







Oef, wat maakt dit ding hebberig.
Oplettende lezers zullen wellicht wel eens opgemerkt hebben dat ik een zwak heb voor de BMW E34 5-serie. Velen beschouwen de E39 als de best geslaagde 5-serie ooit. Dat is dan ook ongetwijfeld de betere auto. Doch de twee dubbele ronde koplampen van de E34 die nog niet verholen zitten achter een laagje glas roepen mijn naam. Oké, nieuwe technologie maakt het tegenwoordig mogelijk om allerlei leuke dingen te doen met koplampen en ook dat heeft wel wat. Maar toch, mooier dan die twee simpele ronde pitten aan weerszijde van de neus wordt het eigenlijk niet.
Voor de liefhebber zijn er echter nog meer redenen om voor de E34 te gaan, zeker als je opteert voor de M5. Bij deze generatie van de 5-serie is er namelijk een M5 Touring geleverd. Dat geldt verder alleen voor de latere generatie E60/61. Daarnaast was de E34 M5 het laatste M-product dat met de hand gebouwd werd bij BMW M GmbH. Heb je verder weinig aan, maar het maakt de auto voor het gevoel toch net wat specialer. Tenslotte huist er onder de kap geen V8, maar dé BMW-motor der BMW-motoren: een atmosferische zes-in-lijn.
In het geval van de E34 M5 gaat het om de motor met de interne bouwcode S38. Aanvankelijk had deze 3535 cc (S38B36), maar voor de laatste bouwjaren werd ‘ie nog een tikje dikker, wat de totale inhoud naar 3795 cc bracht (S38B38). Het vermogen was respectievelijk 315 of 340 pk.
Zoals dat wel vaker gebeurt werden er aan het eind van de modelcyclus nog een paar speciaaltjes uitgegooid. Dat zijn niet zelden de fijnste modellen. Één van die speciale edities is deze E34 M5 Touring ‘Elekta’. BMW bouwde de Elekta’s speciaal voor de Italiaanse markt. Het ging om de laatste twintig exemplaren van de E34 M5 Touring die verkocht werden in het laarsland. Tien ervan waren uitgevoerd in Sterling Silver metallic met Marine Blue nappa-leder. De andere tien zagen eruit zoals de auto op deze plaatjes, in British Racing Green met hazelnoot-kleurig nappa-leder.
De Elekta’s werden samengesteld door BMW Individual en standaard voorzien van een aantal fijne goodies zoals shadowline-trim, een elektrisch schuifdak, elektrische stoelverstelling, koplampsproeiers en automatische airconditioning. Op de pookknop is daarnaast af te lezen dat dit Elekta nummer zes is van de twintig.
Dit exemplaar staat momenteel te koop in California op Bringatrailer.com. De auto heeft tot op heden 126.000 kilometer gereden. Niet teveel en niet te weinig dus. Getuige de 123 foto’s in de gallery, is de eigenaar bovendien van het type ‘je wilt ‘m niet kennen maar er wel een auto van kopen’. Het huidige hoogste bod staat op 60.000 Dollar en je kan nog een klein weekje bieden. Haal jij dit juweel terug naar Europa?
Dit is by far de mooiste BMW die ik de laatste maanden hier voorbij heb zien komen.
Ongelofelijk, wat een elegante automobiel.
Dit doet me ook weer denken aan de olijfgroene E39 Touring Individual met dito interieur van een tijdje terug.
Ook zo’n prachtige auto.
@bmwmpower: wauw. gewoon wauw. dit is echt een episch exemplaar
@BmwMPower: helemaal mee eens! Prachtig exemplaar, heerlijke kleurstelling. Het past allemaal precies bij elkaar!
@BmwMPower: helemaal met je eens! Wat een schitterend exemplaar is dit! Geweldige kleurstelling en ziet er als nieuw uit.
Ik hoop dat iemand dit ding naar Nederland gaat halen!
Deze kun je blind kopen, ik zou heel verbaast zijn als hier iets aan mankeert.
Zo perfect dat het eigenlijk niet leuk meer is.
@robert110: ontbreken nog wat opties op dus je kan nog wel wat retrofitten :)
Volgens mij heeft @e34m5touring binnenkort een nieuwe auto op naam in de States.
Perfecte kleursamenstelling! Uit de tijd dat BMW’s nog echt mooi waren, en een NA 6 in lijn hadden. Prachtige ingetogen wagen.
Zo’n E34 vinnik zoooooveel mooier dan een E39, zeker in deze uitvoering, een veel karaktervoller model. Ik weet, dat het in de panelen hier vloeken in de kerk is, maar een E39 is qua exterieur dodelijk saai in vergelijking met een E34.
• voor laagvliegende asbakken wegduiken doet •
@amghans: als E39 liefhebber kan ik je mening qua exterieur wel delen, maar het interieur van het model uit de 90’s is niet door de E34 te evenaren. Zo mooi en kloppend werden en worden ze niet meer gemaakt.
@forza: helemaal mee eens. Deze E34 is van buiten echt een beauty en het interieur is zeker niet verkeerd, maar de interieurs van de E39, E38 en E46 grenzen wat betreft design, ergonomie en kwaliteit aan perfectie.
In tegenstelling tot de huidige BMW interieurs overigens die ik goedkoop vind overkomen. Audi doet dat veel beter, al mist het flair.
@forza:
Juist.
Interieur van de E46/E38/E39 is gewoon perfect.
Rij elke dag in een E39 LCI, en het gaat niet vervelen.
Brouwkwaliteit was top toen…
@amghans: eens. Vind de e39 best wel verouderd en een beetje te afgerond van buiten. De E34 heeft juist bakken met karakter, van binnen en buiten. Bovendien zal een E34 niet meer verouderen (niet meer dan nu), de E39 is daar nog niet.
Grappig om de ontwikkelingen van zo’n wagen te zien. Afgelopen week is er in België nog 1 geveild voor 45k met 3 ton op de teller. Laatst mee mogen rijden met een van de weinige Nederlandse E34 M5’s, heerlijke wagen!
Ouch das wel een heel fraai apparaat. Toen maakte bmw nog mooie interieurs qua vormgeving dan
En toch en toch en toch. Toch vind ik een sedan mooier. Tig keer mooier eerlijk gezegd. Maar hij is wel fraai hoor.
@viezefreddyw: grappig ik vind volledig het tegenovergestelde. De sedan heeft mij nooit echt kunnen bekoren, terwijl de touring voor mij een tijdloze schoonheid is waarvan de lijnen helemaal kloppen.
Man man man, pure porno! Mooiste e34 die ik ooit gezien heb! @e34m5touring , mooier als dit komen ze niet!
Wat een prachtige auto.
Youngtimer-ejaculatie.. en waarom vind ik Amerikaanse kentekenplaten zo goed staan op auto’s?
@krauwbak: omdat ze (in de meeste staten) aan de voorzijde niet verplicht zijn? En omdat ze kleiner zijn?
Veel mooier dan dit ga je ze volgens mij niet vinden. De E34 is wat mij betreft de mooiste generatie 5-serie, en dan is ‘ie ook nog eens zeer smaakvol uitgevoerd én een M5.
prachtige uitvoeringen die elekta’s. stond een tijd geleden (jaar of 2 a 3 denk ik) een hele tijd zo’n ding op mobile.de
spijtig van de ontbrekende cruise control en stoelverwarming voor (of toch op z’n minst achteraan)
Wel weinig foto’s
Geen groot fan van bmw’s maar vind dit wel een hele stijlvolle wagen
Ik mis mijn 3.6 sedan…EDIT: fixed.
@skinnybmw: oh, en er zijn een paar 3.8’s uitgebracht met 408(!) pk.
@skinnybmw: ja dat klopt…alleen BMW doet er heel schimmig over of die nu officieel waren of niet
@jaapiyo: Inderdaad, er schijnt een zilvergrijze in NL te rijden, de ex van één of andere sjeik. Ik ‘ken’ de eigenaar. Hij heeft een artikel in de Autoweek (+filmpje). Ik meende dat er 4 of 5 zijn gebouwd zijn.
Zelf ben ik meer fan van de oudere, smallere nieren en niet de V8 neus, zoals deze Touring. Ik had de mijne nooit weg moeten doen…
@skinnybmw: oh ja, de oude, vierkante spiegels vind ik beter passen (de 3.6) dan de E36 spiegels op de latere versies (zoals deze).
Ik heb niet zoveel met bmw en al helemaal niet met oude 5 series maar dat gereedschapssetje op foto 2 is echt om van te watertanden. Fantastisch!!
Waaauwww. Flabbergasted. Wat een vintage beauty zeg. En dan heb ik de 6 in lijn nog niet eens gehoord. Dank om dit pareltje te delen AB!
Jezus! Had hier ff een NSFW vermelding bijgezet! Ik ben helemaal rupsig geworden van die foto’s!
De sedan is ook erg fraai, maar oogt al snel “fout”. Dit is gewoon pure klasse! Een betere kleurencombi kan ik me niet bedenken voor deze auto.
Heel fraai. Prachtige kleurstelling. En deze ziet er snaarstrak uit. Maar meer gelopen dan mijne toen ik hem kocht (die had pas 98k gelopen) en die zag er ook als nieuw uit toen. En met het gevreesde panoramadak. Hij staat nu open. Met geluk gaat ie nog 1x dicht en dan nooit meer aan zitten. Loopt vaak vast, trekt de hele hemel kapot en als de mechaniek kapot gaat moeten beide platen er uit en dat schijnt echt een ramp te zijn om te doen. Ik vind de prijs hoog maar dat zal wel met de uitv. Te maken hebben. Qua prestaties is ie gelijk aan mijne. Dus dat maakt em niet specialer. En mijn kleurstelling vond ik ook prachtig. Daytona Violett met lichtgrijs two tone leer. Hoef er niet perse nog 1. Dan liever een keer een E61 M5 Touring.
@e34m5touring: Daytona Violett , wat een heerlijke kleur is dat!
@pinut187:
Inderdaad, prachtkleur.
Liever dan dit groen…
Wat niet wegneemt dat deze schitterend is…
@e34m5touring:
Dat panoramadak hebben ze bij BMW nooit helemaal onder controle gekregen, bij mijn E91 Touring ook dikke problemen destijds, enige oplossing: volledige cassette vervangen á €3000,00…
Overigens, die spiegels, dat klopt niet toch? Voor zover ik weet zijn dat E36 M3 spiegels, of is de M5 ook met die spiegels verkocht? Niet toch? Of hoort dat bij deze Elekta uitvoering?
Ik ben in verwarring…
@stationcar: De laatste bouwjaren kregen de M3 spiegels. Mijne had gewone E34 spiegels (bj93). Dit dak bestaat uit twee platen. Die kun je onder/over elkaar schuiven. Zo kun je achter helemaal open doen terwijl de voorkant nog dicht zit en andersom. Je kunt ze ook over elkaar schuiven en in het ‘midden’ zetten zodat je voor en achter een opening hebt. Alleen als ze over elkaar schuiven haken ze nog wel eens in elkaar. En dan trek je dus de hele hemel kapot. Alleen de dakhemelbekleding is al 2.500.- ex montage. Dat is dus nog zonder de platen. Die moet je dan nog in kleur laten spuiten en monteren. Sick duur. Heb mijne in 4j 1x open gehad. Dichtgedaan en nooit meer aangezeten. Eigenlijk zonde. Want het is een flink dak. In de zomer wel lekker geweest.
@e34m5touring:
Aha, verhelderend van die spiegels!
Beetje jammer van die panoramadaken, eigenlijk wel slecht voor een merk als BMW. Helaas.
@stationcar: We hebben het met onze Mk1 Cayenne ook gehad. Die had een soort lamellendak bestaande uit allemaal losse plaatjes glas van ongeveer 10-12cm breed. Werkte voor geen meter. Steeds onder garantie laten maken totdat zelfs Porsche zei, dit is niet meer te fixen, blijf er maar af… Het lijkt wel alsof het dan perse ‘anders’ moet. Niet een 100j werkend systeem met 1 simpel verschuifbaar deel. Neeeee, dat moet dan weer op zo’n aparte manier…. Terwijl ze het bij de huidige Cayenne weer conventioneel hebben gedaan…
@e34m5touring: http://www.autojunk.nl/2012/04/bmw-e34-m5-touring
Dit was mijne. Foto’s gemaakt met een Granny Smith Apple
Dit is toch zo’n beetje de perfecte youngtimer, heerlijk lijnen, mooie uitvoering en niet teveel kilometers.
Maar $ 60k is wel geld, dan zou ik eerder kijken naar een e39 M5 en een e39 Alpina B5 ernaast.
Wat een droom auto, waanzinnig!
JA. Echt top of the bill deze uitvoering!
Wie zijn toch die mensen (inversteerders tellen niet mee) die relatief weinig kilometers rijden met een fantastische auto? Je wilt zo’n auto toch helemaal de moeder rijden.
@rikus: Tsja, met m’n M3 reed ik ook niet zo veel. Was een daily, kwam enkel in t weekend eens buiten of af en toe op een weekavond om een toertje te doen. Als je er minder mee rijdt, wordt elke rit wel speciaal…
@futse: geen daily trouwens…
@rikus: Ik heb ruim 75k met mijne gereden in 4j tijd. Slecht voor de waarde van de auto en je portemonnee maar zo leuk!
Morgen men station toch eens wassen, als een ouwe er zo strak bij kan staan…
Wat een prachtige wagen! De looks en dat puikgave interieur
Wat een bizar mooi ding!
My God wat is die lekker zeg! Deze zou ik verkiezen boven een nieuwe M5 of RS6, all day!
Goeiedag, 123 foto’s… En ik heb ze nog allemaal bekeken ook
Heerlijk, heerlijk, heerlijk!
Wat een onwaarschijnlijk mooi exemplaar. Heb een paar jaar geleden de andere kleur combi in Italië gezien in een vergelijkbare conditie. Dit is – voor mij – de mooiere kleurcombinatie.
Waarom is groen op deze manier nooit teruggekomen? Het is door Akzo wel ooit voorspeld, maar geen werkelijkheid geworden. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar zelfs een gewone Passat in deze kleur combi (of Mazda6, Mondeo, Talisman etc) zou er prima mee uit zien imho.
Wat een prachtige auto! Ik vind de E34 juist een stuk mooier dan de E39. Vooral als Touring en al helemaal als M5 Touring. Wat wil ik deze toch graag hebben!
Staat ook ééntje in België te koop: https://www.vavato.com/nl/#!/auctions/58b0235ad6bc8/lots/13
@mathieus: Dat is geen Elekta…
E34 verreweg de mooiste 5-serie.
Staat een mooie bij Leitner, 530 V8, ook gaaf en nog heel betaalbaar.
Toen ie pas uit de fabriek rolde vond ik hem wel mooi, maar nu: foute bak.
Goeiemiddag, dit is wel een pareltje hoor!
Lekker ding, maar spiegels kunnen niet.
Sodeknetter, gewoon zo goed als nieuw!
Ik vind de e34 ook helemaal geweldig en als touring helemaal. Maar als daily/familie-mobiel toch voor de “luxe” van de e39 gegaan. Uiteraard ook een touring, wat een heerlijke machine!
Jullie volgen thedrive.com op de voet he
Heeft $120500 opgebracht.