimer worden. Dat wil zeggen: auto’s wiens eerste productiemodel in 2010 verscheen. We hebben een lijst van negen auto’s die jij mag aanvullen met ander leuk spul voor de zakelijke rijders.
We delen de minimale nieuwprijs van de auto’s, de prijs van de goedkoopste versie die nu te koop staat en het verschil in bijtelling nadat de auto als youngtimer wordt gerekend. Laat gerust hieronder weten of je nog aanvullingen hebt en welke auto jij in 2025 zou willen rijden als youngtimer.
BMW 5-serie (F10)
We trappen af met de zesde generatie van BMW’s luxesedan. De F10 volgde de E60 op en deed dat met een behoorlijk aangepast uiterlijk. Toch durven we dit ontwerp tijdloos te noemen. Motorisch zijn er een boel benzine- en dieselsmaakjes en er zijn natuurlijk Touring-uitvoeringen. De prijzen voor een tweedehandsje variëren van nog geen €5.000 voor een afgetrapte 520i of 520d met 184 pk tot richting de € 30.000 voor minder gebruikte 550i’s met ruim 400 pk.
Nieuwprijs: minimaal € 46.990
Huidige waarde: minimaal € 3.749
Bijtellingsvoordeel vanaf 2005: € 9.025,65
Alfa Romeo Giulietta QV
Fun fact: de Alfa Junior is niet de eerste auto die eigenlijk Milano zou heten. Aanvankelijk was het plan om de Giulietta uit 2010 Milano te noemen. De folders waren al gedrukt, maar op het laatst maakte Alfa Romeo er toch Giulietta van. De schattige hatchback kwam er meteen ook als pittigere QV met 235 pk. Die wil je.
Nieuwprijs Giulietta QV: minimaal € 32.950
Huidige waarde Giulietta QV: minimaal € 9.695
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 3.855,75
Jaguar XJ (X351)
Ondanks dat de presentatie van de voorlopig laatste XJ in 2009 plaatsvond, rolde het eerste exemplaar in januari 2010 uit de fabriek. Die eerste auto werd trouwens cadeau gedaan aan iemand die een goed doel steunde. Tien jaar lang werd de XJ geproduceerd. Nu heb je van de eerste generatie een 3.0 V6-dieselmotor voor nog geen € 10.000. Maar ach, omdat ie van de zaak is, wil je de V8 Supercharged Supersport toch?
Nieuwprijs XJ 5.0 V8 SC Supersport: minimaal € 183.130
Huidige waarde XJ 5.0 V8 SC Supersport: minimaal € 29.500
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 29.523,60
Volkswagen Passat (B7)
Was de Passat B7 een nieuwe generatie of een flinke facelift? Dat mag je zelf bepalen. Feit is dat VW de Passat B7 met nieuwe smoel vanaf 2010 ging verkopen en dat maakt hem in 2025 een youngtimer. De R36 van de B7-generatiekwam helaas pas in 2011. Voor een youngtimer Passat B7 is het maximum vermogen in 2025 dus nog 210 pk uit de 2.0 TSI-viercilinder.
Nieuwprijs Passat (B7) 2.0 TSI: minimaal € 42.150
Huidige waarde Passat (B7) 2.0 TSI: minimaal € 10.750
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 5.510,50
Mercedes CLS (C218) 350 CDI
De motoren CLS van de C218-generatie laat goed zien hoe Mercedes in de wedstrijd zat in 2010. Je hebt twee benzinekeuzes: de 350 met 306 pk en 500 met 388 pk. Daarnaast heb je twee dieselmotoren: de zuinige 250 en de 350 zespitter. Laten we voor de gelegenheid eens die laatste motor kiezen. Hoeveel bijtellingsvoordel pak je dan?
Nieuwprijs CLS 350 CDI: minimaal € 77.700
Huidige waarde Passat (B7) 2.0 TSI: minimaal € 13.950
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 12.057,50
Saab 9-5 2.8 V6T Aero XWD
@nicholasr, opgelet! In 2010 komt toenmalig Saab-bezitter General Motors met het idee om de 9-5 nieuw leven in te blazen. Om de kosten te drukken, neemt GM de Opel Insignia, plakt er Saab-styling en bijbehorende badges op en de nieuwe 9-5 is af. Als baas rijd je natuurlijk de 2.8 turbo-V6 met origineel 300 pk. Deze koop je nu online voor € 21.950 of € 24.499 als je een wat minder gebruikte versie wilt. Voor de wat mildere motoren betaal je minimaal € 8.900.
Nieuwprijs 9-5 2.8 V6T Aero XWD: minimaal € 73.500
Huidige waarde Passat (B7) 2.0 TSI: minimaal € 21.950
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 12.177,50
BMW X3 (F25)
De eerste X3 van BMW uit 2003 kon zuiniger en groter. Dat bewees de tweede generatie, de X3 F25 die je hierboven ziet. Qua benzinemotoren kam de X3 naar Nederland met twee 2.0 viercilinder benzinemotoren en een zescilinder benzine. Van die zescilinder vinden we er eentje online. Deze gebruiken we voor het rekenvoorbeeld hieronder.
Nieuwprijs X3 xDrive35i: € 82.592
Huidige waarde X3 xDrive35i : € 14.950
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 13.477,74
Volvo V60 T6 AWD
De meeste oude V60’s die je online zult vinden, komen uit 2011. In dat jaar liepen de verkopen van de sedan pas echt storm in Nederland. Toch zijn er nog wel wat exemplaren uit zijn geboortejaar te vinden. Voor een versie met een D3-motor betaal je 5,5k, maar die laat maar staan. Je wilt de 3.0 liter T6-krachtbron met 306 pk en vierwielaandrijving.
Nieuwprijs V60 T6 AWD: € 63.010
Huidige waarde V60 T6 AWD : € 12.850
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 9.364,70
Volvo S60 T5
In hetzelfde jaar als de verschijning van de V60, presenteerde Volvo ook een nieuwe S60. Daardoor krijgen beide het stempel youngtimer in 2025. De destijds vernieuwde S60 zag er elegant uit en is nog steeds geen lelijkerd. Je kon hem krijgen met Volvo’s bekende vijfcilinder. Samen met de Jaguar van daarnet is deze S60 de enige auto in dit lijstje waarbij het bijtellingsvoordeel groter is dan de huidige waarde.
Nieuwprijs S60 T5: € 43.225
Huidige waarde S60 T5 : € 6.000
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 7.409,50
a_buis zegt
Wat worden die Volvo’s slecht oud zeg
mjpamsterdam zegt
Nee, niet slecht oud worden. Ontwerp was in beginsel slecht. Die kont en dan die rare gescheiden lampjes aan de voorkant. Op zich raar want de 1e generatie was strak (zeker de facelift versie). Dus als je zo’n ding wil (heb zelf een goed geconserveerd facelift exemplaar als zpp-er) ga dan niet voor de generatie 2. En je klanten (moet je toch toch geld van hebben), als ze auto zien, vinden je “ tres-chic “ dus doen. Oh ja, is een Volvo dus wanneer redelijk onderhouden past maar een enkel woord : ONVERWOESTBAAR !
baf07 zegt
Bijtellingsvoordeel leest wat lastig. Wellicht beter te zeggen, je gaat 35% bijtellen over €…..😇
moveyourmind zegt
Wat is de XJ351 toch een fantastisch mooie auto met zijn coupé achtige daklijn, dikke kont en binnenin het dashboard dat je aan boord van een luxe jacht doet wanen.
rulefollower zegt
En een btw-correctie over een nieuwwaarde van 183k. Maar daar hebben we het maar even niet over.
moveyourmind zegt
Ik weet niet wat die BTW correctie betekent als je hem zakelijk aan zou schaffen. Heb zelf mijn zinnen op de XJ 351 gezet om volgend jaar voor mezelf aan te schaffen als kado voor het stoppen met roken. Maar dan wel een diesel.
Maar na een proefrit in een iPace staat die ook onverwacht hoog op het verlanglijstje. Maar ik zie volgend jaar wel wat het wordt als ik genoeg gespaard heb.
Een forse besparing op belasting betalen heb ik in elk geval al in the pocket met bijna een jaar niet roken.
amphiby zegt
Nice man, gefeliciteerd! Ik heb nooit gerookt, maar als ik zo eens om me heen kijk hoeveel moeite het mensen kan kosten heb ik veel respect voor je 💪
Johanneke zegt
Maat van mij is electricien. Rijdt een 20ish jaar oude ford focus mk1 als youngtimer, naast zijn bus die hij enkel zakelijk gebruikt. Kosten zijn echt lachwekkend. Ja je rijdt in een oud ding, maar echt spotgoedkoop. En met die bus rijdt ie overigens ook niet alleen zakelijk. Want hoe is dat te controleren. Stel hij gaat een vriend helpen verhuizen, dan kan ie er altijd een lulkoekverhaal van maken dat ie aan het werk was, als ie al gecontroleerd wordt. Wat nooit gebeurt.
AC zegt
Nog niet bekend hoe lang dit blijft toch?
Naar goed Nederlands gebruik dus mogelijk per direct af te schaffen, of het blijft nog 5 jaar sluimeren en bestaan. Mij hoor je niet klagen als liefhebber en youngtimerrijder, maar ergens gek dat dit nog bestaat in ‘groen georiënteerde’ tijden en het Nederlandse politieke gebruik om dit als melkkoe onder de noemer klimaat te willen gebruiken.
Boeman zegt
Er staat auto’s tussen de 15 en 25 jaar oud, maar alle auto’s ouder dan 15 jaar die zakelijk worden gereden vallen onder de 35% bijtelling regeling.