![Versnellingsbak blunders schakelen](https://www.autoblog.nl/files/2024/05/Gearbox.jpg)
Je kan natuurlijk bij 300 km/u terugschakelen naar de ‘2’ in je Porsche Carrera GT, maar ook met deze subtielere blunders, kan je je auto slopen!
Duurzaamheid is erg belangrijk anno 2024 en niets is duurzamer dan heeeeeeeel lang doorrijden met dezelfde oude bak. Bij het fabriceren van een nieuwe auto komt immers onzettend veel CO2 kijken. Dus de echte milieuridders, rijden in een Porsche 944 of Mercedes W124 Diesel.
Als je zo’n ouder beestje rijdt, wil je die liefst wel heel houden. Nu is ondergetekende daar evident niet zo goed in getuige de andere bak en koppeling die vorig jaar gemonteerd zijn. Maar gelukkig heeft de ADAC nu wat tips voor mij, waarmee ik de huidige techniek mogelijk wat beter heel houdt.
Hand van de pook
Net als vroeger op kamp, moet je de handjes boven de dekens houden. Dat wil zeggen, van de pook af heffen. Mensen die in een luie houding hun ledemaat rusten op de pook, kunnen namelijk onbewust druk uitoefenen op de versnellingsbak en voor slijtage zorgen. Hoe meer je weet…
Voet van het pedaal
Iets soortgelijks maar dan met de onderste extremiteiten doet zich voor bij het koppelingspedaal. Om een beetje gevoel met je auto te hebben, plaats je die automatisch vaak boven het pedaal. Ook wel zo veilig, zodat je meteen kan handelen als er een wielrenner je een middelvinger wil geven en vlak voor je auto op zijn snufferd gaat. Het risico zit er echter in dat je per abuis het pedaal een beetje intrapt. En dus voortdurend rondrijdt met slippende koppeling. Je kan je natuurlijk voorstellen dat dit niet lekker is voor de levensduur van deze gevoelige plaat.
Niet wachten bij het stoplicht in eerste versnelling
Tot zo ver de inkoppertjes, maar wacht er is meer! Iets wat ik zelf in ieder geval altijd wel doe (tenzij het belachelijk lang duurt), is wachten voor het stoplicht in eerste versnelling. Mijn gedachte was dat het niet zoveel kwaad kan, zo lang je maar het pedaal helemaal intrapt, volledig ontkoppelt en dus geen koppel door het mechaniek laat vloeien.
Maar de ADAC beweert dat je hiermee hoe dan ook het druklager belast. En dat als dit druklager kapot is, je meestal een nieuwe koppeling nodig hebt…Bijkomend voordeel is dat als je naar neutraal schakelt in een auto met start-stop systeem, je in theorie ook nog wat peut bespaart.
Starten in eerste versnelling is knaak voor de startmotor
Starten in eerste versnelling is dan weer knaak voor de startmotor, aldus de ADAC.
Heen en weer raggen voordat de auto stilstaat en nog in omgekeerde richting rolt
Tsja, ook een inkoppertje toch. Althans vroeger bij de McDonald’s kregen we niet de indruk dat het echt goed was voor een auto om eerst achteruit te rijden om vervolgens tijdens het rollen de voorwaardse versnelling in te schakelen teneinde een burnout te kunnen doen in een Daihatsu Charade Gtti.
Doe op een helling een hellingsproef
In het vlakke Nederland minder een issue, maar het komt wel eens voor dat je voor een rood stoplicht staat op een helling. Dit opvangen door de koppeling te laten roken op het moment dat je achteruit rolt, is niet handig. Het is sowieso geen ideale situatie, maar de klassieke hellingsproef van rijles met de handrem is hier de juiste manier om deze situatie aan te pakken.
Trap pedaal helemaal in bij schakelen
De eerder aangehaalde redenatie achter het pedaal volledig intrappen is wel relevant, maar vooral als je dan toch echt moet schakelen. Zelfde idee geldt hier: met een half ingetrapte koppeling belast je het mechaniek in een suboptimale staat van paraatheid.
Met al deze top tips, houd jij de koppeling van je Lamborghini Murciélago dus honderdduizenden kilometers in orde. Koop dan?
Koop gewoon een Japanse auto. :)
Precies op een artikel dat het gedrag een auto kan beschadigen, ongeacht het merk, dit reageren.. man man. Familie van de struisvogel denk ik?
Persoonlijk rijd ik de boel vrij rustig warm en ga ik behoorlijk rustig over drempels en spoorwegovergangen. Het valt me op hoe lomp sommige mensen met de auto omgaan, alsof je tijdwinst gaat maken op een drempel of snelheidsheuvel. Ongeacht lease of koop trouwens.
Ik waan me altijd Dukes of Hazzard met m’n €200 dure Fiat Punto uit 1998. Yiiii-haaa.
Handle Like Eggs sticker op je dashboard😛
Toyota rijder hier. Bij 190 000km het ene ná het andere kapot.
Wiellager
Banden (slijtage)
Remmen (slijtage)
Versnellingsbak kapot + nieuwe koppeling
En nu opeens de katalysator kapot
Alles samen al een kleine 4000€ op een jaar tijd.
Als je aan de beurt bent, ben je aan de beurt. Japans of niet.
Je zou toch denken/hopen/geloven dat na dik een eeuw doorontwikkeling die dingen 100% foolproof zouden moeten zijn ??
Tsja, ’t blijft mechanisch. En experimenten met electronische koppelingen waren tot nu toe ook niet echt succesvol (filmpje van James May in een Saab).
James may = gay ..
@licoln Mooi, een gesprek voeren met inhoudelijke argumenten.
@Alfa5 ..
Tuurlijk ..
De opinie van een scriptschrijver voor een acteur die eruit ziet als een demente oma en praat als een 12- jarig kind over een automerk dat dood is ..
Dat is relevant ..
Nee bewust iemand een andere sexuele voorkeur toeschrijven is lekker relevant. Terug je grot in homofoob.
@lincoln…. are you back??!?
Wat.. verademing.. loner..
Wil je nooit meer zo lang wegblijven? Er is een hele nieuwe generatie die je kan laten happen ..
Schakel het start-stop systeem uit.
Elke rit opnieuw zeker
Absoluut. Meteen die knop indrukken. Iets met oliefilm en de hoofdlagers.
Vergeet de olietoevoer naar de turbo niet
Dat in de eerste versnelling voor het stoplicht doe ik echt altijd.
Ik alleen als ik vooraan sta en weet dat je er niet lang hoeft te wachten.
Zo dramatisch is het overigens allemaal niet, ja je druklager wordt belast maar daar is ie voor. Doorgaans zijn je koppelingsplaten toch veel eerder versleten dan je druklager, en die vervang je altijd meteen mee.
*koppelingsplaat.
Een motorfiets heeft meerdere platen, een auto heeft er (doorgaans) maar 1.
Die van mij niet. Gewoon 1 plaat.
Schakelen?? Wat een armoede is dat joh..
Schakelen is behoorlijk pauper inderdaad. Ik mis dat echt totaal niet.
Versnellingen, wat is dat?
Bij mij zet het start-stop systeem de motor aan wanneer ik de koppeling weer intrap. Dus niet wanneer ik naar de 1 schakel
‘k Heb een Aha-Erlebnis, kwam een artikel van vergelijkbare strekking tegen op een DPG website vanochtend. Ben benieuwd voor hoeveel bestuurders van handgeschakelde oto’s de vermelde aandachtspunten nog nieuws zijn. Teveel, vrees ik.
Auto’s
Autos
Die apostrophe is nergens goed voor.
Als je dan toch met alle geweld de apostrof wil weglaten, dan moet je er wel autoos van maken, anders klopt de uitspraak niet meer.
Een aantal van die dingen werd 8 jaar geleden al keurig uitgelegd door Engineering Explained: https://www.youtube.com/watch?v=_cbZlhduYJY& Dit is dus niks nieuws…. maar of informatie van 8 jaar oud, nu nog 100% relevant is….
Zal ik je eens wat vertellen, dit was 8 jaar geleden ook al oud nieuws…
Maar wellicht dat de nieuwere generaties dit nog niet meegekregen hebben en dat dat deze generatie nou net toevallig gemiddeld wat oudere auto’s rijden (rijden sowieso nog erg veel handgeschakelde auto’s rond) en dat het zodoende wel weer relevant is?
Wat bedoelen ze met starten in eerste versn?
Geldt dat ook met koppeling ingetrapt?
Start jij even je auto in de 1e versnelling terwijl je de koppeling niét intrapt, en laat hier even weten hoe dat ging.
Dat snap ik wel, maar vind ik haast te ‘obvious’ om te vermelden.
Vaak is de slijtage dan nog het minste gevaar.
Als kind deed ik dit eens per ongeluk met een oude tractor, terwijl er iem. voorlangs liep. Dat ging echt maar net goed.
Niet, er zit een beveiliging op, alleen met koppeling ingetrapt start ie.
Maar laaaang geleden wel eens gedaan in de Corsa B van een vriendin toen de auto niet meer wilde starten op de helling van een parkeergarage, met een rij achter ons waardoor terugrollen ook niet kon. Geen aanrader, maar het werkte in dat noodgeval.
Verder een artikel vol inkoppertjes. Het grappige: alles behalve niet in de 1 wachten is me ook nog eens verteld bij de eerste rijlessen, dus het zou sowieso algemene kennis moeten zijn.
@jippie @p993 Ik denk dat men bedoelt dat je de koppeling wellicht niet volledig intrapt of iets dergelijks, want anders maakt het technisch gezien wat mij betreft ook geen sense. Althans ik zie niet in waarom de startermotor beïnvloed zou worden als de koppeling 100% is ingetrapt.
Ik heb wel eens gezien dat mensen ‘op de startmotor’ in de eerste versnelling kleine afstanden overbrugden omdat de motor zelf het niet meer deed. Wellicht bedoelen ze dit.
Van mijn rijinstructeur heb ik geleerd dat je de startmotor kunt gebruiken om van een spoorwegovergang af te komen als de motor niet meer wil starten. Het is niet echt goed voor je startmotor, maar een stuk beter dan een trein in je deur.
Zelf heb ik het wel eens gedaan bij ‘vastgeplakte’ koppelingsplaten van mijn klassieker, nadat deze te lang stil had gestaan. Het koppelingspedaal is ingedrukt maar de platen zitten nog vast. Door te starten in de eerste versnelling ‘ram’ je die koppelingsplaten los. Niet goed voor de techniek nee.
Hoe wil je het anders doen? Anders schiet de auto naar voren en slaat daarna af
Eenvoudigste tip: koop een auto met automatische versnellingsbak ;)
Of laat je niet opjutten door bovenstaand artikel. Als je een degelijke auto hebt dan valt het echt wel mee met de slijtage.
Goed gesproken ..
Raar dat ik dit artikel hier vandaag lees daar er op HLN.be vandaag over net hetzelfde onderwerp, ongeveer dezelfde punten naar voor komen…
Zo kan het ook zomaar gebeuren dat als een partij straks de verkiezingen wint, je dat zowel in de Volkskrant als in de Telegraaf kan lezen…En misschien zelfs ook wel in het NRC en op nu.nl…
Starten in de eerste versnelling is slecht…? Ik snap het dat dit slecht is als je dan ook de koppeling niet intrapt. Maar anders? Als de motor ontkoppeld is dan maakt het toch niets uit of de versnelling in vrij of in 1, 2, 3, 4, 5, 6, R staat? Of ben ik nou gek?
Mag je bij een automaat ook niet je hand op de pook laten rusten? Want met twee handen rijden is zo uit de mode.
Mijn gebruikersnaam zegt genoeg over mijn relatie met schakelen.
Die tips ken ik al mijn hele leven.
Ik laat nooit mijn rechterhand op de pook rusten.
Strap de koppeling gewoon helemaal in bij verzet wisselen.
Koop vooral een auto die een goede naam heeft een top auto te zijn.
Ik kan erg goed schakelen, maar na jaren schakelen begon mij het de nek uit te hangen en heb ik daarom een auto met automatische bak gekocht. Waarom moeilijk doen als de auto het zelf kan?
Handbakken hebben ook hun voordelen, automatics vooral voor het comfort.
Sommige auto’s wil ik alleen handgeschakeld, waarvan 1 ik toch niet kan betalen, een F40.
Hoe zit het eigenlijk met “de tandjes poetsen” bij een handbak? Hoe schadelijk is dat en hoe vaak kun je zoiets doen voordat je versnellingsbak kapot is.