En BMW hierboven staat met opzet tussen aanhalingstekens. Zó zeldzaam is hij!
Sommige auto’s zijn zó zeldzaam, dat veel mensen er niet eens het bestaan van wisten. Bovenstaande auto is er zo een. Want al lijkt het op het eerste gezicht op een ‘gewone’ BMW E46 M3 cabriolet met wat tjoening, het is iets heel anders.
Sterker, als je het kenteken door de registers van de RDW haalt, zie je dat het niet eens een BMW is. Het gaat hier namelijk om een Hartge H50. Dat bedrijf doet een beetje hetzelfde als Alpina, maar -in dit geval zeker- iets heftiger.
Hartge shopte wel graag bij BMW
Voor de mensen die niet weten wat Hartge was en deed, hier even een heel beknopt geschiedenislesje. Hartge was een tuner die zich het liefst bezighield met producten van BMW. Maar in plaats van een andere spoiler, of wat kekke velgjes, pakte dit bedrijf het wat grondiger aan.
Zo werd er door hen gedaan waar veel mensen van dromen; ze lepelden de motor van een grote -en dikke- BMW in het vooronder van een kleinere. Zo deden ze dat ooit met de 1-serie, maar ook de E93 M3 mocht zich verheugen op 10 in plaats van de standaard 8 cilinders. Precies wat je wilde dus!
En dat hebben ze ook gedaan met deze E46. Daar heeft de helaas ter ziele gegane tuner het blok van een E39 M5 ingelegd. Dus in plaats van een 3.2 liter 6-in-lijn, ligt daar nu een 4.9 liter V8 voorin. En denk nou niet dat Hartge zich er met een Jantje van Leiden vanaf maakte, helemaal niet. Ze pakten de verbouwing zo grondig aan dat de auto’s allemaal een nieuw chassisnummer kregen. Dus deze ook.
Als cabrio is deze auto echt zeldzaam
Hartge heeft niet veel van deze H50’s gebouwd, men denkt dat het er maximaal 20 zijn. Dat is op zich al zeldzaam, maar als cabriolet is hij dat helemaal. De schattingen lopen uiteen, maar er zijn maximaal 2 van deze auto’s gebouwd. De kans bestaat dus dat dit dus de énige is die er bestaat.
En daarmee rij je dus in een unieke auto, die ook nog eens geweldig is. Want het uiterlijk van de E46 M3, gecombineerd met de kracht en het geluid van de E39 M5-motor en zonder dak! Da’s de BMW die BMW nooit zelf heeft gebouwd. Maar wel had moeten bouwen. Oh ja, het blok levert normaal 400 pk, in deze auto zijn het er 450. Altijd lekker, een beetje extra oempf.
Koop deze extreem zeldzame ‘BMW’
Maar het mooiste aan deze ‘BMW’ is dat hij te koop staat. Gewoon in Nederland. Klik maar op de advertentie op Marktplaats en kijk zelf. Dan zie je dat hij gebouwd is in 2002, 214.000 kilometer op de teller heeft en dat alle documentatie erbij wordt geleverd. En vanzelfsprekend is hij in topstaat.
Voor zo’n zeldzaam stuk techniek betaal je helaas ook wel wat. Deze Hartge H50 cabriolet kan van jou zijn als je 84.500 euro’s achterlaat bij de verkopende partij. Tja, da’s inderdaad een hele sloot met geld, maar daarvoor krijg je wel iets unieks. Iets unieks dus mét de motor uit de BMW E39 M5…
Wie wil dat nou niet?
Mini Joe zegt
Ziet er goed uit, vooral de nummerplaat met Franse looks. 😸
petroldrinker zegt
85k voor een aangepaste e46 m3, met meer dan 2 ton op de teller… zelfs ik als groot bmw M fanaat, zal dat er in nog geen 85000 jaar aan uitgeven….
drtim zegt
Een heerlijke curiositeit uit een tijd dat bmw nog mooie auto’s maakte en helden als Hartge dit durften te maken.
atrak zegt
Durften?
rollingstoned zegt
Vielleicht Deutsch, dürften?
drtim zegt
DurfDen, ik slaap te weinig.
maferick74 zegt
Ik vind het een prachtig model, heerlijke sportieve lijn. Toch leuk dat de vorige eigenaar een Engine swap heeft uitgevoerd. Mooi meegenomen. €30.000 is n prima prijs. Er zit toch al meer dan 2 ton op. Hmm ik heb geen €30.000 euro laat staan €85.000 maar misschien over 15 jaren wanneer mijn cryptomuntjes super hoog staan. Voor nu laat ik hem staan. (Ja lekker kort)
Richmond zegt
De motorruil heeft hartge gedaan, niet degene die hem gekocht heeft
martingtv zegt
Bij extreem zeldzame bmw, dacht ik er werkende richtingaanwijzers op zatten.
isleofman zegt
Wat een prijs. Daar kun je een mooie originele e46 m3 voor kopen en een e39 m5 ;-)
Ik vind een v8 ook niet bij de e46 passen. Ik vind een e9x met v8 ook helemaal niks.
Een leuke project auto, maar niet voor dit geld. Kan me herinneren dat er lange tijd een groene z3 stond op marktplaats met een e39 m5 blok er in. Stond voor meer dan 40k. Ook niet te doen.
Maar goed, je kunt het hem niet kwalijk nemen het toch te proberen. Misschien stinkt iemand er in.
scrmeagle zegt
210000km is voor dat blok niets. Uniek exemplaar en alles wat zeldaam is kost geld.
Who_carez zegt
Ik weet nog hoe het Duitse Motorvision zo eentje lieten zien in hun programma en de moderator hier even lekker met door trok tot 280 op de snelweg. Dat heeft een blijvende indruk gemaakt op mij. Te bedenken dat dit ver voor AutotopNL en soortgelijke youtube kanalen was :-) Dus ik ben misschien verblind door de nostalgie maar moest ik het geld hebben zou ik hier niet over twijfelen. Lekker dakje open, v8 gebrommel en genoeg power om belachelijk hard te gaan :-) En dat met meer belevenis dan de meeste moderne auto’s… Wat kan je nog meer willen?
papa zegt
Ik vind de centrale uitlaat verschrikkelijk