Als je een Ozzie bent die kickt op iets unieks hebben, hoef je niet verder te kijken dan deze BMW. Het is de exclusiefste auto van Australië.
Autoliefhebbers zijn er in allerlei soorten en maten. Dat maakt het gilde waar wij alleen deel van uitmaken ook zo leuk. Sommigen vinden een Rimac helemaal het einde, terwijl anderen vochtige oogjes krijgen van een Citroën Déesse. Sommigen willen gewoon een Porsche 911 GT3, anderen willen iets dat niemand anders ambieert. Mocht jij nou die lezer zijn die in de laatste categorie valt én in Australië woont, hebben we voor jou de ideale auto geïdentificeerd. Wij denken immers altijd graag mee met jullie allemaal.
Ga je vol voor exclusief, kijk dan niet verder dan de BMW Z4 sDrive20i met handbak. Toegegeven, dat is wel een moeilijke opgave. De meest recente BMW Z4 is immers geen makkelijke auto om naar te kijken. Met zijn gekke naar voren gebogen design op een RWD-platform, is ‘ie namelijk lelijk als de nacht. Maar dat is niet per se de reden waarom de auto zo exclusief is in Australië.
Dat zit ‘m namelijk in de handbak. Ondanks dat de instapper uit de range de enige Z4 is die je met handbak kan krijgen, zijn er in de twee jaar dat de auto op de markt is er twee van verkocht. Daarmee heeft de handgeschakelde Z4 een percentage van 0,54 procent van de totale Australische verkopen van Z4’s voor zijn rekening genomen. Meer gaan het er ook niet meer worden, want vanwege gebrek aan vraag is deze variant inmiddels niet meer leverbaar Down Under. De handgeschakelde Z4 is daarmee exclusiever dan bijvoorbeeld de Honda NSX, waarvan je alweer vergeten was dat ‘ie bestond.
Er is geen duidelijke reden voor de impopulariteit van de handgeschakelde Z4. Het is niet zo dat ‘ie door belasting veel duurder is of iets dergelijks. Sterker nog de handgeschakelde versie was exact even duur als de automaat. Het onderstreept nog maar eens dat de handbak echt dood is. Iedereen wil een automaat. Als exclusiviteitsfreak weet je nu dus wat je te doen staat. Snor de twee exemplaren op, doe de eigenaren een offer they can’t refuse en noem jezelf met recht de enige eigenaar van een handgeschakelde G29 Z4 in Australië. KOOOOOP DAN!!1!
tinnemans zegt
Hoe is de Z4 een cab forward? De doorgetrokken lijn van de A-stijl gaat onder de vooras door, niet er ruimschoots overheen zoals bij bijv. een Chrysler Stratus of 300M.
jaapiyo zegt
Mjah, daar heb je op zich gelijk in. Wat ik bedoel is nu geïllustreerd in de tweede foto. Het is net alsof ze een FWD-koets met een zware neus en korte kont (beetje TTesque) op een RWD-platform hebben geplakt.
tysson zegt
@jaapiyo: De huidige Z4 is de eerste die echt mooi is. Smaken verschillen. Ik vind de 1 serie en 2 serie niet zo. 3 serie erg mooi zowel in sedan als touring. De 4 serie met die dikke neus ben ik erg gaan waarderen. Maar hij moet wel in dikke spec zijn met 20” jetzers. De huidige 5 serie vind ik wat minder gelukt dan de voorganger. 7 serie met die grille vind ik een statige auto, echter niet mijn auto. Alle X modellen vind ik lelijk, behalve de X5.
pyrat zegt
@jaapiyo: ik vind de klassieke RWD roadster met motor in lengte richting look juist nog wel aanwezig: je zit nog steeds bijna op achterwielen en er zit flink wat ruimte tussen voorwiel en a-stijl, daarnaast heb je de lange motorkap en korte kont.
TT heeft juist lange kont, korte neus en geen ruimte tussen voorwiel en a-stijl, totaal anders imo..
Goed_Koopman zegt
Aha.
HzR zegt
Er zijn er toch 2 verkocht? Dan ben je niet de enige.
jaapiyo zegt
Als je ze allebei koopt wel…
sonnybonds zegt
Mooie auto eigenlijk wel.
str8six zegt
Lelijk als de nacht? Ok?
jayhovah zegt
Zo gek is dat niet, als je ooit in Australië ben geweest en die gasten zie schakelen is het niet zo vreemd dat 99% van de bevolking daar een automaat heeft…
Volgens mij zit er daar in de handgeschakelde auto’s na een paar jaar meer gruis dan tandwielen in die bak
nicolasr zegt
Fokking goeie titel Jaap!
arias zegt
😂😂😂
alcantara zegt
Dit al lelijk als de nacht ja? Dan kom je weinig buiten, wat dacht je bv van een Renault Modus? Daarbij vergeleken is deze Z4 een schoonheid. Om nog maar te zwijgen van alle andere boodschappenauto’s die echt 0,0 stance hebben en ontworpen zijn door iemand die auto’s echt haat.
kareljansen zegt
*meest exclusieve
406_v6 zegt
Deze BMW is de meest exclusieve…
kniesoor zegt
Vind dat ‘lelijk’ ook wel meevallen. Zat zojuist achter zo’n ding (zonder typeaanduiding, leek een M40i), zag er helemaal niet onaardig uit. Dus als je een roadster wil en je hebt er het budget voor, kan ik me voorstellen, dat je er één koopt.