BMW gaat het Neue Klasse-platform natuurlijk ook gebruiken voor M modellen en een paar daarvan lekken keihard.
We werden recent positief verrast door de nieuwe BMW Neue Klasse als concept. Het lijkt erop dat BMW een wat fijnere designtaal tegemoet gaat dan de huidige. Wel luidt de Neue Klasse een platform in dat voor elektrische auto’s gebruikt gaat worden. Als we het dus hebben over derivaten van het Neue Klasse-platform, hebben we het dus per definitie over EV’s. Houd dat even in je achterhoofd bij dit artikel.
Neue Klasse platform
We moeten het namelijk even hebben over het hagelnieuwe BMW-platform. Het merk plant namelijk al welke modellen de basis van de Neue Klasse gaan krijgen. Uiteraard zal de nieuwe 3 Serie (of eigenlijk dus i3) een soort productieversie van de Neue Klasse worden.
Modelcodes
BMW werkt al jaren met codes die de verschillende modellen intern onderscheiden. Eerst begonnen deze altijd met de letter E en twee cijfers erachter. Bijna elke auto- dan wel BMW-fanaat weet wat een E30 is, bijvoorbeeld. Later stapte BMW over naar een unieke code voor elke carrosserievariant. De BMW E90 was bijvoorbeeld de 3 Serie sedan, maar de E91 de Touring en de E92 de coupé. Daarna werden het voor de volgende generaties allemaal codes beginnend met F en de huidige schare BMW’s begint veelal met een G.
Nieuwe codes
Die codes gaan dus op de schop. De nieuwe BMW i3, de eerste Neue Klasse, gaat de code NA0 krijgen. De i3 Touring wordt NA1. Ook ging al rond dat de volgende elektrische iX3 de code NA5 en diens derivaat iX4 de code NA7 krijgt. Dat wisten we al, maar is nu relevant om wat nieuwe modellen te herkennen.
ZA0
Een insider op Bimmerpost, naar verluidt een betrouwbare bron, liet namelijk des tijds ook al weten dat de elektrische BMW M3 de interne code ZA0 krijgt. De M-codes wijken dus enkel af op de ‘normale’ codes middels de beginletter Z. Volgens die logica kun je de nieuwe codes ZA1, ZA5 en ZA7 dus ook al raden. Er komen M-versies van de 3 Serie Touring, iX3 en iX4. Er komt dus een BMW M3 Touring. Een heuse directe opvolger van een BMW M Touring, het moet niet gekker worden.
Maar dus ook een M-variant van de volgende generatie BMW iX3 en iX4. Van dit tweetal is al gelekt dat de varianten met verbrandingsmotoren de chassiscode G45 krijgen. De kans is dus aanwezig dat de iX3 en iX4 losgeweekt worden van hun standaardversies en de elektrische varianten substantieel anders worden. Van de iX4 werd al eerder gemeld dat het waarschijnlijk de enige X4 wordt en de standaardversie gedropt wordt.
Genoeg om naar vooruit te kijken bij BMW dus. (via BMWBlog)
mashell zegt
Gaat het hier niet iets hard met de conclusies? Als er in het codesysteem ruimte is voor een ZA5 wil natuurlijk niet zeggen dat BMW dat ook gaat produceren, dat beslissen uiteindelijk de controllers.
Johanneke zegt
Misschien geen populaire mening, gezien de vele positieve reacties ook op die neue klasse, maar ik vind het eigenlijk behoorlijk lelijk ogen. De auto heeft 2 designelementen lijkt het wel, de koplampen en de achterlichten. Welke ik niet mooi vind. Voor de rest is het een leeg canvas lijkt het wel. Alsof ik mijn kinderen een sedan laat tekenen, en dan plak ik die lampen er zelf nog op.
Misschien in het echt mooier, maar de plaatjes doen mij erg weinig.
hotze zegt
Versimpelen is het credo. Dat hebben ze geleerd van Tezla. Scheelt een hoop kosten, meer winst hopen ze, hogere aandelenkoers, kassa.
moveyourmind zegt
Als ik dit model als BMW moet ik er op zijn minst aan wennen, maar als ik er een Alfa Romeo grille bij fantaseer vind ik het ineens een stuk geslaagder ontwerp en doet het me denken aan de fraaie modellen uit de jaren “80 van het mooie Italiaanse merk.
Robert zegt
Denk een triangel op die grille en je hebt een heel aardig idee hoe een retro vormgegeven Giulietta (Tipo 116) eruit zou kunnen zoen.
mashell zegt
Vind ik niet raar. De vormen aan de zijkant van de Neue Klasse doen erg aan de Alfa 156 en 166 denken.
hotze zegt
Maar moet ie niet een typische bmw-look hebben ipv een Alfa-look?