Interessant voor ondernemers die op zoek zijn naar een voordeeltje.
Een auto rijden op naam van de zaak heeft zo zijn voordelen. Je kunt de onderhoudsbonnetjes lekker afschrijven op het bedrijf en je betaalt zelf geen wegenbelasting. Wat je wel moet doen (mits je minimaal 500 kilometer privé rijdt per jaar en dat doe je waarschijnlijk), is bijtelling betalen. Bij nieuwe benzine- en dieselauto’s betaal je 22 procent over de nieuwprijs. Voor nieuwe elektrische auto’s betaal je in 2025 niet 16 (zoals in 2024) maar 17 procent bijtelling over de eerste € 30.000. Over het restant betaal je 22 procent.
Rij je een auto van 15 tot 25 jaar oud, dan valt je auto binnen de youngtimerregeling. In dat geval betaal je 35 procent bijtelling over de huidige waarde van de auto. Dat maakt het behoorlijk aantrekkelijk om aan het einde van ieder jaar te kijken naar auto’s die youngtimers worden.
Bekijk ook: Deze verstandige auto’s werden in 2024 youngtimers
Om je wat ontzorgen (en zodat wij een leuk klusje hebben), zochten we naar bruikbare auto’s die in 2025 youngtimer worden. Dat wil zeggen: auto’s wiens eerste productiemodel in 2010 verscheen. We hebben een lijst van negen auto’s die jij mag aanvullen met ander leuk spul voor de zakelijke rijders.
We delen de minimale nieuwprijs van de auto’s, de prijs van de goedkoopste versie die nu te koop staat en het verschil in bijtelling nadat de auto als youngtimer wordt gerekend. Laat gerust hieronder weten of je nog aanvullingen hebt en welke auto jij in 2025 zou willen rijden als youngtimer.
BMW 5-serie (F10)
We trappen af met de zesde generatie van BMW’s luxesedan. De F10 volgde de E60 op en deed dat met een behoorlijk aangepast uiterlijk. Toch durven we dit ontwerp tijdloos te noemen. Motorisch zijn er een boel benzine- en dieselsmaakjes en er zijn natuurlijk Touring-uitvoeringen. De prijzen voor een tweedehandsje variëren van nog geen €5.000 voor een afgetrapte 520i of 520d met 184 pk tot richting de € 30.000 voor minder gebruikte 550i’s met ruim 400 pk.
Nieuwprijs: minimaal € 46.990
Huidige waarde: minimaal € 3.749
Bijtellingsvoordeel vanaf 2005: € 9.025,65
Alfa Romeo Giulietta QV
Fun fact: de Alfa Junior is niet de eerste auto die eigenlijk Milano zou heten. Aanvankelijk was het plan om de Giulietta uit 2010 Milano te noemen. De folders waren al gedrukt, maar op het laatst maakte Alfa Romeo er toch Giulietta van. De schattige hatchback kwam er meteen ook als pittigere QV met 235 pk. Die wil je.
Nieuwprijs Giulietta QV: minimaal € 32.950
Huidige waarde Giulietta QV: minimaal € 9.695
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 3.855,75
Jaguar XJ (X351)
Ondanks dat de presentatie van de voorlopig laatste XJ in 2009 plaatsvond, rolde het eerste exemplaar in januari 2010 uit de fabriek. Die eerste auto werd trouwens cadeau gedaan aan iemand die een goed doel steunde. Tien jaar lang werd de XJ geproduceerd. Nu heb je van de eerste generatie een 3.0 V6-dieselmotor voor nog geen € 10.000. Maar ach, omdat ie van de zaak is, wil je de V8 Supercharged Supersport toch?
Nieuwprijs XJ 5.0 V8 SC Supersport: minimaal € 183.130
Huidige waarde XJ 5.0 V8 SC Supersport: minimaal € 29.500
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 29.523,60
Volkswagen Passat (B7)
Was de Passat B7 een nieuwe generatie of een flinke facelift? Dat mag je zelf bepalen. Feit is dat VW de Passat B7 met nieuwe smoel vanaf 2010 ging verkopen en dat maakt hem in 2025 een youngtimer. De R36 van de B7-generatiekwam helaas pas in 2011. Voor een youngtimer Passat B7 is het maximum vermogen in 2025 dus nog 210 pk uit de 2.0 TSI-viercilinder.
Nieuwprijs Passat (B7) 2.0 TSI: minimaal € 42.150
Huidige waarde Passat (B7) 2.0 TSI: minimaal € 10.750
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 5.510,50
Mercedes CLS (C218) 350 CDI
De motoren CLS van de C218-generatie laat goed zien hoe Mercedes in de wedstrijd zat in 2010. Je hebt twee benzinekeuzes: de 350 met 306 pk en 500 met 388 pk. Daarnaast heb je twee dieselmotoren: de zuinige 250 en de 350 zespitter. Laten we voor de gelegenheid eens die laatste motor kiezen. Hoeveel bijtellingsvoordel pak je dan?
Nieuwprijs CLS 350 CDI: minimaal € 77.700
Huidige waarde Passat (B7) 2.0 TSI: minimaal € 13.950
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 12.057,50
Saab 9-5 2.8 V6T Aero XWD
@nicholasr, opgelet! In 2010 komt toenmalig Saab-bezitter General Motors met het idee om de 9-5 nieuw leven in te blazen. Om de kosten te drukken, neemt GM de Opel Insignia, plakt er Saab-styling en bijbehorende badges op en de nieuwe 9-5 is af. Als baas rijd je natuurlijk de 2.8 turbo-V6 met origineel 300 pk. Deze koop je nu online voor € 21.950 of € 24.499 als je een wat minder gebruikte versie wilt. Voor de wat mildere motoren betaal je minimaal € 8.900.
Nieuwprijs 9-5 2.8 V6T Aero XWD: minimaal € 73.500
Huidige waarde Passat (B7) 2.0 TSI: minimaal € 21.950
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 12.177,50
BMW X3 (F25)
De eerste X3 van BMW uit 2003 kon zuiniger en groter. Dat bewees de tweede generatie, de X3 F25 die je hierboven ziet. Qua benzinemotoren kam de X3 naar Nederland met twee 2.0 viercilinder benzinemotoren en een zescilinder benzine. Van die zescilinder vinden we er eentje online. Deze gebruiken we voor het rekenvoorbeeld hieronder.
Nieuwprijs X3 xDrive35i: € 82.592
Huidige waarde X3 xDrive35i : € 14.950
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 13.477,74
Volvo V60 T6 AWD
De meeste oude V60’s die je online zult vinden, komen uit 2011. In dat jaar liepen de verkopen van de sedan pas echt storm in Nederland. Toch zijn er nog wel wat exemplaren uit zijn geboortejaar te vinden. Voor een versie met een D3-motor betaal je 5,5k, maar die laat maar staan. Je wilt de 3.0 liter T6-krachtbron met 306 pk en vierwielaandrijving.
Nieuwprijs V60 T6 AWD: € 63.010
Huidige waarde V60 T6 AWD : € 12.850
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 9.364,70
Volvo S60 T5
In hetzelfde jaar als de verschijning van de V60, presenteerde Volvo ook een nieuwe S60. Daardoor krijgen beide het stempel youngtimer in 2025. De destijds vernieuwde S60 zag er elegant uit en is nog steeds geen lelijkerd. Je kon hem krijgen met Volvo’s bekende vijfcilinder. Samen met de Jaguar van daarnet is deze S60 de enige auto in dit lijstje waarbij het bijtellingsvoordeel groter is dan de huidige waarde.
Nieuwprijs S60 T5: € 43.225
Huidige waarde S60 T5 : € 6.000
Bijtellingsvoordeel vanaf 2025: € 7.409,50
a_buis zegt
Wat worden die Volvo’s slecht oud zeg
mjpamsterdam zegt
Nee, niet slecht oud worden. Ontwerp was in beginsel slecht. Die kont en dan die rare gescheiden lampjes aan de voorkant. Op zich raar want de 1e generatie was strak (zeker de facelift versie). Dus als je zo’n ding wil (heb zelf een goed geconserveerd facelift exemplaar als zpp-er) ga dan niet voor de generatie 2. En je klanten (moet je toch toch geld van hebben), als ze auto zien, vinden je “ tres-chic “ dus doen. Oh ja, is een Volvo dus wanneer redelijk onderhouden past maar een enkel woord : ONVERWOESTBAAR !
kennone zegt
Onverwoestbaar?? De 4 cilinder diesels waren enorme olie zuipers, de 2.0 5cil en 2.4 5cil ( enkel 205pk) diesel liepen de koppakkingen uit. De 1.6 benzine motoren hadden zwakke zuigerveren. Airco pompen doe het nonstop vergeven vanwegen een vervuild systeem. Speedshift automaat heeft de bijnaam speedshit.
Beste optie is dus een 3.0T6 of een 2.4 D5 215PK met trage maar zeer sterke geartronic.
baf07 zegt
Bijtellingsvoordeel leest wat lastig. Wellicht beter te zeggen, je gaat 35% bijtellen over €…..😇
Flutterbear zegt
35% over 30k is nog steeds een fortuin. Zelf rij ik liever een youngtimer van */- 5k.
moveyourmind zegt
Wat is de XJ351 toch een fantastisch mooie auto met zijn coupé achtige daklijn, dikke kont en binnenin het dashboard dat je aan boord van een luxe jacht doet wanen.
rulefollower zegt
En een btw-correctie over een nieuwwaarde van 183k. Maar daar hebben we het maar even niet over.
moveyourmind zegt
Ik weet niet wat die BTW correctie betekent als je hem zakelijk aan zou schaffen. Heb zelf mijn zinnen op de XJ 351 gezet om volgend jaar voor mezelf aan te schaffen als kado voor het stoppen met roken. Maar dan wel een diesel.
Maar na een proefrit in een iPace staat die ook onverwacht hoog op het verlanglijstje. Maar ik zie volgend jaar wel wat het wordt als ik genoeg gespaard heb.
Een forse besparing op belasting betalen heb ik in elk geval al in the pocket met bijna een jaar niet roken.
amphiby zegt
Nice man, gefeliciteerd! Ik heb nooit gerookt, maar als ik zo eens om me heen kijk hoeveel moeite het mensen kan kosten heb ik veel respect voor je 💪
Boeman zegt
Als je de auto zakelijk rijdt dan mag je alle onkosten (benzine, onderhoud, parkeren, mrb, verzekering) opvoeren als kosten, en de btw die daar over betaald is terugvragen, net zoals bij je andere zakelijke uitgaven. Omdat je de auto ook prive gebruikt, zou je het %prive gebruik niet moeten verrekenen in de btw aftrek. Dus 20% privé gebruik -> 80% btw aftrek. Alleen moet je dan een km registratie bijhouden. Als alternatief is er de btw correctie van 2,7% van de nieuwwaarde bij nieuwe auto’s en 1,5% over auto’s van 4 jr en ouder. Dus alleen de btw boven dat bedrag mag je terugvragen. 1,5% van 180k van die Jaguar is 2700 euro, dus dan zou je meer dan 12800 euro uitgaven in een jaar moeten hebben uitgegeven aan de auto alleen voordat je btw voordeel hebt.
JelmerS zegt
Correct met de toevoeging dat het BTW forfait (en ook bijtelling) nooit meer mag zijn dan de opgegeven kosten. Daarnaast zou je BTW forfait zelf ook weer als kosten mogen schrijven voor de IB. Belangrijk ook is dat bijtelling en BTW los van elkaar staan, je kan de auto prive houden en alle BTW terugvragen en 23cent/km schrijven. Denk ook nog eens na over hoe je de BTW moet verrekenen bij verkoop en dat moet corrigeren in de voorgaande jaren. (Tip, leg alle facturen en BTW forfait berekeningen goed vast per auto)
kennone zegt
Hebben er een aantal gereden en de beste optie zijn de 3.0SC of de 5.0SC en zoek specifiek naar een korte koets. De verlengde mist zijn stijfheid en gaat opnden duur knikken. Vaak ook te zien aan de lak van de C stijl. En de diesels zijn alles behalve betrouwbaar. Zelfs na revisie lopen ze vaak weer stuk. Wij hebben een diesel gehad (stuk gelopen), de 3.0SC, en een verlengde 5.0SC. De 3.0SC werd volgensmij in Nederland standaard met AWD geleverd en de 5.0SC was RWD. Ook was er een 5.0 zonder supercharger, heb deze nooit gereden maar ik denk dat de 3.0SC dan de betere optie is qua verbruik.
560pk zegt
Ik heb zelf m’n E61 550 na 15 jaar “op de zaak gezet” om gebruik te maken van de youngtimer regeling. Ondanks de 6-8K onderhouds-/reparatiekosten per jaar, die ik, samen met de all-risk verzekering en de wegenbelasting, kon aftrekken van mijn winst, werd het door die BTW fictie een verhaal waar ik amper beter van werd.. 2 jaar gedaan, mee gestopt. Youngtimerregeling werkt waarschijnlijk best bij een auto van nieuw 40-50 duizend euro, maar voor de echte dure auto’s, alles boven 125k nieuw, moet je 2x nadenken.
Flutterbear zegt
BTW mag je ook naar ratio corrigeren. Als je de auto 30% privé gebruikt kan je 70% van de BTW terugvragen.
Johanneke zegt
Maat van mij is electricien. Rijdt een 20ish jaar oude ford focus mk1 als youngtimer, naast zijn bus die hij enkel zakelijk gebruikt. Kosten zijn echt lachwekkend. Ja je rijdt in een oud ding, maar echt spotgoedkoop. En met die bus rijdt ie overigens ook niet alleen zakelijk. Want hoe is dat te controleren. Stel hij gaat een vriend helpen verhuizen, dan kan ie er altijd een lulkoekverhaal van maken dat ie aan het werk was, als ie al gecontroleerd wordt. Wat nooit gebeurt.
Flutterbear zegt
Hier een S max met 2.5 liter 5 cilinder, volgens de ANWB autokoopservice slechts 1000 euro waard. Kost mij prive nog geen 200 euro per jaar. Als het een automaat was had ik hem denk ik wel gehouden en weer helemaal in orde gemaakt.
AC zegt
Nog niet bekend hoe lang dit blijft toch?
Naar goed Nederlands gebruik dus mogelijk per direct af te schaffen, of het blijft nog 5 jaar sluimeren en bestaan. Mij hoor je niet klagen als liefhebber en youngtimerrijder, maar ergens gek dat dit nog bestaat in ‘groen georiënteerde’ tijden en het Nederlandse politieke gebruik om dit als melkkoe onder de noemer klimaat te willen gebruiken.
mashell zegt
De tijden worden steeds minder groen maar de burgers moeten wel steeds meer betalen, het is dus inderdaad de vraag hoelang deze rare regeling nog blijft bestaan. Want waarom zouden we het voor ondernemers en ZZPers aantrekkelijk willen maken om in een oud barrel te rijden?
rendomjoeser zegt
Even… Je betaald niet x% over de prijs/dagwaarde van de auto, maar over die x% betaal je inkomstenbelasting. Oftewel, x% van de prijs/dagwaarde moet je bij je inkomen optellen.
Scheelt nogal.
Boeman zegt
Er staat auto’s tussen de 15 en 25 jaar oud, maar alle auto’s ouder dan 15 jaar die zakelijk worden gereden vallen onder de 35% bijtelling regeling.
Tim zegt
Eigenlijk is de youngtimer regeling helemaal niet zo interessant meer. Mede doordat de tweedehands auto’s afgelopen jaren sterk in prijs zijn toegenomen. Daarnaast kan je je zakelijk ook €0,23/km opgeven als zakelijke kosten voor je privé auto. En dit is ook best een groot voordeel.
Het is alleen interessant wanneer je heeel veel kilometeres rijdt of een barrel van €5000 gaat rijden.
jeroentje2 zegt
Het is interessant door de idiote parkeerkosten die wel aftrekbaar zijn op een auto van de zaak, en volgens de fiscus moeten passen in de 23 cent. Op jaar basis is parkeren duurder in de Randstad dan alle andere kosten (dagje Zuidas is 90,-).
Flutterbear zegt
Barrel van 5000 euro? De populaire youngtimers zullen een stuk prijziger zijn maar voor dat geld koop je een prima Focus, Mondeo, Passat of Volvo van 15 jaar oud. Vaak bij particulieren niet populair vanwege het hoge gewicht.
ns_tl zegt
Nou, voor 0,23 kan je vrijwel niet rijden. Ik had een oude cuore op lpg (inmiddels verkocht) en daar heb ik die 0,23 net mee gehaald. Het had iets goedkoper kunnen zijn als de motor niet in de soep was gelopen en als ik er veel meer km mee zou hebben gereden. Want de brandstofkosten waren maar 0,06 per km.
Autorijden kost meer dan alleen tanken vergeten mensen vaak.
Goedkoper dan 0,23 kan, maar dan moet je wel geluk hebben. Of heel veel rijden waardoor de kosten van reparatie en de vaste lasten kunnen worden uitgesmeerd over meer kilometers. Of als je mazzel hebt dat je auto door inflatie meer waard wordt.
Maar wie 10.000 per jaar rijdt in een doorsnee auto haalt het zeker niet voor 0,23.
Kortom, youngtimer rijden kan wel zin hebben. Vooral met een goedkope auto ben je spekkoper. Hier een oude Aygo als youngtimer. Het onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf en het rijdt +- 1:19 a 1:20.
Robert zegt
“Om de kosten te drukken, neemt GM de Opel Insignia, plakt er Saab-styling en bijbehorende badges op en de nieuwe 9-5 is af.”
Was het allemaal maar zo eenvoudig geweest. Feit was, dat de Saab engineers werkelijk óveral hun plasje overheen sprenkelden en je nu dus afhankelijk bent van die paar overgebleven Saab-specialisten die in deze wereld nog het hoofd (en het merk) boven water weten te houden.