Eindelijk! Met deze blubberdikke stationwagon kun je lekker onopvallend genieten.
De crossover is op dit moment de populairste manier om jezelf voor te bewegen. Want echt in elke klasse zien we dat consument een dergelijke auto wensen. Logisch, als je ouder wordt is de instap heel erg prettig. Je zou bijna kunnen aannemen dat een crossover praktisch is. Net als kapotte spijkerbroeken is het eigenlijk een vreemde rage waar iedereen zonder bij na te denken aan mee lijkt te doen.
Want was er gebeurd met de stationwagon? Dat begint nu een beetje een cult-auto te worden, lijkt het wel. Alleen al het feit dat Audi de RS6 nu in de VS levert (na heel erg veel zeuren van de fans) is dar een teken van. Maar het gaat nu ook andersom gebeuren: wij Europeanen gaan ook een dikke stationwagon krijgen die er eerst niet was!
Opvolger Sportcross?
Het gaat namelijk om de Genesis G70 Estate, een blubberdikke stationwagon op basis van de Genesis G70 sedan. Voor wie Genesis niet kent, dat is het luxemerk van Hyundai. Zoals Lexus zich verhoudt ten opzichte van Toyota. Wat dat betreft is deze auto de spirituele opvolger van de Lexus IS300 Sportcross (ken je die nog?). Sterker nog, op basis van de ‘spyshots’ die Genesis de wereld over stuurt, doet de Genesis G70 Estate iets denken aan die Sportcross van Lexus. Het is voornamelijk een iets praktischere G70, niet een enorme pakezel als een E-Klasse Estate of Superb Combi.
Blubberdikke stationwagon voor Europa
De reden dat Genesis met deze auto komt is logisch. Nu veel premium merken zich meer en meer focussen op crossovers, heeft Genesis ook iets cools in de aanbieding. Dat niet alleen, de stationwagon is in Europa vrij populair. Wie tussen de regels door kan lezen begrijpt: Genesis wil naar Europa toe. Er is zelfs een Genesis Europe Instagram-account.
Qua motoren is het redelijk Europees. Er is een 3.3 V6 met 352 pk, een 2.0T viercilinder met 290 pk en een 2.2 diesel met 200 pk. Alle motoren hebben achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Daar mag ook even een plug-in hybride bij om een beetje kans te maken in ons land. Wanneer en überhaupt óf de auto naar Nederland komt, is niet bekend.
The Stig NL zegt
Wauw! Zo’n beetje alle Genesis’ (?) zien er super uit als je het mij vraagt. Laat maar komen!
mopar zegt
Leuke wagens. Maar vrees dat het wederom in Europa ook niet zal lukken. De basis benzine variant heeft 290pk en daar mag best een motor of 2 onder. De gemiddelde BMW/Mercedes in Nederland komt amper boven de 250pk uit dus het zal opereren in de niche blijven voor Genesis. Een 150/180pk spaardiesel zou ze goed doen.
sportabgasanlage zegt
Diesel? Wie koopt er tegenwoordig nou nog ’n diesel?
porker zegt
@sportabgasanlage: met deze benzine prijs? En zuipende hybrides want zware accu die snel leeg is?
sportabgasanlage zegt
Je schrijft een diesel harder af dan een pak zure melk.
porker zegt
@sportabgasanlage: ok maar als je de afschrijving in Duitsland laat vallen koop je een 2 jaar oude 6 cil diesel voor de helft
frank2b zegt
‘zuipende hybrides’ Man man man wat heb jij onder een steen geleefd de afgelopen 20 jaar zeg ….
nissanfairladyz zegt
Mijn plugin rijdt dagelijks op stroom. Lekker goedkoop. En daarnaast lange ritjes 1 op 18,5. Dus ja zuipende hybrides lol.
mopar zegt
@sportabgasanlage: Genoeg mensen. In Nederland wellicht niet maar in Duitsland en Frankrijk (Italië) stikt het van ze. En laten we eerlijk zijn, dat zijn de landen die meetellen in Europa qua autoverkoop. Nederland is een druppel op een gloeiende plaat.
sportabgasanlage zegt
Porker had ’t over Nederland, dus daar reageer ik op.
mashell zegt
Als ze die 290pk versie aanbieden voor de prijs waar je een 250pk BMW voor krijgt…
mopar zegt
@mashell: Eerlijk… zou jij een luxe Hyundai kopen voor exact hetzelfde bedrag als een BMW?
robicide zegt
Ach, mensen kopen ook luxe Volkswagens omdat er vier ringen op staan
lluq zegt
@mopar: diesel?? En wat is er mis met 290pk? Genesis wil niet met een passat concureren. Het is een luxe variant, hoger in de markt dus.
mopar zegt
@lluq: Ja dat mogen ze wel willen maar de meeste benzine 5 series die ik particulier zie zijn de kleiner gemotoriseerde uitvoeringen. Idem met de E klasse’s. Privé gaat geen hond hetzelfde neertellen voor een Genesis als voor een BMW of Merc. Dus kleinere motoren zijn in Europa wel degelijk nodig, willen ze concurrerend zijn.
lluq zegt
@mopar: maar om je filosofie over boord te gooien. Rollroyce gaat ook geen Smarts verkopen in India. Van Nederland en België moeten ze het sowieso niet hebben. Een merk als dit moet zich focussen op Duitsland , Polen, Rusland (is Azië officieel i know) etc. de auto gekke landen waar mensen wel nog een 35i of 350 kopen. En kom op dat is toch de motor die je wilt in een 5serie of E-klasse. Anders voldoet een 320i ook prima. Nee het 5 serie segment is premium dus mag best wat kosten. Die hopeloze 4 cylinders met al niet M of AMG pakket. Slaat ook als een tang op een varken
mopar zegt
@lluq: Ik zou ook nooit een 4 cilinder willen in een E segment wagen maar dat is waar het nu heengaat. Dit gaat gewoon niet verkopen zo. Wat de boer niet kent… Infiniti probeerde het eerst ook met redelijk zware motoren en dat was ook een faliekante mislukking in Europa. Dat Genesis het van andere markten behalve Nederland moet hebben dat is logisch maar als ze verwachten goede aantallen weg te zetten in Europa dan zullen ze toch met andere motoren moeten komen.
En om jouw vergelijking over boord te gooien, Rolls Royce is een niche bouwer van wagens. Die hebben altijd klanten, zelfs in India. Genesis is mass-market luxury en daar draait het zeker om verkoopaantallen en zijn mensen redelijk huiverig om een nieuw merk te proberen. Kijk maar hoe lang het heeft geduurd voordat Lexus geaccepteerd werd in Europa.
xj220 zegt
O wat een heerlijke aanvulling. Ik rijd nu een Lexus ES 300h president line, dit zou potentiele opvolger kunnen zijn mits er een iets leasevriendelijker (lees: zuiniger) variant komt
Charles Taycan 4S zegt
Volstrekt kansloos in Europa hoe goed of mooi ze ook zouden zijn, Hyundai spaar u de moeite en het vele geld! Niet doen!
civicfk3 zegt
@Charles Taycan 4S: nederland heeft ook de nieuwe i20N en i30N laten vallen als enige land in Europa. Zo jammer.
Robert zegt
Schitterende auto, een geheid succesnummer! Zal ongeveer net zo vaak te zien zijn als de Kia Stinger.
[/sarcasme]
thjvanvlerken zegt
@RRRobert: ik zie veel stingers, ik zit alleen niet in Nederland. Nl is een raar land als het om autos gaat.. iets met bpm en wegenbelasting. Wat minder last van in andere landen 😄
Flutterbi zegt
Mooie pook. Iets voor Anouk.
smex zegt
Genenis zijn prachtige auto’s. Maar wat zijn die grilles die ze erin zetten toch ontzettend lelijk. Verpest de totale auto.
timvl zegt
Waarom zetten jullie onderaan het artikel het vorige model terwijl deze gefacelift is en nu ook die typische Genisis smoel heeft met gespleten koplampen
Welke ik trouwens wel geslaagd vind.
Ben zelf ook in de markt voor een andere wagen door LEZ in antwerpen. Zat te denken aan hyundai santa fe phev of kia sorrento… maar dit is wel fijne aanvulling
potjak zegt
Als ik zie hoe ‘naadloos’ de middenconsole doorloopt in het dashboard dan geef ik het weinig kans. Interieur van A4 en 3-serie is verfijnder en rustiger (is uiteraard ook een smaak dingetje maar toch).