







Bloedjegeil.
Afgelopen week kwam naar buiten dat BMW waarschijnlijk tóch een M7 op de markt gaat brengen. Aanvankelijk had ik daar gemixte gevoelens bij. Aan de ene kant is het natuurlijk leuk dat er nog een dikkere variant van de Siebener op de markt verschijnt. Aan de andere kant, een sedan van dik 2.000 kilo met een M-badge? Waar slaat dit nog op?
Toen stuurde collega @willeme me echter een linkje door naar deze E38. Een Siebener uit de absolute gloriedagen van BMW, namelijk eind jaren ’90. Toen iedereen die ook maar durfde te denken aan een X4M meteen de laan uitgestuurd werd bij het bedrijf en er kloeke stijlvolle auto’s gebouwd werden zonder kilo’s chroom overal. Velen beschouwen de E46 en E39 nog altijd als de beste 3- en 5-serie die BMW ooit gebouwd heeft. Het hoogtepunt was echter de E38 Siebener. Wat een strakke klasse sloep.
De snelste E38 die je kon krijgen was de 750i met V12, maar de lekkerste was stiekem de 740i Sport, een speciaaltje voor de Noord-Amerikaanse markt. Deze had de briljante wielen en shadowline trim. Precies goed dus. De V8 in het vooronder heeft bovendien maar marginaal minder power dan de V12 en voelt wat potiger aan. Waar de V12 gericht was op ultieme luxe en comfort, was de V8 was meer de sportieve broeder.
Maar, BMW bood destijds uiteraard nog een krachtigere V8 aan en wel in de M5 (aankoopadvies). Iemand vond het kennelijk een strak idee om deze achtpitter in de E38 te lepelen. Zo gezegd zo gedaan, het resultaat zie je op bovenstaande foto’s. Naast de motor is ook de zesbak en het Limited Slip diff van de M5 overgeheveld naar zijn grotere broer, die tevens wat goodies van H&R en Bilstein verspijkerd kreeg.
Als teken van goede smaak werd het uiterlijk echter ongemoeid gelaten. Behalve de kleine exemplaren op de wielen, is er geen M-badge te vinden op de zeven. Extra tof: in het interieur is de klokkenwinkel en het stuur van de M5 terug te vinden, alsmede een modern iDrive systeem dat behoorlijk netjes verwerkt is in het dash en de middenconsole. In alles is dit dus de perfecte auto. En er is zelfs een video!
Doch helaas, er kleeft ook een groot minpunt aan de Siebener. Hij is al verkocht, voor de lieve som van 40.999 Dollar. Gelukkig hebben we de plethora aan foto’s nog.
Nice!
Wat is de E38 toch machtig mooi…
@jochempie: De mooiste in zijn klasse toentertijd.
@skinnybmw: is er naderhand nog een mooiere geweest? Kan het me niet herinneren..
@jochempie: nope still numero uno
@jochempie: De enige die in de buurt komt misschien is een Quattroporte…
@jochempie: ik vind de e38 nog mooier dan de e39. En dan ben ik al gek op de e39!
Jammer dat er geen origineel navigatie in zit maar voor de rest super nice?
@eirmakk: navigatie uit jaren 90..neen bedankt
Weet nog dat ik voor het eerst de E38 in levende lijve zag. Dat was in het centrum van Den Haag. Auto was net geïntroduceerd door BMW. Het was een 740i van een Duits koppel. Ik stond voor een winkel te wachten en deze auto kwam de hoek om rijden. It was love at first sight. Zo gracieus als die auto voorbij gleed over de weg. Zat er nog aan te denken om er één te kopen totdat ik de E39 voor het eerst in levende lijve zag….maar dat is een verhaal voor de volgende keer.
@rick-dos: Mooi verwoord!
Exact dat is de magie die een E38 heeft, die maakte destijds echt indruk met zijn verschijning.
En heeft dat nog steeds in zich. Als een mooie vrouw van middelbare leeftijd met een onweerstaanbare uitstraling.
@Rick-dos: Leuk verwoord. Ik heb dat met een E39, ontstaan toen die ouwe van mij een groene 530i had. Die witte tellers met oranje verlichting, die auto telefoon, dat turbine gejank. Na al die jaren nog steeds verliefd..
Zo doe je dat. Mooi, clean en Powerrrrr.
Zelfde kleur als die van mij. Ik heb alleen geen sport. Persoonlijk mooier met chroomlijsten.
@e38ossie: eens, shadowline als optie heb ik eigenlijk nooit goed begrepen. Ik vroeg me altijd af waarom mensen zouden betalen om hun BMW er als een instapmodel uit te laten zien.
@erwh: ik heb op me e46 Individual Hoogglans Shadow Line Titansilber metallic. Betekent dat ze bij elke jaargetij zomer/lente/herfst/winter/dag/nacht ze mooi glanst (als een spiegel) met sierlijsten in alu zwart cupe.
Misschien dat hoogglans en gewoon shadow line 2 opties zijn?
Een gewone goed geconserveerde E38 in originele staat is al zo onbeschrijfelijk mooi, maar deze… deze is echt om je vingers bij af te likken.
Hier zit echt liefde in, liefde voor het merk BMW, liefde voor de 7-serie en liefde voor detail. Ik heb echt bewondering voor degene die deze 7-serie nog beter heeft gemaakt dan hij al was.
Ziet er erg strak uit
Alleen dat scherm.. had ook nog wel een randje hout omheen gemogen maar voor de rest is alles wel erg netjes gedaan.
Zullen aardig wat uurtjes in gezeten hebben
@allesmetturbo: Je doelt op foto 29, neem ik aan? Ik zit net te kijken… het lijkt wel of het hele zaakje is ‘afgewerkt’ met stukjes matzwarte plakband. Doodzonde.
Zie ik nou een i drive knop onder de pook zitten ?
@wza1979: inderdaad goed gezien, zou dit systeem uit een E9x komen gezien het design van de I-drive
@freudeamfahrenholwerda: een f30/f31 kan ook
@wza1979: verkeerde foto denk, kijk maar bij de andere foto’s. Daar zie ik het niet
@pindakoning: Die met de iDrive knop bij de versnellingspook is een aangepast paneel. Het originele paneel was ook voorhanden, dan zit de knop in het verticale deel onder de Europese armsteun, waar als het aangepaste paneel erin zit er gat zit.
Waanzinnig exemplaar! Deze auto was af-fabriek al een exemplaar om te smullen, te beginnen met de antraciet exterieurkleur en de 18 inch paralell velgen, deze zijn weer gecombineerd met de Weisse blinkleuchten rondom wat deze auto nog steeds een modern uiterlijk geeft. Het interieur is voorziene van de fantastisch zittende kontursitze (welke een combinatie is van een sportstoel met een comfortstoel).
Wat een tijdloze verschijning!
Zeer imponerende E38 740i Sport en zeer indrukwekkend gemodificeerd. Ik rij dagelijks in een E38 750i Individual en ik vind het leuk alle enthousiaste reacties over de E38 te lezen, die ik zelf natuurlijk van harte ondersteun.
@bmwdriver750i: jij hebt tenminste smaak!! Zelf jaren in een e32 750i gereden en mis deze nog steeds. Over een tijdje maar eens op zoek naar een e38 750iL.
@750i: mijn E38 is een FL van 2000 en Nachtblauw met Champagne-kleur leer, en dezelfde Styling 37 velgen als de hierboven afgebeelde 740i Sport. Ik kan je een E38 750i van harte aanbevelen!
Zo kan het dus ook jammer dat dit helaas niet zoveel gebeurd kunnen veel tunners nog wat van leren
Als je deze schoonheid ziet is het moeilijk voor te stellen dat dezelfde fabrikant tegenwoordig auto’s als een X4 of 2 GT maakt…
Ik wordt hier zo hebberig van!
Toen er nog klasse te koop was.
Heel gaaf! Oranje knippers er in en het hout vervangen voor geborsteld aluminium en hij is af!
@dutchdriftking: neen, alu is te koud
Hockeystick aan de zijkant plakken een paar keer zachtjes rondom lang een muur gaan voor de nodige vouwen en hij kan mee met de moderne jongens. Oké serieus een van de laatste mooie strakke bmws.