En ze zien er geweldig uit!
In de afgelopen jaren hebben we van een hele hoop merken afscheid moeten nemen. Denk aan Rover, Saab, Scion, Pontiac en Mercury. Gelukkig gaan de ontwikkelingen tegenwoordig snel, waardoor we ook diverse nieuwe automerken kunnen verwelkomen. Het nieuwe merk dat de grootste impact heeft gemaakt is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Tesla. Het telkens succesvoller wordende merk dat nauwelijks met reclame werkt, maar daarvoor devoten, fanboys en apostelen inzet om het Hoge Woord te verkondigden op YouTube.
Mede dankzij Tesla zijn er nieuwe fabrikanten bijgekomen. Denk bijvoorbeeld aan Detroit Electric en Faraday Future. De laatste toevoeging is het nieuwe merk Vinfast. Vinfast is een bedrijf uit Vietnam en wordt geleid door James DeLuca, voorheen Vice-President van General Motors (van 2014 tot 2016). Dat deze 56-jarige Amerikaan is aan boord is gestapt geeft aan hoe serieus het is.
Vinfast komt met wee nieuwe modellen: een sedan en een SUV. De SUV is een grotere crossover van het formaat Mercedes-Benz GLE, Audi Q7 en BMW X5. De tweede auto is een sedan van het formaat Mercedes-Benz E-Klasse, Audi A6 en BMW 5 Serie. Mocht het je opvallen dat beide auto’s er veelbelovend uit zien dan kan dat kloppen.
De Italiaanse grootmeesters van Pininfarina zijn verantwoordelijk voor de ontwerpen. Beide auto’s hebben een kenmerkende V in de grille die staat voor Vinfast, Vietnam en andere VinFast-merken, aldus Vinfast. Tevens doet het denken aan Vauxhall, maar dat is geheel toevallig, waarschijnlijk. Overigens zijn er wel banden met General Motors. Zo is Vinfast de enige distributeur van Chevrolets in Vietnam, een land waar de autoverkopen enorm snel stijgen.
De plannen van Vinfast zijn mede daardoor bloedserieus. Zowel de sedan als de SUV (waar nog geen definitieve namen voor zijn), komen in het derde kwartaal van 2019 op de markt. Precies over een jaar dus. Het streven is om tussen de 100.000 en 200.000 auto’s op jaarbasis te bouwen. In 2025 moeten dat 500.000 exemplaren zijn.
UPDATE: Het bedrijf zou de intellectuele eigendommen van BMW-modellen willenopkopen, tevens zou men contracten hebben afgesloten met diverse toonaangevende partners op het gebied van ontwerp en het leveren van oplossingen voor autoproductie, technologie, apparatuur, auto-componenten en onderdelen en training van technici. Denk daarbij aan partijen zoals Bosch, Siemens, Pininfarina, Torino Design, Zagato, BMW, Magna Steyr, AVL en de Duitse Kamer van Koophandel en Industrie in Vietnam.
prop zegt
Haha .. grappig maar als je het design op je in laat werken (kost ongeveer 3 seconden) dan is direct te benoemen dat dit kansloos is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@prop: Precies, die Pininfarina kan er niks van…
cloverleaf zegt
@prop: Werk perima op de aziatische markteb
BaRa zegt
@prop: er wacht je een grote toekomst in het voorspellen van de voetbaluitslagen.
turbobrick zegt
@prop: onzin verhaal … Dit smoelt 10x beter als een Dacia en daarvan verkoopt men in NL hele hordes.
Apollo Penis dus ….. (Gelul in de ruimte).
Deze insteek had je hier wellicht 15 jaar geleden met Kia ook gelezen.
prop zegt
@turbobrick: een Dacia kost waarschijnlijk 1/10e van dit product gezien de vijver waar ze in willen vissen. Anders had ik ‘m een zeer grote kans van slagen gegeven. NAR en EU is kansloos. In welk geval verbindt tegenwoodig niet voor mooi geld een bekende designer zn naam aan een nieuw product.
Gezien ze in Vietnam willen gaan bouwen is daar lokaal wel kans gezien importheffingen het nagenoeg onmogelijk maakt en volume te verkopen.
BrutaalAapje zegt
@turbobrick: Dacia is nu niet echt een BWM-killer.
turbobrick zegt
@brutaalaapje: klopt maar het BMW killer verhaal was cynisch. Neem aan dat iedereen dit wel door had.
Als ze hier een betrouwbare en schone benzine motor inleggen van bekende Aziaat en er een leuke prijs aan kunnen hangen tezamen met goede veiligheids voorzieningen dan kan dit prima een Aziatische Dacia worden.
BrutaalAapje zegt
@turbobrick: Mmmmhh… ze zullen idd niet echt BWM’s doodschieten. Ik zou niet weten hoe je dat wilt doen… ;-)
Het artikel geeft aan dat ze behoorlijk serieus zijn: “Het bedrijf zou de intellectuele eigendommen van BMW-modellen willenopkopen”. En het is geen 1 april. SUV ziet er niet eens raar uit. Maar om nu in een rijtje van BMW of Mercedes te plaatsen gaat me te ver…
deeberton zegt
@prop: en hoeveel seconde duurt het voordat je dit ook allemaal kunt beargumenteren?
torsen zegt
De achterkant van beide wagens laat bij mij het woord ‘Renault’ bovendrijven.
De voorkant lijkt voornamelijk erg druk.
Jantje_555 zegt
@torsen: klopt de Talisman zie ik er ook in
ericc zegt
De SUV-zijkant doet me denken aan de vorige X3. Let op spiegel, C-stijl, grijze strip langs de rand rond de wielkast. Meer een vorig model X3 met nieuwe neus.
joejojo2012 zegt
@ericc: Idd, en die sedan heeft wel wat weg van de 5-serie (zowel de vorige als de Bangle versie).
560pk zegt
@joejojo2012: omdat er een vinnetje op het dak staat? Ik heb sterkere associaties met (een mix van) de huidige en vorige Audi generatie
e36thuglife zegt
Dat gare hoekje bij de C-stylo van die sedan MOET KAPOT!!!
dirkiii zegt
Jezus wat een druk design zeg.
Al die toeters en bellen tegenwoordig ik vindt het maar niks. Kan er dan niemand meer een mooi clean design zonder al die frutsels tekenen.
dondeboer zegt
@dirkiii: Daarom ga ik de Giulia steeds meer waarderen, vooral als regulier model. Heel weinig frutsels.
bertorelli zegt
@dirkiii: Eigenlijk zouden ze de Mercedes W114 weer in productie moeten nemen, maar dan als EV.
Veel strakker kun je het niet krijgen en de weg zou er een stuk mooier op worden.
lekbak zegt
@bertorelli: Dan wel een vroege, met die draai raampjes voor extra frisse lucht. Ik ben voor!
mashell zegt
Eigenlijk ken ik alleen loempia’s als Vietnamees product. De vormgeving van dat achterportier van die sedan doet gewoon pijn aan de ogen, alsof je op de markt een loempia met scherpe saus gegeten hebt en daarna in je ogen gewerven hebt.
ikleesookoverautos zegt
@mashell: Pho?
utregcity zegt
Ze zijn de koplampen vergeten. ?
marinepower zegt
@utregcity: vroeger had je het spleetogen mogen noemen.
Papageno zegt
Al die roosters en uitlaatdingen doen vermoeden dat er gewoon verbrandingsmotoren in komen. IMHO ben je dan al kansloos als nieuw merk (iig voor Europa).
Esprit_de_Flandre zegt
De link wordt gelegd naar Tesla en FF, maar over de aandrijving geen woord? Zijn ze wel elektrisch dan? Nu zou je niets anders meer verwachten van een nieuw merk, maar toch…
Promotiefilmpjes door Vin
DieselElectric?Teerdz zegt
Ik ben begin dit jaar nog in Vietnam geweest en toen kwam ik langs een enorme bouwplaats bij Hai Phong, blijkbaar dus van Vinfast. Was verder zelf nog weinig te zien, maar het had wel een omheining waarop een heleboel schetsen van toekomstige modellen van het merk te zien waren. Dit is daar slechts een klein percentage van, dus het lijkt me vrij aannemelijk dat daar zeker nog wel een aantal modellen bij zullen komen. Zag er verder ook in ieder geval veelbelovend uit, maar heb er toen helaas geen foto’s van kunnen maken.
ikleesookoverautos zegt
@teerdz: hoezo kon dat toen niet?
Jantje_555 zegt
jullie kunnen nog Hummer aan het lijstje toevoegen
galverink zegt
Komt er ook een Vindiesel versie?
amersfoorter zegt
In het rijtje luchtkastelen Lotus (20 nieuwe modellen in 2jaar!!!!!!!) en borgward. Doeiiiiii
zesinline zegt
BMW killers? Er zijn gevestigde merken, die dit zelfs nog niet lukt?
Mars2 zegt
Tijd voor een update. Deze modellen staan op de BMW platforms F10 (voormalige 5 serie) en F15 (voormalige X5). Er zijn extra veiligheidsvoorzieningen geplaatst, zodat deze modellen aan de nieuwste crashvoorschriften voldoen. Meer te lezen op https://www.bimmertoday.de/2018/09/11/vinfast-vietnamesen-starten-mit-alter-bmw-technik-in-paris/