Dit gebeurt er als je vaak naar de gym gaat maar daarnaast ook ontzettend veel chocolade en chips eet.
Prima combo trouwens, zwarte chocolade en paprikachips, maar dat terzijde. Laten we het over deze dikke BMW hebben. De basis van dit gele gevaarte wordt gevormd door een mix van een E30 cabrio en een 5-serie. Op het oog lijkt ‘ie het meest op een E30 cabrio, maar de verkoper meldt dat het onderstel, de remmen en het differentieel afkomstig zijn van een BMW 5-serie. Dat lijkt ons nogal een boude claim, maar sommige onderdelen zullen vast van de 5-serie afkomstig zijn.
Dat geldt in ieder geval sowieso voor de motor, want die komt uit een BMW 535i. Het gaat daarbij niet om het moderne N54 of N55 blok, maar om de oude vertrouwde M30B35 van vroeger. Dat wil zeggen een heerlijke atmosferische zes-in-lijn met een inhoud van 3.5 3.4 liter. Ook toen sjoemelde BMW al een beetje met de type-aanduidingen, zij het een stuk minder dan vandaag de dag. De motor is nog wat extra gekieteld door Limpex en voorzien van een spaghetti-uitlaat. Het resultaat is zo’n 300 pk en ongetwijfeld een prettig geluid.
Qua looks is de auto een allegaartje van verschillende elementen. De uitbouw komt van Folger, maar daarnaast zit er ook nog een strip op de neus die de zwarte koplampen boos laat kijken en een enkele ruitenwisser voor het betere DTM-gevoel. Tevens wordt de auto geleverd met een hardtop van Wiesmann, die helaas wel in een andere kleur gespoten is dan de gele carrosserie. De velgen tenslotte komen van BBS.
Nu we het toch hebben over de velgen: ze meten slechts 15″ in diameter, maar er zitten banden op in de maat 285/40 vóór en 345/35 achter. Zodanig dikke walsen dat een cement wals er nerveus van wordt dus. De auto heeft 96.000 kilometer gelopen en de vraagprijs van het bijzondere ding bedraagt 29.595 Euro. Dat is overigens twee keer zoveel als hetzelfde ding in 2013 op moest brengen. Maar goed, prijzen van gewone E30 cabrio’s zijn in de tussentijd ook verdubbeld in waarde zullen we maar zeggen…
Bedankt Tristan voor de tip!
Senne zegt
Knap spruitstuk om even 80 pk oid erbij te toveren…
kennone zegt
@senne: ik heb ooit een sticker op mijn motorkap gehad en die gaf toch ook al een goede 50pk extra!!
Robert zegt
Dit doet pijn aan de ogen. En dat komt niet per se door de kleur.
rrvliet zegt
300 pk uit een na M30b35? Dat gaat zo maar niet.
rrvliet zegt
@rrvliet: even opgezocht, de s38b36 (eerste generatie E34 M5) maakt krap aan 315 pk met 4 kleppen, meer slagvolume en itb’s etc. Gaat de M30b35 niet redden.
lekbak zegt
@rrvliet: het ding is 3,4 liter groot, daar moet makkelijk 300pk uit te halen zijn met de juiste ingewanden. Het lijkt me duidelijk dat er ooit best wel geld in deze auto is gestoken dus alles is mogelijk.
rrvliet zegt
@lekbak: De kop is het probleem. 2 kleppen per cilinder en een hele slechte flow. Daarnaast heeft deze motor een hele lage compressie. Je schijnt max 230 / 240 pk er uit te kunnen halen NA. Hij is ideaal voor een turbo setup door diezelfde lage compressie. BMW deed het zelf al in de E23 740i.
Als je daadwerkelijk 300pk wil kan je beter een S38B36 er in hangen. Dit is achterlijk duur maar nog altijd goedkoper dan een M30b35 richting de 300pk helpen. Vandaar dat ik niet geloof dat deze auto dat heeft. Dan was het een internetfenomeen op de BMW fora, en dat is het niet.
ericbmw2000 zegt
@rrvliet:
Hartge, Schnitzer en Alpina wisten er rond de 244/ 245 pk uit te halen (H5S, B9, Schnitzer benaming weet ik niet)
Later is Alpina nog naar de 260 pk NA gegaan. 300 PK dan hebben we het over een Alpina B7 Turbo of 330 pk met de Turbo S. Ik deel dus je mening, deze auto heeft never nooit niet 300 pk. Staat al heel lang te koop overigens.
rrvliet zegt
@ericbmw2000: Mooie info, de b9 is helemaal nieuw voor me. Lees dat ze de kop hebben aangepast, hoge compressie zuigers er in, agressieve cams en een aanpassing aan de motronic. Leuke auto om te ontdekken!
ericbmw2000 zegt
@rrvliet: Ik ontdek mijn B9 nog regelmatig op de oprit of in de garage, zeer zeker een leuke auto om mee te rijden!!
rrvliet zegt
@ericbmw2000: Het verhaal wordt steeds mooier. De reden dat ik het blok een beetje ken is omdat ik lang getwijfeld heb tussen een E34 535i en een e28 m535i om uiteindelijk in een Ibiza 1.9 TDI te eindigen. Waar is het mis gegaan? Mooie bak kerel, dat je ervan mag genieten (Y)
lekbak zegt
@rrvliet: nieuwe zuigers, nokkenas, wellicht klepveren voor hogere toeren, vloeistoffen wat sneller rond pompen, spruitstukken en een passend mengsel en je kunt uit de meeste motoren wel richting de 100pk per liter halen.
Maar jij kent deze blokken en de communitie ongetwijfeld beter dus je zult wel gelijk hebben. Jammer want het is juist gaaf om lastige motoren toch snel te krijgen.
2505 zegt
Tenenkrommende titel @jaapiyo, laten we dat in het vervolg gewoon maar niet doen. Iedereen weet dat je een keurige staatsburger bent. Het komt nogal geforceerd over, net als m’n pa met z’n nike air max
jaapiyo zegt
@deuxmillecinqcentetcinq: dank, sahbi.
2505 zegt
@jaapiyo: geen dank broer. Of moet ik zeggen brada? ?
sjeppie156 zegt
@jaapiyo: ik krijg hier jnoen van!
rob5nismo zegt
Met rieger bodykit uit de jaren 80 proud to be fout
rufctr01 zegt
@rob5nismo: Rieger! Toen ik het verhaal las zat ik al hard te denken welk bedrijf de bodykit maakt.
diablogt zegt
Ding staat er ook al 300 jaar te koop op marktplaats.
porsche928 zegt
Mijn straattaal loopt wat achter, iemand een idee wat nu weer fatoe is?
doublechevron65 zegt
@porsche928: bij mij ook… dus ff nagekeken: https://straatwoordenboek.nl/letter/F/fatoe
st33fie zegt
Deze auto heeft een uiterlijk waar alleen een moeder van kan houden …
rovadepo zegt
Is dit nog origineel te maken?
jaso013 zegt
Idd… fatoe…. dit soort stoeptaal vind ik echt vreselijk. Verder is deze bmw behoorlijk ranzig.
2wheeler zegt
Fuck it.
Ik vind ‘m gewoon vet. Period correct over de top getuned kan hij best hebben zo te zien. Zo is een getunede E-klasse van deze generatie ook erg fout, maar daarom juist zo tof.
suheyl zegt
@2wheeler: ik ben het volledig met je eens! Erg dik!
zwepp zegt
Das wel een hele dikke joenit. Mag je zelf invullen of dat positief of negatief is.
Edge zegt
Dit is echt zo’n wagen die je alleen mag rijden als je een bontgekleurd trainingspakkie draagt, gouden ketting om je nek hebt hangen en een matje hebt.
Loek zegt
Worden er in 2017 nou nog dikke BMW grappen gemaakt?
E550 zegt
Alleen een Altrecht patiënt zou dit kunnen kopen…
chrisvis zegt
Das wel een deja-vu gevoel. Vroeger (eind jaren 80) reed onze conciërge op de camping ook met dezelfde bodykit maar wel op een dichte bmw en doeme dat was een graaf machien. Heb eigenlijk nooit geweten welk type bmw het was aangezien hij tussen de 3 en 5 serie zat. De achterlichten waren wel net wat meer 5 dan deze;-) maar uitgevoerd in netjes bordeaux was dat een wagen waar iedereen jaloers op was…op de camping ;-)
ardonjr zegt
“en is fatoe” .. vorige week stond er ook al iets als “en gaat kablabber”..
Het gaat hier steeds meer op ‘Autobahn’ lijken qua taalgebruik.. en dat is alles behalve een compliment.
timo83 zegt
Geen wonder dat dit ding al jaren te koop staat, wie wil dit nou kopen voor dat geld??
maotje zegt
Zou dr niet in gezien willen worden