Per liter. Zonder turbo. Dat kan maar één ding betekenen voor deze boodschappenauto’s met veel vermogen: toeren!!!
De term hyper hatch is al een tijdje een begin. De Audi RS3 en Mercedes-AMG A45 zijn twee bekende voorbeelden. Maar begin jaren ’90 hadden we ook pareltjes als de Ford Escort RS Cosworth, Lancia Delta HF Integrale en Nissan Sunny GTI-R die de titel verdienen.
In de jaren ’90 waren de C-segment hot hatches vrij voorspelbaar. Gewoon eeen gezinswagen met een sportievere uitrusting en iets sterkere motor. Of nog erger, gewoon de dikke motor uit een D-segmenter. Dus in veel gevallen een 2.0 zestienklepper met om en nabij de 150 pk. Dat was in die periode al heel erg veel.
Sommige hatches hadden destijds turbo’s (Audi S3, Lancia Delta HPE HF Turbo) of dikke zescilinders (Golf VR6 en BMW 323ti). Maar er was nog een manier om meer vermogen te extraheren: meer toeren. Er was een periode dat hoogtoerige motoren de toekomst waren.
Boodschappenauto’s met toerenmachines
Zeker met variabele klephoogte en nokkenasprofielen kon één motor twee karakters hebben. Dociel, zuinig en gemoedelijk als je normaal rijdt, maar passeer je de 5.000 toeren, dan breekt de hel los.
Toevallig waren ze in Japan heer en meester in het maken van kleine toerenmachines. En iedereen gaat meteen ‘VTEC!!1!’ roepen en dat is volkomen logisch. Wij gaan dat ook doen, maar laten ook eventjes de pareltjes van de concurrentie de revue passeren. Uiteraard zullen we ook een paar obscure voorbeelden erbij halen. Opdat wij niet vergeten!
Mitsubishi Mirage Cyborg RS (CK4A)
1996 – 1998
Motor: 4G92 MIVEC
Cilinderinhoud: 1.597 cc
Max. vermogen: 170 pk bij 7.500 tpm
Max. koppel: 149 Nm bij 4.500 tpm
Specifiek vermogen: 106,45 pk per liter
De Mitsubishi Colt is tegenwoordig een Clio, maar in de jaren ’90 was het een hatchback die je op elke straathoek zag. In Japan heette dit model de ‘Mirage Cyborg’, waarbij Cyborg niet impliceert dat dit de snelle versie is. Dat is de ‘ZR’ en ‘RS’. Technisch zijn die twee gelijk, maar de ZR is sportief-luxe en de RS is sportief-kaal, met steelies! De motor is de 4G92 met MIVEC. Dat staat voor Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control en ja, ze noemen hun vinding in eerste instantie ‘innovatief’. Mooi.
Honda Civic Type-R (EK9)
1997 – 2000
Motor: B16B
Cilinderinhoud: 1.595 cc
Max. Vermogen: 185 pk bij 8.200 tpm
Max. koppel: 160 Nm bij 7.500 tpm
Specifiek vermogen: 115,99 pk per liter
Uiteraard moet er een Honda in dit overzicht staan. Het is alleen de vraag welke. Een Amerikaanse Si, Japanse Si-R of Europese VTI zouden alledrie prima kunnen. Maar uiteraard is de Type-R het gaafst. Deze zijn helaas in Japan verkocht. De Civic Type-R is lichter en sterker dan de VTi. De motor is een 1.6 liter viercilinder met een maximum vermogen van 185 pk. Dat is 1 pk meer dan de Mini Cooper S uit de Autoblog Garage (en die heeft een turbo!).
Autech Nissan Pulsar VZ-R N1 (HN15)
1998 – 2000
Motor: SR16VE N1
Cilinderinhoud: 1.596 cc
Max. vermogen: 200 pk 7.800 tpm
Max. koppel: 182 Nm bij 7.600 tpm
Specifiek vermogen: 125,32 pk per liter
Veel saaier dan de Nissan Almera wordt het leven niet. Dit zijn hele goede doch hele saaie auto’s. Nuchter beschouwd kon je er niet zoveel op aanmerken, het had alleen geen sjeu. Dat komt omdat wij ‘slechts’ de Almera GTI krijgen, dus met een 2.0 motor uit de Primera, sportstoelen en lichtmetalen velgen.
De Pulsar, zoals de auto in Japan heette, was even saai, maar kon je in véél hetere varianten bestellen. Uiteraard is het vals spelen, want de basis is de al snelle VZ-R. Die had een 1.6 liter viercilinder (de SR16VE) die 175 pk leverde. De N1-versie deed er een schepje bovenop en schopte het tot 200 pk.
Mazdaspeed Lantis Type R A-Spec (CB)
1994 – 1996
Motor: KF-ZE
Cilinderinhoud: 1.995
Max. vermogen: 170 pk
Max. koppel: 190 Nm
Specifiek vermogen: 85,22 pk per liter
We gaan eventjes verder met deze Lantis. De Mazda Lantis is de Japanse Mazda 323F, de vierdeurs coupé voordat Mercedes ‘m had uitgevonden met de CLS. De Mazdaspeed versie is de snellere versie daarvan. Deze obscure parel heeft een minder hoogtoerige motor dan de anderen in dit overzicht. De Mazdaspeed heeft andere troeven achter de hand. Ten eerste is de motor alsnog een atmosferische unit. Een verschil is dat het een V6 is!
Deze kon je ook in Nederland krijgen, maarde KF-ZE V6 in deze Lantis Type-R is wat gekieteld en levert 170 pk bij 7.000 toeren. Je zult alsnog moeten trappen om alle power eruit te krijgen. Maximaal draait ‘ie 8.000 toeren! Het vermogen werd via een handbak én een sper op de voorwielen over gebracht. Dankzij de Yumex-uitlaat klinkt deze waarschijnlijk het beste van de auto’s uit dit overzicht. Verder had de Mazdaspeed versie een enorme spoiler, Enkei-velgen en Eibach-verlagingsveren.
Toyota Corolla RSI (E111)
1997 – 2000
Motor: 4A-GE ‘Blacktop’
Cilinderinhoud: 1.587 cc
Max. vermogen: 165 pk bij 7.800 tpm
Max. koppel: 162 Nm bij 5.600 tpm
Specifiek vermogen: 103,97 pk per liter
Sommige Japanse auto’s zijn zo bijzonder dat ze niet eens in Japan verkocht zijn. De Corolla RSI is een lachwekkend leuke auto. Ten eerste vanwege het slaapverwekkende uiterlijk en dan zijn we nog niet toegekomen aan het interieur. De 1.6 motor onder de motorkap is echter een klein meestwerkje. Het is de ‘Blacktop’-versie van de 4A-GE. Bijzondere items zijn de variabele kleptiming en het aantal kleppen: 5 per cilinder!
Inderdaad, net als sommige Ferrari’s en Audi’s. De Corolla RSI met bblacktop motor is maar kort geleverd in een handjevol modellen voor Aziatische markt en enkele andere landen. De opvolger van deze motor, de ZZ is veel bekende en kennen we van diverse Corolla’s, Celica’s en een hoop Lotussen.
Johanneke zegt
Heerlijk lijstje. Uit Gran Turismo 1 en 2 weet ik dat er ook een oudere Colt is met die motor. Uit 1992, ook 170pk uit een 1.6. Met multilink overigens! 1040 kilo. Wat een genot moet dat zijn om daar mee te mogen hoeken. De rest van dit lijstje ook overigens.
zwepp zegt
Toyota Celica T-Sport. 1.8 Liter L4 met 192PK.
rollingstoned zegt
“De Corolla RSI is een lachwekkend leuke auto. Ten eerste vanwege het slaapverwekkende uiterlijk”
Aan de andere kant maakt hem dat wel de ultime sleeper ;-)
tortuga zegt
Golf vr6 en BMNW 323ti moet BMW zijn vermoed ik.
Heerlijk lijstjesvoer! Veel dat ik nog niet wist.
mjpamsterdam zegt
Ontzettend grappig dat de Japanners dit trucje beheersen. Ik kan Europees gelijke bedenken. Iemand anders wel een ingeving ?
JelmerS zegt
Met name de specialere versies uit de Alfa Romeo Nord motor series, en dat ruim voor deze Japanse modellen.
basman147 zegt
De Nord-motoren hebben nooit 100 pk per liter gehaald zonder turbo.
In Europa kwamen alleen Renault en BMW in de buurt voor motoren in serie-productie. Ferrari en Porsche tel ik niet mee omdat je in die prijsklasse veel meer mogelijkheden hebt mbt materialen ed, en omdat de klant daar toch wel betaald.
janmetdelangeachternaam zegt
De 1.7L zetec Ford motoren (mede)ontwikkeld door Yamaha gaan volgens mij ook tot 7250tpm
Gulli zegt
@janmetdelangeachternaam Klopt, ik had er een in mijn Puma, wat een genot was dat om toeren mee te maken! Geen 100pk per liter maar toch bakken vol fun.
alloallo zegt
Peugeot 106 Rallye mag ook in dit lijstje.
base85v zegt
Renault Clio Rs 169/172/182. Williams 150pk. Peugeot 206 RC 177pk.
Dutchdriftking zegt
Dit moeten toch heerlijke machientjes zijn om over kleine B weggetjes mee te rammen. Ze hebben allemaal wel het zelfde nadeel. 0,0 koppel. Die Golf 3 GTI met 115pk was de GTI batch dan wel niet waardig, hij had als 8 klepper wel lekker koppel bij lage toeren en was ook behoorlijk zuinig. En de GTI 16V maakt het natuurlijk wel goed met 150pk.
Jammer dat al het leuke spul uit de jaren ’90 inmiddels compleet weggeroest is. Want dat kunnen die Japanners ook bijzonder goed.
Motomoto zegt
Wat is die 323F toch een prachtig ontwerp! Jammer dat de meeste versies een bloemetjesmotief op de bekleding hadden…
scoobyej20 zegt
Ik heb de Blacktop 20V destijds in mijn Corolla E11 gehad, geweldige motor was dat met een heerlijk geluid als je 4 losse kelken had.
retsok zegt
Dit zijn de lijstjes waarvoor ik altijd nog autoblog afstruin. En dan ook nog mijn favoriete genre, hoogtoerige japanse pareltjes!