Appearances can be very deceiving.
Sommige mensen hebben een beetje een ambivalente verstandhouding met klassiekers. Het is een beetje als die knappe overbuurvrouw met penisnijd. Heel erg leuk om een keer naar te kijken, maar je wilt er niet elke dag mee leven. Met klassiekers is het een beetje hetzelfde. Het ziet er geweldig uit, maar je moet wel behoorlijk wat concessies voor doen.
Nu zijn er twee oplossingen voor het geval je wél een auto wil met klassieke looks, maar ook de geneugten van een moderne auto. De eerste is restomodden. Je pakt een oude auto en bouwt hem opnieuw op met moderne technieken, maar je zorgt ervoor dat de looks klassiek blijven. Een andere optie wordt aangeboden door Everytimer Automobile, ofwel ETA. Zij lanceerden onlangs een moderne interpretatie op de 2002 Cabriolet. Dat waren nog concepts, maar dit zijn afbeeldingen van de definitieve versie.
In plaats van een klassieke ’02 op de kop te tikken en die te voorzien van moderne features, hebben ze een moderne auto gepakt. In dit geval een BMW 1 Serie Cabriolet. Deze hebben ze vervolgens voorzien van een geheel koolstofvezel koetswerk. Ondanks het moderne materiaal, doet het erg denken aan de 2002.
Natuurlijk is te zien dat de 1 Serie een dikkere auto is. Zo’n rank koetswerk als de 02 had, is lastig na te bootsen. Aan de andere kant kun je wel genieten van de crashbeveiliging die een moderne 1 Serie wel biedt en een klassieker niet. We hadden al een afbeelding van een concept, maar dit zijn de foto’s van Het Echte Werk. In technisch opzicht is het een BMW 135i. Dus onder de kap huist een 305 pk sterke zescilinder. Dan de prijs, die is namelijk best stevig: 70.000 euro. Dan moetje zelf voor een 135i Cabrio zorgen.
boomhauwer zegt
Niet mijn smaak.
e88125i zegt
Sharknose front is erg gaaf. De achterkant is minder geslaagd. Ik hou het wel bij het origineel. 8)
verplicht zegt
@e88125i: eens! Die Shark nose is écht goed gelukt. Niets op aan te merken.
Heeft deze auto een stalen klapdak dat ie zo’n dikke kont nodig heeft?
fmgarcia zegt
Wielen zijn wel echt gaaf! Beetje m3 competition!
davelepeef zegt
@fmgarcia: pff moet echt heel goed kijken om verschil te zien. Doet zo eerder aan als een slechte replicavelg :/
suzikubelona zegt
Met een paar rechthoekige achterlichten zou het een echte schoonheid kunnen zijn.
toniominestrone zegt
Wat een ongelofelijk gedrocht!
densk zegt
Ik vind het geen gezicht. Het lukt maar een enkeling om een klassieker te laten herleven. Bij deze vind ik het niet geslaagd. Gelukkig is er dan ook geen echte 2002 voor opgeofferd.
Doe me dan maar iets van Alfaholics of Singer.
davelepeef zegt
@densk: ik doe met je mee. Dit ding is veel te vadsig om op een auto uit die tijd te lijken…
tenaci zegt
Ik weet het ff niet. Ergens vind ik hem best mooi, maar en profil is de taille te hoog, of de skirts te laag….
Robert zegt
@tenaci: precies dit. Ik denk wel dat een ándere kleur dan wit nog een hoop zou kunnen verbeteren (lees: camoufleren).
davelepeef zegt
@tenaci: dat. Scheelt misschien als je, net als in de 70’s wel werd gedaan, de onderzijde van de carrosserie deels zwart maakt :)
barkingiron zegt
Van voor en van de zijkant erg goed, jammer dat je de vorm van de kofferdeksel zo goed ziet aan de achterkant.
supercarboy zegt
Heerlijke wagen
rikkienl zegt
Ik vind hem heerlijk. Beter qua model dan huidige bmw’s…
jord zegt
Het lijken wel Mito achterlichten.
Dutchdriftking zegt
Het is helaas net te modern. Vooral de moderne lampen en wielen. Als je die vervangt is het een geniale auto.
frederik zegt
Waarom altijd zo’n wansmaak als het op wielen aan komt?
moveyourmind zegt
De originele sharknose BMW’s danken hun schoonheid juist aan hun ranke gestrekte lijnen en een laag optisch zwaartepunt.
Dit oogt eerder als een lompe vrijstaande ouderwetse luxe badkuip waar de kitscherige pootjes vervangen zijn vervangen door wielen en waar iemand met teveel fantasie een BMW grille en een paar koplampen op heeft geplakt.
maferick74 zegt
@moveyourmind: ja dit ja, dit ziet er lomp uit
rollingstoned zegt
@moveyourmind: precies dit ja.
ablogjunk zegt
(B)adkuip (M)et (W)ielen
mats106rallye zegt
Achterkant zou ik nooit herkennen als een 2002. Maar leuk
jochempie zegt
Gatverdamme wat een smakeloze her-interpretatie.
flik2punt0 zegt
Wat een geweldige wagen
lecomte zegt
Nee, ik ga toch voor het origineel. Doe maar in appelgroen, zoals ik hem ooit heb gereden.
potver7 zegt
Mist de lichtvoetigheid en elegantie van het origineel, helaas. Goeie poging, maar is het net niet.
ghost zegt
Liever een origineel exemplaar voor mij??
Calimero zegt
Ik ga ook voor het origineel. Over de mening van de neus ga ik mee in eerdere meningen. De achterkant had beter gekund. Of je voorkeur naar de ronde of rechthoekige achterlichten van het origineel uit gaat is persoonlijke smaak. Ik vind rond mooier maar bij deze creatie was langwerpig wellicht een betere keuze geweest.
Nu ik dit heb geschreven krijg ik een smile op mijn gezicht bij de gedachte aan de 02 Tourings van lang vervlogen tijden op Zandvoort.
BaRa zegt
De verhoudingen liggen helemaal verkeerd. Klopt niets van. Gek om te zeggen dat de originele auto beter is, als je weet hoe de huidige BMW’s er uitzien. Maar het is zo.
bertorelli zegt
Het origineel was veel ‘hoekiger’, maar desondanks toch mooi gelukt.
En zeg nou zelf; dit is toch veel mooi dan die enorme neusgaten van de huidige BMW’s.
bertorelli zegt
@bertorelli: mooi=mooier
emping zegt
Nee, en al helemaal niet voor die centen!
autopetje zegt
Wat een zeikwijven zeg. Wij Zijn ook nakomelingen maar lijken ook niet meer op de neanderthalers. Ik vind het juist goed gelukt en nee, hij lijkt niet sprekend op de 02. Anders koop je die toch..
haaren zegt
ook weer duidelijk, zie toch liever een ETA in mijn horloge.
Hou ik genoeg geld over voor nog meer leuk speelgoed
jeroenwz zegt
Voorkant oké, zijkant lelijk, achterkant als zijkant.
Nee dus.
noensboy zegt
Heerlijk ?
Esprit_de_Flandre zegt
Even lelijk als het “concept”.
De 2002 Hommage van BMW zelf is een stuk leuker qua looks…
briangt zegt
Deze wagen heeft vorig jaar al op een BMW evenement in Nederland gestaan, alleen was de wagen toen blauw.