Dit project is compleet off the chain.
Bij BMW en V10 denk je aan de E60 M5 en de E63 M6. De mannen achter deze Z4 hebben het helemaal anders gedaan. Zij propten het gargantueske blok uit de Dodge Viper (8,3-liter V10 , dank u) in de lange snufferd van de Beierse coupé. Dat blok is goed voor een pk of 550. Het koppel is in dit geval nog belangrijker. De V10 levert ongeveer 750 Nm aan koppel, waarvan 90% bij 1.500 tpm beschikbaar is.
Zoals je aan de rolkooi (zie gallery) kunt zien heeft men niet simpelweg het blok uit de Viper in de Z4 Coupé gehangen en klaar is Kees. Overigens weegt het beest droog minder dan 1.400 kg en om de boel ook weer tot stilstand te laten komen, hebben de bouwers van dit monster de remmen van een Audi R8 eronder gezet. Puik spul dus.
Wie niet bang is voor een auto met een bizarre hoeveelheid power kan HIER z’n slag slaan. De vraagprijs ligt op een alleszins redelijke 49.500 euro.
Dank aan @donvincenzo en @vinox voor het tippen!
scottishcarspotter2000 zegt
Denk dat m origineel houden voor de restwaarde beter was geweest…
roppp zegt
@scottishcarspotter2000: dat is toch volledig niet relevant.
mikkeloentje zegt
@scottishcarspotter2000: Geen auto is nog goedkoper, heb je nog meer tips die je wil delen met ons?
gunthervogler zegt
@scottishcarspotter2000: origineel, ze lekker Nederlands, doe maar normaal dan doe je gek genoeg, samen rijden in een vloot grijze auto’s omdat de restwaarde hoger is. Waar heeft iedereen zijn ballen gelaten? Achterin je grijze dacia?
bofkont zegt
@gunthervogler: Een originele Z4 coupe is allerminst een saaie grijze dacia.
Gulli zegt
Blij dat ze hem aan de buitenkant redelijk standaard hebben gehouden. Ik mag aannemen dat ze er trouwens ook een stevigere cardan as in hebben gehangen? Tenzij je van wokkels houdt is dat geen overbodige luxe.
Okkii zegt
@gulli: serieus, ze hebben van de rolkooi een chassis gemaakt en jij maakt je druk om een cardanas.
Gulli zegt
@okkii: doe ik gewoon, zo ben ik!
reactief zegt
Eerst altijd ff door de foto’s scrollen, maar bij het zien van die rolkooi had ik toch ff een Holy Shit momentje!
cliosport2000 zegt
Ik denk dat de verkopers hun hart vasthouden als iemand een proefrit wil maken..
mashell zegt
@cliosport2000: die rolkooi suggereert inderdaad iets van “we weten eigenlijk wel zeker dat dit hopeloos mis zal gaan alleen nog niet wanneer”.
rob5nismo zegt
@mashell: eerder een hulpchassis om de tordering tegen te gaan want ik denk niet dat het originele deze krachten aankan als het gas erop gaat
cossiekiller zegt
Auto is nog niet klaar. Er staat nog een bouwstelling in.
christiaan zegt
Geen half werk, ziet er goed uit
pinut187 zegt
Dit is een serieus project zeg. BMW, Dodge en een beetje Audi, je verwacht het niet..
rolov zegt
Ik had de kooi zwart gedaan. Maar het zijn Duitsers en die houden hiervan. Is die nu streetlegal als hij naar Nederland zou komen? Op nl platen dus?
spykerboy zegt
@rolov: jahoor, waarom niet? En juist cool die kooi zo! Veel beter dan dat onopvallende wat al die nl’ers plaatsen
rolov zegt
@spykerboy: ik ben meer van het onopvallende bij zulke auto’s . Dus vandaar zwarte kooi.
kingjoop zegt
@rolov: volgens mij geldt dat als ie op kenteken staat uit elk willekeurig EU-land, dan moet NL dat ook accepteren. Iets met vrij verkeer van goederen. Daarom importeren lui van die VW Sambabusjes uit Brazilië eerst in de UK en dan op de boot naar t vasteland.
roppp zegt
@kingjoop: dat is dan ook de enige reden waarom het jammer is dat Engeland de EU verlaat.
mijosu zegt
Effe lekker instappen en wegwezen is er niet bij.
derek306 zegt
Gewoon vet dit! Waarschijnlijk een bak met onderstuur, ik weet het gewicht niet van een viper blok, maar het is zeker leuk trackday speelgoed.
Bender zegt
@derek306:
uit de advertentie:
“Gewichtsverteilung: 51% vorne 49% hinten (mit Beifahrer fast genau 50%)”
E34M5Touring zegt
@derek306: 325Kg dressed, dus met alle accesoires en spruitstukken etc. Ongeveer 50kg zwaarder dan de M motor uit de Z4M. De E60 V10 scheelt maar 15kg dressed met de Viper motor. En die swap zie je toch best vaak gebeuren. Ik denk dat met de toevoeging van de rolkooi er best nog wat balans in zit. Het is niet zoveel dat je het niet meer recht kunt trekken.
derek306 zegt
@E34M5Touring: dankje!! Dan is het optisch bedrog geweest, ik heb altijd gedacht dat het een loei zware motor was. Zal vast komen door de gigantische motorkap van een viper..
E34M5Touring zegt
@derek306: Ja valt best mee, het blok van de laatste generatie Viper is zelfs 80kg lichter dan de variant die hier gebruikt is. Daar zitten veel meer aluminium onderdelen op. Je verkijkt je er soms enorm op hoor. Ik vind het altijd wel leuk om dat uit te zoeken. Je hoort het namelijk ook vaak bij LS Swaps. Maar die LS blokken zijn vaak lichter dan de motor die er uit komt.
berlinetta zegt
@e34m5touring: Valt mij ook wel mee. 50 kg zwaarder dan de originele motor die in vergelijking hiermee een naaimachientje is.
Het drooggewicht van 1.400 kg blijft ook nog wel binnen de perken vind ik. Het is geen licht smijtautootje, maar het is nog altijd lichter dan die walvissen die tegenwoordig worden gemaakt.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Volgens mij zit het origineel rond de 1350kg. Dus zo groot zijn de verschillen niet. De extra pk’s lossen dat wel op ;)
moondustfocus zegt
Heb weleens eens WTCC BMW van dichtbij gezien, die had precies zo’n rolkooi vanaf de veerpoten. Dit is gewoon een racewagen met kenteken.
goodolddays zegt
Kijk dat is nog eens een volledige rolkooi
e1000bmw zegt
En dit blok is ook een stuk betrouwbaarder.
E34M5Touring zegt
@e1000bmw523i: Wel jammer dat er maar een 5800rpm redline in zit. Zo’n Z4 moet ook een beetje gillen vind ik ;)
e1000bmw zegt
@e34m5touring: Heb je ook een punt.
kempenaer zegt
Een koopje voor bmw liefhebbers.
sanderz28 zegt
Als je een rolkooi neemt heb je geen vertrouwen in je eigen rijvaardigheid…
dnadave zegt
@sanderz28: want dat is het enige nut van een rolkooi volgens jou?
sanderz28 zegt
@dnadave: haphaphap is zeker lunchtijd haha
cliosport2000 zegt
@sanderz28: Er bestaat ook zoiets als een ‘beunhaas’ in het verkeer of op het circuit. Als je die tegenkomt dan kun je nog zo leuk sturen, maar dat garandeert niets ;)
Dutchdriftking zegt
@sanderz28: nee dan heb je track plannen….
tragepater zegt
@sanderz28: het zaakje recht te houden misschien? En dan als bijzaak je eigen veiligheid….
gunthervogler zegt
@sanderz28: jaaaaaa….. hé!
Dutchdriftking zegt
Kijk, dat schiet tenminste op.
tragepater zegt
Tuning zoals tuning hoort te zijn! Beter dan al die Tupperware troep van tegenwoordig! Schijt aan de restwaarde! Hobby is het belangrijkste
gunthervogler zegt
@tragepater: amen to that!
sjeppie156 zegt
Viperloveeee
berlinetta zegt
Lijkt me eigenlijk best een prima circuitspeeltje. De handling van een BMW en de onverwoestbaarheid van die Viper-V10.
mrmiyagi1982 zegt
Vet! En 600nm bij 1500tpm…. gvd ik wil hm! (Die motor dan)
E34M5Touring zegt
@mrmiyagi1982: http://www.moparproshop.com/viper_engines1
Sla je slag!!
mrmiyagi1982 zegt
@e34m5touring
Oh die kost maar een kleine 30.000dollar…. dan doe ik t nog maar ff zonder dikke v10.
tragepater zegt
@mrmiyagi1982: yup…. Vroegah kreeg je er nog de viper bij maar toen hadden ze wel wat minder peekaas :-p
autoblog12 zegt
Leuk driftspul!
toyotafortuner zegt
Viper V10 <3