Stiekem willen we er allemaal eentje.
Je zou het niet zeggen, maar de Jaguar F-Type gaat al weer een tijdje mee. De Roadster kwam in januari van 2013 op de markt en op wat kleine wijzigingen na is de auto dus alweer 5 jaar ongewijzigd in productie. Kudos voor Ian Callum die keer op keer tijdloze ontwerpen op papier weet te krijgen. Op dit moment is de F-Type leverbaar in enorm veel verschillende uitvoeringen. Het leveringsprogramma begint met een F-Type Coupe met een 2-liter viercilinder turbomotor. Op zich heb je met 300 pk meer dan voldoende vermogen, maar ergens past het niet, zo’n schraal blokje in de neus van zo’n fraaie auto.
In 2013 was dat nog niet het geval, toen was er slechts keuze uit twee zescilinders en een heuse V8, de versies met AWD of handbak kwamen later. Normaal gesproken zijn tweezits sportwagens redelijk waardevast, maar ook de F-Type ontkomt niet aan afschrijving. Daarom gingen we eens kijken hoeveel je minimaal kwijt bent voor een F-Type op AutoTrack.nl en het resultaat is 54.950 euro. Dat is niet een bijzonder laag bedrag, maar als je kijkt wat je ervoor terug krijgt is het best een aardige aanbieding.
De F-Type in kwestie is een 3.0 V6 met supercharger met 340 pk. Ondanks dat de F-Type niet heel groot is en uit aluminium is opgetrokken weegt de auto meer dan 1.600 kg. Daardoor zijn de prestaties niet bijster spannend: 0-100 km/u duurt 5,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 260 km/u. Heel veel sneller dan de viercilinder is de V6 niet, maar het geluid en de beleving maken veel goed. Ook het verbruik schijnt erg mee te vallen.
Reden voor de lagere prijs is waarschijnlijk de relatief hoge kilometerstand: precies 55.802 km. De vorige eigenaar heeft er dus iets meer dan 10.000 per jaar mee gereden, peanuts dus. Het is niet de meest luxe of sportieve F-Type die er is, maar de kleur en de velgen maken veel goed. Dus dan is de keuze aan u, trouwe lezer: ga jij voor een jong gebruikte V6 met weinig kilometers of spaar je liever door voor de geneugten van de onbalans die een viercilinder teweeg weet te brengen?
w0o0dy zegt
Mooi ding.. vergelijk dit eens met Quasimodo (de 997 cabrio)..
Verder idd best zwaar maar dit gaat dan ook meer over beleving dan over ultieme snelheid en prestaties.
Hoe het tegenwoordig met de betrouwbaarheid zit bij Jaguar weet ik niet, maar ik vind het ding wel een hoge “wil ik hebben factor” hebben.
Stijnson zegt
@w0o0dy: De dieselmotoren zijn nog wel eens storingsgevoelig (geeft meldingen die er niet zijn zoals benzine getankt ipv diesel of water in brandstoffilter), maar na een dagje bij de garage over het algemeen goed.
Jochempie zegt
@w0o0dy: 997 cabrio: The Hunchback Of Baden-Württemberg?
itiswhatitis zegt
@w0o0dy: ik ben erg te spreken over de betrouwbaarheid jag xj uit 2010 nut 2 ton op de teller 0 keer biij de garage geweest met issues
misterdrogba zegt
Hoe saai kan je een interieur configureren zeg.. Verder ben ik meer voor de F-type coupe, totaalplaatje klopt net iets beter in mijn ogen.
DennisS65B40 zegt
@misterdrogba: ja echt boring, lightgrijze bekleding ?♂️
wildbeest zegt
Graag de coupe
hhitalia zegt
Iets lekkerder interieur (rode sportstoelen) uit Duitsland (laten) importeren, maar dit is zeker ook een snoepje. Sparen!
tttijn zegt
Ik ook coupé
560pk zegt
Prachtige auto. Wel een erg saaie klokkenwinkel, een in de zon onleesbaar navi scherm (bepaald onhandig in een cabrio) en natuurlijk moet die puberale vleugel er af
boris9397 zegt
@560pk: Die puberale vleugel is standaard en inklapbaar, als je die er afhaalt zit er een gat in je kofferdeksel.
560pk zegt
Zie nu pas dat die vleugel in- en uitklapt
jaapies zegt
“maar de kleur en de velgen maken veel goed”
Is juist de reden dat ik deze zou laten staan. Vooral die velgen, bléh!
maroksahbe zegt
Mooi ding, maar geef mij maar een Mercedes E63 amg.
Hier kan maar 1 kech in een E63 minstens 4X
Plus als ik hem voor de moskee parkeer met 2 banden op stoep wordt ik tenminste als een man aangekeken
misterdrogba zegt
@maroksahbe: Leuk verhaal, heb je ook nog wat inhoudelijks te melden?
maroksahbe zegt
@misterdrogba: ja Drogba is een aardige speler maar zijn botten zijn veelste zwaar.
misterdrogba zegt
@maroksahbe: euhm, oké.
onnes zegt
@maroksahbe: ik moest lachen. Hoop dat het zo bedoeld was :-)
onnes zegt
@maroksahbe: @maroksahbe: ik moest lachen. Hoop dat het zo bedoeld was :-)
2wheeler zegt
@onnes: we want more!
mxhmut zegt
@2wheeler: ???
noosaheads zegt
Heremejezus.Alle hosanna is hier; uw alle geprezen en door Autotrack en dus helemaal objectief gevonden door AutoBlog: een gebruikte door iedereen nageprate Jaguar.Ik dacht dat ik ondoorzichte verkooppraatjes had maar dit ligt er wel zo dubbel en dwars op om toch misschien iets in de makelaardij te gaan doen.Dat is tenminste eerlijke handel.
willeme zegt
@noosaheads: ik vind het ook belachelijk!
Hupke zegt
Ik kan hem nog steeds niet mooi vinden, en zet dit naast een Z4 van dezelfde leeftijd en je krijgt bij BMW imho meer voor je geld. Véél meer, ook qua beleving. En voor het geluid kan je nog even akrapovic langs.
pa045 zegt
@Hupke: een petjes uitlaat op een Johnny mobiel zal het verschil gaan maken..
Hupke zegt
@pa045:
Want de schreeuwerige klasseloze Lexus F-TYPE is geen Johnny mobiel?
kapiteinaudi zegt
@hupke: “klasseloos” en “F-Type” zijn toch twee woorden die ik niet snel in één zin zou zetten. Een V6S coupe in het donkergroen met beige interieur… Toch weinig auto’s die meer stijlvol zijn imo. Maargoed, smaken verschillen nu eenmaal. Een Hommell Berlinette, dat vind ik ook best leuk ja.
pa045 zegt
@hupke: Niet echt een uitspraak waarmee je jouw keuze voor een Z4 verdedigd.
papa zegt
Op een paar kleine wijzigingen na 5 jaar ongewijzigd in productie
freakadel zegt
Lelijke kleur, lelijke wielen. Dameskapper ding.
ikleesookoverautos zegt
Saaie uitvoering, lelijke kleur en velgen. Ik spaar wel even door.
gloudertje zegt
Blijft toch het moois imo de uitlaatlaten in het midden. 1 vd redenen waarvoor ik zou kiezen voor een V6s. Als ik in die positie zou zijn
lolikbenbol zegt
Als je zou zeggen dat het interieur uit één of andere Mazda komt zou ik het ook geloven.
toyotafortuner zegt
Niet de meest geweldige uitvoering. Ik pas
Kvgorp zegt
Dik 50.000€ afschrijving en 50.000km gelopen.
Een euro de kilometer. Belachelijk zeg.
willeme zegt
@kvgorp: dat is ongeveer de helft in vijf jaar tijd, terwijl de gemiddelde auto daar slechts drie jaar voor nodig heeft. Dat is redelijk marktconform voor dit type auto.
rufctr01 zegt
Schitterende auto, alleen het interieur is wel heel saai in deze kleurstelling.
PunicaOase zegt
Wat zijn de gemiddelde onderhoudskosten voor zo’n Jaguar? Red je het voor 2K per jaar?
BaRa zegt
Laat me raden… de eigenaar had voorheen een Audi en dacht bij het configureren van deze F-type: laat ik het met deze nieuwe auto nu eens extravagant aanpakken en gaan voor het duotoon grijze interieur en een fletsblauwe lak.
sabrerator zegt
Ik zou deze niet kopen, ook niet doorsparen, maar een mooie XK-8 of XKR kopen.
En dan een hoop geld in mijn zak houden terwijl ik een mooiere auto rijd.