Collega @willeme kan nog een puntje zuigen aan deze zwaar getsjoeneerde diesel-Dreier op Marktplaats. De BMW heeft maar liefst 518 pk.
Collega @willeme is momenteel bezig enorme hoeveelheden steroïden te gebruiken. Niet voor zichzelf uiteraard, maar voor zijn dikke BMW E91 325d. Ik heb zelf al wat cijfertjes gezien maar ik zal de beste man het plezier niet afnemen dit zelf met jullie te delen. Ik kan al wel vast verklappen dat de resultaten je zullen verbazen.
Monster!!
Maar ook dat de witte Touring nog niet in de buurt komt van deze blauwe E46 die we vonden op Marktplaats. Tenminste, niet als de claim dat deze 518 pk heeft waar is. De auto wordt geadverteerd als ‘330D Lifestyle Edition 518pk 1000nm Hybrid Turbo 40000euro tuning MONSTER!!’. Minimaal dat ‘Hybrid’ gedeelte van die claim lijkt ons wat twijfelachtig. Als het ergens op slaat dan bedoelen ze waarschijnlijk het type turbo in de auto, dat wordt verder niet toegelicht. Maar hé, misschien zijn we verzuurde sceptici geworden als echte kenners van de okkaziemarkt.
BMW E46
De advertentie is namelijk in ieder geval eerlijk als het aankomt op de looks van de auto. De E46 is in principe natuurlijk de best geslaagde 3-Serie ooit qua looks, maar deze unit is qua optiek niet de mooiste. Dat heeft te maken met de aftermarket spiegels, maar wellicht ook simpelweg met het feit dat deze diesel Dampfhammer al 323.932 kilometer achter de rug heeft. Gaaf detail is wel het enkele ietwat lullig ogende eindpijpje op deze zespitter. Toch sympathieker dan vier stortkokers op een vierpitter.
518 pk en 1.000 Nm op satansap
De 518 pk en 1.000 Nm die deze 330d er naar verluidt uitgooit, is volgens de verkoper te danken aan Van Vught Tuning. Zij hebben de auto opgebouwd en voorzien van een custom uitlaat van Simons, een LSD, andere injectoren, een Gtb2260vk turbo met ander billet wheel (speciaal gemaakt), inlaat EGR delete, andere map sensor, een custom intercooler, een hogedruk railpomp met andere dieselpomp, andere nokkenassen, nieuwe sterkere zuigers, een M3 subframe met de hele ophanging van de M3, een instelbare turbodruk boost controller en een speciale koppeling die alle power moet verwerken. In het interieur vind je kuipstoelen en een shortshifter met hydraulische handrem. Dat zou alles bij elkaar zo’n 40.000 Euro gekost hebben.
Koop dan?
Zoals (bijna) altijd bij tuning, ziet de voormalig eigenaar daar natuurlijk nu maar een fractie van terug bij verkoop. Het is immers ook een beetje de vraag of het hart en de andere organen van deze BMW nog een beetje oké zijn na alle steroïdenkuurtjes. Als jij daar wel vertrouwen in hebt, kan je de auto oppikken voor 9.950 Euro. Koop dan?
E34M5Touring zegt
Het hybrid gedeelte slaat op de turbo set up. https://www.carthrottle.com/post/what-is-a-hybrid-turbo-and-what-are-the-benefits/
jaapiyo zegt
Goed punt.
joostdetaalnazi zegt
Satansapverbrander is één woord.
Robert zegt
Het is er inderdaad wel aan af te zien dat de vorige eigena(a)r(en) er ook serieus mee hebben gereden. al is dik 3 ton op de teller op 16 jaar natuurlijk maar ‘slechts’ 20.000 km/jaar, wat voor een dieseldrinker eigenlijk nog heel beschaafd is. Mooi sleeper.
Vraagje over zo’n ‘inlaat EGR delete’, ik hoor regelmatig dat ze dit ook o.a. bij verschillende VAG modellen zo uitvoeren. Maar hoe fiks je dat tijdens een apk keuring? Daarmee krijg je de uitstoot toch niet meer binnen het toelaatbare?
rw1994 zegt
@RRRobert: Ah jawel hoor, de uitlaatgassen eisen van de APK zijn een schijntje t.o.v. die voor de OEM.
phdg zegt
Een EGR zit op een motor om de Nox (stikstofachtige dingen)waarde naar beneden te brengen, door het zuurstofgehalte in de verbrandingskamer te verminderen. Bij de APK worden momenteel alleen het aantal Pm (roetdeeltjes) gemeten. Dus zou dat geen probleem mogen vormen met de uitlaatgastesten die ze momenteel doen.
fmgarcia zegt
1580 pk en geen koppel! Fijne rijdynamiek.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Niks gezegd??
grasvreter zegt
Kom er het centrum niet meer mee in :(
tvklarenbosch zegt
Je moet wel goed getikt zijn om daar 40k op stuk te slaan. Aan ons de taak hier een hoedtik voor uit te delen
lekbak zegt
@tvklarenbosch: vind je het minder gek om dat aan een nieuwe of bijna nieuwe 3 serie uit te geven met als resultaat bijna het dubbele vermogen van standaard en zeer goed sportonderstel?
Want de meneer die deze auto heeft laten bouwen heeft dat waarschijnlijk al een tijdje geleden gedaan…
bierbuik zegt
Ha die staat bij mij om de hoek, misschien voor de gein is een kijkje nemen
moveyourmind zegt
Volgens de advertentie zijn alle speciale onderdelen gevreesd…
Ze zijn in elk geval wel eerlijk.
cossiekiller zegt
Maar ze hebben hem ook LSD gegeven. is een beetje valsspelen. Als ik dan neem ga ik ook veel harder…
Turbo S zegt
Dan kun je beter je geld uitgeven aan die E46 Alpina B3 die momenteel op the collectables staat.
maotje zegt
@mercedesbenze350cdi: dat is toch geen diesel?
Turbo S zegt
@maotje: klopt maar wel nog enigszins een stijlvolle verschijning.
maotje zegt
@mercedesbenze350cdi: stijlvol zeker. Maar je kan toch geen diesel met een benzine vergelijken.
Turbo S zegt
@maotje: wie zegt dat ik die met elkaar vergelijk? Ik zeg alleen als je in de markt bent voor je geld stuk te slaan op een E46 (ik niet trouwens) zou ik eerder die Alpina kiezen. Zo’n auto als diesel loont toch alleen als je veel rijdt. En bovendien moet je dan ook een grote boog om deze maken. Ik zou niet weten voor wie in Nederland een E46 diesel nu nog interessant zou kunnen zijn. Die hebben allemaal veel gelopen, en mocht je per se een E46 willen, pak dan in godsnaam een benzine.
mark383 zegt
Toen er tapijt uitgekozen moest worden was het geld op vrees ik? Dan heb ik het nog niet eens over die uber schmutzige achterbank gehad…
densk zegt
Het is maar goed dat het spul fatsoenlijk is aangepakt. Althans zo lijkt het. Anders scheurt heel die achteras er onderuit met zoveel power. Heb nog een keer terug gescrold naar het vermogen is wel echt absurd veel tov het origineel. Verder is ie nou niet om door een ringetje te halen. Maar goed dat staat er dan ook bij.
Hou het dan toch liever bij m’n 320CI. Véél minder power maar in ieder geval nog een frisse verschijning.
Ot92 zegt
40k? De motortuning zal eerder zo’n 10k hebben gekost…
cossiekiller zegt
Alle aanpassingen. Dus ook remmen, onderstel, versnellingsbak, kuipstoelen,…
En heel veel werkuren!
40k is veel, maar boven de 25 zit ie zeker.
carspotssnl zegt
M-pakket erop, naafkapjes, oranje knippers en een net interieur erin met houten lijsten en tapijt. Dan was ik een kijkje gaan nemen, maar hij is mij toch iets te Sjonnie.. Enige mooie is de kleur..
ozzytrk zegt
En hij moet al zn power kwijt puffen uit 1 kleine uitlaat ?
Ot92 zegt
@ozzytrk Een uitlaat loopt na het spruitstuk tot aan de achterkant van de auto… Hoe kan jij zien dat er een kleine uitlaat onder zit?
loggy zegt
Voor 40k + aanschafkosten had hij ook een prachtige e46 M3 voor kunnen kopen. Had hij nu iets meer van terug gezien bij de verkoop. Weegt dat beetje besparen op peut niet tegenop
Dieseltor zegt
@loggy: Wellicht een geval van meer waarde hechten aan het proces dan aan het eindresultaat.
loggy zegt
@dieseltor: ja daar ben ik dan toch te zakelijk voor ingesteld. Auto rijden mag geld kosten en flink ook, maar 40k afschrijven op een auto van 10k zou ik toch heel ongelukkig van worden.
stalensnuitje zegt
Dan ben ik toch benieuwd waar @willeme z’n Dreier dan heen brengt. Ik heb iig heel goede ervaring met VVT, mijn E46 is daar destijds ook geweest en die gasten weten wel wat ze doen!
Ot92 zegt
@stalensnuitje VVT is inderdaad een goede keus. Destijds waren ze gespecialiseerd in het tunen van VAG diesel, daarna kwam BMW erbij en nu doen ze ook benzine motoren, geen idee waarom. Er zal wel vraag er naar zijn geweest denk ik.
z4coupe30si zegt
Wat een gebakje…
Jaapie zegt
Nu nog de originele 204pk (330d FL ) specs op kenteken, benieuwd hoelang dat goed nog gaat..
Diesel Rocks zegt
1000nm met achterwielaandrijving en handbak? Nee dank je, nogal zinloos. Met ietsje minder vermogen ben je ook al de baas op de snelweg. Een 435d G-Power tuned bijvoorbeeld, netjes met xDrive en (aangepaste) sport automaat. Minder vermogen (380pk 755nm) maar toch sneller dan deze koppelingsplaatvreter. En: prima te verzekeren want legaal en met ERG/roetfilter er nog op.
torsen zegt
@diesel435d: Zo’n hydraulische handrem die hierop zit. Zou die nuttig zijn op de snelweg?
erikabarth zegt
Die pauper kuip stoelen alleen al, bah bah wat een verkracht gebakje.