En is nog te koop ook.
De bekende 5.0 V10 uit de E60 M5 hoor je al van ver aankomen. Het karakteristieke geluid is zo uniek dat je dit niet kan verwarren met een andere auto. Hooguit met een Wiesmann MF5 V10, dat natuurlijk hetzelfde blok heeft.
Je kijkt echter gek op als deze E46 M3 om de hoek komt zetten. De snerpende zes-in-lijn ging exit en daar kwam de 507 pk sterke tiencilinder voor in de plaats. De iconische V10 zagen we al eerder voorbijkomen in onder andere een 1M, een E30 M3, een E92 M3, een Z3 Coupé, maar ook een Volvo 242 werd eens voorzien van het blok.
Bij deze occasion werd de S85 dus in een E46 M3 geplaatst. Om alle krachten te kunnen verwerken werd de reguliere versnellingsbak vervangen voor een handgeschakelde zesbak afkomstig van een E9X M3. De E46 is afkomstig uit 2004 en heeft 93.000 mijlen op de teller staan. De adverteerder hoopt er 30.000 Britse pond voor te vangen, omgerekend net geen 40 mille in euro’s.
Met dank aan Resul voor de tip!
GerbenN zegt
Jammer dat het stuur aan de verkeerde kant zit haha
G-Ammo zegt
@Breitling1993: Misschien zit ons stuur wel aan de verkeerde kant……..
dampu020 zegt
@G-Ammo: nee.
Audiboy zegt
@dampu020: eigenlijk wel, aangezien bijna alle circuits linksom zijn.
jansuh87 zegt
@audiboy: hoezo is dat zo? Meer gewicht op de buitenste banden?
Senne zegt
@jansuh87: Een beter overzicht…
moatie zegt
@jansuh87: de buitenste banden??? Zitten bij mij alle 4 aan de buitenkant
jansuh87 zegt
@audiboy: oja volgens mij gaan bijna alle circuits juist rechtsom
Audiboy zegt
@jansuh87: je hebt helemaal gelijk, zat denk ik iets verkeerds in de koffie…
ghost zegt
@G-Ammo: ooit was er die McLaren met het stuur in het midden, blijft het beste!
G-Ammo zegt
@ghost: Binnenkort zal Tesla wel met een stuurloze auto komen, aangezien die nu al zelf kunnen rijden, zal het sturen ooit ook wel overbodig worden. Dan is deze discussie ook opgelost :)
87sandyd zegt
Heerlijke motor. Maar de 6il van de m3 vind ik toch ook wel lekker hoor.
2wheeler zegt
Leuk! Maar de 6 in lijn had voor mij ook al voldoende geweest.
dutchcorvette zegt
@2wheeler: tuurlijk niet. V10 is prima
berlinetta zegt
@dutchcorvette: Fijn dat jij voor @2wheeler bepaalt wat het beste voor hem is.
dutchcorvette zegt
@berlinetta: voor persoonlijk advies kan je mij bellen.
2wheeler zegt
@dutchcorvette: zo attent van je!
berlinetta zegt
@dutchcorvette: Misschien moet jij de de Autoblog Aankoopadviezen gaan doen in plaats van @willeme. Een V10 voor iedereen!
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Dat maakt het voor ons reageerders wel weer makkelijk. Sinds dat Willem de adviezen doet is er amper nog ruimte voor toevoegingen. Hij maakt het ons zeer lastig en dat is knap!
991gt3rs zegt
@2wheeler: Ja dit is echt een onderstuur feestje. Niet leuk meer. Gooi dan zo een V10 in een ouwe 7-serie dan heb je een vette driftbak.
dutchiehd zegt
@991gt3rs: tsja, en dat terwijl die complete V10 maar 25kg meer weegt dan de S54.
991gt3rs zegt
@dutchiehd: Graag bron erbij vermelden. De V10 is toch echt bijna 100kg zwaarder en ook niet zo heel vreemd. buiten dat feit om, de motor ligt ook verder naar voren.
dutchiehd zegt
@991gt3rs: kan me niet voorstellen, vooral om het feit dat se S54 van gietijzer is en de V10 volledig van alu. Ik denk dat die informatie van de kale motoren afkomt. En waarom zou die V10 verder naar voren liggen? De V10 is korter dan de i6.
dutchiehd zegt
@991gt3rs: even google geraadpleegt, en lees daar dat de S54B32 een goede 217kg weegt (droog), waarbij de S85B50 240kg weegt (droog). Reken dan nog de extra vloeistoffen e.d en dan komt het er misschien op neer dat de complete combinatie 60kg meer weegt dan origineel.
birdboy zegt
Stiekem jammer van t kenteken. Een 318d embleem was leuker geweest.
victornator95 zegt
@birdboy: en ook de quadpipes verstoppen dan
bmwm3gtr zegt
@victornator95: en een 318d body
2wheeler zegt
@bmwm3gtr: en ook gewoon het diesel torretje er in!!11 oh wait…
kilum zegt
Ik vind het toch een hoop geld. bijna 40K voor auto met een niet originele motor. En de E46 coupe is nou ook niet bepaald een collectors item BMW.
viezefreddyw zegt
@kilum: Nog niet maar zou me niks verbazen als dat wel gaat gebeuren. De originele E46 M3’s met lage kilometerstanden zijn al een tijdje aan het stijgen. Ik vind zijn vraagprijs dan ook zeker wel redelijk. Hij ziet er zo op het oog goed uit en het ziet er naar uit dat alles zorgvuldig is ingebouwd.
kilum zegt
@viezefreddyw: Ja of door een beunhaas. 1 keer voor de grap een dagje het circuit op om mensen te vervelen die denken dat je een normale M3 rijd. Trek je de hele carrosserie aan flarden.
Dus tenzij kan worden aangetoond dat dit door een specialist is gedaan vind ik het een hoop geld.
viezefreddyw zegt
@kilum: De Carrosserie van een E46 M3 kan wel wat hebben, daar zou ik niet al te bang voor zijn. Of de beste man een specialist is durf ik niet te zeggen, maar als je kijkt hoe het beestje er bij staat en hoe zorgvuldig alles dus is ingebouwd ziet het er redelijk goed uit allemaal.
kilum zegt
@viezefreddyw: Klopt het ziet er goed uit. En het lijkt solide. Maar wat op het oog solide is betekend niet dat het solide is. Daarom een specialist het laten doen prima. Dan vind ik het nog een hoop geld maar goed dat kan.
toniominestrone zegt
@viezefreddyw: ach, gescheurde subframes is wel een typisch e46kwaaltje.
wiellem zegt
@kilum: *chassis
kilum zegt
@wiellem: Juist, die bedoelde ik inderdaad.
87sandyd zegt
@kilum: denk niet dat het rechter voorpaneel in 1 keer aan flarden wordt getrokken hoor….
Jochempie zegt
Vet ding! Overigens is de handbak uit de E9x identiek aan de handbak in de E60 M5, dus als iemand z’n SMG in z’n M5 zat is, koop een M3-bak!
undifined1 zegt
@Jochempie: of gewoon een 330d bak……
Jochempie zegt
@undifined1: Is dat hetzelfde onderdeelnummer?
lebeaunl zegt
Wellicht dat ie morgen nog maar de helft kost in Euro’s #brexit ??
lebeaunl zegt
@lebeaunl: nou, zomaar 30% goedkoper vandaag zo te zien. Koopje ??
fmgarcia zegt
Leuk kenteken.
spykerboy zegt
Zonde dat stuur rechts zit, als die LHD was had ik nu naar engeland gereden om hem te kopen… Dit is toch wel een ultieme droom om een E46M3 (mooiste sportauto op basis van normale auto ooit in mijn ogen) en dan ook nog de V10 erin ???
sanderm3 zegt
@spykerboy: je vergeet nog een pluspunt, handbak
spykerboy zegt
@sanderm3: dat vind ik juist een groot minount, heb er liever een SMG of DCT bak in, schakelt immers sneller dan wij met ons handje kunnen roeren….
uselessguy zegt
van 2 cilinders te weinig naar 2 cilinders teveel… toch kan ik het altijd wel waarderen dit soort projecten, nog mooier was het als men dit met een 318 hadden gedaan (of deze M3 een 318 look hadden gegeven).
tvr1974 zegt
Een M3 was al geen sleeper natuurlijk… ben trouwens wel benieuwd wat het doet met de handling van de auto. De Vmax en tussenacceleraties zullen waarschijnlijk toegenomen zijn maar ik denk dat het overall geen betere/snellere auto is dan een normale E46M3.
Dutchdriftking zegt
@tvr1974: je k krijgt idd behoorlijk gewicht op de neus.
drinspe zegt
Krijg je de kentekenplaat er dan ook bij?
Dutchdriftking zegt
Hij is echt gaaf. Maar wel jammer dat er een echte M3 voor geofferd is. Had dan een 330i aangepast.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Een E46 is niet zo bijzonder schaars. Zijn er een hoop van gebouwd. Dus zo erg is het niet, toch?
dutchiehd zegt
@dutchdriftking: nette 330i’s zijn bijne schaarser dan nette M3’s haha..
eefie zegt
Zou je de oude motor er ook bijkrijgen?
flexeenbeetje zegt
Gaaf kenteken!
Jantje_555 zegt
had hem gekocht moest het stuur aan de juiste kant hebben gestaan
mrmiyagi1982 zegt
Like
O plaat zegt
Stuur aan de verkeerde kant en gespoten in het leasing grijs.. Wat een dreamcar…
undifined1 zegt
Is die 6 bak ook gewoon dezelfde als van de 330d? Dat is namelijk de bak die in de us in de e60 m5 werd geleverd
erwh zegt
Letten we op dames en heren tuners? Dit is dus tunen. Die plastic meuk is louter plastische chirurgie: beloftes zonder inhoud.
toyotafortuner zegt
Wat een heerlijke swap zeg!
grandmasterb zegt
Wat een onzin, een echte M5 met V10 van dat bouwjaar is veel goedkoper en die auto is er op aangepast. Die britten zijn helemaal gek geworden, vandaar dat de meerderheid voor brexit stemde.