De kans was zeer aanwezig, maar nee.
Eigenlijk moeten we blij zijn met BMW. Men vindt sinds de ophef rondom de 2 Serie Active/Gran Tourer en de nieuwe 1 Serie dat het hele Freude am Fahren-aspect ver te zoeken is in Beieren de laatste tijd. Voor die mensen is er de Z4. De compacte roadster is nou al aan zijn derde generatie toe. In zijn topversie M40i goed voor 340 pk en verder is het nog steeds een relatief simpele, achterwielaangedreven tweezits cabrio.
Daarover is er iets te melden. De voorgangers van de Z4 konden rekenen op een ‘hardtop’ model. Denk maar aan de Z3, waar naast een roadster met een stoffen dak ook een shooting brake-achtige Coupé van kwam (bijnaam ‘de schoen’, want daar hebben de proporties iets van weg). De softtop Z4 (E85) kwam ook als Coupé, maar niet als schoen. In plaats daarvan werd het een coupé zoals we gewend zijn van de term. Tweedeurs met een steil aflopende daklijn. Het was al nooit echt een lelijke auto, maar mettertijd lijkt hij steeds mooier te worden.
Van de Z4 (E89), de opvolger, kwam geen Coupé. De E89 ruilde namelijk sowieso al zijn softtop in voor een stalen klapdak. An end of an era, zou je zeggen. Er kwam hoop toen BMW de nieuwste Z4 (G29) aankondigde. Niet alleen is het dak weer van stof in plaats van plaatwerk, wat technisch gezien betekent dat er ruimte is voor een ‘hardtop’-versie, er is al een hardtop versie genaamd BMW Toyota Supra. Het zou in theorie niet moeilijk moeten zijn om op basis van de Supra een nieuwe Z4 Coupé te bouwen. Dus BMW, zeg het eens!
Nope, er komt geen BMW Supra. Dat laat BMW-ontwerper Calvin Luk weten tegenover GoAuto. BMW wil met de Z4 de focus leggen op gewichtsbesparing en een zwaar dak helpt daar niet aan mee. De Z4 zonder softtop is tegen het designideaal van de auto in. Jammer, maar goed. Zoals net al gezegd is er altijd nog de Supra, zelfde motor, ander merk.
Overigens heeft Luk van de Z4 een vreemde eend in de bijt gemaakt, maar dat was de bedoeling. Toen hij van BMW de opdracht kreeg om de Z4 te ontwerpen, moest hij met een schone lei beginnen en waren de vereisten een beetje vaag. Luk ging maar gewoon wat doen en het resultaat werd goedgekeurd. Zijn inspiratiebron is grotendeels de BMW Z8 uit 2000, met name in de koplampen die ietwat afwijken van de rest van het BMW-gamma is dat terug te zien.
Geen nieuwe Coupé voor de Z-reeks dus. Ergens wel jammer, maar goed, na het wegsturen van de coupé bij de E89 ook geen gigantische verrassing. Plus, een 2 Serie of M2 is ook een leuke optie.
pier zegt
Goed nieuws voor Toyota, jammer voor ons.
bartteeuwen zegt
“In six-cylinder guise, the BMW weighs 3,443 pounds, just 46 more than Toyota’s coupe.” Bron: http://www.autoblog.com
fastforward zegt
“Plus, een 2 Serie of M2 is ook een leuke optie.” Aankoopadvies: wil je een Z4 met dak, koop een Supra.
alexnaoumov zegt
@fastforward: het is dan ook hoogdtwaarschijnlijk gewoon een afspraak met Toyota dat ze geen coupe gaan maken. Gewichtsbesparing op de cabrio is bullshit
bernoulli zegt
Gewichtsbesparing? Een cabrio is over het algemeen zwaarder dan een coupe.
breakingpoint zegt
@bernoulli: klopt. Maar niet als de basis een cabrio is waar je een coupé moet van maken. Dan maakt men de kost niet om een lichter chassis te maken, dan ploft men gewoon een ijzeren dak en dito achterste stijl erop.
Dutchdriftking zegt
@bernoulli: een coupe op basis van een roadster is juist zwaarder. De verstevigen ga je niet uit de koets halen.
menaz zegt
@dutchdriftking: pakken ze toch de Supra.
haaren zegt
@dutchdriftking: zou me niet verbazen als de coupe lichter wordt, zo’n cabriokap en al die electro / hydro motoren zijn ook niet licht te noemen.
thezonda zegt
Komt er eigenlijk een Z4 M als overtreffende trap van de M40i?
drdre1 zegt
Hij zou er naar mijn idee alleen maar mooier op worden, ik vind ’t laatste model gewoon te plomp uitgevoerd. Neem (qua design) een voorbeeld aan de Abarth Spider of, nog simpeler, de vorige Z4? Deze klopt in ’t midden tussen de wielen niet, body/portieren zijn te “hoog” waardoor hij er niet bepaald wendbaar uitziet. ? Hij rijdt waarschijnlijk beter dan de Abarth… Damn… ?
cupsport zegt
Grand Tourer? Echt?!
Tjongejonge…
madmarky zegt
Als je creatief gaat doen met een Supra en wat Z4 onderdelen moet je toch een heel eind kunnen komen?
jorden zegt
BMW heeft design idealen?!?!
BaRa zegt
Vandaag de Z4 voor het eerst “in the flesh” gezien. Geen tupperwareversie, het was de 2.0i. Het model zal ongetwijfeld fans hebben, maar nu weet ik met zekerheid dat ik niet bij die groep hoor. Verhoudingen zijn verkeerd, teveel vouwen en frutsels. Een gevalletje “druk doen omdat het kan”. Waar Luc zich nu precies door heeft laten inspireren is me niet duidelijk, maar een Z8 zie ik er absoluut niet in. Tenzij hij een gevalletje beauty & the beast voor ogen had.
mpgc zegt
Zal halverwege de levenscyclus wel een Z4 coupe en een Supra cabrio komen :-)
toyotavenray zegt
Koop een supra, haal alle logo’s eraf en plak daar BMW logo’s op. Is zo gedaan. Alleen de stuurairbag moet je een nieuwe bestellen.
racerx zegt
Zo nu en dan mis ik m’n Z4 Coupé nog wel eens, erg bijzondere auto die je niet veel ziet. Rijdt ook nog eens fantastisch!
mashell zegt
Heeft Luk de vraag begrepen alsof er nog een Z4 met hard klapdak komt?
azuli zegt
De Supra lijkt me toch het beste van twee werelden. Misschien wel de beste van deze twee.
dromedaris zegt
Sehr jammer. Vond de coupé versie altijd al de betaalbare droomauto bij uitstek
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik hoop dat er een M versie gaat uitkomen (ookal komt er geen coupe variant). De toenmalige E85 was toch wel echt smullen (blok van M3 E46) .