Kijk diep in de dubbele koplampen van deze hagelnieuwe BMW E30.
De BMW 3 Serie, zoals collega @willeme zal beamen is het nog altijd de absolute maatstaf in het D-segment. Ooit was dat nog meer het geval dan nu, maar als je even door de styling heenkijkt is het nog altijd moeilijk om iets anders dan de G2x te kiezen. Je wil een Giulia kiezen, maar je moet toch voor de Dreier gaan, zo is het een beetje. In onderstaande grafiek heb ik even het niveau van maatstafheid van de 3 Serie weergegeven door de tijd heen.
Ooit was de voorsprong dus nog groter, bijvoorbeeld in het geval van de E30. Het is dat Mercedes in die tijd de eveneens toffe W201 maakte, maar voor de rest kon er medio jaren ’80 niks tippen aan de E30 Dreier. De stijl, de proporties, de M3, de overwinningen op het circuit, het was allemaal top. Niet voor niks kosten mooie E30-jes met een zespitter tegenwoordig net zoveel als een E9x met zespitter.
Met de E30 kwam BMW ook op de proppen met de voorloper van xDrive, destijs nog gewoon aangeduid met een simpele ‘X’ in de typenaam. Audi maakte furore met Quattro en BMW dacht dat te moeten counteren met haar eigen vierwielaandrijvers. Dat was natuurlijk eigenlijk een misrekening, want BMW’s hadden destijds altijd al standaard premium RWD. Desalniettemin kreeg de 325iX de vierwielaangedreven primeur in 1985.
Optisch kon je de vierwielaandrijvers herkennen aan het feit dat ze iets hoger op de poten stonden. Daarbij hadden ze dikker uitgeklopte spatschermen en forser uitgevoerde side skirts, die heel voorzichtig de associatie opwekken met ’treeplanken’. Het geheel ging eigenlijk al een beetje richting Volvo XC70 en Audi Alroad, alleen dan ruim tien jaar eerder. De hogere rijhoogte had volgens @willeme overigens een technische grond. Er liep onder de auto een extra as terug om de voorwielen aan te drijven. Een beetje een onhandige oplossing, volgens het opper auto orakel op de redactie.
En inderdaad, cynici zullen zeggen dat terwijl een Audi beter wordt van Quattro, een BMW niet per se beter wordt van vierwielaandrijving. Athans, niet als de basis RWD is zoals het heurt. Toch was de 325iX een bescheiden verkoopsucces in regio’s waar het vaak koud en glibberig is, zoals de Alpenlanden en noordelijke stukken van Noord-Amerika.
De auto die we vandaag behandelen, heeft echter nooit de sneeuw hoeven te trotseren. Of nou ja, tenzij dat gebeurd is tijdens de circa 500 kilometer die de auto gereden heeft. De Polaris zilveren BMW E30 3 Serie uit 1986 met blauw stoffen interieur is zelfs nooit geregistreerd geweest. Maar dat kan jij een dikke dertig jaar na dato alsnog doen, als je de vraagprijs betaalt van 60.000 Euro.
Wij zijn alvast benieuwd of de koper vervolgens ook de andere bijzondere optie op de Bimmer gaat gebruiken. De auto is naast de vierwielaandrijving namelijk ook voorzien van extra optionele richtingaanwijzers op de flanken. Extra richtingaanwijzers bestellen op een BMW…Dat is toch een beetje als een hometrainer kopen voor in je eigen huis…
mpgc zegt
Ik zou deze laten staan en een G20 kopen. Of een mooie RWD E30 voor veel minder geld.
pcooperworks zegt
Net als een hometrainer, niet aan beginnen.
e38ossie zegt
Wow. Zet maar voor de deur tussen m’n andere E30’s
momo zegt
@e38ossie: Ruim je jouw speelgoed tegen bedtijd wel op? Zou wel heel vervelend zijn als iemand jouw modelautos meeneemt.
e38ossie zegt
@momo: Hoe weet jij van mijn modelautoverzameling? Naast m’n echte E30’s natuurlijk.
momo zegt
@e38ossie: ow leuk man. Heb je al wel eens wat foto’s op de site geslingerd?
e38ossie zegt
@momo: mijn Cabrio staat wel ergens op Autoblog. Een Neon Groene M Design Edition.
bpc zegt
Of er in de nacht op trapt opweg naar een toiletbezoekje
emping zegt
Begeerlijk maar wel erg duur.
nikk zegt
60K is wel veel maar je hebt er maar eentje met genoeg knaken nodig die het er voor wil neertellen.
jmeverts zegt
@nikk: dat is gelijk ook het probleem
E550 zegt
@jmeverts: op Bringatrailer gebeuren er gekkere dingen. 60k voor zo’n BMW is zo gek nog niet.
spyderweb zegt
Dan geef je 60k uit en dan blijkt dat je deze auto nooit meer met de huidige regels op kenteken kunt krijgen.
rhellema zegt
@spyderweb: deze auto heeft toch gewoon een typegoedkeuring voor onze wegen dus krijg je er ook een kenteken op.
406_v6 zegt
@rhellema: denk het niet; ik dacht begin dit jaar een “nieuwe” MB Vario te kopen als basis voor een camper, bouwjaar 2013, 0 km bij een Duitse MD dealer, nooit geregistreerd, reden destijds ook hier rond. Maar mooi dat de RDW me liet weten dat er anno 2020 géén kenteken voor kan worden aangevraagd binnen de EU. De Duitse dealer zei overigens exact hetzelfde. En weet je de Porsche 911 met luchtgekoelde boxer die een jaar of wat terug compleet werd opgebouwd uit nieuwe onderdelen uit het magazijn??? Mag je ook de openbare weg niet mee op.
e38ossie zegt
@406_v6: ik werkte destijds bij een BMW dealer die een nieuwe Z8 in de showroom had staan. Daar gold hetzelfde voor. Die auto ging toen terug naar BMW Nederland die hem op kenteken heeft gezet voor het nieuwe jaar begon en als demo heeft ingezet.
rhellema zegt
@406_v6: dit wist ik echt niet. Nou heb ik me ook nooit met zulke projecten bezig gehouden. Misschien dat ik me er eens in ga verdiepen waarom dit zo is maar dan baal je wel als je zoiets op kenteken wil zetten.
Heb je wel een ander voertuig kunnen vinden als basis voor je camper?
406_v6 zegt
@rhellema: ben nog zoekende, idee is nu om toch die Vario te kopen samen met eenzelfde die een ton of 5-6 heeft gelopen en alles van de nieuwe op dat oude chassis te zetten. Dan heb je nl wel een kenteken maar is de rest gewoon nageltje nieuw. Chassis van te voren natuurlijk ook helemaal fabrieksnieuw maken. En wat betreft camper, zit niet zonder hoor, maar een nieuw project (op zo’n Vario) lijkt me wel wat.
rhellema zegt
@406_v6: zijn wel erg leuke projecten om te doen. Zeker in deze periode van thuis zitten is dat leuk om te doen! Ben op dit moment aan het kijken voor een oude motorfiets en die op het gemak te restaureren.
kniesoor zegt
Voor dat geld koop je een prima M4 met lage kilometerstand. Nee, geen 510 km, maar laag genoeg om nog jáááren mee vooruit te kunnen. Ik zou deze E30 laten staan.
gekkehenk zegt
500km en nooit geregistreerd, hoe werkt dat dan?
Dealerauto geweest?
johnhert zegt
@gekkehenk: Autobedrijven hebben een handelaarskenteken, hier in Nederland plakken we er tijdelijk groene platen op, in andere landen weer een ander kleurtje. En dan mag je dus een blokje om.
tenaci zegt
Ik heb altijd moeite met zulke auto’s. Ja het is geweldig geconserveerd en ja dat zal een paar knikkers waard zijn. Maar wat doe je er vervolgens mee? Als je er in een paar jaar tijd een ton op zet is het vast nog een hele puike e30, maar is hij nooit meer die 60k waard.
Het USP is de lage km-stand. Maar wil je deze waarde behouden, dan moet je dat USP behouden, ergo: niet rijden. En daar koop ik auto’s niet voor. Dus: laat maar zitten.
phevtreb zegt
@tenaci: als jij een nieuwe 3serie van 60k koopt en je rijdt er in een paar jaar een ton mee dan heb je ook nog een hele puike 3serie, maar hij is nooit meer die €60k waard.
Het leven hangt vol keuzes, als ik dit een geweldige auto zou vinden, dan zou ik hem wellicht verkiezen boven een nieuwe, en ik zou elke km er met plezier op zetten, dat is ook wat waard.
Persoonlijk voor mij geldt, dat als ik een Mercedes w124 te koop zou zien staan, met 500km erop, in de specificaties die ik belangrijk vind, dan zou ik die verkiezen boven een nieuwe E-klasse en er vele jaren met plezier in gaan rijden.
eklasse zegt
@phevtreb: mits een W124 goed onderhouden is zie je doorgaans geen verschil tussen 500 en 500.000km. ?
phevtreb zegt
@eklasse: zeker waar, heb er 1 gehad met 740.000km, reed en zag eruit als nieuw, totdat ik hem in de prak reed tenminste ?
Robert zegt
Een D-segmenter met raamslingers en -jawel- wieldoppen. Dertig jaar geleden kón dat gewoon nog…
Een auto als deze aanschaffen is trouwens alleen leuk als je er een museum voor hebt om hem neer te zetten, want deze is dus nooit op kenteken gezet. En als de ‘Erstzulassung’ plaatsvindt in 2020, dan zal de auto dus ook aan de technische- en veiligheidseisen van 2020 moeten voldoen. Wat dus schier onmogelijk zal zijn. Doodzonde eigenlijk.
406_v6 zegt
@RRRobert: precies dat ja…je krijgt hem nu never nooit meer op kenteken.
phevtreb zegt
@RRRobert: én zonder rechter buitenspiegel, dat was een optie destijds
mark383 zegt
Tsjah, leuk, maar niet 60k leuk. Krijg je niet eens een rechter buitenspiegel voor…
edu7 zegt
wow,ik zag vandaag nog zo’n E 30 rijden ,maakt toch wel een legendarische indruk op me,zeker deze!
cdlop01 zegt
Huidige 3 serie, m.i. gruwelijk lelijk, deze 3, prachtig. Toen BMW nog mooie wagens maakte.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is wel heeel veel geld. Natuurlijk zullen er liefhebbers zijn, maar ik koop liever een 316i met twee ton op de klok als basis voor een fijne restomod!
tbimmerman zegt
Is die in onderdelen te koop? Ik heb nog een e30 bestuurders stoel nodig?